söndag 5 november 2017

Tankar om reklam och vidareutveckling av bloggen


Det händer att man får en del förslag om olika "samarbeten" på bloggen. I klartext kommer frågor om sponsrade inlägg. Generellt tror jag man ska vara rätt försiktig eftersom det är lätt att tappa glädje, trovärdighet och läsare. Syftet med bloggen är att få in tips och bearbeta tankar, att ha roligt och bli en bättre investerare. Det blir man genom kommentarerna och sammanstråla med andra som investerar. Från det "samarbetet" kommer den stora avkastningen!

För input i ämnet kan man gärna läsa Sparos finurliga blogg, särskilt tankar om annonsblock och lyssna på Kapitalets avsnitt hemma hos en Influenser.

Reklam på bloggen?
Jag kör ändå reklam på hobbynivå och funderar vad ni säger om den och andra "samarbeten". Man kan säga att det finns olika nivåer av reklam. Eller nivåer i Dantes Inferno för de med kritiska ögon. En enkel skala kan se ut såhär:

1. Ingen reklam
2. Lite reklam
3. Mycket reklam
4. Sponsrade inlägg + mycket reklam
5. Sponsrade inlägg + mycket reklam + skriva ganska ofta

Jag har gått från 1 till 2 och är nog inte så sugen på att gå längre. Det är ungefär som på placera.nu. Men vad säger ni? Skulle man gå längre ner på skalan skulle man ju i och för sig få större (ekonomiska) incitament att skriva oftare, dock med risk för (ännu) sämre kvalitet. Men tittar man på vanliga medier så är de ju redan på en hög nivå. Och många poddar har relativt långa reklaminslag.

En skiljelinje tycker jag är att låta reklamytorna bredvid inläggen fyllas ut eller om reklam/sponsring rör själva innehållet. Samtidigt kan det ju vara bra saker som man ändå skulle skrivit om. Men handen på hjärtat (eller plånboken)... hur ofta skulle man gjort det? Jag tror sånt kan bli en "slippery slope" och är rädd för att skrämma bort läsare och få färre kommentarer. En enda bra tappad kommentar kan vara värd mer än alla reklamintäkter (om man tänker på ränta på ränta-effekten).

Vidareutveckling - andra spår?
Och sen bör vi lyfta diskussionen bort från det rent monetära. Ska man vidareutveckla bloggen i vidare mening finns många andra spår som att föreläsa, medverka i poddar, skriva böcker etc. Här vill jag sträcka ut en försiktig hand: Sånt vore ju kul.

Och tänk att någon gång skriva en bok som börjar med "Den svåra vägen att bli rik på aktier...", "Jorden runt på 80 bolag", "Maxcourtaget blev mitt liv" eller något liknande :-) Men något säger mig att upplagan möjligen skulle bli begränsad. Liksom tiden är för bokskrivande är idag.

Aktiepubarna är något jag uppskattar extremt mycket. De kan såklart utvecklas genom att köras tätare. En dröm vore också att göra något "reserelaterat"? Investerarresor där man kikar på intressanta bolag i länder med varmare klimat? Säkert en administrativ mardröm jämfört med aktiepubarna, men i mina ögon vore det en drömresa.

Bloggen skulle kunna utvecklas med mer videoklipp, men frågan är om det kräver större tidsåtgång. Förslag om vad ni vill jag ska skriva om är förresten alltid välkommet!

Åsikter?
Tycker ni reklamen på bloggen är störande som det är idag?

Gör jag rätt som alltid avstår från sponsrade inlägg?

Borde jag hitta alternativa vägar att nå ut med budskapet och intresset?

40 kommentarer:

  1. Jag röstar alltid på Petrusko och kommer nog alltid att göra det :)
    Näe men skämt å sido. Tycker att man läser den reklam man vill läsa. Folk vill inte se reklam på Youtube men man ser den i alla fall om man tycker att innehållet är nog bra.
    Enligt min mening ska det vara lätt att förstå vad som är reklam och inte :)
    För att besvara frågan är reklamen på din blogg absolut inte störande och jag såg till att tillåta denna domän i adblock så fort som möjligt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tagit bort referensen till Petrusko nu direkt, det var en glimt i ögat som inte blev helt lyckad.

      Tack för input, bra att höra att reklamen inte är störande.

      Radera
  2. Jag har valt att försöka ha lite lite reklam för att få in lite småpengar och sen faktiskt skriva något sponsrat inlägg per kvartal samt att välja relevanta sponsringar. På det sättet hoppas jag att bloggen fortfarande känns läsvärd. Det är ändå de sponsrade inläggen som ger pengar. Min uppfattning är dock att det också är de som retar folk. Svår balansgång det där... :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, sponsrade inlägg behöver inte vara fel, men det är en balansgång.

      Radera
    2. Jag undviker i allmänhet sponsrade inlägg (eller inlägg jag misstänker är sponsrade) och går sällan/aldrig till vissa bloggar på grund av det (kan helt enkelt inte lite på dem).

      Det som jag personligen dock är ok med är sponsrade bloggar i stil med "ABC bad mig testa deras produkt" eller "ABC bad mig utvärdera deras bolag och då de är relativt okända". Dock måste det direkt framgå att det inte finns en "bara positiva saker" eller liknande klausuler i första stycket och att det är skrivarens åsikter allena (istället för en mer eller mindre förbered artikel att kopiera in). Anledningen till att gå till blog X är just på grund av vad de skriver så därför fungerar de för mig som en acceptabel kompromiss för att se till att bloggaren trots allt får någonting tillbaka rent ekonomiskt.

      Radera
    3. Där blir ju bloggens inriktning högintressant. Hade man skrivit om glassmaskiner så hade sponsrade inlägg och tester kommit sig mer naturligt. Om man däremot skriver om börsnoterade glassmaskinstillverkare blir kopplingen inte lika logisk :-)

      Radera
  3. Jag har ingen reklam alls på min sida för jag tror inte det skulle ge någon större intäkt. Om jag däremot skulle få en stor följarskara skulle jag snarare värdesätta bra kommentarer kring mina aktiefunderingar och tänkte att smarta reflektioner av andra är mer värt än reklamintäkterna.

    Skulle alltså vara restriktiv med användandet med reklam och undvika att reklamen blir direkt störande för läsaren (med stor risk för att man tappar läsare), exakt var "för mycket reklamgränsen" går är svårt att sia om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är gränsen svår. Om reklam slår mot kommentarer vill jag inte ha den, och jag "gissar" att läsarkretsen skulle störa sig så sponsrade inlägg. Har undvikit det hittills. Tror vi resonerar likadant.

      Radera
  4. Statisk reklam i form av diskreta annonser stör mig inte så mycket givet att sidan inte blir för plottrig totalt sett. Popup och dynamiska annonser som "hänger med" bokar jag under konto 666 och då slutar jag läsa som oftast.

    Dina aktiepubar är otroligt trevliga och det är extra kul att du lockar en så pass blandad publik numera.

    "Den svåra vägen att bli rik på aktier" ser jag fram emot! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kallad Take-over-scroll brukar jag alltid tacka nej till (om det syns här så har jag missat). Den tycker jag tar för mycket fokus från innehållet.

      Den svåra vägen ja...rubriken är i alla fall klar :-). Och snart pub, ska bli riktigt kul!

      Radera
  5. Jag är kanske den bloggare som hållt på längst utan att utveckla min blogg i någon större utsträckning (inte ens börspubbar) precis av den anledning du skriver.

    Feedbacken är värd mer för mig än de pengar jag kan tjäna med dagens aktivitetsnivå. Alternativet är att promota dåliga bolag som behöver marknadsföring och det skulle jag aldrig göra. Alternativt skriva kortare och mer marknadsinriktat men då tappar jag feedback och dessutom saknar jag nog Petrukos talang för det, det krävs en del skicklighet för att hålla branschens högsta reklam/content kvot och ändå vara ganska läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Feedback är verkligen A och O. Försöker få fram mycket kommentarer även det kan var fel att tänka att inlägget måste vara långt för det. För långa inlägg kan ibland strypa kommentarerna, och jag tycker t.ex. Sparo är ett exempel på väl avvägda inlägg och precis som du säger så har Petrusko en särskild talang.

      Radera
  6. Nu hann du ta bort referensen till Petrusko, så jag missade vad och hur du skrev. Men jag kan ju inflika att jag sedan länge helt och hållet slutat läsa Petruskos blogg som är helt nerlusad med reklam, så uppenbart att 90 % av allt innehåll är skapat för att generera intäkt, han skriver ju varje dag, även om han inte har något att förmedla, vilket ger en utspädningseffekt på kvaliten, inte alls läsvärd. Läs bara inläggen från Miljonär innan 30 där han tog upp ämnet reklam, 90 % av alla kommentarer tar upp Petrusko som varnande exempel. Tror många seriösa lämnar Petrusko och att hans läsarskara till största del består av nybörjare. Vid större börsnedgång när intresset hos de som inte hållit på så länge avtar tror jag att Petrusko kommer tappa de flesta av sina läsare, men att andra bloggar som inte "sålt sig" kommer att ha kvar sina mer inbitna läsare.

    Sorry om jag vara lite väl negativ mot Petrusko i min kommentar, men jag är helt ärlig. Dessutom vågar man ju inte kommentera hos honom då han måste "godkänna" kommentarerna först, man undrar ju vilka inlägg han väljer att släppa igenom och inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag och Petrusko hade en diskussion på Twitter och jag har tagit bort det, så vi stannar där. Men tack för kommentar.

      Radera
  7. Tjena Gustav. Intressant frågeställning det här. Jag har ingen reklam på min blogg och det är ett medvetet val. Dels för att kunna skriva vad jag vill och dels för att det förmodligen bara skulle ge småslantar för min del.

    Jag håller med Stefan ovan. Nån banner på fast plats är ok, men när reklam är insprängt på för många ställen blir det svårt att se själva inlägget då slutar jag följa.

    Lycka till med dina val.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input! Det stärker mig i min uppfattning att banners är okey men inte mer, för egen del.

      Radera
  8. Kan låta ironiskt men jag är allvarlig. Kör en resande aktiepub i sommar om du har möjlighet. Boka in några ställen runt om i Sverige. Det tror jag kunde bli en kul grej både för dig liksom aktieintresserat folk som har det svårare att ta sig till Stockholm. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den resande aktiepuben? Ja, det är ju en bra idé! Möjligen ser jag vissa invändningar på hemmafronten men tanken är väckt. Tack för kreativ input!

      Radera
  9. Min utgångspunkt är att de flesta bloggar på sin fritid som en hobby för att det är roligt. Därför tycker jag inte att man kan ställa samma krav på vare sig innehåll eller reklam som man kan på professionella aktörer. Envar får göra som de finner bäst och det enda jag behöver bry mig om är ärligt talat vad jag vill läsa eller inte. Möjligen kan man ställa andra krav på större semiprofessionella bloggar som t.ex. Cornucopia eller Petrusko men den avvägningen gör de nog bäst själva.

    Har inget emot sponsrade inlägg i princip. Tycker dock det är tråkigt att Lendify, Lysa och Tessin svämmar över bloggosfären. Blir lite too much men är företagens strategi man främst bör ifrågasätta där.

    På din blogg märker jag faktiskt inte av reklamen, vet inte om det beror på någon reklamblockerare i webbläsaren eller att jag bor utomlands. Vill du dra in några kronor mer på bloggen genom mer reklam så stör det ärligt talat inte mig för bloggen är intressant läsning oavsett!

    Jag föredrar old school-inlägg före videos. En bok vore intressant, du skulle ha en given nisch i hur man som småsparare på ett sunt sätt investerar på tillväxtmarknader. Investerarresor har jag aldrig förstått mig på. Beror nog på min snålspararfilosofi. Lysande förslag från Spartacus - instämmer helt!

    Har själv hittills tackat nej till sponsrad reklam. Har kvar lite banners men överväger att helt ta bort dem. Anledningen till att jag inte gjort det är att jag har fokuserat på andra saker som att göra en översyn av min portfölj och ser det som mer brådskande att hitta tid att förbättra designen, t.ex. göra diagram mer läsbara. Google AdSense är onödigt krångligt och kundovänligt för den som liksom mig flyttar runt en del. Helt enkelt inte värt tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för matig kommentar och kul att du gillar bloggen!

      Radera
  10. Tycker det blir lite pinsamt/ironiskt när man driver en blogg om investeringar och samtidigt måste sjunka så lågt att man blandar in reklam. Själv kör jag adblocker rakt av så det spelar mindre roll för mig, så länge det inte blir sponsrade inlägg :)

    Om man är "investerare" borde man rimligtvis ha såpass bra ekonomi att man inte behöver jaga småkronor i form av något så ofint som reklam.

    Tror mycket mer på att ha samma upplägg som t ex Arne Talving. Använd din blogg för att bygga ditt varumärke och om du vill tjäna pengar gör du det på dina "produkter", t ex föreläsningar, böcker etcetera.

    Om du ändå måste sälja/prostituera dig bör det i så fall vara under mer riktade former, t ex att du ingår ett sponsoravtal med ett företag vars produkter och tjänster du verkligen tycker är bra, sedan kan de få ha en lite avdelning eller motsvarande på din blogg där de kan lägga upp lite material ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reklam tar ca 5 minuter i månaden att administrera. Att hålla föreläsningar betyder att man antagligen tjänar mer på det än sina investeringar. Att bli sponsrad av ett företag innebär att man som aktiebloggare antagligen blir sponsrad av bolag som behöver pengarna.

      Radera
    2. Fördelen med reklam i nuvarande form är som Aktieingenjören säger tidsåtgången. Men visst, det kan utvecklas och ingen reklam är också ett alternativ. Bra att åsikter kommer fram!

      Radera
  11. Jag har ju arbetat med olika format de senaste åren på blogg/vlogg. Jag tycker det ligger mycket i det vägval Aktieingenjören gjort att behålla bloggens närmast privata fokus. Den bloggen är fortfarande en social plats där man kommer på besök. Du är välkommen men varken inbjuden eller inlockad. Det är i traditionell mening att skriva av sig tankar och prata med den som vill. Ett på många sätt trevligt förhållningssätt.

    Själv har jag velat att de jag filmar och skriver om än på amatörnivå blir en publicistisk produkt. Något slags medieupplevelse. Ungefär som att driva sin egen tidning eller något i den stilen. Det har varit roligt men ska sägas oerhört svårt att få det att funka. All resepekt till alla professionella journalister.

    Det överlägset roligaste kommersiella samararbete jag haft är att få resurser att göra Sparskolan. Det har också varit väldigt kul att skriva Värdepappret, föreläsa och skriva krönikor o.d. Allt som har med bloggen/vloggens upplägg att göra.

    Bäst har annars varit att ha insamlingen till SOS Barnbyar. Frågan är ju om pengarna reklam o.d. drar i egentligen gör någon skillnad?

    Minus då? Problemet har hela tiden varit att försöken att professionalisera är så svåra att få till. Petrusko nämndes. Jag gillar att han fått till det men visst märks det också att han valt att kommerisalisera? Jag hade förhoppningen att det enbart med läsare/tittare skulle gå att bygga den typen av kanal som finns i så många andra sammanhang (mat, mode, politik m.m). Lyckas det blir det ju ingen uppoffring i upplägget för att finansieta att nå ut mer. Den enda som jag sett som på riktigt lyckats inom ekonomi med detta är Rika Tillsammans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att Aktieingenjörens är som ett trevlig vardagsrum för aktienördar. Hoppas vara eller bli något åt det hållet också. Om redan nuvarande reklam "skrämmer" och tar bort den känslan, så säg till.

      Värdepappret, Sparskolan etc...ja där har man ju ett kommersiellt samarbete att se upp till (inte se upp för). Innehållet känns och är äkta och där är ju reklamen på ett naturligt sätt en del av innehållet.

      Rika Tillsammans är en förebild i mycket när det gäller att bygga varumärke och synergier. Men där tycker jag tyvärr Better-Globe grejen drar ner helhetsintrycket, även om viljan säkert är god även i det.

      Radera
    2. Tack så mycket för de fina orden.

      Radera
  12. Någonting som jag sällan ser bland aktiebloggar är möjligheten att helt enkelt donera pengar till skribenten, som en frivillig belöning för det lagda arbetet. Mycket trevligare än reklam och sponsrade inlägg i mitt tycke, och används ju ofta inom podd-sfären. Tyvärr kanske det upplevs vara skämmigt att "tigga" om pengar, vilket det ju egentligen inte handlar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tänkt tanken men vet inte hur det skulle uppfattas. Å andra sidan är det ju en mer direkt koppling till att man gillar innehållet och väldigt transparent.

      Får fundera en vända till, tack för input!

      Radera
    2. Jag tror det skulle se konstigt ut eftersom de flesta (alla?) som skriver investeringsbloggar redan har så de klarar sig. Att då be om mer pengar för att kunna investera mer ("bli rikare") skickar underliga signaler.

      En sak som inte nämnts här är att sälja något. Muggar med "Daniel Investerar" och t-shirts med texten "Gör som Daniel. Investera." skulle antagligen sälja som smör.

      Radera
  13. Allt fler använder nr 5 numera och varför inte livet är kort så man får snabba på om man vill tjäna stålar oxå.

    Bloggar inte själv har helt enkelt inte intresset.

    Något tråkigt är det när tidigare favoriter skriver allt mer urvattnat och har sponsrade artiklar edl men samtidigt har jag full förståelse för det.

    En stor favorit till mig som tidigare hade mycket bra artiklar skickar det senaste halvåret i stort sett endast sponsrade analyser(beställda av sponsoren från någon expertskrivare) med löp och köp aktien som det talas om i artikeln och klicka gärna här och där för att få läsa hela.

    Gör som du själv vill jag har inga betänkligheter när det gäller vara sponsrad så jag tittar väl in som vanligt så länge jag hittar något värt läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar! Allt beror på vad man vill få ut av bloggen och syftet. Vissa delar blir svåra att kombinera, satsar man på klick/intäkter får troligen djupare kommentarer stå tillbaka. Men bra poäng, syftet kan variera och det är självklart ok.

      Radera
  14. En blogg är ju trots allt en personlig dagbok. En bra blogg kommer efter ett tag att leva sitt eget liv. Lundaluppen uttryckte det så här vid något tillfälle. En blogg får det kommentatorsfält den förtjänar. Lundaluppen lyckades skapa ett verkligt bra kommentatorsfält som lyfte bloggen. Kan bara nämna namn som Kenny, Mattias, Carolus och Storugglan.

    Sedan blir det så att karaktären kommunicerar. Själv har jag mycket svårt för bloggar av typ Arne Talving som via sitt skrivande erbjuder kurser i aktiehandel. Är man själv duktig behöver man inte ägna sig åt sådant. Ett annat exempel är Lundaluppen som skrev ett inlägg i Börsveckan. Han erbjöds betalning men tackade nej då han värderade sin anonymitet högre än den ersättning han skulle få. Självklart inger det förtroende. Om man vill skriva något blir det lätt att skriva på en sådan blogg.

    Tycker Gustavs blogg är bra och ärlig skriven. Detta med Aktiepub, och bloggens utformning ger ju intrycket av att man vill bidraga med något. Det blir ju då lätt för läsaren att också vilja bidra med någon erfarenhet, som någon annan läsare tycker är intressant.

    Keep up the good work

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra dessa värmande ord!

      Som jag sagt innan är det kommentarerna som gör bloggen. Men nu när du säger det... det är nog bloggen som gör kommentarerna också. Det där att bloggen får de kommentarer den förtjänar, det ska jag ta med mig som en bra ledstjärna.

      Man minns ju när Lundaluppens blogg låg nere. Den saknad och i vissa fall snudd på fysiska smärta det orsakade (tyckte jag mig ana) tyder på att kommentarsfältet var en extremt viktig del i det hela. De inläggens höga kvalitet, skarpsynthet och integritet lockar givetvis till sig kommentarer därefter.

      Och som jag förhoppningsvis nämt innan har du (och övriga nämnda kommentatorer) en stående inbjudan till aktiepuben!

      Radera
  15. Jag tycker det hänger ihop lite med hur mycket besökare bloggen har och hur många inlägg som skrivs. Skriver man bara 4-5 inlägg i månaden och 1000 läsare per inlägg har man ärligt talat ändå troligtvis ganska begränsade möjligheter att tjäna pengar på reklam i bloggen. Man får då se det som en hobby.

    Skriver man 1-2 inlägg om dagen, har >10.000 besökare per dag och får massor av kommentarer och mail som besvaras så blir ju bloggen mer av ett deltidsjobb. Vilket man kan få lite betalt för om man väljer det.

    Är ju så enkelt att besökarna själva väljer om de vill besöka bloggen. Och med dåligt innehåll blir det inga besökare. Och då heller inga reklamintäkter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, för reklamintäkter och för att synas i flöden etc ska man nog skriva oftare än en gång per vecka. Men... svårt med tid att få fram det och risken är också att kvaliteten blir lidande.

      Väljer själv helt klart färre inlägg även om det innebär färre läsare, eller i alla fall antal läsningar.

      Radera
  16. Innehåll och frekvens
    Jag läser för innehållet, på alla ekonomi- och sparbloggar - det är det viktiga för mig. Jag lär mig och jag får inspiration på teorier, analysmetoder, företag och resonemang.

    Frekvensen är inte det viktigaste, hellre något mer sällan men med kvalitet än inlägg som egentligen inte ger något. Ett par gånger per månad räcker, man följer ju flera bloggar.
    Kortare frekvens kan fungera bra om det är en serie av inlägg som hör ihop.

    Slutligen är det kul om det framkommer lite personlighet av bloggaren.

    Gällande reklam och sponsrade inlägg:
    Anser att nummer två med vissa inslag av nummer fyra kan fungera bra.

    Det viktiga är att reklamen inte tar för mycket plats, rör sig osv - jag läser för innehållet och vill att det är centralt.

    När det gäller sponsring så anser jag att det måste framgå tydligt att det är ett sponsrat inlägg och det bör framgå både negativa och positiva saker med produkten/företaget osv. Sedan bör det inte vara för många antal sponsrade inlägg jämfört med vanliga inlägg.

    Format
    Jag föredrar personligen text, formler och tillhörande grafer. Detta gäller speciellt för ekonomibloggar då jag anser mig själv vara nybörjare fortfarande och försöker sätta min i formler osv.

    Det kan fungera med video men då föredrar jag oftast "föredrag"/presentationer eller paneldiskussioner. Då föredrar jag nog text med rörliga komplement.

    //Tommy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka tankar! Funderar på om jag tar ut svängarna för mycket ibland, men samtidigt måste det ju vara någon personlighet. Återigen är Sparo ett bra exempel hur man kan göra :-)

      För att vara en ekonomiblogg är det sparsmakat med grafer, något att jobba på :-)

      Radera
  17. Gustav @ mikrobolagsanalys6 november 2017 kl. 20:42

    Det står vardera bloggare fritt att göra kommers av sitt skrivande. Min högst ärliga åsikt är att det urlakar innehållet med länkar av olika benämningar och sponsrade inlägg mm. Som jurist ifrågasätter jag alltid avsändaren, innehållet och budskapet. Samtidigt kan man betänka skillnaden i trovärdighet mellan ett sponsrat innehåll med ett inlägg vars innehåll bottnar i skribentens intresse för en viss aktie eller bolag. Det finns därav alltid ett visst egenintresse. För egen del -mikrobolagsanalys- är det inte aktuell med samarbeten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, man får (såklart) göra som man vill. Varje blogg har sin målgrupp. Är själv också skeptisk mot sponsrade inlägg och avstår.

      Om man, mot förmodan, någon gång skulle gå åt det hållet är det upplägg som Miljonär innan 30 skissar på god inspiration: http://miljonar.blogspot.se/2017/09/samarbeten-pa-bloggen.html

      Radera
  18. Nej, din reklam på den nivå du har nu är absolut inte störsnde, dessutom verkar den inte komma upp i mobilen....;)
    Du gör helt rätt i att avstå från sponsrade inlägg, inte värt ta risken att nagga på trovärdigheten genom att börja med det.
    Svårt komma på nån ytterligare utveckling för en redan lysande blogg!:)
    Skulle önska ett inläggom kassaflödesanalys.

    SvaraRadera