onsdag 8 november 2017

Ras i LiveChat - några tankar


LiveChat har inte varit någon lyckad investering. Särskilt inte idag, då de rasat med knappa 20%. Med största sannolikhet beror det på att Facebook annonserat att de rör sig mot LiveChat-arenan. Samtidigt har amerikanska bolag som Zendesk och LivePerson inte tagit stryk på samma sätt.

Till att börja med kan man konstatera att det var en usel affär hittills. Det jag skrev i somras, och mitt köp, var alltför optimistiskt. Men det är också hårt att kräva att alla affärer ska vara lyckade. Ibland har man otur. Ibland har man fel. Ibland är det en kombination av de båda. Sen är affären inte slut, jag har inte sålt dem utan vill nog ändå se hur allt utvecklas. Jag vill inte sälja "i panik" utan tänka igenom i lugn och ro.

Teorin är att LiveChat är i ett premiumsegment och har sin nisch. De är faktiskt väsentligt lönsammare än Zendesk, LivePerson (och tom Facebook, men det känns inte rätt att säga idag). Men risken är att konkurrensen totalt är för stor, och att moaten inte är tillräckligt stark.

Några saker kan jag nog tänka på för fortsättningen:
  • Finns en psykologisk poäng i att diversifiera på fler bolag, för att smällar inte ska bli lika hårda? Samtidigt tappar man kanske uppsida.
  • Är teknikbolag extra tricky? Jag gillar ju tråkiga bolag och detta är kanske för roligt?
  • Hur mycket hänsyn till omvärlden ska man ta? Och hur ofta ska utvärdera? 

Summa summarum är det psykologiskt svårt att tänka långsiktigt med en kurs som rasat. Man tenderar att "vilja sälja skiten". Borde man logga ur oftare kanske? 

Hursomhelst aktiepub imorgon och lovar att vara både trevlig och glad. Oavsett ytterligare nedgångar :-)

18 kommentarer:

  1. Alltid tufft när situationer likt dessa inträffar. Bra att du behåller lugnet och inte agerar i affekt. Jag tror att såväl en som två öl (usch) i morgon kommer göra susen. Om inte det hjälper tror jag att sällskapet kommer hjälpa dig. Om inte ens detta skulle hjälpa vet jag en trevlig kille, som håller till kring Gröne Jägaren. Denne har allt som är "rökbart" och av säkra källor har jag hört att det är ett botmedel med såväl ett stort B som M.

    Be strong!

    //Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aktiepuben kunde inte kommit mer lägligt, men jag tror jag stannar där :-)

      Radera
  2. Hur hittar man den här killen på Gröne Jägaren?

    SvaraRadera
  3. Det är ju trots allt så att ha fel är en del av investerandet. När jag har fel säljer jag. Befinner mig aldrig i affekt man kan inte kosta på sig att sitta och vara privatförbannad på marknaden.

    Sitta och muttra något om It ain,t over till the fat ladys sing, eller jag har inte förlorat några pengar då jag inte har sålt är ren amatörism.

    Sälj aktien. Förlusten finns där redan. Sedan kan du fortsätta att följa bolaget om det nu är så intressant.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se. Inte omöjligt att det landar i sälj. Men jag har ju haft fel hittills och då skulle det ju inte förvåna om sälj är fel nu, typ. Men jag antar att det är så det brukar låta i sådana här situationer,

      Radera
  4. Nu vet jag inte riktigt vem huvudmålgruppen är men i min bransch av i huvudsak små och medelstora techbolag som har fokus på att utveckla och förnya kundservice så känns inte livechat som ett fräscht alternativ. Dels för att man gärna vill inkorporera livechatten i resten av ärendehanteringen som är fallet med zendesk och intercom. Men också för att livechat känns som ”det gamla” i sin approach.

    Sedan känns det inte heller som en jobbig sak att byta leverantör av chattverktyg, det är bara en liten kodsnutt som ska bytas ut och sen är man i princip igång utan att kunderna märker en förändring.

    Nu är det säkert större kostnad och stickyness när de stora bolagen ska byta leverantör men jag skulle inte gissa att det inte är en superstor grej för dem heller jämfört med annat.

    Lite input bara från en som använder den typen av verktyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag förstår ska de vara ledande inom sina segment och ha hög kundnöjdhet. Men det är fortfarande tech så saker kan förändras. Och med låga "byteskostnader" är der svårt att få en bra "moat". Tack för input, ska fundera vidare!

      Radera
    2. Byteskostnaderna kanske är låga på pappret men i verkligheten så kan de vara höga. Jämför med om alla kontor skulle byta ut microsoft office mot ett annat program, skulle ju bli kaos på kontoren runtom i landet. Så även om det bara är att byta en kodsnutt i mjukvaran så är det inte bara att byta en kodsnutt i hjärnan på alla de personer som använder live chat.

      Radera
    3. Sant, det handlar om byteskostnader i tid och pengar. Eller så kan man säga att tid helt enkelt blir pengar.

      Radera
  5. Teknikboolag är svåra att analysera för att de är känsliga för framtid/utveckling. Jag hade analyserat livchat med kort historik. Det är ger inte så mycket att se på lång historik, utan jag tycker det är bättre att kolla på kvartal eller till och med månader. För andra bolag med stabil verksamhet kollar jag gärna på lång historik. Min "quick and dirty" av Livechat är 10x EV/FCF med tanke på att deras tillväxt ser ut att stanna av helt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra synpunkt i hur mycket lång historik är värd för teknikbolag. Kanske att det helt enkelt inte är "min typ av bolag" eftersom jag vill kunna köra buy and hold. Funderar vidare, men helt klart är tråkiga bolag favoriter!

      Radera
  6. Köpte en del före förra rapporten. Min sambo som jobbar i branschen tyckte att det fanns alldeles för bra konkurrens och att vallgravar saknades. Tror hennes företag har intercom om jag minns rätt. Hon håller fö inte på med aktier. Hatar när hon får rätt,men det verkar tyvärr så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tyvärr, och får väl flika in ett sorry för inspirationen i detta fall. Frågan är om konkurrensfördelarna helt enkelt är för svaga och att jag gjorde ett misstag i den bedömningen.

      Radera
    2. Du ska absolut inte be om ursäkt. Jag gör min egna bedömning. Och lyssnar man inte på varningar från sambo som uppenbarligen har personlig erfarenhet får man skylla sig själv. :)

      Radera
    3. Tack! Så är det, men det är bara så mycket roligare att "tipsa" om bolag som går upp :-)

      Radera
  7. Jag tycker dina och Phantas analyser är tillräckligt intressanta för att jag ska börja titta närmare på bolaget. Att hitta bolag som är både bra och billiga är alltid en utmaning och blir bra bolag billiga får man alltid fråga sig om de verkligen är så bra.

    Att deras nykundintag fallit är kanske det som oroar mig mest. Facebook tycker jag låter mindre illa och det ska bli intressant att sätta sig in i om LiveChats renodlade modell innebär att de är mer eller mindre utsatta än andra aktörer på marknaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla gärna in dem och vore mycket intressant att höra vad du kommer fram till.

      Radera