söndag 25 april 2021

Inköp Karooooo

Jag har köpt in Karooooo som nyligen listats på Nasdaq. Bolaget består av det gamla Cartrack som funnits på Johannesburg-börsen sedan 2014 och köpts upp av Karooooo. De sysslar med "fleet management", telematik, att mäta hur fordon körs så att företag får koll på sin fordonsflotta i realtid. I praktiken installerar man en dosa/enhet i fordonen, eller använder OEM-data, och kör en SaaS-lösning . Se bolagets senaste presentation och Cartracks hemsida för bakgrund och bättre beskrivning. Se även prospektet inför Nasdaq-listningen (uppdaterat)

Genom köpet läggs Karooooo till den växande software/SaaS-delen av portföljen som nu består av AltiumEmbracerKahootKarooooo, och Netbay. Jag har följt Cartrack en längre tid men det har varit svårköpt, men nya listningen gjorde det lättare att köpa och jag ville se att den processen var avklarad först. Bolaget passar min strategi väl.

Plus och minus

Det jag personligen gillar med bolaget är:  

  • Något under radarn för USA-investerare, ingen het IPO. 
  • Ocyklisk marknad som växer med 10-20 procent per år. 
  • Världsledare, med starka marknadspositioner.
  • IT-utveckling i Singapore, smart drag.
  • Viss moat via data, lågkostnadsaktör, inträdesbarriärer och R&D. 
  • Viss stickyness, kanske även en feedback-loop som ger en allt bättre produkt.
  • Stark huvudägare, god historik, goda finanser.
  • SaaS, skalbart, till hyfsad värdering (dryga P/E 30 TTM).
  • Leder till effektivitetsvinster, alltså ESG-kompatibelt.
Nackdelar ska såklart nämnas. Sydafrikanskt bolag, uppköpt av Singapore-bolag och listning på Nasdaq är inte självklart. Men inget konstigt. Singapore är en bra hub för internationell expansion och IT-utveckling, Nasdaq ger mer visibilitet, konkurrenter är listade där och eventuell kapitalanskaffning är lättare. Globala techbolag passar bättre där än i Johannesburg. En nackdel är att hela 70 procent av försäljningen finns i Sydafrika vilket ger en klar valutarisk. Internationell expansion kommer kompensera, men det tar tid. 

Ökad konkurrens och framtida teknikutveckling är givetvis också en risk. En särskild fråga är hur OEM utvecklas, och här finns en intressant artikel där Cartrack säger att "OEM business was the smallest part of Cartrack’s business, but they were engaging with OEMs and envisaged that, within the next 10 years, it would account for about 70 percent of the group’s business." Detta är något att bevaka. Sydafrika är för övrigt långt framme på området och både Cartrack och Mix Telematics kommer därifrån. Att det växt fram där där kan bero på att behovet är stort på grund av hög kriminalitet och bilstölder. (uppdaterat).

Mer om bolaget

Se en gedigen och läsvärd analys av bolaget här. Själv fastnar jag för detta stycke:
Cartrack is an organically grown telematics and data analytics company. They are vertically integrated, competitively advantaged, with an owner-operator who has sizeable skin-in-the-game and draws a humble salary. The bulk of their revenue is software-as-a-service, they have industry-leading margins and unit economics, and have offline offerings which differentiate them from their peers. Their vertical integration buffers them against cost-pressure, allows them to be the lowest-cost provider, and improves business agility, innovation, and execution
Se även en kort artikel om bakgrund till Nasdaq-listningen. Detta tycker jag låter lovande:
The company operates in the $50+ billion global telematics market, along with local competitors Mix Telematics - which has a primary listing on the New York Stock Exchange - and Netstar (now part of Altron). Outside of South Africa, where it is the dominant player in vehicle recovery and fleet management space, Karooooo does not really compete with Mix or Netstar. Mix has focused largely on the US market although it has a global presence, while Netstar has kept its operations local. Cartrack has followed a careful global strategy, achieving dominance in niche markets, notably Poland, Portugal and Singapore. Germany is the next focus, a far bigger market. 
Man kan också lyssna på en del poddar som tar upp Cartrack, ägaren ger ett i mitt tycke sympatiskt intryck vilket är viktigt. I denna podd får man en bakgrund och här finns en intervju med storägaren och man får bland annat reda på varför de heter Karooooo.

Vad tror du om detta bolag? 

Ps) Till sist ska jag säga att jag gjort några mindre förändringar i portföljen. Jag har minskat i Kri-Kri Milk på en något svag rapport. Har också köpt in en totalt okänd marknadsledare med extremt hög Peter-Lynch-faktor, men mer om det sen.

9 kommentarer:

  1. Helt klart ett spännande case, ska kika närmare på detta. Stora exponeringen mot sydafrika är på gott och ont men svårt att ta en större stek så länge så är fallet tänker jag.

    Bra scoutat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja valutarisker tål att betonas, de tar betalt i Rand, och de valuta-svängningarna har inte kommit fram lika mycket när bolaget enbart fanns i Sydafrika som Cartrack. Men över tid lär internationell expansion dra ner risken något.

      Själv har jag en position på 3-4 procent, så ingen stor andel av portföljen så som det är nu.

      Radera
  2. Vad fick dig att köpa denna men avstå Mix?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra fråga! Konkurrentgenomgången i artikeln tycker jag talar till Cartracks (Karooooos) fördel: https://vineyardholdings.net/2021/01/24/cartrack-2/

      Och just att de fokuserat på länder utanför USA lockas jag av, "Karooooo does not really compete with Mix or Netstar. Mix has focused largely on the US market although it has a global presence, while Netstar has kept its operations local. Cartrack has followed a careful global strategy, achieving dominance in niche markets, notably Poland, Portugal and Singapore. Germany is the next focus, a far bigger market. ".

      Se denna artikel: https://www.dailymaverick.co.za/article/2021-03-31-us-adventure-global-visibility-and-liquidity-a-step-closer-for-cartrack-ahead-of-nasdaq-listing/

      Radera
    2. Sen är de såklart peers, och det är möjligt att båda ska in i portföljen på sikt. Men efter fundering så kom jag fram till att jag lite hellre ville ville ha Karooooo, så jag började där (rätt eller fel återstår att se).

      Radera
  3. Jag har nosat lite på Mix men aldrig riktigt satt mig in i det hela. Jag tycker det verkar rätt lättutbytbart med såna här produkter så jag har inte kommit igenom den barriären för att lära mig mer om området.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det är värt att kika i alla fall! Alltid risker med teknik och teknikutveckling, men jag tycker det finns argument för en viss moat i alla fall.

      Radera
  4. Jag erbjuder dig online: Företagslån, personliga lån, finansiella lån, bostadslån och allt från 50.000 kr till 500.000 kr upp till 25.000.000 kr. De begärda lånen erhålls inom 48 timmar efter att filerna lämnats in. Mitt erbjudande är allvarligt, du kommer att kunna förverkliga det genom det förfarande som är det juridiska förfarandet för att bevilja lån mellan individer. För mer information, vänligen kontakta mig via min e-post: combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera