söndag 6 januari 2019

Summering av 2018 - ett förlorat år


Äntligen (nja) är det dags att summera året. Under 2018 gick portföljen ner 6,4 procent. Som jämförelse är DJ Index (utan utdelning) ner 11,5 procent, SIX30 Return är ner ca 7 procent och SIX Portfolio Return är ner 4,4 procent. Valutaförändringar är inte inkluderade i indexen och tittar man på t.ex. SPP Aktiefond Global är den ner 1,45 procent och Didner & Gerge Small- and Microcap är ner 19 procent. Sammantaget är jag lätt skakad men inte rörd till tårar.

Förändringar under året
Dessa förändringar har jag gjort när det gäller bolag. Jag har även gjort justeringar av andelar i mina bolag men detta är de stora förändringarna. Tillskotten har tyvärr inte bidragit till totalen även om de visserligen köptes in innan höstens nedgång. Portföljen har gått från 14 till 15 bolag.

Nya bolag: Paradox Interactive, Micro Mechanics, Superlon och Taokaenoi

Dessa har lämnat: Matahari Department store, Northwest Healthcare och Logistec

Hur aktierna gått
Mjölk och tejp är det som gått bäst. Sjögrässnacks, LiveChat-bolag och Trapphissar har åkt åt fel håll. På totalen är det sämre än förväntat. Eller så hade jag helt enkelt för höga förväntningar. Som man enkelt ser hade alltför många bolag alltför dålig utveckling. Savaria sticker ut i kronor men LiveChat och Taokaenoi svider också. På pluskontot är A2 den klara vinnaren.

Här är ungefärliga resultat för varje bolag under 2018, kursrörelse i lokal valuta, men jag har lagt på den utdelning jag fått så det speglar totalavkastningen.

A2 milk + 40%
Ekadharma + 26%
Sealink + 7 %
Somero + 7 %
Ultrajaya + 6 %
Paradox + 6 %*
Decisive Dividend + 3 %
Famous Brands - 5%
Micro Mechanics - 5%*
Vitec - 10 %
Discovery - 13%
Superlon - 20 %*
Savaria - 26 %
LiveChat - 30%
Taokaenoi - 44%*

* = Ej ägt hela året, utveckling sedan jag köpt.

Vad jag lärt mig
Några lärdomar kan jag dra:
  • Global diversifiering skyddade inte så mycket som jag hoppades detta år.
  • Emerging markets och småbolag har inte varit rätt, ur det perspektivet är det ingen katastrof. 
  • Tajming är inte min starka sida. När jag "sizar upp" och äger mer än 4-5 procent bar det blivit tokigt för ofta. Jfr Taokaenoi och Superlon
  • 15 procent andel som max känner jag mig mer trygg med, än t.ex. 25
  • Jag har tittat väl mycket på uppsida och för lite på nedsida. 
  • De okända bolagen är de som kan hålla emot bäst jfr tsunamiteorin. Bolag som Ekadharma, Ultrajaya och Decisive Dividend (om man plussar på utdelningen) har levererat
  • Enskild landsrisk ska inte underskattas och min diversifiering kunde varit bättre. Kanada hamnade i problem på grund av lägre oljepris och Kina-trassel. Det mesta gick under hösten ner 20 procent, även Brookfield Infrastructure, Boston pizza etc. Tanken med demografiskt gynnade Kanada-bolag som som balans till Emerging Markets höll inte under 2018. 
Flerårsresultat
Om vi lyfter blicken så är utvecklingen ändå god. Ingen Kavastu-avkastning eller något att skryta med i Finanstwitters finsalonger men jag är ändå nöjd. Och troligen är avkastningen rätt bra sett ur ett globalt perspektiv :)


Och här är utvecklingen år för år jämfört med SIX Portfolio Return index. Notera att jag korrigerat tidigare års resultat i detta inlägg på grund av att jag skapade portföljrapporten för tidigt vissa år.

2011: -7,4 mot -13,6
2012: 9.3 mot 16.7
2013: 14,3 mot 28
2014: 24,7 mot 15,9
2015: 14,2 mot 10.5
2016: 26,9 mot 9,7
2017: 25,3 mot 9,5
2018: - 6,4 mot - 4,4

Man kan diskutera jämförelseindex, men SIX portfolio Return är ett simpelt sätt att mäta och ett brett Sverige-index. Vi får se om jag underpresterar i sämre tider och om portföljen skärper till sig under 2019.

Hur gick 2018 för dig? Och har min summering väckt några tankar?

17 kommentarer:

  1. Hej Gustav.
    Riktigt avvikande i från alla index. Viktigt att tro på en sådan pprtfölj utan att få paniksälj. Det kan du hantera. Har du räknat års avgiften med courtage totalt allt? Det borde vara intressant. Jag följer Global index 100% just nu. Lycka till.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att ha tillräcklig tro för att behålla även i sämre tider! Har inte räknat ut courtage men har i alla fall varit ganska lugn med högcourtage-affärer detta år. Målet är så få affärer som möjligt :)

      Radera
  2. 2018 gick sådär men ingen katastrof jämfört med index.

    Jag roade mig med att räkna ut din CAGR och jag får den till 12,8 % vilket är riktigt bra!

    Jag tror och hoppas att våra globala strategier faller väl ut över tiden, nya tag 2019!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, tack för kollen! Är nöjd över tid och vi tar nya tag under 2019!

      Radera
  3. När börsen går dåligt ökar korrelationen (se t.ex. https://www.researchgate.net/publication/235351979_Increased_Correlation_in_Bear_Markets) vilket gör det svårt att uppnå meningsfull diversifiering.

    Om jag förstått det rätt innebär det boand annat att man i perifera marknader kan göra riktiga fynd då t.ex. många intressanta Norska eller Kanadensiska blir billigare när de dominerande råvarubolagen går dåligt. Det var så jag fick in Atea och Data Respons i portföljen men nackdelen blir som du just beskrev att ibland blir man förvånad när fel bolag går ned.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input och länk! I bästa fall kan man utnyttja sånt som global investerare. Särskilt icke-råvarurelaterade bolag i råvaruländer kan vara något att kika närmare på.

      Radera
    2. Jag håller alltid ett öka på Norge och Kanads eftersom det är råvarutungt+lätt att handla på Avanza. Sverige är inte heller helt fel eftersom vi är små och tunga inom stål och trä men har många exportföretag.

      Däremot är det synd att handel i London blir så dyrt. Det kan bli intressant i vår där.

      Radera
    3. Det var så jag hittade Andrew Peller till p/e 12 när CAD stod i 6,00 sent 2015! Kanske dags att plöja igen torontobörsen igen...

      Men man kan ju handla i London via Nordea för 1 £.

      Radera
  4. Bra jobbat Gustav, känns som vi är rätt positionerade för 2019! :) Min gick inte ner lika mycket men har en större andel svenska bolag än du och dessa har jag lyckats swingtrejda lite med, är ju i alla fall billigt att göra i Sverige!:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu bättre jobbat från din sida!

      Radera
  5. Hej!
    Varför har du sålt Northwest Healthcare?
    Med vänlig hälsning
    Ulf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar om en slags renodling av strategin, att jag på sikt tror mer på tillväxtbolag. Northwest är fortfarande ett bra bolag och jag har dem i rese/renoveringsportföljen. Utförligare tankar finns här: https://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2018/05/salt-northwest-och-tankar-pa-det.html

      Sen borde man kika på deras nya initiativ att bli någon slags förvaltare och få arvoden/avgifter. Bolaget kanske kan förändras till ett starkare tillväxtbolag än vad det är idag? Ska försöka lyssna på någon rapport vid tillfälle.

      Radera
  6. Trodde faktisk att NW var förvaltare redan, plus att de äger fastigheterna! Tänk vad man kan missuppfatta sitt eget ägande...:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var nog lite otydlig. De äger/förvaltar sjukvårdslokaler åt sjukhuskedjor, vilket är och förblir kärnan i verksamheten. Men de gör nu en inbrytning i Australien för att bli något åt "fondförvaltar"-hållet inom sjukvårdslokaler. Se bild 7 i presentationen för det nya initiativet: https://www.nwhreit.com/Mailers/2018-Q3/Q3%202018%20-%20Investor%20Presentation.pdf

      Radera
  7. Hej, lyssnade på din medverkan i Market Makers, riktigt intressant att höra dig redogöra om din investeringsfilosofi. En sak jag blev extra intresserade av var Decisive Dividend som du nämnde lite snabbt. Inte då främst som hög-/månadsutdelare ut av affärsmodellen där förvärv görs på låga multiplar. Dessa typer av bolag har på sistone fått mitt intresse, bl.a. gillade jag Micke Sydings genomgång av Stockwik som touchar något liknande. Så min fråga är väl egentligen hur du screenar fram ett sånt bolag eller alt. om du sitter på något liknande på rak arm? Tack på förhand

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade avsnittet! Decisive Dividend är ett speciellt bolag. Där kan jag tipsa om intervjun med dem för att få en bra bild: http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2018/11/intervju-med-decisive-dividend.html

      Ska kika på Stockwik också, tack för tips!

      När det gäller screening så är det svårare med denna typ av case. I fallet Decisive så gjorde jag en screening på hög direktavkastning + riktigt lågt marketcap i screener.co för länder där man kan äga aktier i kapitalförsäkring. Man hittar mycket tveksamma bolag där, men Decisive fångade mitt intresse. Det är mycket möjligt man kan hitta bolag på andra och bättre sätt, men utdelningen kan vara ett simpelt sätt att hitta värde.

      Kollar också regelbundet av vad dessa fonder äger: http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2017/05/tre-fantastiska-fonder-och-nagra-till.html

      Hoppas det gav lite input även om jag önskar jag hade ett ännu bättre svar!

      Radera