eWork funderar jag på och i tanken har jag närmat mig sälj. Men vill bolla upp frågan till ytan och är väldigt öppen för input. Skulle vara kul med en diskussion. Verkligen en förmån att kunna bolla ett beslut innan man tar det. I skrivande stund är kursen 90 kr, men en utdelning har nyss knoppats av.
Varför sälja?
Några saker tycker jag talar för sälj:
- För cykliskt? De klarade inte 2008 särskilt bra även om IT är mer basalt nu jämfört med 2008. Men jag undrar hur hårt en eventuell lågkonjunktur kan påverka?
- För lätt att slå sig in? En konkurrent i form av A society har tillkommit
- Kommer marginalerna lyfta? Nu är det länge som de ropat att lyftet kommer.
- Utbildas tillräckligt många konsulter Sverige? Kommer det finnas konsulter att få tag på? Jfr med bemanningsbolag när det saknas personer att förmedla. Hinder för tillväxt på sikt?
- Inriktningen i eWork är delvis mot större svenska företag. Tror man att de kommer gå bra? Indirekt blir det ju en exponering mot svenska storbolag, om de går dåligt drabbar det eWork?
- Globalisering och bättre teknik gör det lättare att anställa utländska konsulter? Om det utbildas för få i Sverige kanske den kanalen undersöks mer och mer, vilket sänker trösklarna för det?
- Även om de har en stark position undrar jag hur stark "stickyness" som finns bland kunderna, Jämför man med Vitec har de mycket mer av återkommande intäkter.
Varför behålla?
Och ett gäng argument finns för att behålla eller till och med öka:
- eWork är rätt i tiden med tanke på "GIG-ekonomi" där man inte är fast anställd.
- Värde i aktien och god historik. Både hög utdelning och hög tillväxt, åtminstone historiskt.
- De är något så sällsynt som en "capital light compounder" som borde kunna växa utan större kapitalbehov eftersom de förmedlar (men så var det det där med att marginalerna inte lyfter...)
- Nätverkseffekt, även om nya aktörer kommer så kan det vara svårt att komma ikapp den aktör som är störst.
- Ledningen har ökat sitt ägande och Wasatch, en favoritfond, är inne i bolaget. Framförallt är ett gäng duktiga bloggare ägare och SvD börsplus positiva, om jag förstått rätt.
- Prognoserna på Introduce visar på förväntad god tillväxt och de har ett starkt mål om att växa med 20% per år. Det är ju vad jag vill ha, även om det såklart är just prognoser.
- Supersmidigt att äga svenskt i ISK, låg skatt på utdelningen, ingen direkt valutarisk.
Sammanfattning
Det finns ändå något här i form av tillväxt som sker utan större kapitalbehov och megatrender i form av mer IT och "GIG-ekonomi". Antalet uppdragstagare förväntas 2027 i USA vara högre än antalet fast anställda. Så långt är allt ljust. Men tillför de tillräckligt mycket mervärde? Kan de hålla sin marknadsposition tills dess? Är inte säker. Jag vill också helst vrida min portfölj något mot Asien eftersom mest naturlig tillväxt kommer där. På sikt kan alla IT-konsulter som utbildas där vara ett hot.
Känner mig som en "centerväljare" precis inför omröstningen om kärnkraft och har landat i ett tydligt nja. Det duger inte. Hjälp mig gärna vidare och låt oss få en trevlig debatt på köpet! eWork har mycket jag gillar, litet bolag, med stark tillväxt och dominerar en slags nisch. Frågan är bara om de cykliska riskerna är för stora och hur stark "moaten" egentligen är.
Vad anser du om eWork? Och tycker du att den är värd sitt pris om vi kikar framåt 5 år?
Vad anser du om eWork? Och tycker du att den är värd sitt pris om vi kikar framåt 5 år?
När digerdöden härjade uppstod brist på arbetskraft inom många sektorer. Paradoxalt nog innebar det att många människor började jobba mindre då högre inkomster innebar att de tjänade ihop till sitt uppehälle fortare. Jag tror att det finns få länder där det finns starkare drivkrafter för konsultmäklare än i Norden. Låg lönespridning och hög skatt innebär att duktiga medarbetare som är säkra på att få uppdrag rationellt bör lämna sin arbetsgivare och sedan arbeta ihop en lön motsvarande 37000 kr i månaden för att sedan spendera resten av tiden med sina hobbies. Som konsult bör man utan problem uppnå det på ca 80 timmars arbete i månaden om man vill ha lite marginal.
SvaraRaderaOutsourcing kan påverka ekvationen en aning men du behöver alltid ha någon form av kvalificerad hjälp nära till hands och då vill du ha någon i Sverige och därför tror jag att det för fristående konsulter till och med kan vara värdeskapande med outsourcing då man som fristående har en viktig roll att hantera kodbasen som en leverantör långt borta skapat.
Så strukturellt tror jag konsultmäklare är en vinnare. Gällande konkurrens kommer det alltid finnas företag som vill komma in på attraktiva marknader men jag ser ingen skillnad på A Society som är kopplade till Sigma jämfört med t.ex. ÅF partner som är kopplade till ÅF. Min gissning är att Ework har skapat upp sig så pass mycket att inom segmentet stora och fristående är de svårslagna och konkurrens handlar mer om att andra nischer kan ta andelar än ett stort hot mot Ework.
Bra svar där! Hade inte direkt digerdöden i tankarna när jag skrev inlägget, men det du säger "makes sense". Incitamenten till att vara konsult är starka, särskilt i norden. Och den största aktören har fördelar. Tack för input!
RaderaBlev lite rumphugget på slutet, riset blev klart för lunch.
Radera5 % direktavkastning och 20 % tillväxt är ett argument jag inte fick med i första inlägget.
Inte bara ris för eWork alltså :-) Jo, direktavkastning och tillväxt är ett bra skäl!
RaderaFöga förvånande håller jag med Aktieingenjören. :) Värderingen är inte heller särskilt ansträng jämfört mycket annat på börsen just nu. Jag lutar snarare åt att öka än minska
RaderaOk, tack för input!
RaderaHej Gustav,
SvaraRaderaEwork är helt klart intressant med fin historik. Vet du om det finns liknande bolag som tillhandahåller en plattform utomlands som det går att jämföra med tex i USA eller Storbrittanien etc. och hur står de sig mot drakar som Accenture, Cognizant, Infosys eller andra konsult-bolag. (Eller är kanske Eworks affärsmodell unik för Skandinavien och finns inte i USA?)
Följande citat av Mohnish Pabrai beskriver IT-service bolagens moat på ett bra sätt.
“The IT services business is a recurring revenue business. The relationship with clients and the knowledge of their business and systems is the deep hidden moat in IT services. As a company gets more familiar with a client’s business and technology infrastructure, the harder it is to be replaced by a competitor-and those recurring revenues keep pouring in.”
Det som gör mig lite tveksam är hur stark deras "network effect" och moat är och eftersom de endast förmedlar konsulter får de väl inte riktigt samma kunskap om kundernas organisation/system/struktur eller? Men om deras plattform skapar stort mervärde med hög kvalitet och stort utbud så är det ju helt klart en stark konkurrensfördel.
Mvh Per
Har inte hittat något liknande, även om jag inte gjort några jätteförsök (jag borde göra det !). Konkurrenterna är i alla fall som regel inte börsnoterade, åtminstone inte ZeroChaos. De finns agerar globalt till skillnad från eWork.
RaderaeWork påstår att de skapar ett mervärde i både tid och pengar: https://www.eworkgroup.com/se/vart-mervarde/
Kunskapen kan nog vara djupare i konsultleden än i organisationen, men när de tar över konsultförsörjningen nästlar de sig in mer hos företagen antar jag.
Det låter vettigt?
RaderaÄr konsulterna väl inne och kan kunden borde det väl mycket till, dvs misskötsel eller stora prisjusteringar innan ett byte ens kommer på tal? Hur vanligt är det att man byter IT-konsulter, och speciellt då ett bolag till ett annat?
Låter minst sagt omständligt med troligen stora störningar under omställningsperioden?
Har bara en väldigt lite position i Ework men känns ju ganska så rätt ändå.
/Andreas
Intressant diskussion och även om jag inte har jättemycket att tillföra (typ ingenting) så vill jag ändå påpeka att jag uppskattar såväl inlägget som diskussionen. Ha en fortsatt go helg!
SvaraRaderaAktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier
Tack, kul att höra!
RaderaeWork har en bra utveckling och avkastning på börsen, men jag ser dom dagligen från en annan sida. Som företagare inom tekniska beräkningar till industrin (konsultföretag alltså) så är eWork endast en faktureringstjänst som några av våra kunder väljer att använda. Det är jag som har kundkontakterna och pratar varje vecka med kunderna och deras behov medans eWorks personal inte ens vet vad vi håller på med.
SvaraRaderaDet kan hända att det fungerar annorlunda inom IT som är eWorks stora område, men inom mekanik så är dom bara en mellanhand tyvärr som tar 1,39-3,8 % av faktureringen. Jag har som tur är lyckats få kunden att betala den faktureringsavgiften och kunnat behålla timtaxorna.
Hos en del av våra kunder har Kelly Services hand om ramavtalsleverantörer och eWork har hand om alla leverantörer utan ramavtal. Där kommer Kelly Services att ta över eWorks del inom kort, så hur framtiden ser ut för eWork är svår att säga. Men historiskt sett har dom ju gått bra.
Tack för kommentar från insidan! Sånt är högst värdefullt. Man vill att bolaget ska vara mer än en (onödig) mellanhand. Tror dock det är viss skillnad mellan IT och teknik-delen, men fick något att gräva i. Tack för input!
RaderaPersonligen tror jag eWork kommer få svårt att höja marginalerna. De är redan idag marknadsledande när det gäller att ta ut mellanskillnaden mellan kund och konsult. Nya aktörer på marknaden tar betydligt mindre. Så ska de höja marginalen så måste de sänka kostnaderna i förhållande till samma volym. Vilket inte alltid är så enkelt. Där emot tror jag de fortsättningsvis kommer öka omsättningen och ta marknadsandelar från stora traditionella konsultbolag.
SvaraRaderaKan vara så. Jag har sålt eWork, syns i detta inlägg och portföljrapporten strax efter: http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2018/08/ar-med-i-podden-aktiekompisar.html
RaderaKommer ändå följa dem från sidlinjen, just satsningen på programvara kan vara något. Framförallt var jag rädslan för cykliska risker som låg bakom min försäljning, lite trött var jag också på att marginalerna inte lyfter.