söndag 28 april 2019

Vägen till Asien och Afrika kan gå via Tyskland


Jag är svag för Asiatiska och Afrikanska bolag. Ofta är det svåra att handla lokalt, men det finns fler alternativ än man tror. Att bolag från hela världen listas i USA är nog hyfsat bekant och adr.com är en bra källa till information. Men färre tänker nog på Tyskland som en genväg till Asien och Afrika.

Två stora fördelar finns med handel i Tyskland istället för lokalt:
  • Du bör kunna äga aktierna i kapitalförsäkring
  • Courtaget är lägre
Hur man kan handla i Tyskland varierar hos olika svenska aktörer, men vi ändå talar om handel inom EU. Vilka noteringar som sedan fungerar i praktiken beror ofta på hur dålig omsättning det är. Storbolag funkar såklart bättre än småbolag. Men det är värt att undersöka tyska noteringar, som dessutom blir fler och fler. Via Frankfurt finns t.ex. 750 Australiensiska, 500 Kinesiska och 100 Indonesiska aktier. Alla går inte att handla, men det är ett spår att undersöka!

Exempel på börser
Här är en lista till sökfunktioner på olika börser:
Stuttgart hade ingen vidare sökfunktion och Hamburg/Hannover och Munchen fanns bara på tyska. Xetra verkar vara en del av Frankfurtbörsen. Generellt är Frankfurtbörsen det naturliga valet.

Ett varningens finger ska höjas för de som funderar på att handla. Kolla exakt vad du köper (aha, säger du det!). Det jag menar, förutom bolaget, är om man de facto äger en andel i det lokala bolaget eller bara sitter med någon typ av finansiell produkt.

Exempel på bolag
Exempel på bolag som går att handla är Tencent, Naspers, Geely, Singapore Airlines och Scales.

Den enkla varianten på att få fram de marknader ett bolag handlas på är Financial Times. Vi tar Alibaba som exempel. Skriv in "Alibaba Group Holdings" och välj "View all results" så ser du denna bild. Eftersom den handlas elektroniskt i USA finns knappast något skäl att köpa i Tyskland. Tencent har däremot ett gäng tyska noteringar och ingen i USA. Och den i Frankfurt verkar gå att handla.

Själv har jag inte tänkt så mycket på de tyska noteringarna eftersom jag oftast handlar småbolag vilket brukar bli lokalt. Men av portföljbolagen handlas A2 milk, Discovery och Famous Brands i Tyskland. Problemet är som nämnt dålig omsättning (handlas är att ta i), och då är ändå de två första globala midcaps. Och sen det här med vad man köper  Den tyska noteringen nämns inte på A2 milks IR-sidor, även om det inte behöver vara något skumt för det.

Synpunkter?
Har du testat handla i Tyskland? Jag har numera som rutin att kolla vad för exotiskt men kan hitta på såväl adr.com som Frankfurtbörsen. Det är faktiskt något något lättare att handla "exotiskt" än många tror, åtminstone för större bolag.

12 kommentarer:

  1. Yes, ett ekonomiskt sätt att handla exotiskt, och som sagt går det att ha i både ISK och KF. Har Gruma så, och del av Shoprite, den senare i KF. Dock handlar det som sagt mest om större bolag, och lyckades inte ens handla A2, men det var i och för sig ett år sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tysklandshandel är underskattad. Hade jag kört större bolag hade jag spanat in den vägen att nå lite mer exotiska case. Nackdelen är att omsättningen för small, och midcaps ofta är rätt dålig.

      Radera
  2. Jag hoppas att Nordnet tillåter handel via Frankfurt inom snar framtid utöver Xetra.

    Bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elektronisk handel för hela Tyskland vore guld! Kommer på sikt komma många fler bolag som listar sig där.

      Radera
  3. Jag har en del global exponering som jag outsourcat till ett bra urval av fonder. De sköter valutaexponeringen aktivt, har betydligt lägre kostnader för handel än jag har, och möjligheter att gå på djupet i bolagen i andra världsdelar.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ett bra alternativ. Vilka fonder har du som favoriter och finns något favoritbolag som de i sin tur äger? För egen del är jag exotisk aktienörd, så det faller sig naturligt att köpa själv, och kostnaderna är i alla fall engångskostnader (förutsatt att man kör köp och behåll, vilket jag inte alltid lyckas med).

      Radera
    2. Jag tycker Spiltan Global Investmentbolag ger en bra och billig spridning till erkänt skickliga investerare världen över. Lancelot är duktiga också, men sedan har jag ett gäng till som är ngt mer exotiska. Jag äger dem alla i mycket för att diversifiera bort från Sverige.

      Radera
    3. Ok, låter vettigt. Tack för input!

      Radera
  4. Bra med ADR! Glöm inte att det kan vara ett rent pussel att hitta alla custodian fees, dividend fees osv. Därav försöker jag själv minimera ADRs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som regel är avgiften relativt liten för en ADR men det finns undantag som exempelvis $BUD. Det som är lurigt är utifall bolaget avnoterar ADR:en vilket förefaller bli en utdragen process, är inne i en själv med Chilenska Vina Concha.

      Radera
  5. Discovery verkar inte vara noterat i Frankfurt, hittar iaf inget på deras eng site. Enligt FT verkar de vara noterade i Munchen men där verkar det vara 0 i omsättning. Tips på att köpa bolaget i Tyskland?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De finns i München, men handlades senaste i mars. Kursen följer dock den sydafrikanska. Har inte testat handla själv men hört via Avanza att det ska gå (men vet inte om det funkar i praktiken, tyvärr).

      Länk: https://markets.ft.com/data/equities/tearsheet/charts?s=D3H:MUN

      Radera