söndag 19 augusti 2018

Hidden Champions - ett bra tankesätt?


De bolag som jag letar efter har stora likheter med "Hidden Champions". Med det menas små men framgångsrika bolag som går under radarn trots att de dominerar en nisch  De har ofta låg profil, är innovativa och har ambitiösa mål. Wikipedia beskriver begreppet, som myntades i en bok om världsledande tyska småbolag. För att räknas som en Hidden Champion finns tre krav:
  • Minst 3:a globalt, eller 1:a på en kontinent. sett till marknadsandel.
  • Försäljning under 4 miljarder USD.
  • Okänt bland allmänheten.
Se även denna korta video på youtube och denna längre. Och man borde läsa boken (ej sponsrad länk). Jag letar ofta efter sådana här bolag och tror att det är ett mycket bra tema. Själv lägger jag till att bolaget ska ha en stark "moat", vilket kanske är underförstått, men också att de ska drivas framåt av en eller flera megatrender. Jag kan också nöja mig med att de är etta i ett land och inte en kontinent.

En grym fond på temat
Jag inspireras mycket av en fantastisk fond som även är storägare i portföljbolaget Sealink. Den här fonden letar efter Hidden Champions i Asien. Se deras fylliga presentation här och och lyfter bland annat fram bolag som Assa Abloy, Sealink och A2 milk. Missa inte alla porträtt på hemsidan som är exempel på Asiatiska och Europeiska "Hidden Champions". I rapporterna nämner de även att de inspirerats av Wallenbergarna!



Vilka av mina bolag uppfyller de tre kraven?
Vi börjar att se hur stora de är globalt eller på en kontinent:
  • A2 är störst på specialmjölk globalt 
  • Famous Brands är etta på restauranger i Afrika, 
  • Sealink är etta på färjor i AU, kanske på kontinenten
  • Somero är etta globalt på laserbetongmaskiner
  • Discovery är etta globalt på innovativa försäkringar
  • Ekadharma säljer hälften av all tejp i Indonesien
  • etc...
Och i försäljning så går A2 och Discovery bort som midcapbolag. Resten är smallcap och nedåt. Hur okända de är kan diskuteras. Men man gissar nog inte att Decisive Dividend (nanocap) är störst på effektiva braskaminer i USA (hur man nu definierar den marknaden).

Synpunkter?
Många investerare letar storbolag i Champions League där välkända och etablerade spelare finns. Men jag tror det kan vara ännu mer lukrativt att leta i Hidden Champions League, eftersom de spelarna har färre ögon på sig :) Man kan jämföra med att en juniorspelare som dominerar Gothia Cup har större chans till värdeökning om 5 år jämfört med en rutinerad spelare i Champions League.

Hur ser du på begreppet Hidden Champions? Är det något du letar efter? Och har du några sådana bolag i portföljen?

Ps) En hidden champion kan vara Zapf Creation som har en färsk analys på bloggen bolagsvärdering, av André Blåklint

22 kommentarer:

  1. Det gäller att hitta sina Hidden Champions innan de blir "upptäckta" med andra ord? :-)

    Tror det finns lite godbitar att hämta här oavsett, tack för uppslag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär så, men det krävs nog mer än att en bloggare skriver om dem :-)
      Tror på det här med okända marknadsledare, sen har ursprungsdefinitionen sina fördelar. Är man global marknadsledare har man en starkare position än i sitt land. Men konceptet är riktigt bra, jag borde läsa boken!

      Radera
  2. Vilken fantastisk fond är det du inspireras av? Låter spännande!
    Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här fonden: https://hiddenchampionsfund.com/
      Tyvärr tror jag inte den går att köpa härifrån och exakt vad de äger är inte helt lätt att klura ut, men en del nämns i deras rapporter!

      Radera
  3. Tjena Gustav, läsvärt som alltid. Speciellt för en stofil som jag som bara hinner med Champions Legaue nuförtiden. Läste presentationen av fonden. Ser riktigt intressant ut. Thanx, T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) Och är ju kanske märkligt att att skriva om en fond som inte går att köpa härifrån. Men jag tror det kan vara nyttigt (kanske också lukrativt) att inspireras av deras tankesätt!

      Radera
  4. Tycker alltid att man ska vara pragmatisk inför begrepp, och bra att hitta sin egen definition, som ju du gjort. Och jag ligger nog närmare den. För mig handlar det om att hitta bolag med starka konkurrensfördelar som inte är så välkända och därför har en ok värdering. Jag har väl några stycken, eller vad säger du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer! När det gäller mitt investeringsmantra "små marknadsledande tillväxtbolag i rätt branscher etc..." är jag kanske för inflexibel. Samtidigt en balans i att hitta en strategi och sen följa den.

      Av dina bolag är typ alla Hidden Champions, med lite god vilja och om man stannar vid marknadsledande i ett land. Men även den klassiska och snävare definitionen tror jag ett flertal uppfyller!

      Radera
  5. Hidden Champions är skapat av den tyska konsultfirman Simon & Kucher. Boken som refereras till tror jag använder exempel från den nordiska marknaden. Det finns fler böcker skrivna som utgår från andra marknader.

    Jag har dålig koll på vilka exempel som finns i Norden, men Axis Communications är ett sådant! Och för det bolaget har det ju gått bra (efter uppköpet av Canon tror jag inte de klassas som Hidden Champion längre)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns en del olika exempel. Wikipedia-artikeln har ett gäng: https://en.wikipedia.org/wiki/Hidden_champions

      Porträtten på fondens hemsida är andra exempel. Axis borde nog ha varit en Hidden Champion, åtminstone ett tag!

      Radera
  6. Trevligt inlägg och jag gillar också Hidden Champions temat. Det är ju egentligen samma sak jag letar efter inom biotech/medtech. Små oupptäckta bolag som har chans att dominera försäljningen inom någon nisch där det inte finns så mycket konkurrens. Små exotiska hidden champions och okända svenska biotech/medtech ligger kanske närmare varandra än man tror.

    Tack för tipset om Zapf Creation lägger till dem på min lista över bolag att kika på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, låter ju rätt likt. Skillnaden är kanske att Biotech "har chans" att dominera men Hidden Champions-bolagen redan gör det? Men många likheter!

      Zapf var spännande, men efter en del funderande landade jag i att avstå. Behöver inte vara rätt beslut!

      Radera
  7. En svensk som skulle kunna kvala in är väll vbg? Dragkrokar till lastbilar är ju inget folk går och tänker på hela dagarna? Men vbg har väll istortsett hela marknaden? Ivartfall här i nordeuropa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, en hel del Peter Lynch över dragkrokar. Vbg kan kanske vara en Hidden Champion, mycket möjligt. Tack för bra tips!

      Radera
  8. Gillar helt klart tankesättet, vi borde hjälpas åt att gräva fram fler hidden champions!

    Däremot det fonden pekar på som "Hidden" Champions i Asien tycker jag är lite bullshit, de bolag de pekar på är alla large-cap bolag: Tencent, Hikvision, Kewchio Moutai, Universal Robina etc..

    Om du läst min blog så tycker jag Dream International kvalificerar, #1 eller #2 i världen på mjukisdjur. Har kommit med en vinstvarning nu så aktien kommit ner lite.

    Vore trevligt med lite fler sådana här case i portföljen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får vi göra! Definitivt!

      Flera av fondens exempel är nog inga Hidden Champions nu. Kanske jag som feltolkar dem, troligen menar de att de varit Hidden Champions innan. Bolag som fonden själv investerar i brukar vara mindre, som t.ex. Sealink. De skriver inte ut alla innehav men i rapporterna nämns även bland annat Okamoto.

      Ditt bolag låter som en klockren asiatisk Hidden Champion. Ska kika närmare på, särskilt med Zapf Creation i färskt minne :-)

      Radera
    2. Och här är länken till analysen för den som vill kika: http://www.globalstockpicking.com/2018/05/22/dream-international-a-dream-investment/

      Radera
  9. Tycker det finns så många olika strategier och jag vill köra allihop. Gillar Hidden Champions starkt, men känner inte att jag har kunskap nog att avgöra om ett bolag är en hidden champion eller ej. Värdering är också något jag är helt värdelös på att bedöma. Men framförallt har jag mycket mindre kapital än de flesta, så telefonorder är uteslutet för min del då jag endast kan handla kring 3000-4000kr per transaktion. Skulle köpa Farm51 för ett tag sedan, courtaget var på 800 tror jag och jag hade tänkt köpa för 2000kr haha :D

    Men när kapitalet fått växa lite, då återkommer jag nog till just hidden champions. Tack för en grym blogg, den läses flitigt :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror Hidden Champions kan vara en bra strategi eftersom bolagen har sin marknad och är relativt ”säkra”. De kan hamna i ett läge där de är och förblir etta globalt.

      Farm 51...? Tyvärr är Polen dyrt, men jag tror Degiro och kanske även Nordea är billiga och klarar elektronisk handel i Europa. Kikat lite på CD Projekt men inte fastnat än.

      Kul att höra att du gillar bloggen!

      Radera
    2. Ja, jag kör just nu mest gaming. Var längesedan jag kikade på Farm51 inför ett spelsläpp förra året. Men det floppade lite grann så glad att jag inte lyckades ta mig in.

      Kör just nu Degiro för Polen och Storbritannien, men Degiro är helt värdelöst. Går inte se någon procentuell utveckling på någon aktie i portföljen, det enda jag kan se är totalt +/- i SEK på alla innehav sammanslaget. Däremot har de lågt courtage och stort utbud. Men allt annat är under stark kritik.

      Men jag kan alltid börja med att kolla in boken du tipsar om :)!

      Radera
  10. Årsförsäljning på 4 miljarder USD.
    Småbolag?

    Många av våra svenska, cykliska, "storbolag" kommer inte upp i det under konjunktursvackor. Fast de har, naturligtvis, mycket större försäljning under större delen av cyklerna.

    Själv gillar jag stora bolag som är marknadsledande inom många små nicher. Ger, om de gör det rätt, bolag som har både fördelarna av att vara storbolag och fördelarna av att vara mindre bolag.

    Eftersom många investerare är för lata att sätta sig in i dem, så brukar de också ha billiga aktier (ofta är verksamheter och tillgångar häpnadsväckande undervärderade jämfört med mindre bolag). Därtill släpar aktiekursen ofta efter, åtminstone något år, jämfört med resultattillväxten, vilket ger en bra säkerhetsmarginal.

    Tyvärr så finns det allt för många bolagsaktivister som älskar att stycka upp sådana bolag i mindre bolag och göra en snabb hacka. Slutresultatet blir många mindre bolag, som gör sämre och dyrare produkter, har sämre intjäning och dyrare produktion, är mer cykliska, och har svårare att mota bort konkurrenter och andra bolag som vill köpa upp dem. Trots det så är summan av de utsmyckade bolagens värde på börsen ofta större än för det ursprungliga bolaget (fram tills att tillräckligt många av dem konkar eller blir utköpta från börsen).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka poänger. Småbolag är att ta i om försäljningen är så stor, men globalt är det möjligen lite ändå.

      Just marknadsledande i flera nischer är en bra strategi och de bolagen kan vara säkrare. Tänker något på Vitec men såklart finns många större bolag också. Jag själv kan vara en av de som rutinmässigt sorterar bort dessa större bolag, men statistiskt är det vanligare att små sorteras bort i alla fall :-)

      Är det något bolag du kan nämna som exempel. Blir alltid nyfiken när det finns bra bolag som man kan ha missat, särskilt om de dominerar små nischer och på totalen är mindre cykliska än andra. Vore kul att höra!

      Radera