söndag 10 juni 2018

Taokaenoi - nyttiga snacks till ohälsosam värdering?


Aktie: Taokaenoi
Notering, ticker: Thailand, TKN:SET
Marketcap: 800 miljoner USD, smallcap
Kurs: 19 Bath
Direktavkastning: ca 1,8 procent
Courtage: Maxcourtage ca 750 kr
Elektronisk handel: Nej, telefonorder
Möjlig att äga i: Vanlig depå (källskatt 10%)

Taokaenoi är dominerande på sjögrässnacks i Thailand med cirka 70% av marknaden och expanderar framförallt i Asien. Bakom bolaget finns en 32-årig entreprenör och huvudägare, som också fått en egen film. Tao Keo Noi betyder liten entreprenör.

Produkterna är främst Crispy Seeweed och Grilled Seeweed. Och huvudmarknaderna är Thailand och Kina. men de pratar om att sprida sig till massor av länder och har bland annat köpt en anläggning i USA där de satsar på "organic" för USA och Europa.

Här är en färsk presentation av bolaget, hemsidan och prognoser på 4-traders. Samt en analys och denna lite äldre artikel som jämför dem med Sees Candy. Missa inte denna intervju på becomeabetterinvestor.net.

Fantastisk historik? Ja, med tvekan
Siffrorna är mycket bra, men högre råvarupriser slog till senaste året.

  • ROE ligger mellan 56 och 27% de senaste 5 åren
  • Försäljningstillväxt på 25% per år senaste 3 åren och 13% senaste året.
  • Vinsttillväxt på 32% per år senaste 3 åren, men -23% senaste året.

Se även bild från BKBanker som visar mycket bra lönsamhet men sämre tillväxt, i alla fall nyligen.



Goda framtidsförutsättningar? Ja

Har bolaget en ekonomisk vallgrav?
Som snacksbolag handlar det om att bygga upp ett starkt varumärke. Och du kan också få fördelar i stora inköp, distribution och kontakter med butiker/affärer. Jag har med egna ögon sett butikshyllorna i Asien, både i Thailand och Indonesien. Fördelar med lätt produkt, går att få bra marginaler. Tyvärr äger de inte hela kedjan utan de köper in sjögräset som jag tror är för varmt att odla i Thailand. Detta gör dem känsliga för prisändringar och är förklaring till vinsttappet i närtid.

Med tanke på att de har 72% av den lokala sjögräsmarknaden och konkurrenterna har betydligt mindre, kanske inte mer än 20% på äldre siffror, så är de en "local champion". Men hur starka kan de bli i andra marknader? Och ska man se allt snacks är andelen säkert låg. Allt sammantaget tror jag de har en "narrow moat" i form av starkt varumärke och möjlighet att producera billigare och distribuera billigare som stor aktör. Just lokala varumärken och nyttigare produkter tror jag är bra, även om frågan är hur lokala de är utanför Thailand.

Ökar marknaden på sikt (finns megatrend)?
Snacksande lär öka i takt med att människorna blir fler och att de får de bättre ställt. Här utdrag ur en artikel, som inte specifikt handlar om Tao Kae Noi, även om man kan tro det :-)
The Asia Pacific region especially, with its comparatively younger population and burgeoning middle income group, is poised to be the fastest growing snack market in the world...Food industry players who understand their millennial customers are offering healthier snack products with exciting flavours. One way they have been going about this is through the application of functional ingredients.
Tao Kae Noi kan vara precis rätt med Asien-fokus och nyttiga, kryddiga produkter. Hälsosamt snacks tror jag kommer vinna i längden jämfört med t.ex. chips. En nackdel är att produkten innehåller palmolja, ca 9% som ej är certifierad. Inte bra, men det är organiskt i USA, de följer kanske efterfrågan. Men samtidigt är de stora inköpare av sjögräs, och ser till att det odlas. Det är omvänt positivt (binder koldioxid). Bra info om palmolja och alger finns på Simris Algs hemsida.

Ok värdering? Nja...?
I korta loppet är det precis för dyra för min tumregel. P/E förväntas vara över 20 två år framåt på genomsnittsanalytiker vilket avskräcker något. Sen kan jag såklart köpa ändå, man ska kolla på många fler nyckeltal och framför allt bedöma den långsiktiga tillväxten och titta längre fram än två år. Och vi snackar om analytikernas gissningar.

Men det finns ett problem. Bolagets egna mål till 2024 är 10 miljarder i försäljning - ganska lågt och då är bolaget kanske för dyrt. De förväntas sälja för 6 miljarder 2018, 6,9 för 2019 och 7,7 för 2020. Då är 10 till 2024 väl defensivt. De borde ju nå 10 senaste 2022 i nuvarande ökningstakt. Eller så sätter de ett enkelt mål som de vill överträffa.

Risker?
Ett antal risker finns förstås:
  • Högre priser på sjögräs? 
  • Thailand styrs av en militärjunta.
  • Valutarisk då notering i Bath, men spridda intäkter  
  • Ledningen kan få fokus på annat, och har minskat ägandet
  • Kommer ännu nyttigare produkter
  • Hur uppfattas palmolja (dock väst, kör organsisk)
  • Kan E-handel ökar utbud och tillgänglighet, svårare ta överpris?
  • Varumärket kraschar, t.ex. om felaktiga produkter når marknaden.

Sammanfattning
På många sätt tror jag bolaget är helt rätt. Imponerande att de jobbat till sig bra hyllplatser i Thailand och Indonesien. Jag tror på regionen, snacks i regionen, och särskilt hälsosamma sådana. Men konkurrenter finns. Som stor aktör har du ändå fördelar i varumärke, tillverkning och distribution. Jag tror det håller.

Tveksamheten gäller inte heller värderingen utan de försiktiga målen. Och ingen av mina favoritfonder är inne i bolaget. Är bolaget för segt? De är också känsliga för sjögräspriset, vilket jag inte hunnit gå till botten med. Jag undrar också varför de ska expandera i så många länder, borde de inte köra ännu mer i Asien? Å andra sidan finns ju en stor expat-community av Kineser och Thailändare i väst, och den målgruppen lär de komma långt med.

Jag är nära köp, men det ville sig inte riktigt hela vägen fram. Övertyga mig om att jag gör ett misstag så kommer jag slänga mig på köpknappen. Den finns inom räckhåll.

10 kommentarer:

  1. Varför inte en kall öl till dessa snacks? Fråga: Har du släppt Bintang? Själv köpte jag aktien.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte släppt Bintang. Något svag tillväxt, men det stora är att investera i alkohol. Däremot superstark moat, få konkurrenter och extrem lönsamhet. Ska fundera vidare! En av de starkast lysande stjärnorna på asiasitska konsumenthimlen!

      Radera
    2. Ska tillägga att jag gillar att du tar upp bolaget igen. Ska ta ett omtag när det gäller ölbolag och ska försöka få till ett inlägg om det!

      Radera
  2. Tror också att bolaget är helt rätt,!och har varit rätt nära köp, men är något längre ifrån i takt med att kursen dragit iväg. Prislappen för hög i förhållande till tillväxten. Och så är råvarukänsligheten knepig. Var det senaste årets prisstegring pga dålig skörd en parentes, eller kan klimatförändringarna spöka? Jag kommer fortsätta följa bolaget, men i förhållande till helheten måste priset komma ner lite.

    Och en sak till: jag skulle inte bygga mitt köpbeslut på tvåårsprognos på p/e. Jag tittar generellt väldigt lite på sådana tal, men här är det mer vanskilgt än i de flesta fall. Analytikerna har ingen aning om hur skörden sjögräs kommer se ut. Som ju påverkar tungt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med helt om tveksamheterna! Och P/E grejen bara intitial tankelek, kan absolut köpa ändå, även om tröskeln blir något, något högre. Här handlar det istället om dagens värdering mot 2024 års mål och då ser det väl dyrt ut. Men fortsätter bevaka och ser om fler kommentarer droppar in. Bolaget är trots bristerna inte långt bort från startelvan! :)

      Radera
  3. Bra analys!

    Lite svårt att investera i om man inte gillar att ge pengar till banken. Säg att man vill max betala 0,25% i courtage som motsvarar Avanza mini, det gör att man behöver köpa för 300 000kr, sen vill man inte heller att det tar för stor andel i ens portfölj, om man har 15 diversifierade innehav så motsvarar det en portfölj på 4 500 000kr, tyvärr lite långt ifrån det i dagsläget =) Då har jag inte ens räknat på valutaväxling.

    Med vänliga hälsningar
    A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det man önskar är att världen blir mer lättillgänglig. Kanske kan Degiro leda till allmän prispress när de får upp fler marknader. Och många gånger kan man hitta sekundärnoteringar (USA, Tyskland etc) och då kan priserna vara mycket mer humana. Men det gäller oftast lite större bolag.

      Radera
    2. Intressant bolag! Är väldigt intresserad av mer internationella aktier än svenska, men min portfölj är på tok för liten för att börja nå ut i aktier där courtaget är på dessa nivåer.

      Tänkte bara fråga, använder du Degiro? Jag har startat ett konto där då det är ett par gamingbolag jag vill komma åt som inte finns utan höga courtage hos Avanza/Nordnet. Intryck från Degiro om du använt?

      Radera
    3. Har tyvärr inte använt. Skrivit ett inlägg om dem och vissa tveksamheter framkom i kommentarerna. Känner mig inte 100% trygg även om det såklart kan vara nojigt. Men i och för sig ska det finnas EU-regler och skydd upp till ett visst belopp.

      Använder Avanza för att de når flest exotiska marknader, även om courtagen bitvis är höga. Ibland kan man nå sekundärnoteringar i USA eller Tyskland och då blir det billigare och smidigare (slipper äga i vanlig depå).

      Radera
  4. Okej, tänkte testa Degiro en sväng så får vi se. Tack för svar och tips :)!

    SvaraRadera