söndag 1 september 2013

Woolworths (AU) mot Woolworths (ZA)


Ett långsiktigt innehav i portföljen är australiensiska Woolworths. Tänkte nu jämföra den med dess sydafrikanska namne. Vilken är att föredra? Har jag valt rätt Woolworths? Frågan är berättigad då brittiska Woolworths faktiskt gick i konkurs 2008.

En rolig detalj är att Australiensiska Woolworths tycks ha varit en namnsnyltning från sin amerikanska motsvarighet:
"Woolworths Limited was founded in September of 1924, originally under the name "Wallworths Bazzaar Ltd", a play on the internationally renown F. W. Woolworth name. After discovering the name had not been registered in Australia, and Woolworths had no plans for overseas expansion, the company became "Woolworths Limited" on September 22, 1924"

Likaså är Sydafrikanska Woolworths också en namnsnyltare från början...
The chain was named after the United States chain F. W. Woolworth Company but, because of the contemporary trademark laws, the name was legally used without permission. No financial connection ever existed between the companies.

Verksamhet
Australiensiska Woolworths är ungefär som ICA eller City Gross i Sveirge, men de har inte bara supermarkets utan även andra kedjor. T.ex. har de spritbutiker, klädbutiker, hem och byggbutiker, hotell och bankverksamhet. De finns enbart i Australien och Nya Zeeland.

Sydafrikanska Woolworths är en slags kopia av Marks & Spencer. Butikerna har inte bara mat utan kläder, heminredning, smink etc. De har expanderat i vissa delar av afrika. En närmare titt gör det hela komplicerat då sydafrikanska Woolworths har viss verksamhet i... Australien. De har en majoritetspost i Country Road som främst inriktar sig på kläder och just i Australien. Har inte fått helt kläm på det hela då det ju då tycks konkurrera med Australiensiska Woolworths, men de har ju i och för sig ett annat varumärke...


Konkurrensfördelar
Australiensiska Woolworths har tillsammans med Coles (noterad som Wesfarmers) cirka 80 procent av marknaden. En slags gemensam monopolsituation är ju riktigt trevlig och Morningstar ger dem en bred vallgrav. I Sverige har t.ex. ICA 40 procent av marknaden så tänk er Sverige med typ dubbelt så många ICA-butiker som idag så förstår ni hur det ligger till...

I Sydafrika hittar man dock en hel del konkurrenter som The Spar Group, Shoprite, Massmart och Pick'n pay. Marknaden är definitivt mer splittrad, här är en sida som beskriver vilka kedjor som finns. Har inte på något snabbt sätt kunnat få fram marknadsandelarna men om man går på antalet anställda och "company value" så blir det så här:

  • Shoprite, 90 000, 86 516 M ZAR
  • Pick'n Pay 37 000, 19 478 M ZAR
  • Massmart 36 000, 33 880 M ZAR
  • Woolworths 22 000, 53 661 M ZAR
  • Spar group 4 000, 19 101 M ZAR

Om storlek skulle vara det som ger flest skalfördelar så ser Shoprite ut att vara det säkraste valet. Sen beror det på... ett bolag som Spar group satsar på närbutiker och det kan ju ha hittat en lönsam nisch. Kan inte tillräckligt om branschen utan måste läsa på mer för att kunna uttala mig utan att tok-gissa. En bra intervju om just Woolworths finns här, de försöker bygga skalfördelar och sneglar på Shoprite.

En kompis var i australien nyligen och då passade jag på att fråga om Woolworths (jag frågade om annat också ifall ni undrar:-). Butikerna kände han igen, de var jättebra och man såg dem överallt! Australiensiska Woolworths är en "no-brainer" då både Woolworths och Coles lär ha starka konkurrensfördelar. För Sydafrika krävs lite mer fingertoppskänsla och lokalkännedom för att träffa rätt. I alla fall för långsiktiga köp. Värderingen kan också få stor betydelse, åtminstone på kortare sikt.

För svenska butiker är svenskt kvalitetsindex ett bra mått på hur nöjda kunderna är. Tyvärr har jag inte hittat någon sådan tjänst för sydafrika eller australien.


Värdering
Australiensiska Woolworths ger 4 procents direktavkastning, ROE på cirka 28, P/E på 18 och har en relativt låg skuldsättning. Håller du aktien till 2015 förväntas du få 4,5 procents direktavkastning och P/E talet sjunker till 16. Uppgifterna kommer från 4-traders.

Sydafrikanska Woolworths ger 3,5 procents direktavkastning, ROE på dryga 50 (!), P/E på 20 och detta med en nettokassa. Håller du aktien till 2015 förväntas du få nästan 5 procents direktavkastning och P/E talet sjunker under 15.

Det jag har svårt att få kläm på är konkurrenssituationen... jag tycker det är svårt att veta vilken man skulle satsa på. Ta ett bolag som Spar Group. 2015 förväntas de med ge 5 procents direktavkastning och P/E under 15.

Sett till värderingen tycks de 5 bolag jag snabbtittat på ha fin utdelning, hög ROE, låg belåning och tillväxt på alla fronter. Frågan är bara om alla är framtida vinnare? Svårt att veta! Skulle jag gå på någon ligger faktiskt Shoprite närmast, men de har (föga förvånande) en mindre aptitlig värdering med lägre utdelning och högre P/E-tal.



Summering
För tillfället känner jag mig nöjd med att bara äga australiensiska Woolworths. Men sydafrikansk retail lockar. Är det månne värt att gräva djupare bland dessa fem? Har någon erfarenheter av dem? Fick ju bland annat tipset om Spar Group från Linus. Själv har jag inte satt foten i Sydafrika, men blir mer och mer sugen på att åka dit:-) 

Något man kan jämföra kvintetten med skulle kunna vara Tesco plc. 

Vad tror ni om dessa frågor? Är sydafrikansk retail värd en närmare titt? 

12 kommentarer:

  1. 6 biljoner? Menar du billion eller miljarder? Och av vilken valuta? Jag förstår inte :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var oklart!

      Uppdaterade tabellen och använde mig av 4-traders uppgifter på "company value". Det anges i M ZAR, vilket måste betyda miljoner ZAR (South african rand). Biljoner håller jag mig borta från i fortsättningen:-)

      Radera
  2. En markant skillnad mellan ZA o AU är att alla retail aktörer i ZA kommer få känna av en ökande konkurrens situation, då massmart sedan 2011 ägs till 51% av wal-mart. Vad jag vet så finns de inte i australien. Jag har besökt landet ett par gånger, min amatörmässiga uppfattning är att det som kan rädda woolworth är att det ligger i ett högre kund segment än massmarts.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en poäng som jag missat i min svepande överblick...!
      Wal-Mart är ju onekligen en stor spelare. Verkligen fördel Australien, och Woolworths är väl en direkt orsak till att Wal-Mart inte ger sig in där antar jag.

      Samtidigt är det inte säkert att Wal-Mart kommer påverka så mycket som man kan tro i sydafrika. Inte alltid som de lyckas utanför USA, se slutet av länk 2. Morningstar säger också följande: "The company is again reinforcing its everyday-low-price strategy through major price cuts, and is shifting capital to higher-return domestic small stores at the expense of lower-return international new-store openings."

      Se även dessa länkar,:
      http://news.yahoo.com/south-africas-massmart-sees-tough-second-half-profit-064851901.html
      http://www.huffingtonpost.com/stacy-mitchell/in-south-africa-walmart-r_b_869675.html

      Radera
  3. Jag var in i Woolworths under mitt besök i Sydafrika och mitt intryck var att det var ungefär som Åhlens i Sverige. Min fru minns inte ens att vi var där men bland de jag pratade med under besöket så verkade Woolworths ha en bra status även bland yngre människor.

    Tyvärr var det inte riktigt vad jag fokuserade på under besöket så jag kan inte uttala mig mer om det.

    Men behöver du tips om Kruger-parken så finns jag tillgänglig ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhlens låter som en bra liknelse och tack för input.

      Ska fråga om Kruger när det någon gång blir av med en resa dit. Det jag absolut får med familjen på är nog ett besök på någon Famous Brands restauranger. Men jag kan nog inte lura i dom (förutom de små) att big 5 är Shoprite, Pick'n Pay, Massmart, Woolworths och Spar group:-)

      Radera
  4. Nu har jag funderat lite mer på saker kopplade till Sydafrika.

    Ett nyckeltal som bör vara intressant för företag som Truworths och Woolworths bör vara antalet nyöppnade gallerior i Sydafrika. Lite finare affärer är nämligen helt beroende av gallerior eftersom människor som har råd att handla i fina affärer helst inte rör sig i öppna stadsområden utanför Västa kapprovinsen. Så att hålla koll på tillväxt och konkurrens i gallerior bör ge en ganska bra bild av utvecklingen för de företag du är intresserad av.

    Sedan tycker jag att du bör beakta den politiska risken i Sydafrika. Svensk media är väldigt dålig på att rapportera om Sydafrika och när man gör det antar man fortfarande att ANC är den goda sidan. Men Jacob Zuma är mer lik Mugabe än Mandela och jag skulle nog hålla noggrann koll på hur många vita som lämnar landet om jag ägde Sydafrikanska aktier eftersom det är ett bra proxy-nummer för hur despotiskt Zuma agerar.

    Däremot är Sydafrika helt klart intressant och för att diversifiera risken skulle jag nog sikta på de Sydafrikanska företag som är mest aggressiva med att expandera till andra Afrikanska länder. Enligt den här artikeln är kanske Woolworths och Shopright bra mål? http://www.thomaswhite.com/world-markets/south-africa-retailers-expansion-in-africa/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, bra idé att kolla gallerior. Länken du tipsade har även bra överblick som förhoppningsvis uppdateras: http://www.thomaswhite.com/global-perspectives/retail-in-south-africa-making-an-impression/
      Bättre och nogranner uppdelning än den jag gjort.

      Politiska risken är inte så rolig och utflyttning är något att bevaka (bra idé). Skulle hellre bara investera i bolagen som sådana, men det går ju inte. De har basen i sydafrika och landet (samt valutan) påverkas i högsta grad av dåliga politiker. Min högst simpla teori är att krigen i världen och i Afrika i synnerhet blir färre och färre, och att det kan få positiv återbäring på hela kontinenten. Men borde kanske dyka djupare i riskerna då nästan 20 % av portföljen är i Sydafrika.

      Famous Brands och Truworths är förutom Woolworths och Shoprite exempel på fina bolag som expanderar i Afrika.

      Bra länk det där!

      Radera
  5. Sydafrika är ett djupt splittrat samhälle både rörande ekonomi och etnicitet och tyvärr så lider de fortfarande av apartheid efterverkningar, då jag varit ett flertalet i SA och arbetat, så hör man att mkt av de fördelar som vita hade har försvunnit vilket lett till en stadig migration av vita. En stryka som sydafrikanska företag har, vill jag inbilla mig, är att de kan Afrika, de är vana med det konstanta kaoset (i våra ögon) som är normaltilståndet i denna kontient. Ett regeringsskifte då ngn annan än ANC kan regera vore en hälsosam övning för denna unga demokrati. Utöver det är Kapstaden en pärla med vingårdar och storslagna vyer, som utlänning en exceptionellet mkt valuta för pengarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att vara baserad i Afrika blir förhoppningsvis (hur man nu ser det) någon slags inträdesbarriär som skyddar mot utländska konkurrenter. Truworths kan t.ex. verkligen Afrika vilket jag antar Woolworths och andra lokala bolag också gör.

      Spännande att följa hur H&M-butiken går ifall det särredovisas och om Wal-mart lyckas med sitt Massmart.

      En stor del av tesen att investera i Sydafrika är att medelklassen kommer att växa och konsumera mera. På sikt kanske samhället blir bättre i takt med att medelklassen växer och får inflytande. Dock ett svårt arv att hantera och jag hoppas att slitningarna blir mindre och mindre (kanske naivt men ändå).

      Radera
  6. Härligt inlägg Gustav! Jag ser det som en stor fördel att The spar group fungerar på ungefär samma sätt som svenska Ica, De som driver affärerna äger sina egna butiker vilket skapar et helt annat driv och ger väldigt positiva effekter,se hur det år för svenska Coop som har en helt annan styrning.Så just det här med att känna marknaden borde spar group vara ganska bra på och kanske även den politiska risken minskar något med detta sätt också.
    En annan intressant sak är att toppfonden Danske Invest
    Global Emerging Markets Small Cap som har utmärkt sig år efter år verkar tycka om bolaget då det är fondens femte största innehav och de har säkert läst på lite.
    Mvh Linus före detta stabil privatekonomibloggare mm :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Låter som en faktor som talar till deras fördel, bra reflektion. ICA:s och även Handelsbankens organisation kan nog vara en stor orsak till deras framgång.

      Börjar bli mycket att ta hänsyn till om man ska investera i något Sydafrikansk retail-bolag:-) Massmart har Wal-mart. Shoprite är störst. Och The Spar group har en ICA-struktur.

      Fonden ska spanas in, i den här långa länken kan man hitta samtliga innehav: http://www.danskeinvest.se/plsql/fane_blad.leaf_engine_sharepoint?p_external_fund=N&p_valuta=&p_menu=FUND_PACKAGE&p_language=74&p_fane_id=FUND_HOLDING&p_menu_id=1&p_mother_id=0&p_vafdeling=2217&p_menu_type=SHAREPOINT&p_param9=10000&p_param10=FULL

      Radera