söndag 7 juni 2020

Recension och erbjudande: Valuation Master Class


Under senvåren har jag gått en nätbaserad kurs, Valuation Master Class. Den har fem moduler och jag har gått den första. Den som vill kan använda en länk och få rabatt på kursen. Och jag vill också säga att jag inte får någon ekonomisk ersättning för det (inget sponsrat inlägg).

Innehåll
Kursen delas in i följande sju kapitel:
  • Easy-to-understand accounting
  • Profit and loss forecasting
  • Balance sheet forecasting
  • Avoiding common valuation mistakes
  • Company research
  • Basic absoute valuation
  • Basic relative valuation
Totalt tar kursen cirka 15 timmar att genomföra.

Mitt intryck
Allt är genomarbetat och pedagogiskt utformat och kommer i form av digitala föreläsningar och vissa mindre uppgifter i Excel (men de avskräcker inte). Kursen börjar med en bakgrund till personen bakom kursen, Andrew Stotz, som jobbat 30 år inom finansbranschen med goda meriter. Redovisningsdelen i början utgår också att man startar upp en verksamhet från grunden, så det går enkelt att följa med.

Jag fastnar för att exemplen är gjorda utifrån en aggregerad nivå av 10 000 bolag med 100 USD som utgångspunkt. Genomsnittsbolaget finansierar t.ex. sina tillgångar med 40% Equity och 60% Debt. Och det har 6% försäljningstillväxt, 29% bruttomarginal, 10% EBIT-marginal, och 6% nettomarginal. På detta sätt får man hum om hur bolag och branscher skiljer sig från snittet.

Man får också genom kursens gång flera tankeställare och saker att fundera på som t.ex:

  • Vad är hindren för tillväxt?
  • Jämförbara branscher och bolag?
  • Underhållscapex eller tillväxtcapex?
  • Lätt att sätta för optimistiska prognoser?
  • Försäljningstillväxt och vinst är viktigast!
  • Fortsätter lågbeta-bolag vara det även framöver?
  • Konkurrensfördelar, Porters modell.

Det jag gillade allra mest är att så mycket har "kokats samman" i förhållandevis enkla grafer och tabeller. Här ovan är ett exempel där man verkligen ser hur energibranschen skiljer sig mot hälsovårdssektorn. Just det här med skillnaden hur olika sektorer går över tid är mycket intressant, och jag kommer skriva mer om det i ett annat inlägg (med kursen som bas).


Erbjudande
Via den här länken kan man få ett rabatterat pris på kursen (kupongen är: gustavsaktieblogg)

Jag är mycket nöjd och kursen har fått goda recensioner om man kollar via Trustpilot. Man får också pengarna tillbaka inom 30 dagar om man inte är nöjd, så det kan ju vara något att testa, för dem som vill. Själv har jag fått bredare referensramar och en bättre bakgrund för att sätta rimliga prognoser och utvärdera de bolag jag äger.

Ps) Jag är generellt tveksam till att göra reklam på bloggen, men det här är något som jag kan stå för, och den vanliga reklamen jag tidigare kört med är, som ni märker, bortplockad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar