söndag 13 januari 2019

Är med i podden Market Makers


Jag är med i favoritpodden Market Makers vilket var riktigt kul. Stort tack för inbjudan! Är inte jättevan vid poddformatet men det var roligt och jag gjorde mitt bästa. Tycker ändå att strategin kom fram på ett bra sätt och att dialogen fungerade fint!

Här är länken till avsnittet. Och nu lite kompletterande information:
  • Här är min strategi, och se gärna även inlägget om demografi och Hidden Champions.
  • Värderingar ändras snabbt, i aktievärden. A2 Milk har kommit med rapport, det jag sa var en ögonblicksbild och spelades in 17 november.
  • De länder jag nämner som tidigare brittiska kolonier är Kanada, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och Singapore. Vän av historisk ordning har säkert en del att invända :)
  • Den lokale indonesiske bloggaren har, uppenbarligen, en blogg. Den hittar du här, använd högerklick/översätt vid inläggen, och tejpbolaget nämns i detta inlägg. 
  • Andra jag inspireras av förutom givna Framtidsinvesteringen är även z2036, Aktieingenjören, Microcapclub och ja oräkneliga bloggar och personer på Twitter och i verkligheten. Hans Roslings tankar om världen tror jag också är viktiga att ha med sig.
Håll till godo och återigen ett stort tack till Niklas och Fabian på Market Makers! Jag tog bland annat upp A2, Savaria, Discovery, Ekadharma (aka tejpbolaget), Taokaenoi och Decisive Dividend.

Har du några frågor eller funderingar om strategin, casen eller om vadsomhelst, så vore det kul att diskutera här! Hoppas ni gillar avsnittet!

16 kommentarer:

  1. Mycket bra insats i podden och bra motfrågor av Niklas och Fabian!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Och riktigt bra motfrågor, håller med!

      Radera
  2. @Gustav

    Snyggt jobbat. Tyckte du gjorde verkligen bra ifrån dig. Fick fram hur du ser på ditt investerande. Tycker dock att valuta och de politiska riskerna belystes för lite. Otroligt svårt att få en uppfattning om hur en investerare i Indonesien tänker.

    Fallstudie: Inspirerad av ett inlägg här på bloggen investerade jag i Multi Bintang Indonesia. Tycker bolaget har precis allt man kan begära av en aktieplacering. Vallgraven läs höga importtullar. Hög lönsamhet urstarka varumärke. Finns över allt ungefär som San Miguel i Spanien. Öl är ju en enkel och begriplig produkt som alltid efterfrågas.

    Hur har detta utvecklats? Ingenting har hänt fått en utdelning och kursen backat 2%. Kanske har jag totalt missbedömt den politiska risken jag menar alkohol i ett muslimskt land. Bolaget kanske är helt rätt värderat även ifall jag här uppe i hög nord tycker det köpvärt. Kort sagt till svårigheterna med valuta och de politiska riskerna får man addera svårigheterna att få marknadskänslan. Blir lite som att lära en svart man i Afrika att åka skidor med hjälp av en brevkurs där man går igenom hur det går till.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Lars, håller till fullo med dig om poöitiska risker! Dock undrar jag hurman kan/bör tänka om valutarisk? Valutan kan ju också gå upp och då blir det ett nollsummespel över tid. Eller ska man helt enkelt se det som att en ”problemvaluta/ekonomi” som trendat neråt en tid sannolikt fortsätter göra det många år framåt, jämfört med USD, EUR ich SEK? Vad tycker du?

      Radera
    2. @Lars och Seg Gasell:

      Kul att podden uppskattades!

      Jag tycker Multi Bintang är väldigt spännande. Har väldigt mycket av det jag vill ha i en investering. Däremot är det öl (politisk risk) och något svag tillväxt som får mig att avstå. Problemet är lite som i Brasserie Cameroun, som Framtidsinvesteringen äger, att skatter kan ändras eller viss försäljning förbjudas. Vad jag vet breddar sig Bintang dock till icke-alkoholdrycker eller låg alkoholhalt, och då sjunker risken. Bolaget har fina fonder som ägare, bland annat är Aberdeen och Schröder inne: https://www.morningstar.com/stocks/XIDX/MLBI/quote.html

      Håller med om att politiska risker och valutarisker kunde belysts mer. I korthet försöker jag undvika bolag med för stor politisk risk (=enkla bolag) och sprida valutarisken på flera olika länder, och undvika för dåliga länder.

      Politisk risk finns dock i egentligen många branscher. Mjölkbolagen stöttas genom vissa subventioner och har koppling till tullar/skatter. Men någonstans blir risken för hög. Jag har hittills valt bort t.ex. BISI International där subventioner är riktigt stora och MyEG som hade regeringen som största kund. Telekom/Vapen/Bygg är också farliga branscher ur korruption/politisk risk/skandalperspektiv.

      Valutariskerna tycker jag man får hantera via spridning på olika valutor. Dåliga länder som Turkiet går bort för mig eftersom Erdogan inte inger förtroende på det området (heller). Sen är Sydafrika också riskfyllt här. Men har man bolag med verksamhet utanför lander får man ändå en hedge och Sydafrika har en bättre ledning.

      Känslan i vissa bolag är svår att få. Att gå mot enkla bolag underlättar. LiveChat är ett exempel på hur det går när jag försökt bredda mig, och där har jag (fortfarande) ingen vidare känsla för någonting. Också samma sak med Taokaenoi tyvärr. Jag tror man får fokusera ännu mer på ledningen och läsa på ännu bättre om bolagen. Och bli bättre på att släppa förlorare. Man kan också få bättre känsla om man bevakar och följer aktierna ännu längre, de hoppade jag kanske på för snabbt.

      Detta var lite mer input i alla fall hur jag tänker i dessa frågor!

      Radera
    3. Missförstå mig rätt, jag tyckte absolut inte att du belyste politiska risker för lite i podden!:) Ville bara hålla med Lars om att det är en viktig faktor. Vad gäller valutarisker är jag dock fortfarande inte klok på om man över lång tid mer kan se dem som ett ”nollsummespel” (= lägre risk över tid) eller mer som ”trendrisk” (= lika hög risk hela vägen, dvs så länge jag äger)? Hur ser du på valutarisken?

      Radera
    4. Nog kan det vara ett nollsummespel, men jag tror det är farligt att se det på det sättet. Kolla t.ex. på SEK mot Schweizerfranc de senaste 20 åren: https://chf.exchangeconversions.com/sek/charts#chart_20years_rate

      I grund och botten handlar det om vad man tror om ett lands utveckling och hur välskött det är. Här jag på allvar orolig för Sverige, tyvärr. Finns ju många växande problem att ta hand om och jag tycker det saknas både problemmedvetenhet och realistiska lösningar (jfr t.ex. rapporten Sverige in i dimman). Och Sverige är dessutom en del i ett åldrande Europa med sina särskilda utmaningar, demografiska som politiska. Men här finns såklart utrymme för mycket åsikter - och det centrala i min strategi är att hitta bra bolag oavsett var de finns, inte vara en makrospekulant :)

      Och en nivå till som är riktigt viktig: Var har bolagen sin försäljning? Även om det går sämre för Sverige kan globala svenska bolag gå bra.

      Radera
    5. Låter klokt det du säger, såväl om Schweizerfranc, Sverige in i dimman som var bolagen har sin marknad! :)

      Radera
  3. Bra motfrågor och ännu bättre svar av dig Gustav! Rigtigt bra och givande poddavsnitt för den som vill lyfta blicken utanför ankdammen Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att avsnittet gillades! Tycker verkligen deras frågor var bra och det blev en fin dialog.

      Radera
  4. Riktigt bra av dig. Du gillar småbolag och undrar vad du tycker om Svenska småbolag som finns i Amf aktiefond småbolag? 0.44% i avgift. Den borde vara bra fond även i framtiden? Lycka till.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra!

      Har ingen egentlig uppfattning om AMF Aktiefond småbolag, men den verkar hyfsat billig och ganska bred. Inga konstigheter vad jag kan se.

      Radera
  5. Nu har jag äntligen hunnit lyssna och kul att komma med i honourable mentions i bloggappendixet :-).

    Håller helt och hållet med om britternas inflytande. Jag gillar egentligen varken common law systemet eller GAAP men det har onekligen givit en bra grund för många finansmarknader.

    Sydafrika är kanske det finaste exemplet. Det väldigt mycket som inte är väst där men inte ens under värsta Zuma-åren rådde han riktigt på näringslivet även om jag ogillar BlackEmpowerment-utspädningarna man åker på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det något bra med det brittiska! Men inte allt :)

      Radera
  6. Jag hörde avsnittet igår och riktigt intressant avsnitt. Jag följer din blogg regelbundet, men det var kul att hör dig berätta om hur du ser på ditt investerande och hur du scoutar fram bolag. Blev intresserad av Savaria. Frågan är om det är lite sent att gå i det bolaget eller om det finns liknande bolag som är mer intressanta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul!

      Savaria är ganska unikt eftersom mobilitet är en svårinvesterad bransch, i alla fall om du ska ha mycket av det i ett bolag. Svenska Handicare är väl det bolag som liknar mest, även om de inte har hemma-hissar i utbudet. Investors Permobil-del och klassiska hissbolag kanske liknar, men de är andra typer av bolag. Tycker Savaria är svårslaget som case på på temat mobilitet.

      Om det är för sent? Jag tror inte det personligen. Värderingen är lägre nu än tidigare, men det vill till att de inte gör marknaden besviken i nästa rapport - att synergier verkligen kommer utav det senaste förvärvet. Äger dem själv med hög andel och hoppas på det bästa.

      Ps) Kollade in din blogg: Antar att du inte vill investera i ett mjölkbolag? :)

      Radera