fredag 26 maj 2017

Tre fantastiska fonder och några till


Nu blir det en fortsättning på fonder som jag bevakar. Sedan tidigare har jag nämnt tre intressanta utifrån min filosofi men här är hela listan:
  • Arisaig Partners 
  • Didner & Gerge Small & Microcap 
  • Ennismore European smaller companies
  • Wasatch Funds (ny)
  • Grandeur Peak (ny)
  • Fundsmith feet fund (ny)
Är medveten om att fondbolagen/fonderna inte är så kända eller går att köpa härifån - men jag finner dem högst spännande. Om ni gör det återstår att se. Fonderna har en tilt mot små tillväxtbolag på oupptäckta marknader. Jag använder fondernas rapporter som en källa för idéer, teman och case.

Wasatch funds (flera fonder)
Oj, oj oj, vilket fondbolag! Wasatch är ett amerikanskt fondbolag som inriktar sig på små högkvalitativa och oupptäckta tillväxtbolag globalt. Me like! Favoritländer är Indonesien, Filippinerna och Thailand (samma som jag har köpt i). Se den här intervjun för en genomgång av hur de tänker. Just småbolag nämns som ett bra sätt att nå den inhemska konsumtionen i länderna, jämfört med större bolag som oftast är inriktade mot export.

När jag hittade den här fonden var det lite som att hitta hem, eftersom de ägde ett helt gäng av bolag jag själv äger eller funderat på. Nästan allt de äger är intressant. Enda plumpen, men jag förstår dem, är hög omsättning av bolag och lite väl stor diversifiering. Men jag ska inte klaga eftersom det ger fler case att gå igenom. Deras process och vad de letar efter beskrivs här. Flera av fonderna är intressanta och framförallt de som börjar med Emerging, Frontier, International och Global.

Börjar vi med svenska bolag har de t.ex. hittat Cloetta, Kopparbergs Bryggeri och Sportamore. Spännande va? Tittar vi globalt är exempel på bolag: Famous Brands, Matahari Department Store, MercadoLibre, Premier Marketing och Vitasoy. Vitasoy är det okända sojamjölksföretaget jag nämnt i förbifarten.

Grandeur Peak (flera fonder)
Fick ett fint tips om Grandeur Peak och har börjat följa dem, och de påminner en hel del om Wasatch. Ingen slump eftersom de är grundade av avhoppare från dem. Väldigt diversifierade fonder och samma tänk som Wasatch men en egen touch på det.

Jag har roat mig med att titta på hur Wasatch och Grandeur investerar i Sverige, och det visar sig att Grandeur t.ex. är inne i ett sådant bolag som Polygiene. Även om Wasatch är ännu mer i min smak i stort är det riktigt hög kvalitet på Grandeur Peak också. Eller vad sägs om de svenska exemplen: Vitec, Bufab, och Polygiene. Exempel på bolag globalt är: Bank Rakyat, Skandiabanken, Samsonite, Ultrajaya (!) och Vitasoy. 

Missa inte heller denna presentation. Du kan nog glömma allt som jag skrivit i detta inlägg och titta på sida 9. Den bilden kan nämligen för alltid förändra hur du ser på investeringar (varning!). För att summera. 70 procent av allt kapital samlas i de 4 procent största bolagen. Säger det inte sig själv att möjligheterna att hitta bra case är bättre i de andra 96 procenten? Det där är värt ett eget inlägg!

Fundsmith feet fund
Fundsmith är ett tips från bloggläsaren Per och fonden påminner en del om Arisaig fonderna. Alltså Emerging Markets och konsumentvaror för hela slanten. Här är det få sektorer och köp och behåll som gäller, så med ett titt i årsredovisningen och karbonpappret redo kan man skissa på en egen motsvarande fond. Investeringsstilen är enkel, smart logisk, se presentation här och denna pdf-beskrivning. Till skillnad från Wasatch och Grandeur Peak väljer de bort väldigt många sektorer, och avviker från index på det sättet. Feet är förresten en förkortning, fonden har inget med fötter att göra.

Exempel på ägda bolag: Vitasoy, Universal Robina, Famous Brands (!), Unilever Indonesia och Shoprite. Inga svenska bolag.

Fler fonder
Dessa har jag mindre att säga om men jag kollar in dem då och då:
  • Royse International. Flera fonder med småbolagsinriktning. 
  • Odin Emerging Markets. Äger Premier Marketing och är fokuserad.
  • Carnegie Asia. Kollar om de lägger tillbaks Mitra Keluarga bland annat.
  • Tundra Fonder. Tyvärr svårt att handla på de marknaden, men intressant läsning!
  • Mawer Mutal funds (ny). Uttalat tråk-fokus och äger Vitec samt Premier Marketing!
  • Hidden Champions fund (ny). Oj, vilket bra fokus på okända marknadsledare.
  • Matthews Asia Small Companies Fund (ny). Bra småbolagsfond.
  • Scottish Oriental (ny), småbolagsfond som äger sånt jag kikar på i Filippinerna
  • Incometric Fund (ny)- Global Valor. Småbolag, äger Micro.Mechanic, Rakyat, A2 mfl.
  • Swedbank Robur EM Small cap (ny). Ska följa vad de köper in!
Listan uppdateras efterhand, som bevakning för egen del.

Synpunkter?
Vad tycker du om fonderna, särskilt de tre första? Inspireras du av fonder när du väljer aktier? Vilka i så fall? Och visst är det intressant att se vad utländska small- och microcapfonder hittar i Sverige? :-) 

12 kommentarer:

  1. Fina fonder att bevaka! Kul att få bekräftelse med att även professionella investerare satsar på bolag som Shoprite, Unilever Indonesia och Rakyat. Den sistnämnda vet jag att även ett par svenska storbanker har i ett par fonder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Och bra fonder som satsar globalt på riktigt små bolag är sällsynta, så de här fonderna bevakar jag noga!

      Radera
  2. Att låta sig inspireras av fonder är ett bra sätt att hitta intressanta bolag tycker jag, tack för ett bra inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Särskilt när fonderna är globala och även köper svenskt så man får en extra inblick i hur de tänker.

      Radera
  3. Hej Gustav, Jag håller med att det är intressant att läsa dessa fonders rapporter. Jag gillar i synnerhet Arisaig som skriver föruton halvårs och helårs-rapporter även månads-rapporter där det ibland står en del intressanta saker (tex från deras resor när de besöker olika företag världen över). Jag noterar förövrigt att samtliga tre fonder du beskriver äger Vitasoy som jag också har på bevakningslista. Jag har själv små positioner i Kopparbergs, Mercadolibre och Vitec och tycker detta är intressanta bolag men värderingen är lite väl hög i nuläget för mitt temperament.
    Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arisaig är obligatorisk läsning, håller med. Just deras utblickar och lärdomar kan man ta med sig även om fonderna har ett ganska litet urval av möjliga bolag.

      Vitasoy finns på bevakning, ska nog skriva om dem, men har valt A2 för att de har starkare tillväxt och en mer unik produkt. Men dagligvaror som är hållbara över tid, nyttiga och har starkt varumärke och Asiatiskt fokus är alltid intressanta. Vitasoy skulle kunna gå in som en bas i portföljen, men tycker den ser väl dyr ut sett till prognoserna.

      Radera
  4. Hej, och tack för fantastiskt intressanta idéer, som vanligt höll jag nästan på att säga. Men en noob-fråga då; vart vänder man sig om man nu skulle vilja köpa in sig i t.ex Arisaig eller Wasatch? Annat än hos dem själva då. Knappast hos vanlig svensk bank? Avanza? Eller missade jag nåt i inlägget? (Inte ovanligt) Jag handlar med både aktier, fonder och allehanda för stunden inspirerande papper. Har bl.a Pictet Robotics eftersom det gick att komma åt t.ex Nidec Corp, Fanuc och Keyence Corp via den fonden.
    /Dan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var nog jag som missade att trycka på att fonderna inte går att köpa i Sverige vad jag vet. Kanske kan man öppna konto i annat land och handla men det blir omständigt. Men man kan inspireras av fonderna och genom att kika på deras innehav få upp ögon för nya case. Och jag har fått bekräftelse på gamla case, som tex Famous Brands.

      Radera
  5. Varhittar man fondernas innehav? de flesta jag har tittat på redovisar ju bara några av sina innehav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För Wasatch går du till Fund Literature och kollar års- eller halvårsrapport.

      Grandeur Peaks uppgifter finns på varje fonds sida hos dem, scrolla ner och där du ser top 10 innehaven finns en knapp "View full holdings".

      Radera
  6. I explored Fundsmith. The manager is a wise man and talented salesman. Thanks to positive markets evolution since inception (2010) he achieved a nice performance that he links to copying Buffet style. People buy his story blindfoldedly. Besides that his strategy of little turnover and high quality proved successful so far. However, he still has to prove long term performance. His assumption is that conditions pushing Berkshire will repeat for his investments. That's not good.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I like the focus on consumer goods in emerging markets. But you are right, the fund is lacking in historic performance. It will be very interresting to see how the fund reacts to a market downturn. I also want to point out that I am not a owner of the fund, It's just a source for inspiration. Thanks for the comment!

      Radera