söndag 21 maj 2017

Nytt köp och cykliska självmotsägelser


Dags för en uppdatering av vad som hänt de senaste veckorna. Ett köp, en minskning och några rapporter är vad som står på agendan.

Köpt A2 milk.
Jag har köpt in A2 Milk (nu 3.28 AUD) som nu står för 4 procent av portföljen. Visst är P/E talet galet högt för 2017 men tillväxten finns där. Jag är beredd att betala högre P/E tal för små växande bolag som snabbt kan växa förbi sin värdering. På 2019 års vinst är förväntat P/E under 20 vilket ändå är ok. Vinsterna är också ocykliska, vi talar ju om mjölk, och de följer en hälsotrend. Enkelt beskrivet kan de vara en disruptör i en traditionell bransch. Risker finns givetvis, förutom att luften sjunker ur värderingen, i form av patent, stämningar, motstånd från branschen etc.

Tesen är att de med sin smått unika produkt kan ta en viss procent av nya marknader, I Australien har de hela 8 procent. Bolaget uppfyller mina kriterier, men historiken är med nöd och näppe fantastisk och värderingen kräver fortsatt tillväxt. Bolag som av olika skäl inte är perfekta eller som jag är något sämre påläst på, men som jag ändå bara måste ha, får en lägre portföljandel. Mycket framtid i aktien alltså men också en unik produkt. Kolla in Framtidsinvesteringens inlägg om bolaget.

Jag gillar konsumentvaror och tror inte det finns bättre mjölkbolag. Jag tycker de slår Ultrajaya (som dock har bättre historik) och Bellamy's (som lever mer på varumärket). Ett sojamjölksbolag kvarstår som kandidat till portföljen.

Minskat i eWork och hur se på cykliska risker?
eWork på dagens värdering (104 kr) är svår nöt. SvD Börsplus har aktien som sitt största innehav och verksamheten går väldigt bra. Men man ska lägga till ett ord. De går väldigt bra nu. När IT-marknaden aldrig varit hetare blir jag rädd för de cykliska inslagen i affärsmodellen. Nog finns en strukturell tillväxt men IT-konsulter är väl det första man drar ner i sämre tider? Är kluven men har minskat i eWork, både för att finansiera köpet av A2 milk och också öka i Vitec.

Jag säger emot mig själv här eftersom jag ju ska titta på bolaget och inte spekulera i makro. Sant, men att inte fundera alls gäller mest om man har ocykliska bolag? Kärnfrågan är hur cykliskt eWork är. Och Vitec är i jämförelse ett finare bolag: Återkommande intäkter, mindre konkurrens och verksamhetskritiska affärssystem som man inte byter i första taget. Man kan givetvis se eWork som en utdelningsmaskin som bara råkar gå extra bra just nu. Men just det där med glödhet konsultmarknad gör mig rädd, och jag har en förkärlek för ocykliska bolag. Jag vill fortsatt äga eWork men drar ner på vikten.

Ett annat delvis cykliskt case är Somero. Hur kan jag ha 11 procent i dem då? Jo, där ser jag något starkare strukturellt och ett mindre upptäckt case. E-handel, automation och högre byggkrav är långsiktiga trender och många nya byggnader lär fixas med millimeterprecision av just Someros maskiner. Jag tror de kan vara ett spel mot e-handelslogistik. Om det blir något med Trumps satsningar och eventuella skattelättnader får det ses som en bonus. En bonusutdelning har också kommunicerats och den vill jag inte missa (och tyder på fina kassaflöden).

Rapporter från Northwest och Savaria
Rapporter har kommit både från Northwest Healthcare och Savaria och de tuggar på fint. Skuldsättning och utdelningsandel minskar i Northwest och en utdelningshöjning kryper närmare (min spekulation). Savaria växer fortsatt fint. En viss ryckighet i kursen berodde på att amerikanska advokatbyråer försöker få till en grupptalan på grund av ett färskt bud på Span-America anses vara för lågt. Återstår att se om det blir något med det, men med 33 procents budpremie och 5 årshögsta skriker det inte direkt underpris.

Span sysslar med medicinsk utrustning, t.ex. sjukhussängar. Se en mycket intressant kommentar hur Savaria integrerar sin verksamhet och får bra marginaler av att ha hand om tillverkning, distribution och installation. Inte helt långt ifrån vad Famous Brands gör. Vertikal integration tror jag det heter på fin-finansspråk.

Portföljen uppdaterad och synpunkter?
Portföljen är nu  uppdaterad (se till höger). Den svenska elefanten i rummet är valutaexponeringen där jag skulle drabbas av en stärkt SEK. Men jag satsar globalt på de case jag tror på mest.

Vad säger du om A2? Tror du det var rätt att minska i eWork? Och ser du något lockande i Northwest och Savaria?


16 kommentarer:

  1. A2 tror jag på, ska kontakta Nordnet och se om man kan handla den tyska ADR:en hos dem.

    eWork tror jag har några fortsatt goda år framför sig, har svårt att se någon avmattning i sektorn i närtid men det kan svänga fort förstås.

    Savaria har jag "köp på rekyl" och Northwest "behåll" på.

    Tycker du resonerar vettigt oavsett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nackdelen med A2 är noteringen, även om det går i Tyskland är omsättningen (och spreaden) mycket bättre i Australien där jag köpt. Hoppas på köp i Kaptialförsäkring eller ISK och elektronisk handel, men det lär tyvärr dröja.

      eWork är svår eftersom de är ett av få (delvis) cykliska bolag i portföljen. I och med att det kan vända snabbare, och jag inte gillar de cykliska inslagen, så lägger jag dem lägre i vikt just när de går bra. Men de kan ju gå bra hur länge som helst, så det är vanskligt med tajming. Mer ett beslut att de inte är lika fina som Vitec och får lägre vikt.

      Får se om rekylen i Savaria kommer :-)

      Radera
  2. Jag äger också ework, affärsmodellen anser jag konkurrenskraftig i jmf med många större jättar. Jag ser i närtid ingen avmattning av för dem gynnsamma trender (digitalisering etc), snarare tvärtom. Värderingen avskräcker mig inte heller. Mvh http://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, precis, man kan se dem på flera sätt. Det strukturella finns där, men hur mycket av det cykliska? Jag är nägot kluven till min egen minskning men äger dem i alla fall fortsatt också! Bara en (överdriven?) fara att de cykliska riskerna kan upptäckas för sent, men jag kan vara ute och cykla här :-)

      Radera
  3. Mycket intressant och kul att få ta del av dina tankar om dina bolag i allmänhet, men iwork i synnerhet. Jag finner dem mycket starka och anser dem ha en bra moat jämfört med andra. Därtill har de bevisat gång på gång att de kan förvalta den tillväxt de själva skapat och som skapas åt dem.

    Beträffande ditt reflekterande kring makro håller jag med och vill passa på att ge en fundering tillbaka. Du skriver att "nu" bör läggas till (i din diskussion om eWork). Detta "nu" bör också kompletteras med ett "men" och detta kan sedan sättas till såväl mikro som makro. Den dagen någon lyckas få bort/övervinna det där "men" är saken biff, som Kungen skulle sagt.

    Må mjölken vara med dig!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och det finns alltid ett "men" när man investerar :-)

      Tänkte som så att jag vill ha ännu mindre cykliskt, gillar ocykliskt bättre, men framförallt ville jag köpa A2. Och då ska något minskas, vilket fick bli eWork denna gång.

      Moaten finns där men jag tror den är starkare i tex Vitec.

      Radera
  4. Jag är förvånad över att eWork går så bra just nu. IT-konsultbranschen är glödhet och eWorks profil med låga priser tycker jag borde leda till att konsulter prioriterar egna uppdrag och undviker eWork, men uppenbarligen gör de någonting rätt.

    Den dag ekonomin viker kommer de definitivt att ta stryk men med tanke på att Sverige "bara" växer med 20 % och övriga affärsområden växer med 50-100 % ser jag dem som lite i samma läge som när jag sålde Vitec. Det finns ett långsiktig hot som vi kan förutspå (mäklarsegmentet för Vitec, konjunkturnedgång för eWork) men bolaget är så bra att tillväxten fram till nedgången mycket väl kan kompensera för nedgången.

    Gällande A2 milk blir jag också lite sugen även om jag skulle försöka gräva fram data på hur länge olika hälsokosttrender håller i sig. "Worst case scenario" är att A2 mjölk har ungefär samma popularitetsbana som t.ex. Omega-3 eller Echinacea vilket ändå är ett väldigt trevligt alternativ rent finansiellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh... ja, det kan vara en Vitec-i-förtid-minskning jag gjort här. Jag har funderat och kikat lite på eWork under finanskrisen, men de kom i och för sig tillbaka starkt.

      A2 tror jag på i synnerhet och konsumentvaror är en bransch jag är ännu mer förtjust i än IT-sektorn. Men jag äger fortsatt eWork, men kanske skulle jag behållt hela kakan, nu blir det mindre kaka med mjölk i och för sig :-)

      Radera
  5. Kan bara hålla med om A2, tror att det finns en jättepotential där. Som jag ju också skrivit om som sagt. Vi ligger med ungefär lika stora procentuella innehav.

    E-works, ja där tillhör jag ju jag de mer skeptiska. Visst växer det väldigt bra, men det är ju också en mycket konjunkturkänslig verksamhet, och med mycket små marginaler. Och den fråga som jag tycker man bör ställa sig: har de något unikt som ger dem konkurrensfördelar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade en rejäl diskussion om eWork, för några år sedan, och är glad att jag behöll mina aktier: http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/2014/11/rapport-fran-ework-och-vad-jag-gillar.html

      Konkurrensfördelarna består väl av en slags nätverkseffekt. Flest konsulter ger mest uppdrag och vice versa. Och när de tar över inköpen av samtliga konsulttjänster för ett företag kan byteskostnader uppstå. Nog har de visat en förmåga att "skapa en egen marknad" så något innovativt kan finnas i företagskulturen. Men som helhet lutar jag mer åt narrow-moat för eWork och wide-moat för Vitec.

      Sid 9 i årsrapporten visar olika typer av funktioner och konkurrensfördelarna lär vara olika starka för olika typer av affärer: https://www.eworkgroup.com/wp-content/uploads/2017/04/Arsrapport-2016-Ework.pdf

      Radera
  6. Apropå P/E-tal föreslog någon inverterad ränta som P/E-ratio och då får ju ett antal aktier trevligare värdering?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, nja, håller mig till klassiskt P/E tror jag :-)

      Radera
  7. Tack för bra inlägg! Har också ework med nu 10% av portföljen. Kan också tycka att värderingen börjar kännas ansträngd, superbra affärsmodell men marginalerna är ju lövtunna!
    Kanske minskar lite i veckan jag också. Köpa istället? Kan bli A2 men också en ökning i svenska UTG, resebranchen lär nog öka på sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusan, det där är svårt. Alltid risker med att sälja vinnare för det är lätt hänt att man säljer vinnare för tidigt. I mitt fall har jag ändå uppvärderat synen på Vitec och nedvärderat (något) på eWork. Men...det handlar ju om vad marknaden kommer tro i framtiden och den känner jag inte till lika bra :-)

      Radera
  8. Du skrämde upp mig tillräckligt för att göra en egen uppdatering =).
    http://aktieingenjoren.blogspot.se/2017/05/ework-ar-med-sinexponering-mot.html

    I korthet räknar jag med att det krävs 2-3 år av tillväxt för att kompensera för det lönsamhetstapp som kommer vid en kris. Har även tittat närmare på marginalerna som Seg Gasell kommenterade och jag lutar åt att Ework kör på en modell där man prissätter sig för en rörelsemarginal på omkring 1,5 % eftersom det är där man nu ligger i både Sverige, Norge och Danmar trots att storleken på marknaderna skiljer sig åt. Rörelsekostnaderna är lägre i Sverige men man verkar ha gått från att skära 10 % mellan kund och konsult till ett genomsnitt på 5 % vilket innebär att man är billigare än alla mindre konkurrenter även om jag har dålig koll på de större konkurrenterna som ÅF Partner Consulting och ZeroChaos.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att inspirera! :) Också kul att du ser att det finns något där. Jag avser att behålla den andel jag har idag.

      Radera