En slags utility som är värd att fundera på är järnvägsbolag. Väldigt basic och verkligen en naturlig konkurrensfördel. Alla järnvägsbolag, möjligen Kina undantaget, bör ha en slags vallgrav då spåret innebär ett naturligt monopol. I Kina är risken politisk inblandning stor vilket ger osäkerhet för framtiden, något jag läste i en Morningstar-kommentar.
Ska man ha något järnvägsbolag i portföljen?
Tyvärr är de jag hittat sådana som inte sysslar med passagerartrafik. Alltså blir det transport av varor, kol och andra förnödenheter och en lite mer cyklisk verksamhet.
Den stora tveksamheten är att de slukar mycket kapital och inte är så värst lönsamma alla gånger: En kommentar från Morningstar när de tittade på Canadian National, som ju har en av de högsta marginalerna:
"However, despite powerful competitive
advantages, railroads have historically failed to outearn their cost of
capital. In fact, CN's return on invested capital has only recently
approached its cost of capital. That said, when we observe the firm's
high returns on equity and significant free cash flow, we conclude that
Canadian National's established network and disciplined operations
result in a narrow economic moat to fend off competitors."
Kan det vara högt capex och kapitaltung verksamhet som är boven i dramat?
Här finns en genomgång där författaren har en skeptisk inställning till branschen. Framförallt så är det väl så att de kan bränna sig på det heta kolet. Det jag menar är att transport av kol står för en hyfsat stor del av vinsterna men här minskar behovet i takt med naturgasens renässans.
Warren Buffett har däremot köpt ut Burlington Santa Fe från börsen och borde ju därmed vara positiv till branschen, eller i alla fall bolaget i fråga.
Rent personligen tycker jag järnvägar är intressanta eftersom de är så lätta att förstå. Har själv också i yngre år spenderat många timmar med utmärkta spelet Railroad Tycoon. Nördigt men intressant faktiskt!
Aktiestinsten borde ha något järnvägsbolag i portföljen, men jag tror inte han har det:-)
Några intressanta bolag
Har fastnat för CSX, Norfolk Southern och Canadian National Rail. De två första är direkta konkurrenter i östra USA. United Pacific hade kunnat vara ett alternativ men de verkar i västra USA och konkurrerar med Burlington Santa Fe. Vill inte investera mot Buffett även om jag inte alltid följer honom. Ok, bolaget kan bli utköpt av Buffett själv men nej, jag vågar inte satsa på dem.
Trevliga courtage och god omsättning gör alla "köpbara" även vid mindre summor.
En
allmän genomgång av några bolag finns här. Dött lopp mellan CSX och Norfolk Southern
i denna analys.
CSX corporation
CSX verkar i östra USA och här ser ni deras nät. De transporterade 2012 20 % kol, 38 % intermodal och 42 % varor. Ganska dålig slogan i form av "How tomorrow moves".
Bolaget har ofrivilligt inspirerat till filmen "Unstoppable" när ett obemannat tåg med farligt innehåll råkade komma i rullning.
Vinsttillväxt per år senaste 5: 14 procent
Direktavkastning: 2,4 procent
Utdelningsandel: 26 procent
Debt/equity: 1
Return on equity: 21 procent
Norfolk Southern
Norfolk Southern verkar även de i östra USA och är en slags tvillingbrorsa till CSX. De transporterade 2012 20 % kol, 47 % intermodal och 33 % varor. Tidigare slogan: "There is no stopping us". Funkar kanske inte så bra vid diverse urspårningsolyckor etc:-)
Liksom CSX jobbar de mycket med personalförmåner och stödjer nationalism och patriotism, kanske mer än andra bolag. Kanske vanligt i USA överlag?
Vinsttillväxt per år senaste 5: 8 procent
Direktavkastning: 2,6 procent
Utdelningsandel: 34 procent
Debt/equity: 0,8
Return on equity: 18 procent
Canadian national rail
Verkar mest i Canada, vilket ju framgår av namnet. De transporterade 2012 9 % kol, 35 % intermodal, 12 % olja och kemikalier, 20 % metaller och mineraler, 9 % skogsprodukter och 12 % spannmål (dvs 53 % varor om man jämför med de bolagen ovan).
Vinsttillväxt per år senaste 5: 8 procent
Direktavkastning: 1,6 procent
Utdelningsandel: 24 procent
Debt/equity: 0,7
Return on equity: 22 procent
Stort minus är den låga direktavkastningen, men det är många saker jag gillar med bolaget:
- Mycket bättre järnvägsnät än närmsta konkurrenten. Tänk er ett mindre nät som inte går hela vägen ut mot kusten och kapa USA-delen.
- Exponering mot annan valuta och ekonomi än USA
- Har inte sänkt sin utdelning någon gång, det har de andra gjort under 90- och 00-talet.
- Jag får en slags Wallenstam-känsla på bolaget. Ovanlig verksamhet, mycket bra historik, men låg utdelning.
Summering
Skulle kunna tänka mig att investera i järnvägsbolag, men har något svårt att välja "spår". Canadian national ligger dock närmast.
Ser fram emot eventuella kommentarer. Börjar diversifieringen gå för långt så att det är för många järn(vägar) i elden? Kan man tro att detta är aktier som "tuffar på" trots deras cykliska egenskaper? Vilket bolag är mest en "modelljärnväg" jämfört med de andra? Ja frågorna är många!