söndag 29 april 2012

Finansiellt mord i paradiset - snabbtitt på Consolidated Water


Ursäkta den klatchiga rubriken, men du som tittar på SVT:s lördagsserie kanske i alla fall har klickat dig hit.

Mord i Paradiset utspelar sig på en fiktiv ö i Karibien. Ett bolag som sysslar vattenrening i just Karibien har råkat ut för ett "finansiellt mord". Kursen för CWCO (Consolidated Water Company) har rasat med närmare 70 % senaste 5 åren.

Graf från Financial Times

Det trevliga med bolaget är att det är noterat på Nasdaq-börsen, dvs i högsta grad investerbart till skillnad från mer svårtillgängliga marknader. Plusfaktorer är utdelning över 4 procent, låga skulder och att bolaget handlas under eget kapital. Minus är ett P/E-tal på 17, vilket är högt sett till tillväxten. Avkastningen på eget kapital är lågt och det fria kassaflödet ser inte heller särskilt starkt ut - i alla fall om man ska tro WikiInvest.



Verksamheten är i sin natur intressant då de skriver avtal med karibiska öar som mer eller mindre ger dem monopol på vattentillverkning och vattenrening. De saknar helt konkurrenter på vissa öar. Kruxet är att avtalen ofta kan vara tidsbegränsade och ska förnyas efter 10-20 år, och att de då är i myndigheternas händer. Just en sådan förlängningstvist för Cayman-öarna är troligen det som dragit ner kursen senaste året om jag får gissa.

Visst är monopolsituationen trevlig, men som det är nu är förutsättningen osäkra då Cayman-öarna står för närmare hälften av intäkterna och ett nytt sämre avtal kan påverka vinsterna rätt mycket kan jag tänka mig.

Jag avstår att investera men har bolaget på bevakning!  

söndag 22 april 2012

Har Skanska en konkurrensfördel (moat) och är det nödvändigt?




Skanska är ett trevligt bolag som uppfyller de allra flesta kriterier jag har. Rensat för extrautdelningar så är de en stabil utdelningshöjare till en hyfsad värdering, vad jag kan bedöma. Det jag tänkte fokusera på i detta inlägg är huruvida de har en bestående konkurrensfördel eller inte (Economic moat) och om det är ett krav man borde ställa på en investering.


Skanskas konkurrensfördelar
Den uppenbara konkurrensfördelen är att de är väldigt stora, och då kan ta på sig uppdrag som andra bolag inte klarar av, samt andra stordriftsfördelar. Samtidigt är de ju inte störst i världen, så frågan är hur hållbar den fördelen är. En enkel sökning på Financial times screener med sökord construction (vilket möjligen är för brett) visar att det finns ett 20-tal byggbolag som är större.

En annan möjlig konkurrensfördel är miljövänligt och energisnålt byggande, men det är knappast bestående på grund av lättheten att kopiera och för mycket "fluff-fluff" för att räknas.

Sen borde ju konkurrensfördelarna på något sätt synas i nyckeltalen, kan man tycka. När det gäller marginaler och avkastning på eget kapital ser JM snäppet vassare ut (ifall man nu kan göra en så enkel jämförelse).

Sammanfattningsvis har jag svårt att bedöma hur starka konkurrensfördelarna är. Kanske kan någon annan kan "bygga vidare" på dessa tankar?


Bör bestående konkurrensfördelar vara ett krav för att investera
Här brukar man i sann Buffett-anda prata om en economic moat, dvs en vallgrav som hindrar konkurrenterna.

Jag tycker man bör ställa det kravet för att det borde innebära en säkrare investering än ett bolag utan vallgrav. Samtidigt har någon (nu minns jag inte vem) nämnt att det är lite uttjatat och att sådana aktier ofta har uppskruvade värderingar. Men hellre ett fantastiskt bolag till mediokert pris än tvärtom, om jag nu får generalisera!



Slutligen undrar man ju vad som hände med de riktiga vallgravarna. Tja, idag är många parker och i takt med skjutvapnen gjorde vallgravarna och slotten överflödiga. Kommer de ekonomiska vallgravarna gå samma öde till mötes? Nej, jag tror inte det.

lördag 14 april 2012

Porföljuppdatering och aktuella funderingar




Nu har bloggen varit igång ett tag och jag tänkte uppdatera läget i portföljen.


Inköp

Ridley (Nytt). Kunde inte motstå att köpa in mig efter en närmare titt.

G & L Beijer  (ökat stort). Ett bolag som inte känns så hett men som år efter år levererar stigande utdelningar. Antar att t.ex. solenergi är hetare än kylgrossister såsom Beijer, men jag föredrar det senare!

Avanza (ökat)

Ratos (ökat)


Försäljningar

Firefly (sålt allt). Jag gillar inte bolag som sänker utdelningen och det stämmer inte med min modell. Man kan diskutera om det är så smart timing att sälja eftersom en sådan besvikelse ofta syns i kursen. Vid senaste kursrusningen (på grund av analys i börsveckan) passade jag dock på. Ska tillägga att jag i och för sig tror på bolaget långsiktigt och att "5 år utan utdelningssänkningar" kan verka lite petigt, men jag håller mig till min strategi.

Handelsbanken (sålt allt). Även här handlar det om en försäljning motiverad av strategi. Handelsbanken har sänkt utdelningen inom senaste 5-årsperioden, vilket jag i och för sig kände till när jag köpte. Tror dock att det kan vara klokt att fokusera portföljen något och Avanzaaktien räcker för mig.

Novartis har jag sålt eftersom jag anser att JNJ med sin jättekassa och stabila utdelning räcker. Ett litet steg mot mera fokusering.


Frågeställningar jag brottas med för tillfället...

Diversifiera eller fokusera? Visst har jag många bolag men drar mig för att sälja av något, förutom Li Ning då. Men kom gärna med tips på säljkandidater. Har mycket lättare att hitta köpkandidater än säljkandidater tyvärr :-)

Andel utländska aktier? Andelen utländska aktier har krupit upp mot 40 % av portföljen. Man kan ifrågasätta det i och med högre courtage och valutarisker, men jag tycker att dessa aktier inte går att hitta i Sverige/Norden och står för något unikt. Amerikanska aktierna är superstabila, Sydafrikanska aktierna är klockrena, och Australiensiska aktierna vill jag inte heller byta bort.

Och hur strikt ska man följa sin strategi? Senaste försäljningarna är ju lite petiga men det är nog bra att vara konsekvent tror jag.

Kom gärna med synpunkter om detta och portföljen!


Portföljen i procent


Geografisk fördelning
Svenska aktier: 60 %
Sydafrika:16 %
USA: 14 %
Australien 8 %
Övrigt 2 %


Portföljen i storleksordning
Hm 16 %
G & L Beijer 10 %
Ratos 9 %
Famous Brands 9 %
Skåne-Möllan 7 %
Johnson & Johnson 5 %
Betsson 4 %
Avanza 4 %
Discovery Holdings 4 %
Coca Cola 4 %
Truworths 4 %
Procter & Gamble 3 %
Mekonomen 3 %
Blackmores 3 %
Ridley 3 %
Woolworths 3 %
Exxon Mobil 2 %
Atrium Ljungberg 2 %
Beijer Alma 2 %
Alfa Laval 1 %
Li Ning 1 %
Telia 1 %

söndag 1 april 2012

Favoritbolag #1 Skåne-möllan




    Tänkte påbörja en ny serie med analyser av mina favoritbolag. Först på tur står Skåne-möllan, en riktig "gubbaktie" med fötterna djupt ner i den skånska myllan.


    Verksamheten
    Sedan start 1971 erbjuder Skåne-möllan mjöl med mycket goda bakegenskaper samt utvecklar skräddarsydda produkter. Engagemang, småskalighet och lyhördhet gör oss till ett intressant alternativ till de större mjölleverantörerna.

    Skåne-möllans maler mjöl till egna produkter och även ICA, och Nestle. Deras nisch är dock särskilda TTT-produkter. TTT står för Tid, Tryck och Temperatur. Bland annat så finns produkter för
    • saftigare och mjukare bröd
    • högre kostfiberhalt
    • enklare bakning av mjölkfritt bröd
    En trevlig sak är att de är utan E-nummer och andra konstigheter. Nyligen har de lanserat MWT-produkter som i första hand är specialbehandlade dekorflingar som sitter kvar på brödet. Nog är det inte något världsproblem att dekorflingorna trillar av och hamnar i brödpåsen, men Skåne-Möllan har i alla fall en lösning på just det problemet:-)


    Skåne-möllan levererar till såväl de stora livsmedelsindustrierna som konditorier. De har t.ex. avtal med ICA och Nestlés populära barngröt är tillverkad av Skånemöllan!

    De är certifierade enligt standarden för BRC sedan 2004 och har ekologisk produktion sedan 2008.





    Snabb grafisk överblick 
    Skånemöllan växer ganska sakta men utdelningen är hur säker som helst. Man får tänka på att 50 miljoner har plöjts ner i ny kvarn (och inte t.ex. utdelning) de senaste åren. Förhoppningsvis kan det få fart på tillväxten. Som framgår av senaste årsredovisningen ökar kassaflödet från den löpande verksamheten stadigt år från år.

    Bild från corporate information



    Min Checklista
    Ska nu stämma av mot min "checklista" för att se att bolaget passar min strategi.

    1. Funnits i minst 10 år
    Ja, 1971

    2. Haft utdelning i minst 5 år
    Ja, har aldrig sänkt utdelningen sedan börsnotering 1998.

    3. Har en enkel verksamhet som man förstår sig på
    Ja, kvarnverksamhet med en "twist" i form av modern teknik.

    4. Har en bestående konkurrensfördel
    Ja, vad jag bedömer. Skåne-Möllan är ensamma som sin TTT och MWT-metod vad jag förstår. De har en egen nisch i form av kundanpassade produkter. Den nya jätteugnen är de först med, åtminstone inom Europa.

    Produkterna är naturliga och utan E-nummer, vilket är viktigt och ovanligt.

    En viss tveksamhet är huruvida konkurrensfördelarna är bestående. I och med att Skåne-Möllan är en liten aktör kan väl någon större konkurrent göra något liknande? Här är dock kundanpassningen, och bolagets samlade erfarenhet och genomförda investeringar viktig. Skåne-Möllan har ett försprång som förhoppningsvis är svårt att ta ikapp.

    5. Jämn vinst och intäktsökning
    Ja, stabilt över tid.

    6. Minst 3,5 procent utdelning 2 år framåt och ingen sänkning
    Ja, Skåne-Möllan tillhör svenska utdelningseliten och har aldrig sänkt utdelningen och ligger på 3,5 % idag.

    7. Inte har sänkt sin utdelning 5 år bakåt
    Ja!

    8. Har return on equity på minst 10
    Ja, cirka 18 % är förräntningen på eget kapital.

    9. Har låg skuldsättning
    Ja, helt skuldfritt. Imponerande att de kunnat plöja in närmare 50 miljoner i en ny kvarn. 

    10. Har en pålitlig ledning med egna aktieinnehav.
    Ja, dessa erfarna män är är pålitligheten själv, har varit med sedan starten och har stora egna aktieinnehav. En detalj är att mannen i mitten köpte 34 000 aktier i mars enligt insynsförteckningen. Knappast skedde transaktionen via marknaden, då det hade påverkat omsättningen en hel del.



    Värdering och framtidsutsikter?

    • Låg vinstökning de senaste åren (dåligt)
    • Ganska högt PE-tal på 16 (dåligt med tanke på vinstökningen)
    • Utdelning på 3,5 % (ganska bra)
    • Avkastning på eget kapital över 18% (ok)
    • Kursen rimlig jämfört med eget kapital (ok)
    Skåne-Möllan framstår som ganska dyrt utifrån historisk tillväxt men erbjuder något unikt. Maken till jordnära och basal verksamhet är svår att hitta.

    En rimlig kurs utifrån historiken skulle kunna vara cirka 380 kr enligt mina amatörformler, MEN Skåne-Möllan kan förtjäna att handlas till lite högre multiplar än så. Det som i stor grad påverkar framtiden är effekten av den nya kvarnen. Här klipper jag in några citat från en artikel i jordbruksaktuellt och lägger lite kommenterar på det.

    – TTT står för cirka 20 procent av den totala verksamheten och växer snabbare än vårt övriga sortiment. Vi är ensamma om den här tekniken i Europa. Den innebär bland annat att man kan minska de syntetiska tillsatserna i bröd, säger Anders Persson.

    I och med att den nya kvarnen inriktas mot deras nischprodukter kan vinsterna förhoppningsvis växa. De nya MWT-produkterna kan få fler användningsområden.

    Den nya anläggningen kommer att ha en kapacitet på 20 000 årston och kommer främst att användas vid framställning av gryn.
    – Vi har en faiblesse för ny teknik och det här blir vi först med i Europa. Med den nya tekniken sparas 40 till 50 procent av energianvändningen eftersom vi slipper torka spannmålen efter grynprocessen, säger Anders Persson som är vd för Skåne-möllan.

    Det här är ju intressant. Ett sätt att öka vinsten är ju att sänka kostnaderna:-)






    Intressant är att deras nya kvarn bekostats med helt egna medel för cirka 50 miljoner kronor. Jag hoppas att utdelningarna därmed kan öka i framtiden då alla stora investeringar är gjorda. För att tala mäklarspråk köper man här ett hus som är "nyrenoverat och med låga driftskostnader".


    Några mer eller mindre innovativa förslag
    Här kommer några förslag på vad Skåne-möllan skulle kunna göra:
    • Förbättra marknadskommunikation! Berätta t.ex. mer i årsredovisningen att ni har samarbeten med ICA och Nestlé. Varför ska man behöva läsa det i jordbruksaktuellt? Eller på Nestle's hemsida? Jag och min son använder Skåne-Möllans produkter dagligen utan att först veta om det:-) Och hur stor del av intäkterna är från konsumenter, och hur stor del är från företag? Å andra sidan är det lite charmigt med ett bolag som inte är så mycket "Stureplan" och "backslick" utan mer kortfattade och basala i sin kommunikation.
    • Genomföra en split av aktien för att öka omsättningen. Spreaden är väldigt stor som det är idag, vilket med rätta kan avskräcka från köp.

    Skåne-möllan i en mening
    Jag äger Skåne-möllan för deras egna nisch, konjunkturoberoende verksamhet, och ständigt stigande utdelningar.