söndag 23 september 2012

Utlandshandel - Nordea mörkar avgifter?


Håller på att skriva ihop ett mastigt inlägg om vilken bank som är bäst på utlandshandel. Researchen har lett till detta kortare inlägg som belyser växlingsavgifter, en okänd avgift som är lätt att missa.

Själv har jag Avanza och är nöjd, men jag vill vara säker på att det inte finns något bättre alternativ för utlandshandel sett till courtage, avgifter och utbud av aktier. Ett likadant mail gick därför ut till fem intressanta banker, Aktieinvest, Avanza, Nordnet, Nordea och Skandiabanken. En av dem har jag blivit närmast förbannad på. Av rubriken så kan ni kanske gissa vilken.

Passar på att nämna lite om kundservice också, då det kan vara intressant i sammanhanget.

 
The good guys

Aktieinvest
"Växlingsavgift på 1 % vid köp av utländska aktier."
Snabbt och tydligt svar i första mailet.

Hög avgift, men man kan köpa flera utländska aktier i samma order.

Avanza 
"Vid utlandshandel har du en total spread på 0,50% mellan köp/säljkursen" Snabbt och tydligt svar i första mailet. Detta innebär en valutaavgift på 0,25% vid köp eller försäljning (uppdatering).

Nordnet

"Växlingen sker till en spread om 0,5% mellan köpkurs och säljkurs"
Snabbt och tydligt svar i första mailet. Detta innebär en valutaavgift på 0,25% vid köp eller försäljning (uppdatering).


The semi-good guy

Skandiabanken
Extremt snabbt svarstid. Jag mailar på kvällen och får svar... på kvällen.Väntar dock fortfarande efter 5 dagar på hela svaret eftersom vissa saker skulle kollas upp med berörda avdelningar,

Däremot lämnar hemsidan en del att önska. Vilka aktier kan man ha i ISK hos Skandia? Ja, det står faktiskt inte någonstans (förutom att Nasdaq OMX går bra).

Tack vare webservicens snabba svarstid och trevliga bemötande tänker jag dock inte klumpa ihop dem med Nordea.


The bad guy

Nordea
Samma mail som de andra förstod utan problem kräver minst 6-7 mail för att komma halvvägs. Det hela är något av parodi. Alltid är en ny person som svarar och aldrig får man något vettigt svar. Förstår kundservicen väsentligt mindre än de andra bankerna? Saknar de intern information? Försöker de dölja något? Jag börjar luta åt det sista.

Svar 1: "Eftersom man handlar i en utlänsk valuta blir det även en valutaväxling, vad den blir går inte att säga då den följer valutakursena och ändras hela tiden."

Jaha...? Att valutakurser ändras visste jag...
Varpå jag förtydligar och säger hur de andra bankerna gör och undrar hur Nordea gör

Svar 2: Meningslös länk och "klipp och klistra svar" som ännu mindre svarar på frågan. Inte värt att citera något därifrån.

Varpå jag förtydligar igen

Svar 3: "En spread kan också vara vid köp och säljkurs på en valuta, då tar bankerna alltid ut en avgift"

Jag vill inte veta om bankerna generellt tar ut en avgift, jag vill veta vad NORDEA tar ut för avgift.
När jag sagt att det är Nordeas avgift som är intressant för mig just nu och betonat att avgifterna faktiskt skiljer sig åt så kommer ytterligare ett svar....

Svar 4: "När man köper ett värdepapper i annan valuta sätts valutakursen när affären går igenom, men närmare information om spread finns inte."

Nähä, det finns tydligen en spread, men ingen närmare information om den. Låter inte så logiskt?

Varpå jag skickar följande mail:

"Hej igen,
Ok, om vi tar ett konkret exempel:
Om jag köper jag McDonaldsaktien på New York-börsen idag via Internet genom
er. Vad blir valutaspreaden då? Och vilken utländsk avgift tillkommer?

Det kan väl inte vara så att ni har en valutaspread men inte vill säga vad
den är? Avanza, Nordnet och Aktieinvest har uppgett en spread, men inte ni.
Då blir jag såklart misstänksam och och inte särskilt sugen på att öppna ISK
hos er.


Mvh Gustav ..."

Har inte fått något svar på detta och vet inte om jag kommer att få det.

Det Nordea säger sammanfattat i en mening är: Vi har en valutaspread, men vi tänker inte tala om hur stor den är. Eller möjligen för att vara snäll: Vi har antagligen en spread, för det har ju alla banker, men jag orkar inte förklara trots att en potentiell kund vill veta. Sånt gör mig förbannad.

Eller är jag ute och cyklar? Går det inte att på förhand säga hur stor avgift Nordea har? Men det var ju himla märkligt att de andra kunde svara i så fall.

Uppdatering 120924, Nordea har nu via klagomålsfunktionen svarat: "Det stämmer att det finns en växlingsavgift/valutaspread vid handel med utländska värdepapper men detta är inte något vi lämnar ut till kund." Ok, vad säger man, Nordea mörkar avgifter så mycket att jag blir mörkrädd. Får man göra såhär? ALDRIG Nordea för min del.

28 kommentarer:

  1. Tur man inte har Nordea ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är faktiskt besviken. Deras utbud av möjliga aktier för ISK är rätt bra, och courtagen likaså. Hade kunnat vara ett bra alternativ för marknader där Avanza är dyra.

      Radera
  2. Efter att i mer än 20 år trimmat hela organisationen att de ska sälja fonder, dvs till kunden förmedla budskapet:
    "alla vet att aktier är osäkra, det är svårt för att inte säga omöjligt för gemene man (våra kunder) att välja aktier så överlåt det till experterna. Som en händelse råkar vi har experter här oss i vår bank när du 'sparar' i våra fonder, vi tar hand om allt det där svåra åt dig som kund"
    (fast vi vet alla - som inte tillhör Nordeas kundgrupp - att det handlar om att styra över kunderna till det som är mest lönsamt för banken).

    Nåväl, har du tjatat om detta både internt och externt så länge så vore det konstigt att förvänta sig att (någon mer eller mindre slumpvis tillfrågad på kundtjänst på) banken skulle kunna ge ett snabbt och konkret svar. De reagerar med ryggmärgen och vill naturligtvis sälja in fondlösningar - vi ska se om de återkommer med förslag om att du inte borde fundera över en USA-fond istället, som du naturligtvis kan ha i en ISK så då borde ju kunden bli nöjd...

    Tittade (väldigt) snabbt hos de övriga storbankerna om detta men hittade inget, annat än att du får traska ner till ett av deras kontor om du vill köpa utländska aktier. Förhoppningsvis har de andra storbankerna bättre kundtjänster än Nordea vad gäller svar på växlingsavgifter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se, men jag tror nog inte jag kommer få något svar alls.

      Ja, fonder och inte aktier är väl en trend inom Nordea. De har t.ex. ingen vanlig kapitalförsäkring för aktier, utan bara för fonder. För premiumkunder finns en dock en kapitalförsäkring (en dyr sådan har jag för mig).

      Radera
  3. Jag tror att det är Nordea som är ute och cyklar ! Ser verkligen fram emot det stora inlägget :-)
    Mvh Stabilekonomi.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Börjar bli en del parametrar i stora inlägget, Aktieinvests andelsordrar och Nordeas (+ ev Skandiabankens) ovilja att svara om avgifter rör till det hela. Men det ska nog gå att lösa...

      Mvh
      Gustav

      Radera
  4. Kan det vara så att detta är Nordeas växlingsavgift:

    "Utländsk avgift, i % av köpeskillingen 0,1-0,3 %".

    http://www.nordea.se/Privat/Sparande/Handla+och+placera/Aktiehandel+Classic/825142.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är inte den Conny.

      Jag köper utländska aktier via Avanza och svenska aktier hos Nordea. Just pga av växlingskurserna.

      Nu var det några månader sedan jag kollade avgiften senast men om jag minns rätt var den kring en procent.

      Om dollarkursen ligger vid 6.50 kr så får du ge
      ~6.56-6.57 kr vid köp.

      Lägg därtill ett courtage på 159 kr för utländska aktier som är högre än hos Avanza.

      Fullständigt bedrövligt att dom inte kan ge ett tydligt svar.
      Har du påpekat att detta kommer att läggas upp på en välbesökt blogg? Då kanske det kommer ett snabbt och tydligt svar.

      Radera
    2. Conny, jag funderade också på om "utländska avgiften" kunde vara växling. Tror dock inte att det kan vara så eftersom den inte är "utländsk" när Nordea tar ut avgiften. Men faktum kvarstår, vad är det för avgift. På USA-börserna tar Avanza/Nordnet mfl ingen utländsk avgift, gör Nordea det?

      Tack Linus för exemplet, kanske att 1 procent är vad jag ska räkna med som hypotes i mitt kommande inlägg.

      Har faktiskt skrivit ett klagomål till Nordea, men inte nämnt något om bloggen hittills. Avanza bevakar förresten bloggar (de skrev ett svar här för ett tag sen), men man kan nog inte förvänta sig samma sak av Nordea tyvärr.

      Mvh
      Gustav

      Radera
    3. Med utländska avgifter syftar man oftast på de skatter eller administrativa avgift som tas ut vid handel på vissa utländska börser. Stämpelskatt på 0,5% tas ut vid handel på Londonbörsen exmepelvis. Dessa avgifter är givetvis desamma oberoende av vilken mäklare du använder dig av så de är väl inte jätteintressanta om du vill jämföra avgifterna hos olika svenska banker men det är ändå bra att känna till.

      Radera
    4. Tack för info, de är inte så intressanta för jämförelsen.

      Det som var lite märkligt var att t.ex. Avanza & Nordnet tydligt skriver att utländska avgifter inte tillkommer vid köp i USA. Nordeas information är dock att utländska avgifter på 0,1-0,3 procent tillkommer vid köp utanför Norden. Men det är nog antagligen ett slarvfel får man hoppas.

      Radera
  5. Hade inte Avanza ändrat till 0.25%?

    Har dom ändrat tillbaka igen?

    Jag tror inte jag betalade 0.5% för den senaste affären jag gjorde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var nog lite otydlig. Om totala valutaspreaden är 0,5% innebär det 0,25% valutaavgift på ett köp och 0,25% valutaavgift på en försäljning. Så har jag förstått det. Uppdaterar i bloggen.

      Har du betalat 0,25% vid köp eller sälj borde allt vara i sin ordning.

      Mvh
      Gustav

      Radera
  6. Jag jobbar lite extra på en annan storbank och kan bara säga(även om jag kanske är lite färgad) att Nordea är helt klart jobbigast att ha o göra med. Väldigt svårt i allmänhet att få tag i och helt klart den bank där det tar längst tid att få svar/hjälp ifrån. Är faktiskt många fler än jag inom branchen som är av samma åsikt så jag är faktiskt inte det minsta förvånad att du fick detta bemötande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Nordeas kultur verkar inte vara den bästa.

      Är det någon mer bank du vill ha med i kommande inlägg är det bara att säga till.

      Mvh
      Gustav

      Radera
  7. Nu har jag fått svar via klagomålsfunktionen, och tusan, det är så illa som jag trodde. Jag citerar ur svaret:

    "Det stämmer att det finns en växlingsavgift/valutaspread vid handel med utländska värdepapper men detta är inte något vi lämnar ut till kund."

    Jag är förbannad! Får man göra såhär, och mörka avgifter, till och med för de egna kunderna? Kanske ett fall för finansinspektionen eller konsumentverket? Ska kolla upp det om jag orkar.

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjukaste jag hört på länge. Fy fan...

      Radera
    2. Wow...sannerligen sjukt.

      Undrar hur dom tänker. Man tycker ju dom måste inse vilka signaler detta sänder om vilken typ av bank det är.

      Kan mycket väl vara ett fall för finansinspektionen eller konsumentverket.

      Radera
    3. Jag har nu i alla fall testat att fråga kundombudsmannen. Är inte alltför hoppfull om ett bättre svar.

      Men tycker kundombudsmannen att det är okey att mörka avgifter för kunderna så kan man verkligen undra vilken funktion den fyller...

      Radera
  8. Borde vara ungefär dessa spreadar som används (indikativa):
    http://www.nordea.se/Privat/Valutakurser/211764.html?lnkID=top-user-goal_valutakurser_19-03-2012

    Gissar att det bara är väldigt dålig intern kommunikation som lett till de dåliga svaren. "Inget vi lämnar ut till kund" är nog snarare något påhitt från en medarbetare som inte kunde hitta någon som visste svaret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obs! Menade då fixingkurserna, ej sedel. Länken tar en endast till startsidan för valutakurserna.

      Radera
    2. Tack för intressant input! Kan mycket väl vara svaret. Då blir svaret att det inte lämnar ut detta till kund ännu sämre än innan.

      Angående Nordeas Fixing-tabell har jag lite svårt att förstå hur man ska räkna. Vad blir t.ex. valutaspreaden i procent vid ett köp, och skiljer procenten mellan olika valutor och dessutom från dag till dag? Jag går bort mig, även om det kanske inte är så svårt.

      Känns spontant som att Avanzas och Nordnets 0,25% är mycket enklare att överblicka, eller så är jag bara ovanligt dålig på fixing-tabeller helt enkelt.

      Kan någon (Anonym?) kasta ett ljus på detta vore det trevligt.

      Mvh
      Gustav

      Radera
  9. Helt sjukt. Vilken attityd. Nordea finns inte ens med på listan över potentiella banker längre(deras värdelösa utbud/kostnader hade iofs redan diskvalificerat dom)

    SvaraRadera
  10. Nordea är så uselt att ett av mina största skäl till att inte handla Stenas räntebevis är just att jag skulle hamna i en beroendeställning till Nordea.

    SvaraRadera
  11. Så vidt jeg vet er Nordea den banken som har höyest avkastningskrav til sine eiere. Nordea er mao en bank du skal være aksjonær og ikke kunde. Enig med kommentar over om at Nordea ikke en gang finns med på listen over aktuelle banker for meg (som kunde...).

    SvaraRadera
  12. Tack för input, ja Nordea är ingen höjdare helt enkelt. Kommer att nog ta med dem i nästa inlägg ändå, för att visa vad effekten blir med en hög växlingsavgift.

    Har inte funderat på att bli aktieägare I Nordea, men det är nog närmare än att bli kund :-)

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
  13. Jag har precis børjat intressera mig før aktier och øppnade ett aktiekonto (Deras Classic-variant) eftersom jag redan ær totalkund hos dem.

    Jag har hittills inte køpt en aktie genom dem, eftersom det ær næstan omøjligt att ta reda på vilka avgifter som gæller. Øver 100-lappen i courtage før en småplacerare som mig kænns mycket.

    Tænkte att det var jag som ær dum - men efter att ha læst din utredning tror jag det ær læge før att øppna ett Avanza mini och kanske ge upp Nordea helt.

    Tack før infon, mycket matnyttigt.

    SvaraRadera
  14. Nordea inför två likviddagar vid fondhandel
    Ändrade handelsrutiner i Nordeas fonder

    Den 11 maj ändrar vi handelsrutinerna för Nordeas fonder. Det innebär att antalet likviddagar i fonderna ändras till två dagar, både vid köp- och säljorder. Med likviddag menas den dag då pengar dras respektive sätts in på transaktionskonto efter genomförd fondorder. Det innebär också att tjänsten förskottsuttag (möjlighet att ta ut upp till 75% av innehavet och få pengarna insatta direkt på konto) inte längre kommer att vara möjlig.

    Vi gör dessa förändringar i samband med att vi samlar alla våra fonder på en gemensam plattform för administration. De nya rutinerna stämmer bättre överens med regler och rutiner för aktie- och fondhandel i övriga Europa.
    Två likviddagar vid köp och sälj av fondandelar

    Värdepapper, exempelvis aktier, handlas med två likviddagar. Att även ha två likviddagar vid fondhandel ger fondförvaltarna bättre förutsättning att ordna med likvida medel för att kunna möta utflöden ur fonden utan att behöva ha en onödigt stor kassa i fonden. När en order om uttag kommer in kan förvaltaren sälja motsvarande mängd värdepapper. Större del av de likvida medlen kan på så sätt investeras i marknaden, vilket är till fördel för alla andelsägare.

    Yeahhh!! Det är ju alltid kul att vänta i turbulenta tider med fonder i en bank som ibland visar fel kursinformation på kontot.

    SvaraRadera