söndag 30 juni 2019

Sommaruppehåll, aktuell portfölj


Nu tar bloggen ett sommaruppehåll. Till dags dato är utvecklingen sisådär i år med cirka 13 procents uppgång. Alltför många bolag har gått dåligt, men året är inte slut. Och framförallt har resultatet en viss valutadopning på grund av att jag äger så mycket utländskt och SEK har gått ner mot flera valutor. (uppdaterat).

Händelser under året är främst:
  • Sålt av Sealink
  • Sålt av LiveChat (uppdaterat)
  • Ökat i Micro Mechanics
  • Köpt in Italtile
  • Köpt in Kri Kri Milk
Går in i sommarperioden med denna portfölj och håller tummarna för den. En stor del av utvecklingen kommer att bero på hur A2 levererar. Det är intressant att följa vad som sägs på forumet hotcopper, t.ex. av användaren Blackeyed. Förövrigt är Hotcopper också ett börsnoterat bolag, men jag står över det.

Säg till om ni kommer ni på något ämne jag ska skriva om. Annars kommer jag rivstarta efter sommaruppehållet med ett spännande exotiskt Peter-Lynch bolag relaterat till händer! Vi får se vad som händer, men ännu är det inte inköpt.

Vi hörs efter sommaren och jag finns tillgänglig på mejl och twitter. Alltid kul att diskutera och semestern kan ge tillfälle att djupdyka i case, även om ledighet ska prioriteras!

Trevlig sommar!

13 kommentarer:

  1. Det är väl egentligen inte fy skam med 13% på ett halvår, fast du lät lite missnöjd?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, själva resultatet är inte så illa. Men det är valutadopat, äger så mycket utländskt så hyfsad del av uppgången är valuta. Lägger till en text om det, bra input, jag skrev för kort!

      Radera
  2. Med din strategi kanske det finns anledning till extra tålamod jmf index?

    Spännande portfölj som alltid oavsett - håller tummarna för en fin A2-rapport :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Active share är hög, så det kommer svänga! Håller också tummarna för A2, de är ett udda bolag, den har "allt" såsom: konsumentvaror, Asien, disruptiv produkt, extrem tillväxt. Men... det garanterar inte framgång. Kommer vara lite nervös inför nästa rapport och hoppas glaset åtminstone är halvfullt :)

      Radera
  3. Hej Gustav!

    Hoppas att du får en underbar sommar och att inget... håll i dig nu, händer;)

    +13 % är mycket bra och det skall du inte känna något annat om!

    Önskar dig allt gott!

    /Sofokles

    SvaraRadera
  4. Fin portfölj, och mycket kvar av året! Ha en riktigt härlig sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ha en härlig sommar du med!

      Radera
  5. Tycker du inte att Vitec börjar få en lite ansträngd värdering? Trevlig sommar! /Viktor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag håller med. Samtidigt är det ett kvalitetsbolag, relativt ocykliskt och gör förvärv då och då. Svårt läge, jag har inget jättebra svar även om jag själv ofta brukar tänka "behåll" trots att värderingen stuckit iväg (så länge momentum i verksamheten är bra och värderingen inte är hutlös).

      Radera
    2. I samband med affärsvärldens rek valde jag att minska något, och strax innan också. Men behåller det mesta och lägger mig på 4% av portföljen (minimiandel). Svårt det där med sälj på hög värdering, valde att minska något, till slut.

      Radera
  6. Senaste tiden har det för min del blivit allt tydligare att det lönar sig föga göra någon djupare analys av bolag i det kortare perspektivet. Hade iofs redan upptäckt att ifall man nöjer sig med linjära analyser kan man man ha i stort sett samma utfall med valfri enklast möjliga formel man kan hitta på nätet.

    Fortsätter förstås att med stort intresse läsa om er resa bland de mer exotiska aktierna även om åldern i mitt fall sätter stopp för sådana äventyr.

    Trevlig sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det korta perspektivet kan vad som helst hända. Försöker själv tänka 1-5 år eller länge, men det är så svårt att koppla bort utvecklingen i närtid även om man borde.

      Kommer komma fler inlägg om exotiska aktier :) Ibland är de dock egentligen enklare än mycket annat, bolag som Kri Kri och Italtile (enkla konsumentvaror i olika former) tror jag faktiskt är hyfsat enkla att förstå, i alla fall jämfört med mycket annat.

      Radera