söndag 7 oktober 2012

Ser man på: Nordea svarar om växlingsavgifter


Nordea stoppade till slut upp huvudet ur sanden...

Efter 7-8 mail kom äntligen ett svar värt namnet från Nordea. Märkligt nog är det inte kundombudsmannen, utan vanliga kundservicen som svarar. Det kan vara så att någon från kundombudsmannen sett till att jag ska få ett nytt svar, för att senare lättare kunna avsluta ärendet.

Det tidigare svaret från klagomålsavdelningen var: 
"Det stämmer att det finns en växlingsavgift/valutaspread vid handel med utländska värdepapper men detta är inte något vi lämnar ut till kund."

Nu svarade kundtjänsten följande: 
"Här kommer ett kompletterande svar till din tidigare fråga rörande spread och kurssättning vid handel med utländska aktier i Nordeas handelssystem.

Nordea erbjuder handel med utländska aktier via Aktiehandel Classic/Trader. Vid handel av utländska aktier så görs en automatisk valutaväxling för kunder som saknar valutakonton.

Valutaväxlingen görs till en kurs som speglar den aktuella marknadskursen. Kursen är att se som ett helhetspris för automatväxlingstjänsten. Spreaden mellan köp- och säljkurs är inte konstant utan beror på marknadsförutsättningar, växlingsvaluta samt vilken aktiehandelstjänst som används.

För en depåkund som handlade en europeisk aktie (EUR) elektroniskt via Aktiehandel Classic/Trader kl. 12:00 fredagen 28 september var spreaden 0,70%. Inga växlingsavgifter tas ut.

Vid handel med utländska aktier presenteras alltid en indikativ valutakurs till kunden innan transaktionsuppdraget bekräftas.

Vi erbjuder även möjlighet att öppna valutakonton som möjliggör en aktiv hantering av växlingsuppdraget, exempelvis via tjänsten e-Markets."


Vad innebär svaret?
Nordeas valutaspread är oförutsägbar, men inte så uppseendeväckande. 0,35 procent i valutaavgift vid köp jämfört med Avanza och Nordnets 0,25 procent är inget att hetsa upp sig över. Det nya svaret stämmer kanske också med de fixingkurser som redovisas på deras sida. Absurt nog redovisar i så fall Nordea hur de gör, trots tidigare svar!  Men luddigt är det fortfarande, vad menas t.ex. med marknadsförutsättningar? Jag gillar inte att de kan ändra sin avgift från dag till dag och från valuta till valuta, detta känns godtyckligt. Avanzas och Nordnets raka rör är bättre.

Nordeas stora spread gör ändå att de går bort för mig. Och då menar jag inte spreaden på valutan utan i svarskvalitet! Klagomålsavdelningen och kundtjänsten är usel, med undantag av sista svaret. Jag skulle aldrig välja en bank där man måste gå till kundombudsmannen för att få svar på en hyfsat enkel fråga. Uppenbarligen finns kompetent folk, men oftast inte i första eller andra ledet. Antalet "russin i kompetenskakan" är för lågt, för att mynta ett nytt begrepp. Eller så pressas de för hårt från ledningen så att de bara hinner köra "copy and paste" utan att tänka efter. Något är det som inte stämmer i alla fall.

4 kommentarer:

  1. Spreaden på svarskvalitet var ett uttryck som säger en hel del, en sådan bank känns inte trovärdig eller kundvänlig !
    Avanza som själva svarar i det tidigare inlägget känns däremot väldigt häftigt, man får känslan av att de vill vara nära sin kunder och att de verkligen bryr sig.
    Vilket otroligt bra jobb du har gjort Gustav !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det skillnad på Avanza och Nordea! Hade inte så höga förväntningar på Nordea, men de gjorde mig verkligt besviken ändå. Ungefär som de alltid lite förvånat säger i Lyxfällan vid budgettavlan: "Jag visste att det var illa, men att det var SÅHÄR illa hade jag ingen aning om" :-)

      Kul att du gillar inlägget! Nästa inlägg blir nog en del 2 med fler marknader.

      Mvh
      Gustav

      Radera
  2. Valutaspreaden är 0.7% per avslut. Inte 0.35%.
    (Den har dock alltid varit högre än 0.7% för mig, de gånger jag tittat på "den indiktativa valutakurs som presenteras")


    Vad detta innebär vet jag inte

    "Vi erbjuder även möjlighet att öppna valutakonton som möjliggör en aktiv hantering av växlingsuppdraget, exempelvis via tjänsten e-Markets."

    men har du inte tillgång till dollar cash eller euro så sker väl växlingen när du startar valutakontot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linus!
      Angående spreaden har jag kanske inte varit så tydlig. Avanza och Nordnet har en spread på 0,5 % vilket jag behandlar som en köpavgift på 0,25 % (och säljavgift på 0,25 %). På samma sätt översätter jag nu Nordeas 0,7 % till 0,35 % avgift vid köp (och 0,35 % vid sälj).

      Så här svarade Avanza om sitt valutapåslag:
      ”Vid utlandshandel har du en total spread på 0,50% mellan köp/säljkursen, eller enkelt uttryckt, om en valuta har snittvärdet 1 (ett) så är våra kurser 0,9975 – 1,0025. D.v.s. +/- 25 punkter åt varje håll. Om då då har köpt aktier får du 1,0025 vid din valutaförsäljning. dvs en spread på 0,25% på snittkursen.”

      Tror därför att 0,35 ändå är rättvisande om jag tolkar Nordeas svar rätt, men vill dubbelkolla detta med dig och ändrar mer än gärna om det är fel.

      Intressant att du får en högre spread, har de lyft fram en medvetet låg siffra till mig!? De idikativa valutakurserna och Nordeas varierande spread från dag till dag gör också deras hantering svår att överblicka. Och jag förstår inte heller stycket du lyfte fram innebär, men jag tror tyvärr inte det är aktuellt vid investeringssparkonto.

      Mvh
      Gustav

      Radera