söndag 6 maj 2018

Reserapport från Indonesien #1


Jag tillbringade två veckor på Bali (Indonesien) och nu kommer rapport ur ett investeringsperspektiv. Blev en del spaningar här så rapporten delas upp i två inlägg. Det första jag möttes av på plats var lustigt nog Avanza... men inte banken då utan Toyota Avanza. Överlag är japanska bilar och mopeder/motorcyklar väldigt populära. Mer än svenska banker :-)

Skillnaderna mot Thailand är att Indonesien var snäppet varmare, ännu vackrare och att folk är bättre på engelska. Men vi pratar om Bali, så man ska nog inte dra alltför stora växlar om Indonesien i stort.

Bolagsspaningar
På Bali kom jag i kontakt med många konsumentbolag. Exempel på starka varumärken är såklart Coca-Cola men lokala aktörer som Bintang och Ultrajaya syntes mycket, nästan ännu mer.

Ultrajaya - herre på hyllan?
Första bolaget jag stötte på fanns i portföljen! Väl på hotellet ville jag undersöka närmsta minimarten, med aktiesolglasögonen på. Jag öppnade dörren, tog ett kliv in och tittar till höger, och se där, den enda mjölken i hela butiken är Ultramilk från Ultrajaya! Är man ensam i den närmsta minimarten, ja då har man något särskilt. Ultrajaya delade också kyl med Bintang (se nedan) och Coca-Cola. Starka lokala varumärken!

I butikerna hade Ultrajaya också stora hyllplatser även om det givetvis fanns andra mjölkprodukter. I de allra flesta fall hade de klart bästa läget. Deras Te-produkt, Teh Kotah är däremot inte lika framträdande. Mjölken hade ett eget kylskåp (tänk Coca-Cola) så man kunde ta kall mjölk om man ville.

Huvudkonkurrenterna är Indomilk som ägs av Infofood och Frisian Flag som jag inte såg så mycket av, kanske inte starka på Bali? Diamond Milk och Greenfields var mer framträdande.

Ett minus som ska tas upp med Ultrajaya är att de tyvärr inte växer så snabbt. Och i senaste rapporten blev det en, förhoppningsvis tillfällig, vinstminskning på 30% pga ökade kostnader. Ska bli mycket spännande att se hur bolaget påverkas av deras nya satsning på en jättefarm, där ett bygge inklusive kossor, ska stå klara i juni.

Slutsats: Jag borde kanske öka i något som dominerar så stort. De bör ha en stark "moat" i varumärke och distribution. Men håller tillväxten...? Är kostnadsökningarna tillfälliga? Och räcker det med A2 i portföljen? Nja, A2 är mjölk till dubbla priset, och pulver är deras huvudprodukt!

Arla finns i Indonesien!
Kraft har sin givna plats i Indonesiska kyldiskar. Ultrajaya har ett samarbete dem sedan 1980-talet och ett joint venture sedan 1994 (30% ägande). Här ser man dem på butikshyllan brevid Arlas färskostar med exotisk smak!

Arla har i sin tur ett samarbete med nämnda Indofood men jag ser inte någon direkt överlappning av produkter. Ändå kul med något välbekant i hyllorna även om de smakerna knappast är så populära i Sverige.

Bintang - starkare än Coca Cola?
Bintang är något du inte kan missa om du vistas på Bali. Detta inhemska öl är långtifrån hemskt och finns på alla menyer och reklampelare. Bolaget bakom ölen är Bintang Multi som till största delen ägs av Heineken. Precis som banker är ett spel på landets tillväxt kan öl vara det. Mer i plånboken, eller fler myndiga plånböcker innebär mer öl.

Bolaget lär ha extremt starka konkurrensfördelar: Varumärkena, distributionen (tunga varor), importtullar för utländskt öl och tillverkning i landet. De äger också andra varumärken som Heineken och Guiness. Alla konkurrensfördelar är lokala och det gick knappt att hitta annan öl. Negativa aspekter finns också, särskilt politisk/religiös risk pga muslimskt land. För att göra en sådan här investering måste man få kläm på ämnet alkohol i Indonesien och fråga sig om det kan komma mer restriktioner än att alkohol förbjudits på minimarts 2015.

Jag är inte helt såld på att investera i alkohol i sig men "moaten" och nyckeltalen lockar. ROE ligger tex mellan 80-140% senaste åren = extremt lönsamt, men tillväxten är ganska svag. Påminner om Unilever Indonesia, men tror de är ännu svårare att rå på. Kuriosa är att Kopparbergs missat (?) chansen att vara först på cider i Indonesien eftersom Bintang/Strongbow hann före. Bolaget är innovativt och kommer med nya produkter och regleringen borde vara mindre farlig för öl än för starkare varor.

Slutsats; Investerar inte i öl men får nästan överväga det pga detta bolag. Här finns en under-radarn-investering men alkohol i muslimskt land avskräcker något. Kanske en egen analys trots allt?

Taokaenoi - starkt sjögräs långt i från botten
Taokaenoi nämnde jag i Thailandsinlägget, men intressant nog har de riktigt bra lägen även i de Indonesiska butikerna. Det är imponerande att de tagit sig in i ett så stor land på så kort tid, något måste de göra rätt i kontakter med butikerna. Indonesien står för en väldigt liten del av försäljningen (2-3 procent) men nog finns potential till ökning om produkterna faller i smaken. Framförallt lär det bli fler och fler butiker och då kommer man få en högre Taokaenoi-exponering som vanlig Indonesisk konsument.

Det jobbiga är att jag inte sett någon faktiskt äta eller köpa Taokaenoi. Men finns de i hyllorna lär det köpas. Visst kan det vara så att solen redan slocknat (vilket vi på jorden märker 7 minuter senare) men man får liksom utgå från att de köps eftersom de fanns i butiken.

Ekadharma International - full rulle?
Efter några försök lyckades jag äntligen få tag på en rulle Daimaru-tejp. Bolaget bakom dem, Ekadharma International, finns i portföljen och står för cirka hälften av tejpen i hela landet. Kul att veta att bolaget och dess produkter finns på riktigt, haha :-) Skämt å sido så har de nyligen gått in mot konsumentmarknaden och de hade bästa hyllplatsen i butiken där jag hittade tejp.  Extremt få mätpunkter här men alltid något. Och de riktar sig mer till företag, så detta köp var mer en kul grej, hur sjukt det än låter :-)


Slutsatser
Det jag tar med mig är att Ultrajaya kan vara värt en högre andel. Jag måste också definitivt kolla vidare på Taokaenoi men också Bintang trots att produkten (öl) väcker frågetecken. Går vidare med ytterligare spaningar i nästa inlägg! Då blir det livsmedelsbutiker, H&M mot Matahari, och det mest oglamorösa monopolbolag du någonsin hört talas om!

Avslutar till sist med en investeringsrelaterad familjebild där Unilever, Ultramilk och Taokaenoi poserar framför kameran och hälsar :-)


17 kommentarer:

  1. Hur smakade mjölken? Jag har hittills varit mest sugen på tejpen men sjögräset är också intressant även om jag tyckte det smakade rätt trist när jag provade ett annat märke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjölken var ingen smaksensation direkt, förutom chokladvarianten. Att standardmjölken hade en bismak kan snarare utgöra en inträdesbarriär, dvs att hitta det som är rätt smak där.

      Sjögräset däremot passar även för västerländska smaklökar även om panelen ofta är delad mellan "havsbotten" och "toppen"! Vilken smak/krydda spelar också stor roll.

      Radera
    2. Jag gissar på att den är UHT behandlad. Har noterat att flera kollegor från varma länder tycker vår mjölk smakar fel då de är vana med UHT-mjölk (dvs snabbt upphettad och kyld för att serilisera) så jag tror det ä normen i sydligare länder.

      Radera
    3. Så är det! Den står framme i rumstemperatur och i länder där kylkedjan inte är lika lätt att uppnå är UHT ett måste.

      Radera
  2. Har visserligen nyss investerat i Carlsberg, men detta Bintang skulle jag kunna investera i rakt av idag. Ser otroligt bra ut. Skall inte gå på om den politiska risken, men den finns där.

    Brukar hålla i mig Finland och Danmark, men det är kanske dags att prova sina vingar:-))

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt, blir klart inspirerad att kika ännu närmare på dem. Öl kan diskuteras men det som nyckeltalsmässigt är enda stora nackdelen är låg tillväxt. Dock så har alkohol slutat säljas på Minimarts och Heineken byggt något eget på östtimor (minskad export för Bintang). Finns förklaringar till svagare tillväxt alltså.

      Kolla gärna vad du tror och alltid trevligt med input! Bolaget är speciellt med extrem hög lönsamhet och noll skuldsättning, även om det såklart har sina politiska risker.

      Radera
  3. Hej, tack för kul läsning! Håller mig själv i Singapore, Hong Kong och Australien i den delen av Världen. Hälsningar, T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Singapore, Hong Kong och Australien är inte fel. Får man fråga om vilka bolag? (nyfiken)

      Radera
    2. Hej, det får du gärna. Håller på att lägga upp mina innehav på min nystartade blogg: https://toscananext.blogspot.se. Har bara hunnit till mina nordamerikanska högutdelare och svenska innehav så här långt men mer kommer. I Sg har jag SingTel och ett antal REITs, i HK Wharf Holdings och bank, HK-listat kinesiskt med stabil utdelning på bevakningslistan.. I AU två banker så här långt men försäkring och SydneyApt på bevakn listan. Komplett lista inkl bevakningbolagen kommer. Hälsningar, T

      Radera
    3. Spännande! Slänger in en följdfråga om depåtyp, särskilt med tanke på REITs. Kör du vanlig depå och 30% skatt, eller ISK via Degiro t.ex.?

      Radera
    4. Fråga på! Numera är det utländska aktier i kapitalförsäkring för att slippa ordna med källskatten själv och har nyligen börjat köpa lite genom Nordea (kallar den Framtidskapital av någon outgrundlig anledning) som fixar källskatten på 6 veckor istället för åratal (obegripligt) som Avanza och Nordnet. Layouten lite simpel men courtage och källskattehantering är outstanding. Svenska och vissa utländska (0% källskatt alt finns inte hos Nordea) genom Degiro (också lite lustigt layout). Väntar på att någon svensk bank ska fixa valutakonton så det inte blir det eviga växlandet.

      Radera
  4. Mycket läsvärt! Jag fastnar (liksom förra veckan) för Tao Kae Noi, och ser fram emot en djupdykning där. Ultrajaya är intressant, med liten mjölkkonsumtion som i andra länder tenderar att öka med högre BNP. Alkohol i muslimska länder är jag generellt tveksam till, framför allt som religionen på sina håll växer i betydelse, och man har ju i Indonesien slutat att sälja öl i mindre butiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tänker som du, Taokaenoi och Ultrajaya intressanta! Sen kan jag inte helt släppa Bintang, sån extrem lönsamhet utan skulder, men alkohol och muslimskt land är en klar risk.

      Radera
  5. Jag upplever Bintangs varumärke som otroligt starkt. Konsumenterna har fått vänja sig vid hur ett öl ska smaka. En mycket viktig faktor. Vi svenskar är ju vana vid att dricka ljus lager. En sval Mariestads export är alltid ett säkert kort. Mörk ljummen öl har svensken svårare för.

    I Spanien finns San Miguel överallt. Det är öl för många spanjorer. Kom faktiskt att tänka på ett bolag som Rullstolinvesteraren tog upp York Water som delat ut i 200år. Vattenförsörjning i Pennsylvania. Den monopolliknande situationen.

    I Bintang finns moaten. Får väl säga som Buffett sade om KO, om han bara fick göra en investering, och lämna landet för fem år vilken aktie skulle han välja? Svar: Coco-Cola. Jag har KO i portföljen man kommer att hålla på i samma stil om fem år. Jag tror Bintang kommer att göra det också.

    Givetvis finns den politiska risken här. Vad jag förstår är Bintang en pilsner liknande produkt så jag betraktar den som hanterbar. Fast det är värt att påminna om vad som gäller för riskkapital. Ett kapital du kan förlora utan att ändra din livsstil. Man bör fundera kring detta innan investeringen görs.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med om moaten. Det räcker med att kolla på denna karta (tipsad av @alexeliasson): https://vinepair.com/wine-blog/most-popular-beer-every-country-map/

      Får gräva lite i politiska risken, bolaget har något särskilt.

      Radera
  6. Grymt kul att följa din resa Gustav!

    SvaraRadera