söndag 5 maj 2019

Aktuell portfölj och hänt i bolagen


Dags att köra en kortare portföljuppdatering. A2 milks rusning är den mest uppenbara och trevliga förändringen. De står nu för över 20 procent av portföljen, vilket är högt. Men bolaget har en fantastisk tillväxt. Trots att det kan tyckas vara risky, så minskar jag inte i dem. Hög vikt behöver inte vara galet, t.ex. har Spiltan 70% av portföljen i Paradox och Kinnevik 30% i Millicom. Men jag kommer att noga bevaka "business momentum", att de inte bromsar in. Så länge verksamheten taktar på, de inte är tokdyra och de inte står för är mer än 25% av portföljen tänker jag (nog) behålla. Se deras senaste investerarpresentation här.

Jag har också sålt Sealink som stod för ca 4% av portföljen. Orsaken är besvikelse på senaste rapport, de tappar fart, och jag tycker att bolaget är något svårt och segt. Visst har de en moat i form av monopolliknande linjer. Och kryssningar kan ha framtiden för sig. Men de är mer av ett transport- än turistbolag. Och tillväxt kräver alltid pengar, verksamheten är kapitalintensiv. De är också beroende av myndigheternas tillstånd vilket alltid är en källa till oro, även om det skapar inträdesbarriärer. Micro Mechanics och Italtile är "lättare" som bolag, och mer lönsamma. De är utan tvekan fantastiska bolag och jag gillar dem bättre. Jag la Sealink-pengarna och lite av kassan i Italtile och Micro Mechanics.

Rapporten från Decisive Dividend var inte så positiv som jag hoppats på. Tyvärr är det motvind i flera verksamheter. Jag uppfattar ändå problemen som tillfälliga och utanför deras kontroll (inte egna misstag). Tullar försvårade för Unicast och Hawk som nu har färre anställda, drabbades av oljeindustrins minskning i Alberta. Till sist gjorde varmare väder att Blaze King sålde färre braskaminer. I kombination med ett naturligt säsongsmönster i jordbruksmaskinsbolaget Slimline (fjärde bolaget) finns då förklaringar till resultatet. De nämner att de vid tidpunkten då rapporten skrivs har 2,9 miljoner CAD i kassan. Tycker inte caset har förändrats, hoppas på bättre utveckling under året och fler förvärv är en möjlig joker.

Några nyheter har kommit om Savaria. De har gjort en nyemission, för att minska skuldsättning och eventuellt satsa på förvärv. Problemet är att försäljningen ökar men inte vinsten per aktie. Fondbolaget Mawer, som också äger Vitec, och fokuserar på "tråkiga bolag" har i alla fall nyligen köpt in sig i Savaria. Sånt är trevligt. Jag kommer ha Savaria på bevakning och vill se att de kommer tillbaka i samma form som tidigare. Upp till bevis för ledningen att förvärven var kloka och ger utslag på sista raden. Prognoser för Q1 och helåret har lämnats här.

Så, det var rapporteringen av portföljen för denna gång. Vad tror du om min portfölj? Notera gärna att ca 60 procent finns i bolag från Nya Zeeland, Sydafrika och Kanada. Det går att få en global spridning till hyfsad risk (förhoppningsvis) genom att köpa bolag i tidigare brittiska kolonier.

4 kommentarer:

  1. Jag är lite sugen på Somero och måste göra någon form av obduktion på bolagen jag nosat på i Sydafrika. I princip alla har ju floppat rätt rejält och det är mest tur/grundstrategi att jag inte satte upp en portfölj av Sydafrikabolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Somero är spännande. Har själv minskat tidigare (från hög andel) pga cykliska risker. Men här talar vi om en Hidden champion som är inriktade mot flera megatrender. Kolla gärna in deras nya variant mot höga byggnader.

      Sydafrika, ja, har gått bort mig där med. Men bolag som Italtile med extremt stark historik och moat, de borde vara okey att äga. Däremot har Famous Brands levererat dåligt i flera år.

      Radera
  2. Sätt till globala fonder, och att inte eftersträva kampen mot index samt förhålla sig till en jämn nivå- vilken fond skulle du isåfall kunna rekommendera? Nämn gärna flera :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De fonder jag bevakar finns en uppdaterad lista på här. En hel del är utländska, men vissa kan nog köpas in ändå: http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2017/05/tre-fantastiska-fonder-och-nagra-till.html

      Just Fundsmith FEET, Swedbank Robur EM Small Cap och Didner & Gerge Small & Microcap är tre exempel som går att köpa och som tillsammans skulle spegla mitt synsätt.

      Radera