söndag 12 maj 2019

Är med i Placerapodden


I veckan var jag med i Placerapodden och pratade exotiska investeringar tillsammans med Karl Lans. Kul och tack Placera och Karl Lans! Här är en länk till poddavsnittet.

Jag går igenom varför jag vill investera i Asien och Afrika och nämner case som A2, Savaria. Decisive Divididend, Discovery, Italtile och Ekadharma. Dels är det en intervjudel som handlar om strategi och case, Sen följer en dialog om hur man kan bygga upp en portfölj. Där kan förresten nämnas att det går att överavkasta även med många aktier. Då tänker jag främst på Stefan Thelenius alla portföljvarianter samt fondbolag som Grandeur Peak och Wasatch.

I podden nämner jag även här med tidigare brittiska kolonier. Här kan man göra en liten utvikning. Under veckan kom nämligen en (tyvärr låst) artikel i SvD med utgångspunkt i Credit Suisse Yearbook. Ett visst home bias kan man ana av rubriken "Därför är Sverige bästa investeringslandet" eftersom ordningen ser ut så här 1900-2018 för aktier i real årsavkastning:
  • Sydafrika 7,1
  • Australien 6,7
  • USA 6,4
  • Nya Zeeland 6,3
  • Sverige 5,8
  • Världen 5,0
Ok, lägger man till obligationer och statsskuldväxlar där Sverige är 1:a och 2:a är Sverige bra på totalen. Men för aktieplaceringar, vilket är det mest intressanta, är tidigare brittiska kolonier klart historiskt bättre. Listan utgår från real avkastning men är, som jag tolkar det, i lokal valuta vilket också är en faktor i sammanhanget.

Hoppas podd avsnittet uppskattas! Säg till om ni vill ha mer (eller mindre) av mig i andra medier än bloggen. Sen handlar det inte om mig som person utan att få fram det här med fördelarna att investera globalt. Bloggen står alltid öppen för gästinlägg, bara att skicka mejl eller höra av sig på Twitter.

Om ni har frågor eller vill diskutera något av innehållet kan vi gärna starta en diskussion här i kommentarsfältet. Och tack som sagt till @KarlLans och Placera. Trevlig lyssning!

6 kommentarer:

  1. Bra poddavsnitt och tack för omnämnande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, kul att det uppskattades!

      Självklart ska du nämnas som stor inspirationskälla, även om utförande skiljer sig något åt (den klassiska frågan om hur mycket man ska diversifiera/fokusera).

      Radera
  2. Instämmer med föregående talare! Och särskilt kul att Italtile fick uppmärksamhet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och Italtile, helt klart värt all uppmärksamhet!

      Radera
  3. Vad kul! Det måste jag in och lyssna på :)

    SvaraRadera