söndag 26 maj 2019

Payton Planar - okänt elbilscase


Ett case jag funderat på en tid är Payton Planar, som gör smarta transformatorer som bland annat sitter i elbilar. De är ett israeliskt bolag, noterat i Belgien, och deras produkter ska ryktesvägen finnas i Renault/Nissan och Volvos elbilar.

Bakgrund
Jag hittade dem via screening efter kvalitetsbolag till rimligt pris. Och googlar man sedan namnet kommer två Seeking Alpha-artiklar fram, Trots det är bolaget relativt oupptäckt eftersom de bara handlas i Belgien. Inga välkända fonder är inne i bolaget, bara två israeliska.

Kort och gott gör de transformatorer som dessa och Planar-tekniken sägs göra dem effektivare. Se bolagets hemsida, investerarsidor, senaste årsredovisning, och framförallt artikel 1 och 2 på Seeking Alpha som ger en bakgrund och tydligt bull-case. Framförallt är caset elbilar men också datahallar.

Värdering och nyckeltal
Bolaget handlas till P/E 11 på rullande 12 månader och till 2 % direktavkastning. Och lite historik:
  • ROE TTM 26 %
  • ROE snitt 5 år 15 %
  • EPS-tillväxt snitt 10 år 22 %
  • EPS-tillväxt snitt 5 år 150 %
  • Cash flow-tillväxt snitt 5 år 66 %
  • Revenue-tillväxt snitt 5 år 18 %
  • Revenue-tillväxt snitt 3 år 18 %
  • Revenue-tillväxt TTM 38 %
Värt att nämna är att bolaget som framgår av artikel 2 på Seeking Alpha bromsat in något. Sammantaget tycker jag vi har att göra med ett kvalitetsbolag, på siffrorna.

Finns en moat?
Här kör jag fast. Frågan är hur unikt det är med dessa transformatorer och om elbilstillverkarna har svårt att byta. Generellt gäller väl prispress för underleverantörer. Och Payton är så att säga en underleverantör till underleverantörerna, kan de inte då vara minst lika pressade?

Vad hindrar andra att göra motsvarande produkter, nu och i framtiden? Enligt artikeln har de 25% av den växande världsmarknaden för sådana transformatorer. Man kan väl gissa att övriga 75% inte ligger på latsidan. Men visst kan de som stor aktör satsa på R&D och ligga steget före?

För bedömning av moat måste man fundera kring "Pricing Power". Går vi till årsredovisningen för 2018 nämns uttryckligen prispress som en av riskerna för första gången. Sammantaget är jag tveksam till en moat. Å andra sidan talar artikel 1 på Seeking Alpha om byteskostnader för Renault, Nissan och Volvo. Men jag är inte säker, jag förstår inte riktigt varför de inte byter och övervinster tillåts. Jag vågar inte lita på att övervinsterna är ihålliga. Inte i en bransch som förändras fort.

Summering

Postitivt
  • Israel är en tekniknation
  • Okänt spel på elbilar och datahallar
  • Diversifiering på olika branscher
  • Tycks ha ett teknikförsprång, eller i alla fall ligga långt framme.
  • "Hackor och spadar”, du når hela branschen indirekt.
  • Värderingen ser inte utmanande ut
Negativt:
  • Finns intressekonflikter i upplägget: Moderbolag i Israel, dotterbolag på Belgiska börsen?
  • Kompensationsnivån hos ledningen är hög. Nivån är på 25% av vinsten på 2017 års vinst i lön och bonus. Inte anmärkningsvärd Israel-nivå. Men är det dubbel ersättning, dvs löner och ersättningar både från Israeliska moderbolaget och belgiska dottern?
  • Israeliskt bolag en risk, eventuella sanktioner, oroligheter etc?
  • Momentum i verksamheten är inte stark i år.
  • Finns en moat? Svårbedömt på sikt när branschen förändras?

Mitt beslut: För svårt, jag avstår
Jag förstår inte branschen från början, och den är i stor förändring pga elbilarnas intåg. Jag kan inte avgöra "moat" och landar i för svårt och avstå. Jag skulle velat haft ännu högre global marknadsandel, som t.ex. för LEM holding och Interroll för att vara övertygad, eller en tråkigare bransch. Eller mer kunskaper såklart.

Går vi framåt, om dessa effektiva transformatorer blir en branschstandard, vad har Payton då? Tankarna går till Fingerprint. Att bygga verksamheten på ”bättre produkt” är vanskligt. Antingen så är det här Fingerprint (men när i cykeln är oklart) eller så säljer de "muttrar" till flygbolag, dvs något lukrativt, och med vissa byteskostnader (jfr Nilörngruppens etiketter).

Till saken hör att Paytons Planars vinst träffande nog planar ut. Tillfälligt? Eller marknadsekonomi 1.0 där konkurrenterna är på hugget och marginalerna på sikt kommer ner. Nej, jag vågar inte köpa transformatorer i en bransch som transformeras. Om det inte kommer smart input som säger motsatsen. Jag är extra intresserad av input alltså. Så vad säger ni?

Ps) Jag har jag diskuterat bolaget med några personer som gett värdefull input. En del tankar är inte mina egna, t.ex. den träffande Fingerprint-liknelsen. Tack till er som känner sig träffade. Jag finns förresten ofta tillgänglig på Twitter (@aktieblogg) för de som vill diskutera.

6 kommentarer:

  1. Klokt. Ett typiskt you bet the ranch company.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker risken och osäkerheten är för stor.

      Generellt har jag gått mot enkla och simpla bolag och detta är svårbedömt, i alla fall för mig.

      Radera
  2. Jag har bara tittat på Morningstar men 2018 visade väl på en accelererande tillväxt?

    Tekniken är jag oinsatt i men det blir onekligen rätt många okända parametrar när det är ett bolag i Israel, börsnoterat i Belgien och som bedriver B2B mellan OEM-tillverkare. Så fina siffror, intressant produkt men kanske inte ett prioriterat bolag för vidare analys.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, skrev otydligt, menade tabellen längst ner i detta inlägg: https://seekingalpha.com/article/4253747-payton-planar-magnetics-just-ev-hood-also-play-cloud-data-centers

      Som du är på. Kanske för många okända parametrar, även om jag inte har något emot sånt i sak, men kombinerat med teknik och föränderlig bransch är det här i svåraste laget för mig.

      Radera
  3. Inte för svårt för mig tydligen, då jag redan tagit en position om än liten!:-)
    Stort tack för en bra analys (som jag borde ha gjort själv). Tycker ändå att 25% marknadsandel på en växande marknad borde vara ett hyfsat läge även om alla skulle anamma samma teknik. Värderingen sett i det perspektivet känns då som med tillräcklig margin of safety. Och liknelsen med Fingerprint haltar då? Israeler som styr verksamheten är ett ett stort plus men håller med om att det är svårförståeligt med notering bara i Belgien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det finns många lovande delar. Och värderingen är inte utmanande. Vågar ändå inte lägga de 4% som jag har som miniandel i bolaget. Om inte mer info kommer fram.

      Radera