söndag 3 juni 2018

Titta på bolag, titta på makro och framtid?


Jag tittar inte på makro i den mening att försöka förutse vart börsen ska ta vägen. Det är alldeles för osäkert och kortsiktigt. Däremot sker långsiktiga förändringar i världen som är betydligt mer säkra. Jag pratar om demografi och ökad medelklass. Som jag tidigare varit inne på rör sig världens tyngdpunkt österut dag för dag. Om man bara tittar i årsredovisningar och på bolagens historik fångar man inte upp detta.

Det som händer är att befolkningen kommer växa kraftigt i Asien och Afrika, liksom medelklassen. Jag tror det är klokt att fundera på hur detta påverkar de bolag man väljer att ha i sin portfölj. Precis som man inte tittar på bolagen på 6 månaders sikt utan säg 5-10 år framåt så borde man också se på förändringar i demografi och medelklass. Med ett långsiktigt investeringsperspektiv borde man ta hänsyn till långsiktiga förändringar i världen.

Tre bra inspirationskällor!

1. Graf över befolkningstillväxten
Den här grafen från Visual Capitalist som visar befolkningstillväxten är så bra så att jag blir galen. Läs gärna hela inlägget efter grafen. Fråga dig sen om det verkligen är i Europa du ska lägga majoriteten av dina långsiktiga slantar? Och ja...jag har lite väl mycket i väst själv eventuellt. Testa hursomhelst länken!

Bild från Visual Capitalist 

2. Framtidsinvesteringens inlägg
Befolkningstillväxt är en sak men ökningen i medelklass och köpkraft är nog ännu viktigare. Framtidsinvesteringen har ett mycket tänkvärt inlägg med rubriken Asien för oss, Afrika för våra barn. Här kommer ett bra citat från inlägget:
För östra Asien (Kina väger såklart tungt här) beräknas medelklassen öka från runt 20 % 2010 till 60 % 2030, för södra Asien ökar medelklassen från under 10 % 2010 till närmare 50 % 2030...Samma rapport som talar om 50-60 % medelklass i Asien 2030, visar på runt 15 % i Afrika vid samma tidpunkt.
Begreppet medelklass kan man vrida och vända på men utvecklingen är ändå tydlig. Poängen är att det nog är bra att äga bolag som fångar medelklassens enorma framväxt. Här är en bra rapport om den framväxande asiatiska medelklassen. Och här är ytterligare en rapport som också går in på vilken typ av konsumtion som kan komma att öka mest. Här borde man gräva lite mer för att få fram teman, t.ex. upplevelser i Asien, livsmedel och enklare konsumtion i Afrika?

3. Gapminders test
Gapminder har en faktatest som är väldigt nyttigt. För att veta vart världen är på väg borde man ju börja med att veta var den är idag. Gör gärna testet och se hur många rätt du får!

Hur påverkar detta mig?
Bolagen är viktigast, men bolagens marknader är en del av caset. Att ett bolag har samma antal möjliga kunder om 10 år eller dubbla antalet kan vara avgörande. Men många behandlar asiatiska och afrikanska bolag med stor skepsis trots att de har bäst tillväxtförutsättningar. Och detta med buy and hold på 10 svenska bolag som man ska kunna glömma bort i 10 år. Har inte världen förändrats på den tiden? Ser man bara Sverige, Europa och USA kan man missa vad som händer i världen.

Visst kan svenska, europeiska och amerikanska bolag som fånga denna tillväxt. Men med hur stor procent? Skillnaden är enorm om Asien står för 10 procent eller 90 procent av omsättningen. Och med låg andel av omsättningen är det svårt att nå starka konkurrensfördelar lokalt. Bästa casen tror jag är starka lokala bolag som kan rida på en naturligt växande marknad, och behålla eller öka sin marknadsandel.

Nu säger jag inte att jag fixar det här eller har så bra kläm, och det finns såklart risker med att investera i Asien och Afrika (redovisning, korruption, informationsunderskott etc). Men det stora perspektivet tror jag ändå är extremt viktigt. Demografi och ökad medelklass är kanske de viktigaste megatrenderna som kan driva ett bolags tillväxt. Varför inte avsluta med ett Wayne Gretzky-citat som kan ha mer med investeringar att göra än man kanske först tror:
A good hockey player plays where the puck is. A great hockey player plays where the puck is going to be. 

23 kommentarer:

  1. Grymt bra inlägg Gustav och jag tror du har många poänger här! Älskar det där Gretzky-citatet som du kan applicera på många sammanhang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Och citatet är en favorit, måste kolla om han sagt mer kloka saker!

      Radera
    2. Själv tycker jag citatet är ganska obegripligt. En bra spelare vårdar spelsituationen han befinner sig i. Han vinner närkampen här och nu. Sedan har han förmågan att slå en bra passning. Han springer/åker inte i luckor, och spekulerar i var pucken eller bollen hamnar.

      Blir lite som om jag skulle ta ut min bloggelva till fotbolls VM. Längst fram hade jag haft Sparo, och Petrusko. Två slitvargar som gör jobbet här och nu. Löpvilliga dyker alltid upp på träningarna. Har den rätta attityden.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
    3. Svårslaget anfallspar! Ser framemot hela laguttagningen även om jag säkert snackat mig till en plats på bänken (eller läktaren) för protest mot tränaren :-)

      Radera
    4. Det är inte enkelt att ha samma spelförståelse som Gretzky så det kanske är enklare att ta detta citat från samme man:

      I missed 100% of the shots I didn't take

      Jag tolkar det som att man bör vara fullinvesterad över tiden i de bolag som man tycker är bäst för stunden :-)

      Radera
    5. Själv missade jag 100% av möjligheterna att få kyssa de flickor i skolan som jag var intresserad av. Jag var helt enkelt för feg för att bjuda upp dem.

      Tycker absolut inte att man skall vara fullinvesterad i de bolag man tycker bäst om just nu. Helt enkelt för att det är oftast de mest populära bolagen, och givetvis de dyrast. I krönikorna finns ett klassiskt exempel. IBM mot Standard Oil.

      Varför inte lite Exxon Mobile till portföljen?

      :-))

      Lars

      Radera
    6. Man ska förstås inte skjuta sina skott hur som helst :-)

      Exxon är inte ointressant men jag har valt franska Total istället men en finfin DA på 5 %, bra balansräkning (debt < EBITDA) samt hyfsad värdering på P/E 12 för 2018.

      Radera
  2. Samtidigt har t.ex. amerikanska småbolag presterat relativt dåligt. En av anledningarna till det kan vara att ett sådant bolag kan ha en fullt tillräcklig hemmamarknad genom att enbart verka i en delstat i usa. Det ger med andra ord inte alls den press som tex svenska bolag utsätts för tidigt. Dvs behovet av att växa internationellt, det ger ett annat tryck på förvandling, utveckling etc.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, så du menar att starka lokala aktörer kan hamna på efterkälken, eftersom de inte utsätts för internationellt tryck? Ja, kanske. Det är en risk, beroende på bransch. Vill gärna ha en "moat" och då ska de inte vara lika konkurrenskänsliga.

      Något jag också gillar är Hidden Champions (borde skrivit det) och då brukar man prata om bolag som kan dominera globalt, men som fortfarande är relativt okända. Kanske är det säkrare?

      Radera
  3. Själv tittar jag på bolag. Aldrig på makro, och framtiden. Det räcker att kolla bara ytligt på dessa spådomar om framtiden.

    För 200 år sedan fanns en man som hette Thomas Malthus. Domedagen var nära som seden bjuder. Malthus hade kommit fram till att befolkningen ökade mycket snabbt. Vi tänker oss en talserie typ 1,2,4,8,16. Produktionen av mat hade en mer linjär talserie 1,2,3,4. På Malthus tid fanns egentligen bara en möjlighet att få fram mer mat, och det var att odla upp mer mark.

    Vad han missade är ju klart för alla märk väl i efterhand. För bara några år sedan var det ett härjande kring Peaken på olja. När skrev Lars Wilderäng ett inlägg om detta fenomen senast. Vad jag minns var denna teori sanningen och inget annat.

    Vem är intresserad av att köpa Exxon idag? Direktavkastning på 4% ett p/e tal runt 15. Höjt utdelningen i plus 30år. Ingen naturligtvis. Olja känns helt ute.

    Jag vet inte hur många gånger jag hört refrängen om att framtiden finns i Öster. Har dock inte läst något om hur Kinas åldrande befolkning skall försörjas. Kan inte detta bli en kvarnsten så god som någon?

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en poäng. Det är väldigt lätt att titta för mycket på framtiden och gå bort sig på prognoser av allehanda slag. När det gäller olja har väl (alltför) många fått för sig att den inte är så viktig idag, eller i framtiden. Nu vet jag att länkningar och prognoser inte lockar så mycket, men denna är ändå intressant eftersom grafen visar att olja/kol förväntas dominera länge än: http://energypost.eu/15718-2/

      Nog kan det vara så att Asien och Afrika drabbas av problem som förtar deras förväntade tillväxt. Eller att förväntningarna är för höga. Men av det jag läst väljer jag ändå att gå på Asien/Afrika-spåret, även om bolaget alltid kommer först. Jag tror bara att bolag med verksamhet där har något lättare att få naturlig tillväxt.

      Åldrande befolkning i Kina lär vara en utmaning. Jag hoppas att de i alla fall köper sjukvårdsförsäkringar via Discovery/Ping An.

      Radera
  4. Mycket intressant! Och stort tack för referens och citat :-) Tror verkligen stenhårt på att man ska titta på både megatrenderna och de lokala bolagen. Det är mycket lättare för ett bolag att växa när marknaden gör det, och man har mycket större chans att hitta något under radarn om man kikar på mindre bolag på mindre börser.

    Sen gäller det att välja bolag för region/land utifrån utvecklingsskedet. Vid en viss grad av utveckling börjar man att spendera mer på annan än livsmedel. Tror du tänker helt rätt där om Asien och Afrika. Sen är Afrika betydligt svårare än Asien, utifrån både att hitta bolag och välja land/områden. Jag satsar på öl i Kamerun som du vet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resonerar likadant. Just det där med andra produkter/tjänster om man går mot Afrika eller Asien, det blir att spåna vidare på. Famous Brands är ju då rätt (restauranger) medan Shoprite är ännu mer rätt (livsmedel).

      Det som stör är att man har extremt svårt att hitta afrikanska bolag utanför Sydafrika. Skulle vilja bredda mig och har hittills sagt nej till ölen (förutom aktiepubar:-)

      Radera
  5. Starka poänger Gustav! Får nog ta fram nyckeln till mina 10 svenska buyandhold bolag och istället satsa på 10 asiatiska! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Alltid en avvägning hur mycket man ska ha, men caset för Asien och Afrika är starkt!

      Radera
  6. 40% asien var det någon som föreslog för den aggressives diverserade portfölj?

    Europa är det gamla stället man kan se spår av en högstående kultur från fönstret i turistbussen.

    Politiker *suck* Här hade vi blomstrande omvärldshandel sedan har vi lydigt backat sanktioner mot omvärlden och samtidigt drabbats av strafftullar av US för vår lojalitet mot US? Europa ser ut drabbas hårdast av sanktioner och krig så någon större exponering mot marknaden där känns inte prio 1.

    Trumps rådgivare kludo eller vad han som var med Reagan hette säger vi kommer kreditepandera oss ur detta och det vet vi hur fungerar så tyngden tror jag bör ligga på US och Asien, de 10%-20% man eventuellt har över kan delas mellan europa och emergin övriga market.

    Private equity växer och som någon skrev varför skall lovande bolag satsa på börsnotering när de kan få ett bättre deal och en bättre ägare av Private Equity bolag?

    Tack för bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns mycket att fundera på. Europa är kanske inte i någon "sweet spot" även om det alltid finns bra bolag här med. Möjligen kan Trumps agerande och tröghet i EU-maskineriet snabba på förflyttningen av världens tyngdpunkt mot öst.

      Radera
  7. Doro, störst i världen på mobiler för pensionäreronärer, störst i Nordeuropa på digitala trygghetslarm och 200 läsare på mitt senaste blogginlägg vilket är sjukt lite.

    Börjar det rycka i köpfingret?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om de hade varit störst i Asien eller Afrika hade jag köpt direkt. Nej, men äldre i väst är ett riktigt bra tema, som jag har Savaria på. Jag kanske är feg eller kräsen men historiken och jämnheten har inte varit så bra alla gånger i Doro. Men nog borde jag gräva lite i dem, för de är rätt i tiden (digitalt + äldre) och framtiden troligen ljusare.

      Inget akut kli i köpfingret, men jag ska kika närmare på dem!

      Radera
  8. Tänker att köpa Apple är ett bra sätt att få exponering mot tillväxtmarknader eftersom medelklassen vill ha dyra mobiltelefoner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Apple lär vara låg risk om man ser dem som en prenumerationstjänst. Och de lär växa på tillväxtmarknader. Mitt problem är att jag siktar på mindre bolag och Apple är ju typ störst i världen :-) Alltså passar de inte min strategi, men kan såklart mycket väl vara en vettig investering.

      (Just digitala jättar kanske man ska vara mindre hård mot men som det är nu köper jag inte bolag som räknas som Large-cap).

      Radera
  9. om jag vill ha bra utdelningsaktier i asien vad kan man då tänkas ?
    Mvh Johnny sveriges sämsta investerare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmaningen är att man i Asien ofta måste ha dem i vanlig depå eftersom de flesta marknader inte fungerar för ISK eller kapitalförsäkring. Då blir det 30% skatt på utdelningen. Man kan hitta bolag som är sekundärnoterade i USA eller Tyskland och då kan kapitalförsäkring fungera. Oftast är det större bolag, som jag inte tittar lika mycket på.

      En bra högutdelare tycker jag Premier Marketing är, noterat i Thailand. Micro Mechanics som jag köpte nyligen ger 4,5% men den är mer av tillväxtbolag.

      Kan säkert finnas en hel del om man tänker större bolag och inte superhög direktavkastning, men har inte lika bra koll på dem!

      Radera