söndag 19 maj 2019

Fem steg till att bli en bättre investerare


Hur man blir en bättre investerare är något som ständigt finns i mitt huvud. Tänkte dela med mig av några tips hur jag själv tänker om det här. Sorry för eventuella floskler, men det här är ett subjektivt ihop-plock från många källor och frågan är viktig.

1. Utveckla din strategi/strategier
Ett sätt att utvecklas är att fundera igenom vilken eller vilka strategier man satsar på. Formulera gärna ner det i en mening, och varför inte satsa på flera för att utvärdera? En viktig del i varje strategi är vad man säger nej till, vad man inte investerar i. Själv undviker jag i princip storbolag, högt skuldsatta bolag, och de som växer för dåligt. Min egen strategi finns beskriven här.

Det här steget påminner om vilken sport man ska satsa på? Fotboll, dart eller sjukamp? Eller om man ska sätta sig själv på läktaren och satsa på fonder.

2. Utveckla din edge 
Säg att du satsar på fotboll, vad har du för talang? Är du bra på siffror eller affärsmodeller? En nyckel tror jag är att bygga vidare på sina styrkor, inte att man ska bli bra på allt. Man ska nog ändå höja sin lägstanivå inom fler områden så att man i alla fall kan slå enkla passningar med vänsterfoten (inte gå bort sig på något uppenbart inom siffror eller affärsmodeller).

För egen del tänker jag att småbolag är enklaste sättet att få en edge. 70% av allt kapital går in i de 4% största bolagen. Då behöver du inte vara där och investera. Köper du Apple, JNJ eller HM är det extremt svårt att ha en edge mot andra investerare/analytiker. Småbolag däremot som följs av inga eller få analytiker, där kan din analys tillföra mer. Du kan vara extremt selektiv och bara välja det bästa medan fonder ofta blir mer av generalister.

Man kan givetvis också argumentera att man kan ha en tidsmässig edge (och jag äger ju två globala midcaps). Fonder med tre månaders perspektiv är som ishockeyspelare som byter hela tiden, eller tom byter sport titt som tätt. Jag försöker utveckla min edge (nåja) inom affärsmodeller/konkurrensfördelar/megatrender, samt vara modig och dumdristig nog att äga bolag lite överallt, även med höga andelar, vilket fonder inte kan. Någon slag tidsmässig edge kan också finnas i att kika på demografi och megatrender.

3. Lär av fonder
Vilka fonder finns som satsar ungefär på din strategi? Här tror jag du kan lära dig mycket. Man kan lära och se av professionella personer (även om de måste jobba på ett lite annat sätt). Stor inspiration kommer från Grandeur Peak, Wasatch Funds, men jag försöker noga bevaka allt som kommer från Swedbank Robor EM Small Cap.

En lärdom är den här presentationen från Grandeur Peak med extremt bra stöd för köp- och säljbeslut. Alla fonder jag inspireras av finns en lista på här.

4. Lär av andra investerare
För egen del har jag lärt mig hur mycket som helst från t.ex. Framtidsinvesteringen, Stefan Thelenius, Phantas och många andra duktiga (nämner dessa som konkreta exempel, finns många fler såklart). Och Microcapclub är ett exempel där en enda bild förändrade min investeringssyn.

Från Framtidsinvesteringen kommer ett fokus på kassaflöde och finanser och att man ska tänka defensivt och globalt. Stefan Thelenius har gjort att jag fått koll på min portfölj på helt andra sätt. Den grafiska överblicken liksom teman och megatrender har jag lärt mig mycket om i djupa diskussioner. Och Phantas är ett klockrent exempel på vilken edge man kan få som privatsparare om man gräver tillräckligt djupt. Och där finns en utmaning. Kan man få det i bolag långt bort?

Poängen är att man kan lära sig så mycket mer i diskussion med andra och att konstruktiv kritik och andra infallsvinklar är extremt viktigt att få. Att få input på case via bloggen och twitter är suveränt.

5. Var ödmjuk
Man blir aldrig fullärd. Undvik under alla omständigheter att tala om dig själv i tredje person och se dig absolut inte som fullärd. Fokusera på process, inte utfall, och stanna inte upp. Hur ska man kunna ta in ny kunskap och lära sig av andra och omvärlden utan ödmjukhet?

Se det istället som ett ständigt pågående monopolspel där du får nya kunskapspengar när "du passerar gå". Kör fler och fler varv och ha kul med de andra som spelar (alla kan ju vinna). Målet är att gå från att varje investering blir dålig till varannan, var var tredje etc. Men tro aldrig någonsin att du kommer få en hit-ratio på 100%. Tärningar och slump är alltid inblandande. Även om du är extremt påläst kommer du investera fel. Den som inte gör misstag har antingen inte försökt eller inte varit ärlig. Dunning Kruger-effekten, se Aktieingenjören och Phantas är också något att reflektera över.

Japp, det var hela resan. Eller snarare en omgång. Man färdas ständigt mellan steg 1 och 5 men blir förhoppningsvis lite bättre för varje varv. Tillsammans.

14 kommentarer:

  1. Min strategi är huvudsak fastighetsbolag med bra utdelning och gärna kvartalsvis, och investmentbolag plus kanske en aktie inom varje sektor,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter klokt! Även om jag själv inte är lika såld på fastighetsaktier är det något sbailt och konkret. Borde alla gånger vara svårt att prestera dåligt med en sådana portfölj (låg nedsida).

      Radera
  2. Bra inlägg och presentationen av Grandeur Peak är riktigt bra att hämta inspiration av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja, den presentationen är svårsmält i positiv mening!

      Radera
  3. Kan man hitta fonder från Grandeur Peak el. Wasatch Funds hos ngn av de svenska onlinemäklarna? (Jag sökte på Nordnets fondtorg men där verkar dem inte finnas)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyvärr har jag inte hittat dem i Sverige. Man kan kanske komma åt dem på annat sätt (konto i UK/USA etc) men jag ser dem mest som inspiration.

      Radera
  4. Lite nya ämnen du nämner, kan vara värt att kolla för en trägen bagholder.

    SvaraRadera
  5. Tack för ett superbra och inspirerande inlägg! Tänker trycka ut Grandeur Peaks presentation och läsa den noggrant.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för inspiration och många givande diskussioner!

      Radera
  6. off topic ledsen för detta men kan inte få orning på mina tankar i detta personliga dilema hoppas du/annan kan ge mig lite vägledning.

    Jag har Enbridge (ENB.TO) https://finance.yahoo.com/quote/ENB.TO?p=ENB.TO&.tsrc=fin-srch

    men i går upptäckte jag någon skapat en vanlig aktie med högre utdelning baserat på enbridge
    https://finance.yahoo.com/quote/ENS.TO?p=ENS.TO&.tsrc=fin-srch

    och en preferensaktie
    https://finance.yahoo.com/quote/ENS-PA.TO?p=ENS-PA.TO&.tsrc=fin-srch

    Är inte hemma på preferens aktier men då jag har förtroende på originalet är kanske den "vanliga ENS de erbjuder" med högre utdelning något för mig i stället för preffen?

    som sagt jag har redan originalet ENB men kan tänka mig högre utdelning via ENS... vanliga ENS eller preffen vad anser ni?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försökt gräva men blir inte riktigt klok på det. Kan kanske finnas en möjlighet till bättre beskattning, och rabatt, via den finansiella produkt som de skapat. Men som svensk investerare (och som har aktierna i kapitalförsäkring) spelar det kanske mindre roll över tid? Se: http://www.middlefield.com/pdf/espc/highlight.pdf

      En kommentar fick jag fram här: https://stockhouse.com/companies/bullboard?symbol=t.ens.p.a&postid=29235024 tesen är att det skapade bolaget är undervärderat mot nav och är en enbridge-investering med viss hävstång. Kanske vettigt... men produkterna känns ganska skapade eller vad man säger.

      Radera
    2. Tack för svar och bra länk, nuvarande utdelning på originalaktien ENB är för mig ca 7.4% men mycket vill ha mer och produkten beskrevs vara mindre volatil i en surbörs? Robert Lauzon talade förstås i egen sak vilket inte gjorde mig klokare :)
      Andra kommentaren här https://stockchase.com/company/view/430/ENB-T

      Får fundera mera känns som en olje/energi-dipp kan komma de närmaste dagarna och dra ned energisektorn till trevligare entre

      Radera
    3. Brukar kolla stockschase och stockhouse för input. Intervjuerna som stockchase tar upp är värda att lyssna på i sin helhet, t.ex.: https://www.bnnbloomberg.ca/video/rob-lauzon-discusses-enbridge~1689927

      ENS kan vara smart, lite som att köpa Paradox via Spiltan (i bästa fall), men det är väl en "leveraged" version av Enbridge så viss risk pga det.

      Radera