söndag 29 oktober 2017

Försäljningar och lärdomar under åren


Genom åren har det blivit en del försäljningar, och man kan ifrågasätta om de tillfört något värde. Tänkte därför gå igenom ett antal för att se efter, och dessutom plocka med mig lärdomar. Inspiration till inlägget kommer från Gannon on Investing som konstaterade att hans försäljningar inte gav något mervärde. Istället för att sälja ett innehav helt så kommer han skala ner i samtliga istället.

Låt oss också se på mina försäljningar och eventuella lärdomar! Favoritorsaken till en försäljning är att sälja på grund av för dålig tillväxt eller ändrad strategi även om riktiga felköp också finns där. I vissa fall har jag sålt för att konkurrensfördelarna minskat över tid

8990 Holdings
Orsak: Blev rädd för problem med finanserna och redovisningen. Rätt att sälja? Ja, och borde inte köpt från början utan fokuserat mer på kassaflödet. Aktien har kollapsat efter försäljningen, vilket i någon mening känns bra.

Lärdom: Håll dig inte så långt ute på riskskalan. Man bör undvika skuldsatta exotiska bolag som ännu inte fått snurr på kassaflödena, oavsett vilka superfonder som är där. Och vid minsta indikation på att något kan vara sisådär med bokföringen: Sälj direkt!

Blackmores
Orsak: Ifrågasatte att konkurrensfördelarna var tillräckligt starka. Rätt att sälja? Nej, eller i alla fall usel timing. Kursen är 2-3 gånger högre idag och var 7-8 gånger högre ett tag då den höjdes till skyarna av det australiensiska investerarkollektivet.

Lärdom: Små bolag inom konsumentvaror som tillfälligt går trögt men har ett nyttighetsfokus kan rusa om de blir populära. Jag sålde innan de blev populära. Däremot kan tesen att de inte har en stark "moat" varit riktig. A2 Milk är bättre bolag som jag hellre vill äga.

Johnson & Johnson
Orsak: Skifte mot mindre bolag (om jag minns rätt). Rätt att sälja? Nja, det är ett ruskigt fint bolag och de har varit precis så pålitliga som jag önskade. Sen tror jag generellt man tjänar mer på mindre kända bolag och det här är "top of mind" bland gemene man till och med. Men inte dåligt för det!

Lärdom: Även stora välkända bolag kan gå bra :-)

MTN Group
Orsak: Dålig tillväxt pga tidigare jättebot och rädsla för nya jätteböter. Var det rätt att sälja? Ja, och inget roligt att läsa mina positiva tongångar i efterhand. För att citera valfri politiker "Jag har varit naiv". Men politikern skulle sagt "Vi har varit naiva" för att det ska låta bättre. Bolaget var i alla fall naivt genom att inte ta Nigerianska risker på större allvar. Kursen är i trakterna av där jag sålde.

Lärdom: Telekom är inte låg risk trots stabila intäkter och naturlig tillväxt från lägre nivåer än i väst. Large-cap och stort innehav i respekterade fonder kan ändå sluta med smärre katastrof. Kombinationen av riskfylld bransch och riskfyllda länder blev för hög. Jag kommer undvika Nigeria, eller i alla fall vara extremt noga om jag investerar i bolag som gör affärer där. Famous Brands har verksamhet i Nigeria, men enbart en liten del.

Premier Marketing
Orsak: För svag försäljningstillväxt, att jag hittat bättre case, samt ett skifte från högutdelare till tillväxtbolag. Rätt att sälja? Det vete tusan. Visst gick jag ganska mycket plus om man tar hänsyn till utdelningarna men detta bolag är och förblir en högkvalitativ högutdelare. Ocykliska konsumentvaror med hög marknadsandel: I like, Men tillväxten är verkligen i svagaste laget.

Lärsom: Bolag med dålig sales-tillväxt kan fortsätta uppvärderas, inte givet att sälja bara pga det.

Ridley
Orsak: Sålde eftersom jag inte gillade förändringen där de sålde salt-delen, att nyckeltalen inte var tillräckligt bra samt att utdelningen sjönk. Rätt att sälja? Nja, djurfoder och djuråtervinningsbolaget (!) är faktiskt en australiensisk pärla. Kursen har också gått väldigt bra efter försäljningen. Bortsett från hållbarhetsaspekten (stödindustri till industriell djuruppfödning) är de inte alls dumma, En megatrend finns i att uppfödning av djur kommer att ske på mindre yta med högkvalitativt djurfoder. Att djur återvinns är högst otrevligt att tänka på men hållbart i sig. Till sist är bolaget finare än nyckeltalen indikerar eftersom marktillgångarna håller ner avkastningen på egna kapitalet.

Lärdom: Små och tråkiga bolag är en rolig kombo. Ångrar att jag inte behöll det här bolaget istället för Woolworths. Och kanske är de en kandidat nu igen. Inget hindrar att jag köper in det igen!

Saltängen
Orsak: Jag blev till slut alltför rädd för ICA-risken och kunde inte motivera en så pass hög andel som huvudportföljen kräver. Droppen var inläsningen av jämna-golv-bolaget Somero och att helautomatiserade nya lager byggs av ICA på annat håll. Någon gång, extremt oklart när och om. kanske ICA bygger nytt och det störde nattsömnen. Vem vill förresten drömma mardrömmar om ICA:s centrallager :-)

Rätt beslut? Inte kursmässigt, bolaget är ju extremt ocykliskt och Brexit märktes knappt av. Men att ens påstå att de är ett av världens 15 bästa eller mest lovande bolag, det kan jag inte! Den är ju i praktiken en börsnoterad lada ute på landet (som någon antytt). Men oj vilken stabil lada, hittills. Northwest får vara det stabila högräntekontot i portföljen.

Lärdom: Lågt omsatta ocykliska bolag kan passera Brexit-stormar oberörda.

Skånemöllan
Orsak: Besvikelse på utebliven tillväxt. Rätt beslut? Ja, bolaget har också stått och stampat. En del saker var jag rätt ute i. Här fanns ett embryo till att hitta bolag som går under radarn. Men bolagen måste ha högre kvalitet (en riktig moat) och framförallt bättre tillväxt. De saknar tillväxtstrategi men värderas som om de var ett tillväxtbolag. Ett ledningsbyte är det enda som skulle få mig att titta på denna rätt högteknologiska lada på landet.

Woolworths
Orsak: Sålde eftersom jag trodde de skulle fortsätta tappa mot Aldi/Lidl. Rätt beslut? Ja, och det är störande att jag inte såg att det som precis hänt i UK upprepades i Australien. Jag var också, mycket dumt nog, mer förtjust i denna aktie än i ICA. Visserligen var ICA inne i sin märkliga Hakon-invest-tid men ändå. Uselt och underkänt alla dagar i veckan.

Lärdom: Retail är, liksom det mesta annat, svårt. Man ska alltid se upp för tyskarna (Aldi och Lidl). Även starka retailbolag kan drabbas och vem vet om ICA och Axfood står på tur? Jag borde sålt tidigare när trenden i tappade marknadsandelar fanns där i flera kvartal. Och såklart borde jag inte köpt från början, vilket gäller de flesta bolagen på listan.

Österrikiska Posten
Orsak: Sålde Österrikiska posten pga hög värdering. Rätt beslut? Ja, med facit i hand riktigt, men jag måste säga att jag fortfarande gillar en del med bolaget. Extremt tråkigt och till skillnad från Postnord ett välskött bolag. Logistik och paket har en ljus framtid. Jag tror dock man tjänar mer på bolag som har en naturlig tillväxt i sig och de här är enbart en högutdelare.

Summering
Helt otajmade har försäljningarna inte varit och det är bara 1-2 bolag som jag önskar att jag fortfarande äger. Lista visar att jag har fel många gånger, vilket i och för sig är fullt naturligt.

Premier Marketing och Ridley är bra bolag och de skulle kunna platsa även idag, särskilt med fler bolag i portföljen. Ridley saknar jag till viss del, kanske för att de är det ultimata tråkbolaget alla kategorier. Foder och djuråtervinning är brutalt ohett och det ska mycket till för att imponera på tillresta analytiker som snarare håller för näsan (och ögonen). Peter Lynch hade älskat bolaget :-)

Vad har du lärt dig av dina försäljningar? Är det någon försäljning du ångrar särskilt, eller något köp?

17 kommentarer:

  1. Kloka beslut, sen kan man alltid fundera över den exakta tajmingen. MTN hade såklart varit smart att sälja tidigare, men alltid lätt i backspegeln.

    Saltängen har jag också haft, men sålde när Ica-handlarna sålde. Ett extremt sårbart bolag, och visar inte denna nyckelägare ett långsiktigt åtagande, nej då är iaf inte jag kvar. Sen har min strategi förändrats på ett sådant sätt att innehavet hade rykt i vilket fall.

    De gamla postbolagen är inte att förakta - ett annat är belgiska posten bPost, en billig, lönsam, högutdelare, för de som gillar sådana...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar. Ja, borde nog lagt till oväntad jättebot som säljorsak i tidigare inlägget. Men, peppar peppar, ska det inte hända i nuvarande innehaven.

      Saltängen vill jag heller inte äga med nuvarande strategi. Möjligen som en liten del i en diversifierad högränteportfölj, och även om sannolikheten för smäll är låg är konsekvensen väldigt hög.

      Bpost, är för "långsamt", vilket nästan hörs på namnet :-)

      Radera
    2. Haha, ja absolut för långsamt. Men en stabil högutdelare som växlar ut gammal post och växlar in paket i e-handelns tecken.

      Radera
    3. Nästan nostalgiskt att kika på dessa bolag. Gillar man bolagstypen, och Europa så är Allianz European Equity Dividend en fond att inspireras av. Se presentationen, särskilt sid 30: http://www.allianzglobalinvestors.de/MDBWS/doc/PRS_AllianzEuropeanEquityDividend_FB_b2b_en_EU_1016.pdf?f63c64892e00250c5a00b0a42639ee5dfba1c625

      Radera
  2. Intressant övning att reflektera över sina försäljningar men jag har fullt upp med att hålla reda på alla mina aktuella innehav så jag har inte tagit mig tid att följa upp alla min (få) sälj.

    Saltängen har vi gemensamt då utöver osäkerheten med ICA så var det väl någon konstig deal med ett års förlängning mot en dyr renovering eller nåt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du har fullt upp :-)

      Saltängen fick "bara" ett års förlängning nu senast ja, vilket möjligen tyder att förhandlingsläget inte är jättestarkt. Nästa eventuella förlängning efter det blir mycket intressant att följa, dock från sidlinjen.

      Radera
  3. Sålde Nolato förra året för 269 kr. Efter en 30 procentig kursrusning från inköp och flera kvartal av minskade vinst trodde jag industricykeln var över och sålde.... Idag står Nolato i 451 kr. Lärdom.... Kan fortfarande inte förstå hur jag skulle kunnat se denna enorma prestation som företaget sedan försäljningen har gjort. Ett år senare kom kanonrapporter. Kanske kunde jag inte företaget tillräckligt och var de investerade i framtiden? Sålde trots allt till vad som då var historiskt höga P/E tal.

    Fortum. Sålde Fortum för 14,6 EUR i år och kom ur en surdeg jag legat minus i länge. Inkl utdelningarna fick jag en CAGR på 5.3% och var glad. Idag står Fortum i 18,33 EUR. Lärdom: Förstår inte heller hur jag skulle kunnat ana utvecklingen framöver.

    Lärdomen är att man fan inte ska sälja några bolag som visar positiva kassaflöden antar jag. Kanske någon annan kan komma med bra resonemang när man ska sälja. Tycker det är det absolut svåraste inom investering. Köpa är lätt... men när ska man sälja? Blir nästan alltid fel när man tittar i backspegeln oavsett om man gjort vinst eller inte. Kanske man ska jobba på att inte bli girig istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt här är riktigt svårt och kurserna följer inte alltid någon logik. Hade en liknande upplevelse med Premier Marketing, där de av svårförstådda skäl gjorde en uppryckning av kursen, efter att jag sålt.

      Att man inte ska sälja... ja det är ett sätt. Då skulle man "hyvla" på alla innehav för att få pengar till en ny, precis som Gannon gör. Man frågan är också vad man köpte istället för Nolato- och Fortumpengarna.

      Tror ändå man ska följa och utveckla sin strategi och då måste man sälja sånt som inte passar. Sälja av på grund av övervärdering är en svårare fråga!

      Radera
  4. Det där med minsta anmärkning eller tvivel om redovisningen är viktigt. Det var så jag kom ur Vardia någorlunda helskinad, innan aktien gick emot noll. Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  5. 3M svider i hjärtat fortfarande, köpte billigt efter kraschen 2008 mins inte exakt just nu sedan drog aktien till $90 trakten då jag med glädje sålde stolt över min sluga lyckträff, tänkte köpa tillbaka då jag förväntade mig nedgång men den återvände aldrig till min nivå och idag står den i $234. Var så stolt över mitt fina konglomerat så sjabblade jag bort det :(

    Jag har gjort många andra felköp och felsälj men denne stinger fortfarande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där är lätt hänt. Alltid svårt att hålla i bra bolag hela vägen, tyvärr!

      Radera
  6. Riktigt intressant att läsa!

    JNJ svider. Retar mig från andra hållet - att jag missat tidigare fina chanser att öka. Tycker samtidigt att JNJ är lite väl högt värderad och den levererar vad den ska men inte så mycket mer. Man får nog acceptera att sådana aktier alltid är dyra.

    Ångrar också att jag minskade i enfastighetsaktier, dock inte att gick ur Delarka. Men å andra sidan möjliggjorde försäljningen en stor post i Hemfosa istället och det har varit en kanonaffär hittills. Lite samma med ICA, den har klättrat på bra och retar mig lite att jag sålde allt men å andra sidan har jag nu så många Axfood som jag vill ha.

    Min bästa/sämsta försäljning beroende på hur man ser det är när jag sålde av REC Silicon. Tog beslutet när det visade sig i en rapport att konkursrisken var överhängande. Blev en förlust på nästan tjugo procent men var riktigt i längden att ta den och köpa bättre aktier istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hemfosa är inte dumt, rätt mycket större riskspridning i dem och jag gillar inriktningen. Undviker dock fastighetsaktier själv, Northwest undantaget samt en skvätt Bonäsudden i rese/renoveringsportföljen.

      REC... oh, vilken surdeg, framförallt för Orkla. Var det i sparpodden deras norske förvaltare berättade om dem? Intressant hursomhelst.

      Radera
  7. Någonting jag tycker är viktigt att komma ihåg är att om man säljer i en konjunktur där värderingarna ökar är det väldigt lätt att bara hitta lägen där man sålt för tidigt.

    Personligen har jag ett läge där jag sålt "stabila" värdebolag som Millicom och Sainsbury för sent eller i tid medan jag sålt kursraketer som Boule, Vitec och G5 när jag varit lite osäker för att därefter se dem öka med hundratals procent. Lite grovt kan man säga att de de enda småbolag jag någonsin borde ha sålt med facit i hand är Vardia (förlust), Doro (när de gått upp 200 %) och Formpipe (+/-0). Men alla affärer har skett med en urstark börsmarknad i ryggen så lärdomarna jag kan dra från det är begränsade. Lite preliminärt är därför min slutsats att fokusera på småbolag, hålla kvar dem och ha en så stor kassa utanför börsen att jag är bekväm med att mest äga småbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Konjunkturen har ett stort finger med i spelet när man ska utvärdera försäljningarna senaste åren. Men man kan ju jämföra med hur index gått, eller vad man köpte istället för pengarna.

      Tror verkligen på att satsa på små bolag med hög kvalitet och tillväxt, och sen bara sitta kvar på dem.

      Radera
  8. Hej!

    Jag tänkte fråga om du vill göra ett länkbyte?

    Bloggen är här:
    https://www.kvantinvestering.se/blogg/

    Och jag tänkte länka på denna sida:
    https://www.kvantinvestering.se/aktiebloggar/

    SvaraRadera