söndag 24 juni 2018

Senaste affärerna och aktuell portfölj


Dags att summera några affärer. Portföljen består fortfarande av 14 bolag, men ett är bytt. Logistec har ersatts av Superlon. Så här på rak arm är det en dålig affär, eller i alla fall dålig tajming, eftersom Superlon gick ner rejält efter att jag köpt. Nåja, nu till hur tankarna gick.

Sålt Logistec
Jag har sålt Logistec även om det tog emot. Köpen gjordes kring 35-45 CAD och försäljningarna kring 52 CAD, så resan har varit trevlig. Skälen till att jag sålt är:
  • Något dålig tillväxt historiskt, hur mycket kan hamndelen växa?
  • kan USA favorisera amerikanska bolag när det gäller vattendelen?
  • Framförallt hade jag hittat ett bättre case: Superlon 
Samtidigt finns det mycket jag gillar med Logistec. Hamndelen har en tydlig "moat". Bolaget kan komma att köpas upp då hamnarna säkert är värdefulla för t.ex. Brookfield eller Ports America. Vatteninfrastruktur är en jättemarknad (megatrend) men frågan är om de kan nå hela vägen. Jag tycker det finns väl många konkurrenter. Trenden och nischen är rätt, och visst kan det räcka med en liten del av marknaden, men många andra bolag är där. Och jag vill skruva portföljen mot Asien.

Köpt Superlon istället
Jag har köpt in Superlon på 1,49 MYR och de står nu för dryga 4 procent av portföljen. De är ett världsledande värmeisoleringsmaterial, t.ex. för AC och kylskåp och har beskrivits på framtidsinvesteringens blogg. Skälen till köpet är:
  • Grymma siffror på bolaget, äkta litet tillväxtbolag
  • Gynnas av megatrender som urbanisering, varmare klimat och ökad medelklass i Asien.
  • Lite tyngre produkter kan ge en kostnadsfördel i distributionen. 
Nog finns större globala aktörer, vilket är ett ett minus, men varje aktör är starka på vissa marknader och dessa är tillväxtmarknader. Jag gillar fokus på länder som Malaysia, Indien och Vietnam och att de inte som alla andra ska härja i Kina. Råvaruprisberoende är ett klart minus, samt hur mycket av kostnaderna de kan föra vidare till kunderna. Sammantaget är de ett okänt marknadsledare tillväxtbolag med förmodad moat som gynnas av många megatrender. Har man 50-60% av marknaden i Malaysia så går det att bygga någon slags moat, och en ny fabrik är på gång i Vietnam.

Men tänkte jag rätt? Ett dåligt inhopp i alla fall eftersom de tappade ca 18 procent i fredags (dagskurs 1,24 MYR). Visst knäck för självförtroendet och såklart ifrågasätter jag mitt beslut. Raset berodde på en dålig rapport och när prispress uttryckligen nämns kan "moaten" vara i svagaste laget. Det jag tar med mig är att försöka dela upp köpen, om det går, och att det inte går att göra rätt hela tiden. Att alla affärer ska gå bra är naivt att tro, och ibland blir det usel tajming. Jag kommer att ge dem mer tid även om det snabbt vände från övertygelse till besvikelse.

Andra transaktioner
Några andra affärer har jag gjort:
  • Ökat i Decisive Dividend och Micro Mechanics
  • Minskat något i Savaria och Vitec
När det gäller Decisive hoppas jag att utdelningen kan komma att höjas när förvärven integrerats. Presentationen från bolaget tyder på en höjning i utdelningskapaciteten och utifrån historiken kan en eventuell höjning landa på 0,035 per månad. Micro Mechanics är lovande mot IoT-trenden. Taokaenoi är det nya bolag som annars är närmast köp.

Konstaterar slutligen att jag blivit något mer transaktionsintensiv. Vet inte om det är bra, men jag måste agera på övertygelse och vilka bolag jag tror är bäst att äga (även om det ju blir fel ibland). En annan detalj är att fler av mina affärer senaste är bolag som Framtidsinvesteringen hittat, där A2 kan nämnas som den klarast lysande stjärnan. Vad tror du om mina affärer och portföljen?


14 kommentarer:

  1. Trist med dålig tajming men tycker bolaget verkar vara vettigt på sikt. Med dina courtagekostnader kostar det på med omsättning men kanske ändå vettigt med lite omallokeringar ibland?

    Spännande portfölj som alltid! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drar mig inte för att omallokera men försöker ta det lugnt. Portföljen är nog spännande och Decisive kanske det som sticker ut mest förutom den höga vikten för A2 och Savaria.

      Radera
  2. Surt där med Superlon! Köpte den själv på 1,37 men fallet är oavsett det tungt. Det oroande är det om konkurrensfördelarna. Funderade på om jag skulle köpa före eller invänta rapport, men när en av storägarna (utanför familjen) ökade så bestämde jag mig. Klokt med Logistec förresten, tycker man kan tillägga att de är extremt snåla med info...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och samma storägare fortsatte att tanka till bara sådär en vecka före rapporten...

      Radera
    2. Ja, såg inte heller Superlon-fallet komma direkt. En enda analytikerfirma hade också riktkurs på typ 1.8 MYR som de drog ner kring 1.5 efter. Nåja, rätt process, fel utfall. Om inte rapporten beror på svagare konkurrensfördelar än tidigare. Kan ju i och för sig vara högst rimligt att de tappar marginal om de köpt in råvaran dyrare än konkurrenterna. Men åtminstone tillfälligt frågetecken för "moaten", ja.

      Radera
  3. Otur med tajmingen! Du är nog inne på rätt tanke att dela upp köpen i mindre delar över tid. Verkar dock vara ett riktigt häfgtigt bolag och kursen lär snart justeras uppåt!
    Toppen med tårtdiagram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dela upp är nog önskvärt även om maxcourtage inte riktigt underlättar alla gånger. Tårtan är fin även om viss färsk grädde kan vara småsur.

      Radera
  4. Varning för en totalt off topic-fråga, men jag vet ingen annan som kan svara på den. Har jag fel eller var det du som sa att skatteverket kopplade utländska innehav på ISK till om man hade skulder eller inte och att man därför inte skulle ha några utländska innehav på ISK så länge man hade banklån? Vet i så fall du om det fortfarande gäller och att man i så fall kan ha utländska innehav på det kontot om man inte har några lån öht?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det det handlar om är att man bara kan få tillbaka max 500 kr i källskatt, såväl i vanlig depå som ISK, om man har underskott av kapital. Den begränsningen finns inte i en kapitalförsäkring.

      Radera
  5. Alltid svårt att hantera en portfölj av denna typ. Kräver en hel del av investeraren. Frågorna jagar placeraren. Vad skall köpas? Vad skall säljas? När skall det köpas? När skall det säljas?

    Nu gick en investering back 18% rakt av. Vad att göra? Så här håller det på. Z2036 hade Tema Asien i sitt senaste inlägg. Det kan vara värt att påpeka att den som lutade sig tillbaka, och köpte Swedbank Robur Access Asien har nått nästan 15% i årlig avkastning, och dubblat värdet på sin investering de sista 6åren. En indexprodukt som inte kräver något av dig.

    Buffett brukar prata om att vara slö, och tillbaka lutad är en framgångsrik strategi. Med bloggarens portfölj är det faktiskt mycket svårt. Allt blir intressant, och spännande, och kräver någon form av action.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har en poäng. Det är lätt att ägna för mycket tid och tankekraft åt portföljen. Mindre agerande kan ge mer avkastning. En svaghet finns här i att ständigt skruva och hitta den optimala portföljen istället för att ta det lugnare.

      Radera
  6. Tack för en givande blogg! Hur går jag tillväga för att köpa aktier i Superlon?:) Finner dem ej på avanza.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns tyvärr inte uppgifter om dem elektroniskt hos Avanza, men man kan handla dem via telefonorder. Nackdelen är maxcourtage (750 kr) och att man måste köpa i vanlig depå. De syns sedan i portföljen som övrigt innehav.

      För uppgifter om finanser och nyckeltal, förutom bolagets egna uppgifter, är tex Morningstar.com och Financial Times bra eftersom de täcker exotiska bolag.

      Har även lite tips och trix här: http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2017/03/exotisk-utlandshandel-i-praktiken.html

      Radera