söndag 23 juni 2019

Fonder jag följer


Det var ett tag sedan listan uppdaterades så här kommer en ny lista med fonder jag följer. Kanske kan det vara sommarläsning för den som inte får nog av börsen? Att se vad fonder äger kan ge fin inspiration till egna köp. Tyvärr har en del fonder försvunnit, som Carnegie Afrika, och vissa har inte levererat, men en del nya har också tillkommit. Här kommer de jag följer i en högst subjektiv intresseordning.

Wasatch Advisors har flera fonder t.ex. Emerging Markets Small Cap, Frontier Emerging Small Countries och Global Opportunities. Exempel på bolag de äger är Italtile, Discovery Ltd och Fortnox. Följer deras rapporter noga för att se vad de köpt och sålt. Ser det som ett kvalitetstecken att de äger och en varningssignal om de sålt.

Grandeur Peak har också många högintressanta fonder. De är något mer spretiga än Wasatch, och kör mer diversifierat. På pluskontot ger det fler aktier att undersöka. Bolag de äger är t.ex. Ultrajaya, LiveChat och Italtile. Både Wasatch och Grandeur Peak finns i Salt Lake City.

Swedbank Robur EM Small Cap har seglat upp som en ny fond som jag punktbevakar. Orsaken är såklart den hyfsat ovanliga kombinationen av småbolag och tillväxtmarknader. Värt att notera är att de köpt in sig i Kri Kri, om än med en låg andel. Jag väntar med spänning på att denna fond börjar redovisa samtliga innehav.

Mawer Funds har som uttalad ambition att bara äga tråkiga bolag. Man kan ana att de och Fundsmith hämtat viss inspiration av Peter Lynch. Flera olika Mawer-fonder är intressanta. De äger Vitec och deras Kanadafond har nyligen köpt in sig i Savaria. Mawer är ett kanadensiskt fondbolag.

Fundsmith FEET fund är en brittiskt fond som inte krånglar till det. Konsumentvaror i diverse tappningar och låg aktivitet i fonden.  Påminner om Mawer i dess konsekvens och tråkighet. Äger bolag som Unilever Indonesia och MercadoLibre, men har faktiskt sålt Famous Brands och Matahari Department Store.

BMO LGM Emerging Markets har många fina innehav. Eller vad sägs om HDFC, Bank Rakyat, och Discovery Ltd? BMO står förresten för Bank of Montreal, så även de är kanadensare.

Core Ny Teknik. Är själv inte så bra på ny teknik, utan mer åt Mawer-hållet. Jag behöver utveckla den digitala delen av min portfölj och Core Ny Teknik är då given inspiration. Problemet är höga värderingar, men rätt bolag kan ofta vara värda sitt pris. De äger t.ex. Paradox. Även om Norden är basen har de investerat i Polen (CD Projekt) och Nya Zeeland (Xero) vilket jag gillar.

Didner & Gerge Small and Microcap går på global småbolagsjakt även om de (i enlighet med uppdraget) tittar mest i väst. Äger t.ex. Paradox. Har inte haft något flyt alls i deras förvaltning senaste åren, men sånt kan ändras. 

Odin Emerging Markets har inte heller levererat men det finns något där. T.ex. tejpbolag, fokuserad portfölj, defensiv inriktning och mycket självständigt tänkande. Uppfriskande med Emerging marketsfonder som inte slentrianmässigt laddar portföljen full med Alibaba och andra storbolag.

Arisaig Partners. Tidigare stor inspirationskälla som bara investerar i sånt man kan äta, dricka eller konsumera. Men de har blivit svårare att följa sedan månadsbreven försvann och man kan bara hitta fullständiga innehav för en fond.

Avslutar med några bubblare: Pengolin Asia fund och Hidden Champions Funds där man tyvärr bara kan se vissa innehav. Kikar också på Squad Capital, Pie Funds, Fidelity Asian Smaller Companies, Daiwa Small/Mid-Cap Emerging Asean, Fourton, Royce international, Matthews Asia Smaller companies. Scottish Oriental Aberdeen Standard Asia Focus, ScotGems, McInroy&Wood, Seven Canyon World Innovators, Jupiter Global Emerging Markets Focus ex China Fund och Amiral Gestion. Även Coeli Global och Lancelot Camelot är av intresse! (uppdaterat)

Vilka fonder följer du och inspireras av?

17 kommentarer:

  1. Ett bra sätt att (1) hitta inspiration i, (2) få bekräftat att det kvalitetsmässigt håller när man hittat något litet och för många okänt. Wasatch är en mycket fin inspirationskälla, och gillar att de t ex äger Italile (!). Och att Robur köpt Kri Kri blir spännande att följa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Och särskilt när man tittar på mindre bolag blir sånt här viktigt. Om 20 eller 120 fonder äger Apple spelar liksom ingen roll. Däremot om en eller flera nischade fondbolag kliver in i ett bolag, då säger det något.

      Radera
  2. Bra tips! Jag gillar Globalfonder och förvaltarna bakom Lancelot Camelot och Coeli Global Select är bland mina främsta inspirationskällor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, dom ska nog med också faktiskt. Anledningen till att jag inte är lika inspirerad denna gång är att de äger så mycket i USA (...vilket ju beror på att de är globalfonder). En hel del banker också.

      Men Lancelot Camelot äger sånt som China Lesso och Coeli tittar även i Brasilien. De åker med igen på slutet, tack för tipset!

      Radera
  3. Kan bara tillägga att jag via Twitter fick tips på PYN Elite fund och Vina Capital Opportunity fund. Båda är inriktade mot Vietnam. PYN Elite är en finsk fond medan Vina Capital handlas på Londonbörsen.

    SvaraRadera
  4. Intressant inlägg, att följa fonders inköp låter som en riktigt bra komplettering till övrigt analysarbete :)
    Själv följer jag bara en fond på det sättet, Tin Fonder Core Ny Teknik.
    Jag äger just inte fonden men har flera av deras innehav i min portfölj
    :-)
    Här är deras senaste presentation
    https://www.youtube.com/watch?v=YrHM9bqy3ls

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra presentation, intressant fond, och jag följer med intresse. Att de äger Paradox ökar min conviction. Och jag har försökt lära mig av mitt eget LiveChat-misstag. Ju svårare bolag, desto viktigare att duktiga fonder är inne i bolaget!

      Äger inte heller, men inspireras av dem.

      Radera
  5. Bra inlägg! Jag följer Swedbank Robur EM Small Cap och Core Ny Teknik men ska kolla upp de övriga du nämner med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Många fonder går inte att köpa, men de är fullt möjliga att inspireras av :)

      Radera
  6. RobecoSAM, Robur Global Impact och Handelsbanken Hållbar Energi är några som jag har i en bredare långsiktig portfölj. Gillar nischen de erbjuder i temat "hållbarhet" som ändå sprider över både branscher och regioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kollat in dem lite snabbt nu. Tror på temat sen finns det väldigt många vägar dit. Försöker ha med hållbarhet när jag investerar, utesluter för det första många branscher med gambling som ett tydligt exempel. Och flera bolag har en positiv effekt på marginalen: Discovery Ltd påverkar beteenden, Somero gör att det byggs rätt från början, A2:s produkter är nyttigare etc.

      Ska kika på fler hållbarhetsfonder även om det ibland är luddigt vad hållbarhet är.

      Radera
  7. Tack för bra tips och sammanställning! Får du månadsbrev från dem eller går du in och tittar regelbundet? Äger Mawer Vitec fortfarande, kan inte hitta det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa kan man följa via utskick, men oftast är det att gå in på deras sida och kolla.

      Vad Mawer äger kan man hitta i deras Financial statements, och i senaste rapporten äger de Vitec https://www.mawer.com/documents/

      Radera
  8. Definitivt Spiltan Invest Sverige, månadssparar 1000 kr men puttar in lika mycket veckoligen, denna som komplement till mina andra depåer hos Nordnet, Avanza, Swedbank samt LF Bank spara och investera är min hobby, frågor på detta...
    Robert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju ett bra sätt att investera passivt. Det jag själv har fonderna till är se vad de äger och köpa själv, och då hittar jag inte så mycket inspiration där (idel välkända namn). Men som del i en portfölj, där fonder ingår, javisst!

      Radera
  9. Akta er för höga avgifter vilka äter upp ev vinst resp förstärker förluster, min fond har 0.2% vilket är absoluta max för mig, denna spiltan-fond är ett sätt att täcka stora delar av Nasdaq då mina enskilda innehav består mest av mindre bolag förutom Balder och Wihlborg, två av mina superinvest!!!
    Robert

    SvaraRadera
    Svar
    1. På sikt gör det stor skillnad. Däremot är vissa marknader dyrare så antingen om mer svåråtkomliga marknader (t.ex. Swedbank Robur EM Small cap) eller om de verkligen överpresterar index, då tycker jag det är värt det.

      Radera