Aktie: Polaris Industries
Notering: USA, Ticker PII
Kurs: 86 USD
Direktavkastning: Dryga 2,5 procent förväntad
Courtage hos Avanza: Billigt!
Polaris Industries aktiekurs har rasat med 43 procent i år och framstår nu som aptitlig. Orsaken är trög försäljning bla. på grund av den varma vintern och bolaget har vinstvarnat. Polaris gör fyrhjulingar, motorcyklar, snöskotrar och golfbilar/elbilar etc. Kända varumärken är Polaris (snöskoter), Indian och Victory (MC). Här är en presentation av dem och hur försäljningsmixen ser ut syns i årsredovisningen sid 29.
Tillspetsat kan man säga att klimatförändringarna (?) skapat ett köpläge i detta bolag. Den fyndiga rubriken hade varit: Polarisarna smälter - köpläge i Polaris? Sen undrar man om båda delarna av påståendet stämmer. Om polarisarnas smältande kan man hitta andra åsikter, t.ex. här och för aktien är det en öppen fråga. För 2015 växer de nu med 1-2 procent, så kortsiktigt är det inget tillväxtbolag. Riskerna är bl.a att försäljningen går fortsatt trögt, lager byggs upp, och konkurrensen ökar.
I korta drag gillar jag ändå följande:
- Bolaget har en Wide-moat enligt Morningstar
- Är en pålitlig utdelare som inte sänkt utdelningen sedan 1996
- Extremt bra nyckeltal. Ett bolag i "Apple-klass" men inte lika känt.
- P/E 12 på årets vinst (uppdaterat)
Checklistan
1. Funnits i 10 år och delat ut de senaste 2 åren
Ja, grundat på 1950 talet och en stabil utdelare sedan 1996.
2. Utdelningsväxare eller högutdelare?
Direktavkastning på 2,5 procent så ingen högutdelare. Däremot god utdelningstillväxt ca 20 procent per år senaste 5 åren. Passerar som en utdelningsväxare.
3. Enkel verksamhet som man förstår sig på och gillar
Fyrhjulingar, snöskotrar, motorcyklar, golfbilar och små elbilar går att begripa. I grund och botten är det positiva grejer vi talar om. Hittar inget oetiskt i det hela. Däremot skulle väl bensinputtrandet vara en belastning för miljön. Men de verkar hyfsat långt framme både för elmotorcyklar och golfbilar/elbilar så jag ser inget problem med det här.
En viss del av verksamheten rör amerikanska militären (små terrängfordon) men det är inte kärnan i verksamheten och fordonen ser inte ut att vara bestyckade, vilket gör dem snäppet mer "etiska". Löjlig gräns kanske då de ändå transporterar militärer med vapen.
4. Starka konkurrensfördelar, gärna en "vallgrav"
Vid första anblick kan vallgraven vara tveksam. Hög konkurrens och vad skiljer fyrhjulingar och motorcyklar åt? Tja, varumärke, "brand" är en sådan sak. Produkterna har ett gott rykte som man betalar extra för (ännu mer än vad den högre kvaliteten motiverar). Polaris kan också sägas vara en lågkostnadsproducent då de tillverkar allt i stor skala. Och om de lägger samma procent på forskning och utveckling som mindre konkurrenter så kommer de kunna utöka sitt tekniska försprång.
Till skillnad från bilindustrin så finns väl (?) i Polaris segment inte samma överproduktion och vurmande från staterna att hålla sina nationella biltillverkare under armarna.
Siffrorna - hög ROE över tid - understryker att det kan finnas en vallgrav. Wikiinvest går igenom konkurrenssituationen och konkurrenter här. Och Morningstar menar att de har en bred vallgrav.
Polaris is one of the most respected and innovative brands in powersports. We believe the firm s brands, innovative products, and lean manufacturing yield Polaris a wide economic moat, and that the firm stands to capitalize on its research and development, high quality, operational excellence, and acquisition strategy. However, Polaris brands do not benefit from switching costs; this will make it hard to capture incremental share in the off-road segment, as peers are innovating more with new products than in the past, jeopardizing Polaris ability to easily take price.
5. Måttlig skuldsättning
Ja, debt/equity på 33 procent för 2014.
6. Pålitlig ledning med egna innehav
Insynsägandet ser helt okey ut och Morningstar menar att ledningen är exemplarisk.
7. Tillväxtmöjligheter
Ser inga hinder för tillväxt. De tycks vara innovativa inom sina segment. Cirka 80 procent av försäljningen är i USA vilket gör att många marknader är kvar att växa på.Varmare vintrar framöver är jag inte så rädd för. Om snöskotrarna minskar så är väl motorcyklarna så att säga kontracykliska i jämförelse. På sid 10-11 i den här presentationen ser man att snöskotrarna inte står för en så stor del.
Golfbilar/små elbilar är en intressant nisch där det säkert går att växa. Och Polaris är ett mid-cap bolag vilket generellt kan göra att en del tillväxt kan finnas kvar och kommer lättare än hos ett Large-cap bolag. Den som läst bloggen en tid ser för övrigt ett skifte mot mindre bolag.
Värdering
Bolaget handlas kring P/E 12 vilket är ganska lågt jämfört med det historiska snittet och de bra nyckeltal i form av hög ROE (45-50) och låg skuldsättning. Vinsttillväxten 2010-2014 var över 30 procent per år i snitt. Jag tycker värderingen ser ganska attraktiv ut. Frågan är dock om nedgången i försäljningen är tillfällig, ett hack i kurvan eller fler problem framöver? (uppdaterad)
Synpunkter?
Det här känns ovanligt okrångligt, icke-exotiskt och jordnära för att vara mig. "Lars-faktorn" på investeringen kan nog sägas vara hög även om bolaget såvitt jag vet inte ingår i hans portfölj :-)
Så, vad tror ni om det här bolagets framtid? Kommer världen ha fler fyrhjulingar, motorcyklar, snöskotrar, golfbilar och små elbilar om 5 år? Och är Polaris starkare då jämfört med nu? Och hur cykliska är egentligen motorcykelbolag?