söndag 14 maj 2017

Decisive Dividends utdelning håller


Decisive Dividend har kommit med sin rapport för 2016 och jag gillar den. Kassaflödet är starkt och utdelningen ser hållbar ut vilket värmde. Se sid 7 i finansiella rapporten för kassaflöden och ledningens kommentarer är föga förvånande positiva i deras rapport,

Missa inte heller pressmeddelandet där de faktiskt nämner fritt kassaflöde och en utdelningsandel på 73 procent. De har i år höjt utdelningen med 20 procent vilket nu i efterhand inte framstår som orimligt, eftersom utdelningsandelen blir 88 procent på oförändrade kassaflöden, om jag räknar rätt.

Jag tror de kan uppvärderas
Varför äger jag dem? Jo. jag ser flera källor till uppvärdering på sikt när bolaget växer sig större. En rimlig direktavkastning vore säg 7-7,5 procent när historiken är längre och diversifieringen och likviditeten bättre. Det jag hoppas på är
  • En allmän uppvärdering, 9 procent och hållbart är högt. För högt? 
  • Fler bolagsköp kan komma - kan vara positivt i sig på resultat/kassaflöde
  • Bättre diversifiering vid fler köp kommer kunna öka värderingen
  • Ökat marketcap pga fler köp kommer kunna öka värderingen.
Jag tycker tesen håller. Sitt på aktierna, inkassera utdelning och vänta på uppvärdering. Vi talar också om relativt ocyklisk verksamhet, för att vara tillverkningsindustri. Tillsammans med Northwest Healthcare och Premier Marketing är de en del av lilla högutdelargänget i huvudportföljen. Decisive sticker ut som ett väsentligt mindre bolag men jag hoppas på en resa uppåt i marketcap och listor.

Med tanke på ledningens uttalanden (the deal flow brought to the Company is considered strong) skulle jag bli förvånad om de inte köpte något mer bolag i år. När, till vilket pris, finansiering, och inom vilken sektor blir extremt intressant att se.

Men risker finns
Risken är att de inte får tag på lämpliga bolag att köpa till rätt pris. Hur cykliska braskaminer är kan också ställas på prov. Ett minus är att aktiestrukturen inte är ren, en del bonusar och nytryck. Ledningens optionsprogram är väl tilltaget, även om lönerna är hyfsat låga.

En lägre utdelningsnivå hade kunna medföra högre egenfinansiering av förvärv, mindre utspädning och lägre skuldsättning. Skuldsättningen är halvhög men de starka kassaflödena gör mig inte så orolig trots allt.

De är också inblandade i en rättsprocess pga en olycka (se sid 21 i rapporten). Men de har stor juridisk kompetens i ledningen, försäkringsskydd upp till visst belopp, och flera andra parter är inblandade. Det spontana är att det inte borde vara någon fara, särskilt om banken kommer beviljar mer lån vid nytt företagsköp (processen nämns inte som hinder) men man vet aldrig till 100 procent.

Sammanfattning och synpunkter
Jag kommer fortsätta äga Decisive och har gått från försiktigt och kluvet positiv till klart positiv. Kassaflödena imponerade. En liten spaning är att Dividend Sweden har dryga 2 000 aktieägare hos Avanza och Decisive ca 30. Inte helt jämförbara bolag förutom namnet, men jag tycker ett home bias finns där bland svenska småsparare. Och det är statistiskt en extrem skillnad på att investera i populära och impopulära småbolag.

Är ändå beredd på kritik att jag söker hög utdelning till varje pris. Så är det inte. Det här är utdelning till billigt pris, hoppas jag :) Men jag önskar som sagt att de varit lite försiktigare med utdelningen för att ha lägre skulder och mindre utspädning, men ledningen var inte ute och cyklade med höjningen.

Hur ser du på Decisive Dividend?

OBS! Extra disclaimer pga litet och dåligt omsatt bolag, risken är inte liten och jag kan vara färgad av att jag äger aktien. Ha också överseende med korta kommentarer från min sida, inlägget är intalat, men snart är handen bättre!

10 kommentarer:

  1. Tycker också att det ser mycket bättre ut. Kassaflödet finansierar helt klart utdelningen. Sedan hade jag också föredragit om man byggt kassaflöde/kassa för framtida förvärv. Blir spännande att följa framöver, de finns på bevakningslistan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, blir spännande att följa! Och historiskt har bolagen de äger, särskilt Blaze King, ökat sina kassaflöden.

      Radera
    2. Med tanke på deras näsa för förvärv blir förhoppningsvis tredje köpet spännande!

      Radera
  2. Hög hållbar direktavkastning - låter forfarande för bra för att vara sant?

    Blir spännande och se om det blir något förvärv framöver och hur de kommer att finansiera del hela. Behåller min lilla position men vet inte om jag vågar öka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser verkligen ut som täckning finns, sol det är nu men bolaget har ingen lång historik.

      Behåller min hyfsat stora position men vet inte om jag vågar öka :-)

      Radera
  3. Jag tycker att det låter bra men jag avvaktar nog på sidolinjen tills de har ett tredje bolag under västen. Jag vill dessutom se hur de tänker finansiera ett eventuellt tredje köp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hoppas vi på tredje gången gillt. Nej, men jag håller med om att bolaget är i ett ovanligt tidigt skede för att ta plats i portföljen.

      Radera
  4. Har ca 5 procent i portföljen av dem så jag gladdes verkligen av rapporten! Har från början tyckt att de haft ett fint upplägg och två riktigt bra investeringar, men också varit nervös för att upplägget kanske varit för " tunt". Pga det minskade jag något från knappt 7% till nuv 5% i vintras, det skulle jag inte ha gjort;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tag var det lite osäkert, mycket fina bolag men si och så med kassaflöde. Nu har kassaflödet blivit starkt. Sen finns andra risker, men jag ser ett litet och mycket lovande bolag trots riskerna.

      Radera