söndag 9 juni 2013

Tre järnvägsbolag att fundera på



En slags utility som är värd att fundera på är järnvägsbolag. Väldigt basic och verkligen en naturlig konkurrensfördel. Alla järnvägsbolag, möjligen Kina undantaget, bör ha en slags vallgrav då spåret innebär ett naturligt monopol. I Kina är risken politisk inblandning stor vilket ger osäkerhet för framtiden, något jag läste i en Morningstar-kommentar.

Ska man ha något järnvägsbolag i portföljen?
Tyvärr är de jag hittat sådana som inte sysslar med passagerartrafik. Alltså blir det transport av varor, kol och andra förnödenheter och en lite mer cyklisk verksamhet.

Den stora tveksamheten är att de slukar mycket kapital och inte är så värst lönsamma alla gånger: En kommentar från Morningstar när de tittade på Canadian National, som ju har en av de högsta marginalerna:
"However, despite powerful competitive advantages, railroads have historically failed to outearn their cost of capital. In fact, CN's return on invested capital has only recently approached its cost of capital. That said, when we observe the firm's high returns on equity and significant free cash flow, we conclude that Canadian National's established network and disciplined operations result in a narrow economic moat to fend off competitors."
Kan det vara högt capex och kapitaltung verksamhet som är boven i dramat?

Här finns en genomgång där författaren har en skeptisk inställning till branschen. Framförallt så är det väl så att de kan bränna sig på det heta kolet. Det jag menar är att transport av kol står för en hyfsat stor del av vinsterna men här minskar behovet i takt med naturgasens renässans.

Warren Buffett har däremot köpt ut Burlington Santa Fe från börsen och borde ju därmed vara positiv till branschen, eller i alla fall bolaget i fråga.

Rent personligen tycker jag järnvägar är intressanta eftersom de är så lätta att förstå. Har själv också i yngre år spenderat många timmar med utmärkta spelet Railroad Tycoon. Nördigt men intressant faktiskt!

Aktiestinsten borde ha något järnvägsbolag i portföljen, men jag tror inte han har det:-)


Några intressanta bolag
Har fastnat för CSX, Norfolk Southern och Canadian National Rail. De två första är direkta konkurrenter i östra USA. United Pacific hade kunnat vara ett alternativ men de verkar i västra USA och konkurrerar med Burlington Santa Fe. Vill inte investera mot Buffett även om jag inte alltid följer honom. Ok, bolaget kan bli utköpt av Buffett själv men nej, jag vågar inte satsa på dem.

Trevliga courtage och god omsättning gör alla "köpbara" även vid mindre summor.

En allmän genomgång av några bolag finns här. Dött lopp mellan CSX och Norfolk Southern i denna analys.


CSX corporation
CSX verkar i östra USA och här ser ni deras nät. De transporterade 2012 20 % kol, 38 % intermodal och 42 % varor. Ganska dålig slogan i form av "How tomorrow moves".

Bolaget har ofrivilligt inspirerat till filmen "Unstoppable" när ett obemannat tåg med farligt innehåll råkade komma i rullning.

Vinsttillväxt per år senaste 5: 14 procent
Direktavkastning: 2,4 procent
Utdelningsandel: 26 procent
Debt/equity: 1
Return on equity: 21 procent 


Norfolk Southern
Norfolk Southern verkar även de i östra USA och är en slags tvillingbrorsa till CSX. De transporterade 2012 20 % kol, 47 % intermodal och 33 % varor. Tidigare slogan: "There is no stopping us". Funkar kanske inte så bra vid diverse urspårningsolyckor etc:-)

Liksom CSX jobbar de mycket med personalförmåner och stödjer nationalism och patriotism, kanske mer än andra bolag. Kanske vanligt i USA överlag?

Vinsttillväxt per år senaste 5: 8 procent
Direktavkastning: 2,6 procent
Utdelningsandel: 34 procent
Debt/equity: 0,8
Return on equity: 18 procent



Canadian national rail
Verkar mest i Canada, vilket ju framgår av namnet. De transporterade 2012 9 % kol,  35 % intermodal, 12 % olja och kemikalier, 20 % metaller och mineraler, 9 % skogsprodukter och 12 % spannmål (dvs 53 % varor om man jämför med de bolagen ovan).

Vinsttillväxt per år senaste 5: 8 procent
Direktavkastning: 1,6 procent
Utdelningsandel: 24 procent
Debt/equity: 0,7
Return on equity: 22 procent

Stort minus är den låga direktavkastningen, men det är många saker jag gillar med bolaget:
  • Mycket bättre järnvägsnät än närmsta konkurrenten. Tänk er ett mindre nät som inte går hela vägen ut mot kusten och kapa USA-delen.
  • Exponering mot annan valuta och ekonomi än USA
  • Har inte sänkt sin utdelning någon gång, det har de andra gjort under 90- och 00-talet.
  • Jag får en slags Wallenstam-känsla på bolaget. Ovanlig verksamhet, mycket bra historik, men låg utdelning.

Summering
Skulle kunna tänka mig att investera i järnvägsbolag, men har något svårt att välja "spår". Canadian national ligger dock närmast.

Ser fram emot eventuella kommentarer. Börjar diversifieringen gå för långt så att det är för många järn(vägar) i elden? Kan man tro att detta är aktier som "tuffar på" trots deras cykliska egenskaper? Vilket bolag är mest en "modelljärnväg" jämfört med de andra? Ja frågorna är många!

18 kommentarer:

  1. Jag kan inte branschen men Railcare finns som kanske har en fin framtid då tågstrulet fortsätter år efter år, inte minst vintertid. Railcare Group AB arbetar med järnvägsunderhåll i bl a Norden och Storbritannien. Aktien handlas på AktieTorget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset!

      De ger tyvärr ingen utdelning och har därför inte fastnat på min radar. Verksamheten är mer underhåll som du säger och jag tror - om jag inte har fel - att de konkurrerar med Euromaint, ett av Ratos innehav! Frågan är vilken av de bolagen som är bäst?

      Ska man titta lite bredare finns också MTR noterat i Hong Kong. Fin utdelningsaktie och driver bland annat Stockholms tunnelbana (!). Dock bara kontrakt en viss tid.

      Är själv främst ute efter ett klassiskt tågbolag där monopolsituation verkligen finns och kan bestå under lång tid. Ett annat bolag som dök upp var GlobalTrans på Londonbörsen, men verksamhet i Ryssland kändes svår att bedöma hållbarheten i. Utsatt för en stor politisk risk antar jag.

      Radera
  2. Inte insatt i enskilda bolag dock tror om att branschen som helhet i framtiden kan växa. Tredubblat oljepris exempelvis borde gynna järnvägen (och sjöfarten om det finns möjlighet) på lite längre sikt. Även beskattningen av lastbilar på Autobahn kommer att sprida sig till fler länder inom Europa. Vägtransporten kommer helt enkelt blir allt dyrare.

    Vore intressant att kolla närmare på kostnaderna per kilometer för respektive transportsätt samt andelen för olja. Tredubbla oljan och man borde få en fingervisning på vad som kommer att köras på järnväg istället för lastbil om 15 år. Då liknar vissa järnvägsbolag kanske flygplatserna/hamnarna i Australia/New Zealand för att det helt enkelt inte finns några andra (i det fallet ekonomiska) alternativ.

    Antar att du inte hittade några intressant bolag i Europa? Känns som att de på andra sidan Atlanten kommer vara de sista som överger sin oljekonsumtion.

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Järnväg är nog ett bra case! Här är ett citat som tyder på att de är mycket effektivare.

      "In a deal that sparked much discussion and debate, Buffett bought out the remaining 77 percent of shares that his company did not own of BNSF Railway Co. in 2009. “It’s an all-in wager on the economic future of the United States,” he said at the time. Why? Because, he said, trucks have reached their peak of efficiency, and trains have not. Long-haul trains are three times more fuel efficient than trucks, says Matt Rose, CEO of BNSF. With oil prices climbing and not showing signs of falling anytime soon, that number is attractive to the shipper and, of course, the environment."

      Järnväg, hamnar och flygplatser ska jag kika mer på. Flygplatser borde vara högre risk ifall oljepriset sticker iväg, skulle spontant gissa att fler järnvägs- och hamntransporter är nödvändiga.

      Hittade tyvärr inget bra bolag i Europa vilket ju hade varit ännu bättre.

      Radera
  3. Intressant.

    Har du kikat något på Koebenhavns Lufthavne A/S?

    https://www.google.com/finance?q=CPH:KBHL&ei=NZKWUcCgCoeEwAOntAE

    Jag kan ingenting om någon av dessa branscher, men jag har ögonen öppna för att investera i infrastruktur. Jag tror på ökad trafik via järnväg i framtiden men precis som du säger är det synd att du inte har hittat något börsnoterat bolag för passagerartrafik. Högre oljepriser kommer att gynna tågen.

    Frågan är hur flyget kommer att stå sig i framtiden? Jag har en känsla av minskade flygvolymer, framför allt semesterresor, även om affärsresor kanske inte minskar lika mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja spontant tror jag flygresor ibland är mer lyx än nödvändighet (men är inte så insatt). Affärsresor skulle kunna till viss del ersättas med videosamtal även om det är långt i framtiden. Framförallt är energiåtgången mycket större vid flyg.

      Den transportintresserade kan hitta rolig fakta här:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_efficiency_in_transportation

      Av järnvägar, hamnar och flygplatser tycker jag de sistnämnda verkar mest riskabla. Men klockrena monopol dock! Köpenhamns flygplats är en närliggande investering, även Auckland Airport ser bra ut. Ännu bättre om man kollar på historiska siffror faktiskt. Men jag avvaktar.

      Några passagerarbolag för järnväg finns men tyvärr i Kina. För riskabelt politiskt och jag har bränt mig på Li Ning även om det var ett tag sedan:-)

      Radera
  4. Hej Gustav,
    Roligt att du fortsätter på utlilities spåret. Precis som tidigare inlägg om energibolagen gillar jag järnvägar, är kanske lite enkelspårig?
    Personliga favoriter är Canadian National och United Pacific. Canadian för att de har "ensamrätt" på spåret från Albertas oljesand fält till raffinaderierna i Alabama/mexicanska gulfen samtidigt som planerad pipeline Keystone XL är i motvind och miljörörelsen gör allt för att projektet skall spåra ur! Långdistans frakten är den lukrativa och mycket längre sträcka går inte att hitta på kontinenten. Dessutom bättre värderad jfr med andra kanadensiska bolag..
    Att utmana Buffet kan ses som mycket enkelspårigt men ser dock fördelar i United Pacifics upplägg som gör mig intresserad, de främsta är: spår från det stora Bakken fälten med crude olja i Noth Dakota utan konkurans samt spår till alla 6 angöriningspunkter med Mexico. Transporten av gods till och från den billiga tillverkningsindustrin i Mexico sinar inte spåren lär hållas uppe. Såg någonstans att United Pacific för 5 år sedan inte.fraktade olja alls och idag är man uppe mot 90 000 fat per dag!! Stora fördelen är att tåg är 2-3 gånger snabbare än pipeline och av två dåliga mer miljövänligt!

    On a steelhorse I ride, dead or alive!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentarer som verkligen var "on the rigt track" eller vad man säger!

      Kul att Canadian National får tummen upp.

      United Pacific har jag svårt att förhålla mig till. Spännande egenskaper du nämner. Kanske att jag ändå stannar på perrongen. Visst lockar ett bud från Buffett, men han valde ändå konkurrenten i första hand. Skulle vilja veta varför! Men jag sorterade nog bort dem för snabbt.

      Ser förresten att de heter UNION pacific, jag skrev fel från början.

      Håller på att få till inlägg på NV Energy och California Water. Tyvärr tycks NV Energy bli uppköpta så jag var för sent ute.

      Radera
    2. Verkar som om Buffet läser inläggen på din blogg?! Passar därför på att tipsa om Sveriges bäst kända utilities program ; SVT klassikern " På spåret"!!
      Kan han bara komma upp med ett lämpligt tåganknutet smeknamn så finns ju alltid Bingolotto ifall SVT get honom nobben...

      Samtidigt som det är synd att tåget gått beträffande NV Energy så måste jag säga att det är lite roligt att man inte var helt fel i sina egna antaganden.

      Det vattnas verkligen i munnen när jag ser framemot din analys av California Water, hoppas bara att din kunskapstörst inte släcks!!
      Skulle så vara fallet så vill jag vill jag tipsa om ( tror Buffet slutat läsa nu...) Lindsay, NYSE LNN , vars bevattnings utrustning lär väcka liv i det mesta igen.
      Fortsätt med ditt utmärkta bloggande.

      Mvh,
      P.

      Radera
    3. På spåret är en riktig klassiker!

      Kanske tog jag mig vatten över huvudet när jag utlovade en analys på CWT men den är på gång.

      Kikade på NV Energys köpare Midamerican och ser man på...det är Buffett som är framme faktiskt. Uppenbarligen gillar han samma typ av bolag som du:-)

      Lindsay är en aktie som likt NV Energy ger liv åt öknen. Bra tema!

      Kul att du gillar bloggen!

      Radera
    4. Aaah- vatten över huvudet, precis vad jag som snöat in på ökentemat behöver! Snöat.....öken...hur går det ihop? Jag är nog dehydrerad, bäst jag tankar lite till CWT!

      Du kan simma lungt i/med vattenanalysen, jag kan vänta. Det är nämligen så att man i Hollywood är rädd för att skrykla huden och därför dricker kubikvis med vatten, CWT spinner som katten. Under tiden sitter jag i vatten, svensk sommar, och är rädd att skrykla sedlarna som skickas över Atlanten :)). Tänk vad orättvist problemen fördelas...

      Gällande MidAmerican och deras köp av NV Energy så såg jag en intressant förklaring om varför man gick in och köpte. Förutom det naturliga med bra geografiskt läge och hyggliga finanser....
      Efter finanskrisen 2008 har Nevadas fastighetspriser sjunkit kraftigt. För etablering av nya solcellsparker behövs sol och gärna billi mark, Nevada! För distribution av el behövs en etablerad leverantör med en fungerande infrastruktur, NV Energy. Vad händer när ekonomin tar fart, nybyggnation av hus och industrier som alla h behöver el. Vem skall vi köpa den av ? Oj, finns i princip en leverantör....men. titta de säljer ju förnyelsebara energi...vad tjusigt, vi köper av dem!!!
      Att se på sina befintliga tillgångar och sätta in dem i den stora bilden för att maximera nyttan kräver talang utöver förmågan att analysera kvartalsrapporter!!

      Tar en klunk (regn)vatten i väntan på CWT.

      P.

      Radera
  5. Jag ska försöka skapa ett sparande med följande inrktning, vad tror ni om det?
    20% xact bull i possitiva trender, annars konto
    10% Index fond (Asien/Europa/amerika)
    10% Tillväxtländer alt index fond.
    20% Svenska utdelningsaktier
    20% Utländska utdelningsaktier
    20 % Svenska tillväxtaktier
    Om någon del ökat och blir 30% av innehållet ska det ske en allokering eller om en possitiv trend bryts. Vad tror ni maila gärna åsikter.
    aktievinster@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt...själv kör jag 60% utländska utdelningsaktier och 40% svenska utdelningsaktier. De med låg utdelning är mer inriktade på tillväxt, men jag har en hel del högutdelare som t.ex. Telia.

      Indexfonder är i och för sig aldrig fel, man vet vad man får och förlorar i alla fall inte mot index:-)

      Radera
  6. Hmm..på vilket sätt är ovanstående relaterat till Gustavs ursprungliga inlägg? Hoppas det inte gick så att du blandade ihop grejerna och din kommentar till bloggen hamnade hos din personliga bankman och tvärt om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan säga att det blev ett ganska kraftigt spårbyte... Undrar förresten om någon personlig bankman skulle föreslå Canadian National, inte så sannolikt kanske?

      Radera
    2. Min personliga banktant berättade att hennes 3 åring fått en BRIO tågbana i födelsagspresent - känns som hon har potential!

      Radera
  7. Har under en tid letat efter ett bolag att investera i, därav Canadian National railway på bevakningslistan. Har även börjat kolla på Union Pacific och CSX. Hittade det här när jag letade efter lite jämförelser mellan järnvägsbolag.

    Hur går tankarna kring en investering i ett av bolagen ovan Gustav?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Canadian National ligger närmast köp, de har riktigt hög kvalitet. Tycker dock att det är för dyra nu tyvärr.

      Radera