söndag 10 november 2019

Pushpay: Church as a Service?


Nya Zeeländska Pushpay är nog det enda börsnoterade ChaaS-bolaget. Med det menar jag Church as a Service :) Jag hörde talas om bolaget via ett avsnitt av Investing City Podcast. Att investera i digitalisering av amerikanska kyrkor är lite udda. Då krävs stor tro på bolaget, vilket jag ännu inte har. Vill bolla iden och se vad ni säger. Mina tankar går LiveChat, Visa/Mastercard, Fortnox, Xero och tankeexperimentet att något gamblingbolag gick över till "den ljusa sidan" (godhets-gambling?).

Hur kan man ens köpa det här lilla märkliga bolaget, som bland annat är listat i Australien? Jo, Pareto fixar faktiskt handel för en 500-lapp och i ISK för Australien och Nya Zeeland. Degiro tillåter ISK för Australien. Avanza fixar handel på flest marknader men säger tyvärr nej till ISK för AU/NZ så det är vanlig depå som gäller där.

Kort om Pushpay
Enkelt uttryckt fixar Pushpay (kurs 3.28 AUD) appar och programvaror för givande (kollekt/insamling) och kontakt mellan medlemmar och ledning för kyrkorna i USA. Se framförallt bolagets hemsida, uppgifter på marketscreenersenaste rapport och senaste presentation. De ser onekligen ut att ha bra momentum och vara på rätt väg. Du hittar diskussion om bolaget på hotcopper och han som var med i podden har en egen blogg där han går igenom bolaget. Se även en intervju med grundaren. Värderingen enligt genomsnittsprognoserna på marketscreener just nu P/E 34 och EV/EBITDA 23 för 2020. För 2021 är prognoserna P/E 25 och EV/EBITDA på 17.

Kyrkorna betalar en månatlig avgift (SaaS) och framförallt tar Pushpay ca 1-3 procent av det som ges. Men i och med att Pushpay fixar så att de digitala plånböckerna går varmare än då fysiska så blir alla gladare. Och man har som användare alternativet att stå för den extra kostnaden.

Konkurrens?
Att fixa "kyrkappar" är Pushpay inte ensamma om. Men i den här rankingen får de högst betyg på funktionalitet. I en annan genomgång nämns åtta stora aktörer. Pushpay har cirka 8 000 kyrkor anslutna, De siktar in sig på medelstora och stora kyrkor så egentligen ska man nog gräva i totalt antal användare och betalningar. Konkurrenten The Church App har förutom ett slagkraftigt namn cirka 5 000 kyrkor anslutna. Church Base stoltserar med 2 000 kyrkor.

Pushpay ligger högt när det gäller betyg och professionalism. Men har de en moat...? Ja, de som väl valt Pushpay är väl inlåsta eftersom det möjligen är bökigt att byta. Det intressanta är att de tycks ha flest kyrkor anslutna, riktigt fina funktioner och är störst sett till antal anställda. Att skapa bästa användarupplevelsen och sprida utvecklingskostnaden på många användare bör ge skalbarhet. Uppfattar dem som ledande i premium-nischen i den här sektorn. De beskriver sina konkurrensfördelar t.ex. på sid 7 i denna rapport.
The cornerstone of our key competitive advantages is our leading engagement, payment and administration solutions for donor management. Pushpay offers enterprise-grade software with an emphasis on superior user experience, functionality and a view to constantly innovate. With over 90 people in our product design and development team. Pushpay has the ability to drive constant innovation to its mobile-centric solutions.
Pushpay’s passion is to drive better outcomes for our Customers, enabling them to support local communities not only in New Zealand, Australia, Canada and the US, but all around the world. Enabling social good is in our DNA and something we are very proud to be a part of. Pushpay’s team authentically connects with potential and current Customers, an alignment that cannot be easily replicated.
Pushpay partners with church management systems as the majority of its Customers utilise a church management system in addition to Pushpay’s solutions. Today, Pushpay integrates with 20 of the leading church management systems in the US faith sector. Pushpay is confident that its clear competitive advantages will continue to distance its solutions from alternatives in the market

Plus och minus
Vad jag gillar
  • Starkt kassaflöde, lågt capex, stor skalbarhet
  • Flera starka utmärkelser som Fintech-bolag. T.ex. denna från 2018
  • Höga användarbetyg, bäst funktioner enligt en del rankingar.
  • Viss Peter-Lynch-faktor på bolaget. Kan delvis gå under radarn?
  • Hyfsat "billigt" för att vara SaaS även ChaaS-peers saknas :)
  • Kan står inför någon slags "inflection point" där de precis börjat gå med vinst.
  • Stabil försäljning
  • Satsar på en sak och att göra det bäst, är starka i en nisch.
  • Skulle kunna växa globalt, om de vill, finns även i AU/NZ
Vad jag inte gillar
  • Amerikansk kyrklig verksamhet. Den är både speciell och svårbevakad. Man kanske märker en viktig förändring för sent. Här är t.ex. en person som argumenterar emot kyrko-appar.
  • Farligt att göra vinst på ett non-profit område? Vore en gratisprodukt naturlig? Men vem ska bygga den? Lojaliteten är ju främst mot sin egen kyrka, och självklart ska en bra tjänst kosta.
  • Ledningen har sålt aktier under året. En tillsättning till styrelsen har fått kritik
  • Antalet besökare minskar i USA över tid, en döende bransch? Eller så får just det pastorerna att agera och tänka att vi behöver den bästa av modern teknik för att bromsa fallet?
  • Är bolaget unikt nog? Påminner en del om LiveChat. Den till synes bästa IT-aktören som har konkurrens från flera håll. Men en viktig skillnad är att jag inte hittat något större eller bättre bolag än Pushpay, de kan dominera mer.
  • Unik moralisk risk, en ledningsrelaterad skandal skulle skulle skada bolaget hårt då kanske kyrkor är mer känsliga än allmänheten för sånt? 
  • Köper konservativa skikt av samhället det här med att gå ifrån kontanter så lätt? Eller så har den långsammare rörelsen gjort att timingen för bolaget är perfekt?
  • Lite konstigt att tjäna pengar på att andra ger? 

Sammanfattning
Kan inte undgå att jag ger mig ut på ett område som tillhör TIN-fonder och amerikanska pastorer, vilket inte är min hemmaplan. Men det finns något där i bolaget. De är starka, men dominerar de tillräckligt? Är det värt att gräva vidare? Som det är nu saknar jag den nödvändiga tron, och är i vissa delar något skeptisk. Men med mer kunskap och kloka kommentarer kan möjligen tvivel skingras även om bolaget fortfarande är "speciellt".

Ett bolag som Xero (globalt Fortnox) är kanske lättare att förstå. Men då är det en mycket högre värdering och mycket större bolag. Vad säger du om Pushpay? Kan det stiga till skyarna, upp till molnet, och förbi? Och är blandningen av religion och investering en himmelsk mix eller helvetisk sörja? Och hur fria är egentligen frikyrkor som frivilligt blir "inlåsta" i kyrkoappar?

11 kommentarer:

  1. Vilket "kul" case! Gissar att konkurrensen kommer att öka i denna "sektor" men bolaget kanske har ett försprång?

    Oavsett så avstår jag, väljer hellre SaaS som är lättare att förstå sig på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är något av en first mover. Något svårt dock, men ska gräva vidare!

      Radera
  2. Kort och gott aldrig i livet. Skulle du tex köpa en betaltjänst som enbart fungerar för mjölk på Ica, även om den automatiskt köpte samvete åt dig för 2% extra?
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag skulle inte heller vara en användare av tjänsten men är rätt långt ifrån att ingå i målgruppen. Tror ändå att användarna/kyrkorna upplever ett mervärde eftersom mer pengar kommer in (efter avgifter) och bolaget ändå växer samt får goda recensioner.

      Sett till att en del av det som samlas in via kyrkorna väl ändå går till välgörenhet skulle jag hellre investera i detta än i ett gamblingbolag. Men jag investerar ännu hellre i mjölk :)

      Radera
  3. Tycker det är fascinerande att man överhuvudtaget kan tänka sig att investera i något så motbjudande som denna kyrkoindustrin i USA. Dessa tv-förkunnare som Pat Robertsson. Detta eviga tiggande av pengar. Samtidigt är det svårt att investera i ett företag som Swedish Match eller för den delen Multibintang som tillverkar en mild pilsner. Detta investeringsuppslag kan läggas till handlingarna. Här går min anständighetsgräns.

    Mvh

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jo, är inte direkt nära att köpa dem. Men jag tycker de var intressanta nog att skriva om. Är inte heller överförtjust i den här nischen om vi säger så. Även om välgörenhet av allmänt slag är svårt att vara emot.

      Och du har rätt, jag ska se över min inställning till snus- och ölbolag, och jag är faktiskt inte lika "nitisk" som förr. Det jag egentligen har mot ölbolagen är regleringsrisken. Dels om det finns religösa skäl för högre reglering i vissa länder, eller det är mer allmänt statsfinansiella, att höja skatteintäkterna (och de kan kombineras). Men det ligger mycket klokhet i "hellre en mild pilsner än en religiös betalningslösning".

      Nej, jag har blivit mer pragmatiskt även om det som skrivits på bloggen står kvar. Du kan ha rätt, detta är kanske rent utsagt oanständigt, och när det gäller den biten vill jag inte vara så pragmatisk att jag äger dem! :)

      Radera
  4. För att få lite kyrklig Dass kan du stanna i Sverige. Vitec har ett bolag inriktat mot kyrkoförsamlingar.

    SvaraRadera
  5. ' Saas skall det vara och inte Dass

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, Vitec har en sån del. Men den delen är en måttlig, och mycket av administration Skulle förvåna om de tog en andel av det som ges :)

      Mycket möjligt att den andelen kyrklig SaaS får räcka!

      Radera
  6. Kul och ovanligt bolag du har nosat upp här. Men gud sig förbarme att jag skulle investera i ett bolag som hjälper amerikanska kyrkor kräma pengar som dessutom oftast har en helt annan etisk, moralisk och politisk hållning än vad jag kan stå för. Jag måste nog hålla med Lars här litet grann.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ”Gud förbjude” är en relevant inställning till verksamheten :) Nej, jag kommer nog inte köpa, men tyckte det hela ändå var värt att kika på just för att de var så ovanliga.

      Radera