söndag 30 augusti 2015

Hur få en asiatisk touch på portföljen?


I tidigare inlägget om megatrender fanns en jätterörelse från väst till öst. Sparar man på lång sikt kan det vara bra att fånga upp den rörelsen. Tänkte mig därför bitvis en asiatisk höst.

Ok, kanske inte jättespännande för alla på grund av högt courtage (i många fall). Men jag måste skriva om det som engagerar. Jag tror också det finns riktiga guldklimpar som kan vara värda det högre priset. Och en del bolag är sekundärnoterade.

Hur få en Asiatisk touch?
Ett enkelt sätt att uppnå asiatisk exponering är att köpa t.ex. Unilever som har en hög andel emerging markets, idag 60 procent och 2020 kanske 75 procent. Ett annat sätt är att köpa H&M som ju öppnar butiker i Kina på löpande band. Problemet här är att de har en låg andel, typ 5 procent Kina idag. Men på sikt ökar det ju i och för sig. ABB, Hexagon, Alfa Laval och många andra vanliga svenska bolag har också en växande asien-andel.

Duger inte de alternativen och varför göra det svårt för sig? Jag kan tycka att det är lite för "uppenbart" i många fall. Jag har fokus på konkurrensfördelar och lokala bolag är inte lika genomlysta och de är också först på plats. Det borde gå att hitta pärlor där färre letar, t.ex. mindre bolag och bolag utanför Kina. Och att investerare letar efter "vallgravar" har nog inte fått samma genomslag där. Exempel på eventuella fina bolag som kan missas är Premier Marketing (fisksnacks), Matahari Putra Prima (Indonesiska mataffärer) och Samsonite (Hong Kong).

Fonder och ETF:er är givetvis ett annat alternativ men då får du ofta storbolag och inte alltid en så defensiv prägel. Mindre bolag med starka konkurrensfördelar och defensiv verksamhet tror jag ger bättre risk/reward än de uppenbara valen, om man träffar rätt vill säga. Fler bolagsanalyser kommer, men man får ha respekt för informationsunderläge och högt courtage.

Min inriktning: Asiatiska underanalyserade bolag i första hand, men svenska bolag och storbolag ska givetvis inte räknas bort.

Möjliga Asiatiska marknader hos Avanza
Öppna marknader: Malaysia, Singapore, Indonesien, Filippinerna, Hong Kong, Thailand, Japan
Stängda marknader: Indien, Shanghai, Vietnam

För de öppna marknaderna gäller telefonorder och maxcourtage (749 kr). En del bolag kan också finnas sekundärnoterade, t.ex. i USA och då blir det billigare. Men ofta är omsättningen så dålig att det går bort. Australien (billigare!) och Nya Zeeland är också alternativ om man vidgar Asien-perspektivet.

Malaysia är ett smakprov på en intressant marknad. Andelen av befolkningen som har tillgång till bredband växte t.ex. från 1/3 till 2/3 mellan 2009 och 2014. Utvecklingen går snabbt. Och Indonesien är världens fjärde folkrikaste land. Och Matahari Putra Prima är som sagt deras ledande livsmedelskedja. Men vissa kulturkrockar finns. Hur tänkte de med namnet? Och i ett annat Matahari-bolag (Matahari Department Store) sjunger de anställda en sång varje morgon som start på arbetsdagen. Noterna stod tom i årsredovisningen. Något för H&M att ta efter? :-)

Synpunkter?
Är det här något som lockar dig? Ok, jag ska inte köpa Matahari Putra Prima imorn, men det beror också på hur man framställer det. Om man frågar såhär: Vilket är världens tredje folkrikaste land? Näee...kanske USA. Rätt! Kan du tänka dig att investera i deras ledande livsmedelskedja. Tja, kör till då. Ok - du har nu köpt Walmart! Och om du svarar ja på nästa land så köper du faktiskt... ja nu vet du vilket bolag. Och vilket bolag har gissningsvis bäst tillväxtmöjligheter?

Jag har under sommaren vaskat fram en del spännande kandidater jag ska gå igenom. Något jag ska ta upp i ett annat inlägg är också om man ska undvika korrupta länder eller inte. Men asiatiskt sidospår eller steg i rätt riktning...vad säger ni? Hoppas ni är med på resan!

söndag 23 augusti 2015

Premier Marketing - nyttiga snacks i Thailand


Aktie: Premier Marketing PCL
Notering: Thailand, ticker PM
Kurs: 10 THB
Direktavkastning: Dryga 6 procent förväntad
Courtage hos Avanza: 749 kr + valutaväxling

Premier Marketing är ett fint litet Thailändskt småbolag som sysslar med matproduktion och distribution. Deras främsta produkt är Taro-fisksnacks, som faktiskt är hälsosamma. På så sätt har de inte hälsotrenden emot sig. Marknadsandelen är 70 % i Thailand, så de är den ledande aktören i fisk-nischen.  De distribuerar också snacks/livsmedel till 30 000 butiker. 

Verksamheten består av flera ben: Fisksnacks, tillverkning av egen mat, tillverkning av annan mat (OEM) och distribution till butiker/småbutiker. Se analysen sid 6 och framåt för närmare beskrivning. Fisksnackset är den största delen av bolaget och stod för ca 60 % av distributionen och 43 % av vinsten för något år sedan, se sid 2

Här är en  annan analys av bolaget, en till,  en rapport samt en video. I rapporten, se särskilt sid 9 som visar hur fisk-snacksen vinner marknadsandelar pga att folk äter mer hälsosamt.

Fonder som äger bolaget
Ett utdrag från Kayne Anderson Rudnick beskriver fördelarna väldigt bra här. I korta drag: Starkt varumärke, hög marknadsandel, hög ROE, 6 % utdelning. Snacks äts i alla lägen och du har en hög andel återkommande konsumenter. En annan ägare är den mer udda men spännande fonden Pangolin. Här är en intervju med mannen bakom fonden.

Hur köper man aktien? Var?
Telefonorder via Avanza, där Thailand är en möjlig marknad. Man får dock räkna med saftigt courtage, 25 procents avdrag för källskatt och köp i en Kapitalförsäkring (ej möjlig marknad för ISK) Skulle i och för sig ändå inte köpt i ISK pga problem med att få tillbaka källskatt. Finns även noterad i USA (grey market) men typ ingen omsättning så jag skulle inte rekommendera köp där. Jag rekommenderar förresten ingenting eftersom alla affärer är ens eget ansvar :-)

Checklistan

1. Funnits i 10 år och delat ut de senaste 2 åren
Grundat 1977 och börsnoterat 2008. Aldrig sänkt utdelningen, se sid 4 för utdelningshöjningar.

2. Utdelningsväxare eller högutdelare?
Utdelningen växer stadigt och är över 6 procent. Både och alltså :-)

3. Enkel verksamhet som man förstår sig på och gillar
Snacks, mat, livsmedel och distribution går att förstå sig på. Att snacksen är nyttiga är ett plus.

4. Starka konkurrensfördelar, gärna en "vallgrav"
För snacksen som har 70 % marknadsandel skulle jag säga ja. Det blir lite av en vana (habit) med en sådan marknadsandel, jfr med att en Cola-drickare fortsätter dricka Cola. Även om några "droppar av" pga hälsotrenden... Framförallt är varumärket något som du antagligen väljer i första hand eller betalar extra för. Du bör även ha lite billigare tillverkningskostnader pga volymerna. Definitivt lär du ha billigare distribution.

Distributionen mot alla småbutikerna är också en verksamhet med en potentiell vallgrav. Det är väl antagligen lite jobbigt att byta distributör och så värst många andra finns nog inte (även om jag inte är någon lokal expert). De har specialiserat sig på småbutiker som inte har samma förhandlingsstyrka som stora butiker.

Mattillverkningen i egna varumärken och OEM-maten, dvs tillverkning för andra är väl ingen fantastisk verksamhet utifrån vallgravsperspektivet. Mat som mat. Men när du tillverkar det som du distribuerar så antar jag att det leder till en viss marginal i alla fall. 

Sammantaget skulle jag säga en "narrow" moat. Snackset bidrar med sitt varumärke och sina lojala köpare, och distributionen till många butiker har någon slags nätverkseffekt. Ska du tillverka och köra ut mat till 100 butiker bör det vara mycket dyrare per enhet än för 10 000 butiker.

5. Måttlig skuldsättning
Japp, nettokassa.

6. Pålitlig ledning med egna innehav
Grundaren äger 50%, och är idag 58 år och grundade bolaget som 20-åring. En detalj är att 5 procent (!) av vinsten går till välgörenhet. Hur många bolag gör så? Kan inte se samma resonemang hos H&M :-)

7. Tillväxtmöjligheter
Borde kunna växa i takt med att Thailand växer. 65 % av intäkterna är från Bangkok. Hälsotrenden spelar dem i rätt riktning. Det roliga med bolaget är att de på något sätt är immuna mot politiska kriser, vi pratar ju snacks och mat. Visst, om Bangkok drabbas av uppror, bomber (tyvärr aktuellt) och utegångsförbud så är det inte bra för bolaget. Men i stora drag är det ett "spel" mot Thailand, Bangkok och den växande fisk-snacksande medelklassen. Med mer pengar över köper du mer snacks. Thailand som land bör kunna ha framtiden framför sig eller vad man säger, se sid 17.

Det jag inte helt gillar är att de är starkast inom småhandlare även om andelen traditionell och modern handel är 50/50. Om de stora kedjorna (Tesco, Carrefour etc) tar över så finns det färre att köra ut till och de kan också pressa fisk-snacks-priserna? Men likt förbannat bör de väl erbjuda en produkt med 70 % marknadsandel, så man kan ju se det som ytterligare en försäljningskanal.

En tanke är också att försäljningen kan öka av internethandel, både till Thailändare i landet och alla som bor och jobbar utomlands.

Värderingen då?
Jag tycker det ser aptitligt ut. Går vi på 2015 års siffror så betalar du 13 gånger vinsten och du får över 6 % direktavkastning. Avkastningen på egna kapitalet är 28 procent och bolaget är skuldfritt. Ok, du har en valutarisk i Thailand och också en politisk risk. Men ändå, jag tycker det här är för billigt. För mig framstår den som en "pärla" och när jag räknar på den tycker jag kursen borde vara typ 15 THB (idag 10).

Något man får ta med i beaktande är valutakänsligheten. Men valutan har på lång sikt stärkts mot SEK, så där är jag inte särskilt orolig. Det här kan vara Thailands svar på Cloetta, men med hög nyttighetsfaktor. Snacks är en utmärkt investering när du har lojala kunder och en hög marknadsandel, inte köper du t.ex. Eldorodo-snickersen när du kan få tag på en vanlig?

Köpte bolaget tidigare i somras, funderar snarast på att öka om något. Vad tror du om en sådan här investering? Galet exotiskt kanske, men inte galet enligt mig i alla fall :-)

torsdag 13 augusti 2015

Ekonomiprat, fisksnacks och Northwest


Tillbaka efter semestern nu och bjuder direkt in till nästa ekonomiprat onsdag 2 september kl 18.

Platsen blir Sue Ellen, Tulegatan 17 kl 18. Upp till 30 platser har vi i baren, det ska också finnas bord så att det går att äta i baren. Testar alltså ett nytt ställe och hoppas att det blir bra. Fick ett gott intryck av dem per telefon och stället har varit uppe som alternativ förut. Anmäl dig enklast här i kommentarerna. Gissar att det finns en hel del att prata om den här gången (också!).

Pitchers fungerar tyvärr inte längre då de numera vill ha förbeställning av all mat vilket blir bökigt att hålla ihop. Belgobaren är också ett alternativ men det kan ju vara kul att testa något nytt.

Sommaren har annars varit ganska ganska lugn på ekonomifronten. Men ett Thailändskt inköp har det blivit. För att få loss pengar minskade jag lite i Clarksons (kursrusning), H&M (halvhög värdering) och eWork (hög andel).  Nu lite kort om det nya bolaget samt om Northwest.

Thailändska fisksnacks till portföljen
Jag har inte blivit galet exotisk för sakens skull utan det handlar om ett marknadsledande småbolag med hyfsat låg värdering vid namn Premier Marketing PCL (ticker PM). Deras paradnummer är det i Thailand välkända Taro snacks.

Det som lockar mig är att deras drygt 70-procentiga marknadsandel inom fisk-snacks nischen. Produkten är nyttig vilket gör att dem smått unika bland världens snacksbolag. Nyttighetstrenden gör att de bör kunna ta, eller i varje fall inte tappa marknadsandelar på en marknad som växer. Bolaget är en högutdelare med dryga 6 % yield och utdelningsstabilitet, har hög ROE en nettokassa och handlas till P/E 14.

Jämför man med bolag som Cloetta och Mondelez så är prissättningen i mitt tycke låg. Snacksbolag är härligt ocykliska och bör "tugga på" oavsett vad som händer i omvärlden.

Bolaget kommer snart få ett eget inlägg men det här var korta fakta att knapra på tillsvidare. Överhuvudtaget ska jag gå igenom ett flertal spännande asiatiska bolag. När Afrikaspåret tillfälligt kallnat med tre långsiktiga innehav (Famous Brands, Discovery och MTN Group) så har jag vänt blicken lite mot öst. Mer om det framöver!

Rapport från Northwest 
Den som följt bloggen vet att det Kanadensiska Northwest Healthcare REIT ligger varmt om hjärtat och portföljen. Tyvärr är knappast kärleken besvarad sett till kursutvecklingen. Kursen ligger i alla fall nu kring 7.80 CAD och är svagt upp på dagens rapport.

Northwest Q2 rapport är den första rapporten för den sammanslagna enheten. Här är presentationen, rapportentelefonkonferensen samt ett debattforum om aktien.

Några axplock från presentationen
Av presentationen kan man säga följande:
  • Utdelningsandelen 95 %, AFFO (typ vinst) ligger på 0,21 per enhet
  • Utdelningspolicyn består och fortsatt dryga 10% direktavkastning. (sid 3)
  • Skuldsättningen minskar från 60 till 56 procent (LTV).
  • Undervärderat mot bokfört värd (NAV) som är 9,64 CAD.
Går man 12-18 månader framåt har ledningen en plan. De siktar på att genom omförhandling av lån, färdigställande av expansioner, samt eventuella förvärv, kunna komma fram till följande (sid 21):
  • AFFO på 0,90 - 0.95 per enhet mot dagens 0.85
  • Skuldsättning på 50 procent mot dagens 56
  • NAV på 10 mot dagens 9.64 CAD.
Jag gillar att utdelningsandelen förväntas krypa nedåt. Då finns mer pengar över för fler förvärv, utbyggnader och räntekänsligheten kan på sikt bli lägre. Rätt fokus är också att AFFO ska börja växa. Och på sikt vill de ha en 50/50 fördelning mellan Kanada och utlandet (sid 15). 17 byggnader i Kanada ska säljas och de lär gissningsvis gå till nya köp i Tyskland (se nedan).

Telefonkonferensen
I telefonkonferensen framkom bland annat att byggnaderna i Kanada (sid 15) säljs pga sämre uthyrningsgrad och högre capex. Den marknad som verkade hetast för förvärv var Tyskland. Brasilien lät inte aktuellt. Det nämndes också att de befann sig enligt plan, eller något över, jämfört med det som sades innan vid sammangåendet. En del frågor handlade om inflationssäkringarna.

Paul sa uttryckligen att de var "focused on maintaining distribution" så någon sänkning av utdelningen låter inte trolig. Positivt.

Vad tror du om Northwest?