onsdag 25 september 2013

Ekonomiprat i Stockholm



Jag tänkte föreslå något så ovanligt som en aktieträff live. Ekonomiprat väljer jag att kalla det eftersom det är lite bredare än bara aktier.

Ett mycket bra inlägg på Lundaluppens blogg gav en ganska tydlig bild att det kan finnas ett uppdämt behov av att diskutera dessa frågor. Ens partner kanske inte alltid är så intresserad av ekonomi. Kollegorna kan vara oförstående och bara prata konsumtion... Visst finns då bloggandet, men nog kan det vara en annan sak än att snacka live! En nackdel att man kanske inte är lika "kritisk" som när man bloggar... men å andra sidan kan en livediskussion många gånger ge mer.

Finns det intresse så tänkte jag mig en stående tid och plats.

Mitt förslag är följande: Belgobaren torsdagen den 10 oktober kl 18.
 
Jag vet förresten att detta är nördigt värre, men åtminstone jag själv skulle uppskatta ett sådant forum. Kan bli platt fall, men då har jag i alla fall försökt:-)

Skulle du vara intresserad, skicka ett mejl (gustav.76@bredband.net) eller skriv i kommentarsfältet nedan. Bokar bord beroende på hur många som kan tänkas dyka upp.

Ha det gott! /Gustav

47 kommentarer:

  1. Strålande initiativ men tyvärr är jag i Italien just då.

    Men lycka till och om du misslyckas så föreslår jag att försöka igen och/eller köpa aktier i Beijer Alma ;-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Italien i oktober låter riktigt skönt!

      Beijer Alma kan vara något att diskutera om det hela blir av, tack för tipset:-)

      Radera
  2. Jag är en 36 årig jurist, anställd som doktorand vid SU och med egen firma (konsultar på Åland där konkurrensen är svag). Jag sparar med samma mål och inriktning som du gör (enligt beskrivningen i din profil). Jag pendlar en del mellan Mariehamn och Stockholm. Är jag i Stockholm ovan angivet datum kommer jag gärna. Återkommer inom någon vecka. //Med vänlig hälsning Svante

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Tack för att du flaggade för det på din blogg.
      Och dyk gärna upp om du har möjlighet:-)

      Radera
  4. Jag kommer! Grymt bra initiativ! För övrigt ligger det runt hörnet från mitt kontor så det passar perfekt!

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt! Då känner du till stället också antar jag:-)

      Radera
  5. Hej Gustav
    Läser din blogg från landet i öster och med sjunkande vattentemperaturer avstår jag simturen, men är säker på att kvällarna kommer att bli mycket lyckade.
    Tappa inte tron ifall det inte blir en anstormning första gången, bara ta Friskis& Svettis som exempel. Första passet någonsin hade precis 1 st deltagare och idag är tiotusentals personer med!
    Någon måste våga börja, all heder till dig!

    Mvh,
    P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha:-)

      Nu när du nämner landet i öster blev jag även extra intresserad av att skriva om Tallink/Silja Line framöver. Kanske kan vara något som lockar till läsning?

      Radera
  6. Bra initiativ, jag hoppas ni får det trevligt och ser fram emot ett referat här på bloggen! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart kommer något slags referat:-)

      Radera
  7. Kul! Om Stockholm inte hade varit så långt borta hade jag kommit också.

    SvaraRadera
  8. Trevligt initiativ, bor tyvärr lite för långt bort om Stockholm.

    SvaraRadera
  9. Riktigt bra initiativ. Tyvärr är den 10:e redan uppbokad. Hoppas träffen blir en succé så jag kan komma på nästa. Annonsera på forumet tidigt så jag kan boka i kalendern.

    Mvh Björn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer nog fler gånger, och då kommer jag vara ute i mer god tid!

      Radera
  10. Oj vad kul! Jag har en ekonomiträff varannan månad med "mitt" gäng! Så himla givande! Ska tyvärr närvara vid operationer hela dagen via utbildningen. Synd! Samtidigt är det lite pirrigt att släppa anonymiteten, men det var en bra ide!
    Kanske boka något till våren med lite längre varsel så att fler kan komma, även de som inte bor i sthlm? Hoppas ni blir ett givande gäng! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, plötsligt blir det mindre anonymt. Men himla kul med livediskussioner och socialt på ett annat sätt, så det får det vara "värt". Ska annonsera med längre varsel till nästa gång!

      Radera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  12. Jag kommer vara med. Bra initiativ.

    SvaraRadera
  13. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  14. Första gången jag blir besviken över att inte vara en 08. kanonfint initiativ och snabb puck - hoppas det blir lyckat och smittar "upp" någon utanför Sthlm med - ser framför mig ett gäng sittandes runt en brasa i skogen utan gevär - men alltid på jakt

    SvaraRadera
  15. Kul med ett stort intresse, och några mejl har också droppat in.

    Självklart blir detta av och jag bokade nu upp 20 platser. Just nu är vi 10-12 pers (fylls de inte är det bara att jag ringer och minskar dem...).

    Kommer nog även vara en del annat folk på plats. Fråga efter ett bord bokat av "Gustav" så hittar du rätt. Eller så lyssnar du bara var det diskuteras ekonomifrågor livligast:-)

    Det här ska bli kul! / Gustav

    SvaraRadera
  16. Kul initiativ! Om det blir fler gånger och inte i ett läge då jag skulle göra mig extremt impopulär hos familjen genom att vara borta ännu en hel dag så skulle jag nog orka släpa mig hela den långa vägen från Västerås ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gissa på att det blir fler gånger, och hoppas att nästa gång passar bättre!

      Radera
  17. Rullstoisinvesteraren27 september 2013 kl. 23:08

    Jag kommer också! Det var ett mycket bra initiativ, Gustav. Jag är utbildad ekonom dock har jag inte arbetat inom det området sedan 1996..Det ska därför bli kul att träffa personer som man äntligen kan prata ekonomi med.

    SvaraRadera
  18. Även jag kommer! Riktigt roligt det här :)

    SvaraRadera
  19. Hade gärna kommit men med nya lillgrabben hemma så kommer jag inte kunna vara med. :( Vi får ta en lunch istället (igen)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det gått bra! Tar gärna en lunch, hörs om det!

      Radera
  20. Har droppat in några mejl till, så nu blir vi ca 15 om alla kommer. Skoj!

    SvaraRadera
  21. Finns det nån agenda eller kommer det vara upp till de som närvarar att bestämma vad man ska snacka om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt fritt forum var nog tanken!

      Tänkte dock dela ut en lapp på plats med några ämnen ifall samtalsämnena tryter. Skulle dock gissa att det pratas på bra även utan lappen:-)

      Får hitta formerna beroende på hur allt faller ut.

      Radera
  22. Svar
    1. Japp, välkommen! Nu är vi nästan 20 om alla kommer.

      Radera
    2. Spännande. Belgobaren är inte så jättestort :). Hade några tänkt käka eller bara ta en öl? Jag funderar nog på att ta en bit mat också.

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera
    3. 20 matplatser är bokade och jag tillhör dem som tänkte äta. Är det för många matplatser bokade får vi släppa dem helt enkelt...De som inte vill äta får nog trängas i baren:-)

      Radera
  23. Kul Intitiativ Gustav, jag kommer! Kanske man får plats att äta också?

    C Gasell

    SvaraRadera
  24. Rullstolsinvesteraren10 oktober 2013 kl. 13:44

    Hej! Katastrof!!!!! Jag har tappat rösten totalt och då kan man inte vara med och prata. :-( Därför kommer jag inte.

    SvaraRadera
  25. Nu är vi ca 15 pers efter några avhopp.

    Vi hoppas på en trevlig kväll! Mvh/Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grymt! Ser fram emot ett par belgiska såhär fram mot kvällskvisten!

      Förhoppning på diskussionsämnen kring mig:
      IPS eller inte
      Preferensaktier
      Ränteläget
      Bloggare/podcasts/informationskällor

      Och allt annat såklart! Vilken tid dyker folket upp? Jag tänkte nog komma dit en stund innan och sätta mig i baren.

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera
    2. Då dyker jag upp lite tidigare jag med. Är där senast kvart i och fick med mig en kollega!

      Mvh
      Gustav

      Radera
  26. Tack för igår, sjukt lyckat! Ser redan fram emot en fortsättning!

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera