Jag har varit i Thailand och Indonesien i 5 veckor och bjuder på en reserapport i två delar. Först Thailand där jag var i Bangkok samt en liten fiskeby vid kusten. Del två handlar om Indonesien. Resan gjordes med familjen och var till stor del en semesterresa. Men såklart hann jag kika på bolag även om djupdykningarna uteblev. Av någon anledning var majoriteten inte sugen på att besöka avlägsna kofarmer eller tejpfabriker. Mycket märkligt :-)
En kul grej var att jag själv var omnämnd i första podden jag lyssnade ikapp på utomlands, Tänker på Aktiekompisars avsnitt om exotiska investeringar.
Generella skillnader mot här
Till att börja med har Thailand och Indonesien såklart stora skillnader jämfört med Sverige. Detta är några saker jag fastnade för:
- Värmen är det uppenbara. Man kan vara utomhus året om och deras "NIBE" sysslar med AC.
- För transporter är mopeder standard. Smidigare att ställa om till elmopeder än elbilar då?
- Säkerhetstänkandet är lägre, elledningarna trassligare, men antalet hjälmar är på uppgång.
- Allt vatten dricks på flaska, och maten och snackskulturen är annorlunda. Bröd och ost är inte lika "hett" som här men mjölk finns på hyllorna.
- Det är skräpigare, särskilt i Indonesien. Tomra får gärna expandera till dessa länder.
- Folk är vänligare och mer öppna än i Sverige (eller en fördom pga att de gillar turister). Hursomhelst tror jag inte att vattenfestivalen (Songkran) hade kunnat slå i Sverige.
- Kontanter är det som gäller, särskilt utanför storstäderna.
Sen tror jag framtiden skiljer sig ännu mer. En spännande spaning om den framtida befolkningstillväxten i Asien finns i denna presentation på Visual Capitalist. Det beskriver caset för Asien och afrika väldigt smidigt. Tack @alexeliasson för tweeten som gjorde att man hittade den. Framtidsinvesteringens tidigare inlägg är också läsvärt på temat.
Resebolag
Jag åkte med Norwegian till Bangkok och planet var en Dreamliner från Boing. Och Airports of Thailand är bolaget bakom Bangkoks flygplatser. Som överkurs finns Bangkok Aviation Fuel and Services, som dessutom har respekterade Mawer Funds som ägare. Man kan för övrigt konstatera att planen blir bättre och bättre vilket säkert är en faktor i megatrenden "mer resande". Lockas inte riktigt av något bolag, och de första är för stora. För resandetrenden har jag valt andra bolag (just nu bara Sealink, men Straco finns på radarn).
Butiker
Seven Eleven finns överallt i Bangkok och Thailand. Bolaget bakom dem är CP-All. Sett till marknadsposition och butiksnät är de klart dominerande. En bubblare är Familymart som också fanns, men på färre ställen. Tesco är välbekant men har mer av större butiker. CP-All är ett för stort bolag för mig, men kan säkert fungera som en nischad Thailands-konsument-fond.
Produkter
På butikshyllorna finns mycket av Taokaenoi men även Taro (dvs Premier Marketing, som jag ägt). Just Taokaenoi är ett intressant bolag eftersom de är störst på snacksmarknaden inom sjögrässegmentet. Produkterna smakar något "annorlunda", men det är ju den asiatiska snackstraditionen också.
President Bakery är stora på bröd och kakor och känns igen genom varumärket Farmhouse. I den lilla fiskebyn där vi var fanns två brödsorter. Farmhouse och ett noname-bröd. Farmhouse var väl förpackade och saftiga och tog slut mitt på dagen. De billigare noname-bröden låg kvar och blev torrare och torrare och gillades av myror. I större butiker är det säkert inte samma skillnad, men på små orter kan detta President Bakery ha en mycket bra position. Däremot är jag inte helt såld på bolaget, eftersom det växer för dåligt. Bröd är också en lättare produkt jämfört med mjölk.
En detalj är att mjölk och yogurt-märkena har namn som Dutch Mill, Dutchie och Thai-Denmark.
Övriga bolag
Siam Wellness är Thailands ledande Spa-bolag som fanns i ett köpcentrum där jag var, utan att testa. Men jag är fel målgrupp. De riktar sig främst mot Kinesiska, Japanska och Koreanska turister. Såna såg man i mängder. Bolaget blir då ett bra spel på turismen till Thailand och till viss del äldre som har tid att resa och säkert uppskattar spa. Problemet är att bolaget knappast är oupptäckt och rätt dyrt. Men nog är det ett bra och enkelt spel på Asiatisk turism.En kul grej, för de mindre, var att Mumintrollen, fanns att köpa i ett stort köpcentrum, precis bredvid en Koreansk klädkedja som heter Åland. Tror de flesta andra besökare missade finlandskopplingen.
Tre saker att ta med mig
1. Taokaenoi var mer dominerande än jag trodde. Riktigt stark position med hyllor i A-lägen i alla butiker. Populariteten går inte att ta miste på. Bolaget har kommit ner i pris och ska undersökas närmare. Får bli ett eget inlägg om dem!
2. Besökte en lokal bokaffär och nog ser det ut som att Kavastus Trender har nått Thailand? :-) Eller är det någon efterapare som dessutom lyssnar på Daft Punk eller glömt ta av sig MC-hjälmen? Vem vet!
Är det något Thailändskt bolag du tycker jag borde titta vidare på? Och känner du till något intressant Thailändskt bolag jag missat?