söndag 24 februari 2019

Hänt i portföljen: A2, Savaria och Paradox


Tänkte gå igenom vad som händer i portföljen. Vi börjar med det roliga. A2 Milk (nu 13,9 AUD) kom in med en superrapport. Bolaget har allt jag kan önska: ocykliskt, tillväxt, moat, Asien-fokus, konsumentvaror och nyttiga produkter. Man kan även notera att Sequoia har köpt in sig och deras motivering är läsvärd. A2 är mitt klart största innehav, men de levererar.

Bolaget är rätt unikt. Försök hitta ett annat bolag inom Consumer staples som hållbart (?) växer försäljningen med 40% och vinsten med 50% per år. Om man tror att det fortsätter är värderingen inte hög sett till PEG. Notera även kassan de bygger upp, se blå staplarna på 4-traders. Risken är Kina och att bolaget kan straffas hårt om de bromsar in. Och de inte små längre utan ett globalt midcap. Men sett till världens mjölk/mjölkersättningsmarknad finns stora tillväxtmöjligheter över lång tid.

Savaria (nu 13 CAD) levererade däremot inte på samma sätt. De kom med en smärre vinstvarning och som nämnt på Twitter har jag minskat mitt innehav på grund av lägre conviction. Visst kan det bara handla om ett gupp, men min erfarenhet från andra innehav (som Famous Brands) är att minsta problem kring förvärv kan bli större problem. Är inte säker på att jag gjorde rätt men tog ett snabbt beslut. Tror på bolaget, bara lite mindre än innan. En positiv syn finns hos denna analytiker och i denna korta video.

Paradox (nu 150 SEK) kom in med en fin rapport. Sen kan man alltid diskutera värderingen och tycka att den är för hög, som Börspodden. Min tes är att premiumvärdering är befogad pga lojal kundbas och stark position i en nisch. Jag ser dem som en liten, tidig version av EA med skillnaden att de värnar sina spelare lite mer! Bolaget kan, om det går väl, fortsätta med en hög skalbar tillväxt.

Sealinks (nu 4 AUD) rapport var ljummen, liksom framtidsutsikterna. Det går helt enkelt lite trögt. Jag tror på turism till Australien och de bör gynnas av medelklassens ökande resande. Men frågan är om bolaget är något cykliskt och om tillväxten är tillräcklig över tid. Jag hade högre förhoppningar på rapporten och valde faktiskt att minska innehavet något även här.

Vad säger du om A2, Savaria och Paradox? Hur mycket är ok att ha i ett bolag och minskar du på dåliga nyheter? Jag har nog blivit snabbare med att agera när min conviction minskar eller bolagen inte riktigt levererar sett till verksamheten. Rätt eller fel, vad tror du? Risken är att man blir för aktiv och går på marknadens rörelser, men i efterhand. Men om man tror lite mindre på ett bolag än innan är det ändå logiskt att minska, eller hur?

11 kommentarer:

  1. Funderar på att lägga till Savaria i portföljen. Gillar "hacket i kurvan" då jag inte äger den ännu. En äldre snittålder över hela världen kommer att gynna dom enormt.

    Ta en titt på TrackX, tror du skulle gilla den.

    https://oilandgas-investments.com/2018/top-stories/the-rfid-solution-that-will-make-me-rich/

    Kommentera gärna vad du tycker om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, kan mycket väl bara vara ett litet hack. Och de är ett tydligt demografiskt case.

      Ska kika på TrackX, rätt tidigt läge men ser vettigt ut och imponerande att de tagit stora kunder. Kollar mer och ska försöka kommentera mer än så!

      Radera
    2. Tittat mer nu och... ja det ser ju spännade/lovande ut. Däremot tror jag bolaget är i för tidigt skede för mig (ingen vinst än). Stora kunder och att ledningen äger ca 20% själva är positivt. Och nog finns det en ökad efterfrågan på sådana här lösningar, och de är dessutom diversifierade. Svårigheten för mig är att bedöma när de går med vinst (hittar inte heller några analyser, i och för sig talar det starkt för att bolaget är underanalyserat!). En annan svårighet är att jag inte hittills kunnat bedöma konkurrenterna, jag är inte säker på bolagets marknadsposition.

      Några korta rader, kan finnas något där, och jag kan missa något, men tror jag kommer avstå (jag är dock ofta feg på nya bolag).

      Radera
    3. Man behöver ju inte ta beslut direkt, bara att lägga på bevakningslistan. Appen StockSpy är ett fantastiskt verktyg för att hålla koll på många bolag.

      Har själv bara tagit en liten chansposition som får utvärderas med varje news release.

      Radera
    4. Precis, har den på bevakning nu och tack för tipset! Ska kolla in appen också!

      Radera
    5. Tack själv för dina åsikter! Du är ju den enda bloggaren med en exotisk inriktning. Verkade vettigast att kolla med dig.

      Är sugen på en hel del småbolag själv. Vad tror du om dessa?

      Plus Products (etta på mj-godis i kalifornien)
      Axion Ventures (gaming riktat mot asiatiska marknaden)
      Metalla (mining, streambolag)
      Thunderbird (tv, film, animerat)
      Lucara (mining, diamanter, bra yield)

      Kommer nog att ta små positioner i alla. 😊

      Har du några liknande som du inte vågat plocka upp?

      Radera
    6. Tack själv! Andra tips till källor för Kanada kan vara stockchase, stockhouse och bloggarna Canadianvaluestocks och Mispriced Markets. När det kommer till böcker är Why moat matters en favorit, liksom Peter Lynchs böcker.

      Har kollat på bolagen, men bara snabbt, och generellt är de i lite för tidigt läge för mig. Jag vill helst att de har vinst och har "bevisat" sig lite mer. Men nu till bolagen...

      Plus Products - här är mitt problem om de går att handla eftersom OTC ofta är svårt numera. Men för bolaget: Kolla med 8e underverket, både på blogger och twitter. Han kan branschen.

      Axion Ventures . går med minus, väl tidigt för mig. Ofta är det svårt att uppnå "moat". För asiatiska skulle jag jämföra med IGG och Tencent, och det handlar om titlarna är tillräckligt starka etc. Har Paradox men inte så insatt i branschen tyvärr.

      Metalla - här finns någon typ av positivt kassaflöde, vilket alltid är trevligt. Kan inte branschen så bra men möjligen Misprices markets har någon input (har mejlat honom om ett annat case)

      Tunderbird och Lucara - också för dåligt insatt här.

      Bolag jag tittat på som jag inte plockat upp är Armanino Foods (vet inte om den går att köpa längre) och Swiss Water. Finns nog inte samma potential som om någon av du tar upp skulle slå, men längre historik och kanske något unikt.

      Lycka till och sorry att jag inte hade mer input på bolagen!

      Radera
    7. Det går att handla på CSE via Avanza nu, dock ej i KF.
      Axion har ett samarbete med Tencent.

      Inget emot USA, men kan tyvärr inte handla där då jag inte kan förnya W8-ben som utskriven. Då blir det en hel del Kanada. 😃

      Tack för tipsen! Plockade upp Savaria igår, bör bli bra på sikt.

      Radera
  2. A2? nja, jag gillade inte mjölk när jag var barn och har inte ändrat uppfattning. Dessutom blir mitt svar "omöjligt" på din fråga: "Försök hitta ett bolag inom Consumer staples som hållbart(?) växer försäljningen med 40% och vinsten med 50% per år.
    Savaria dök mycket riktigt på en rapport som avslöjade svagheter, men den var inte SÅ dålig, att kursen skulle ned med mer än 20&, eller? Jag köpte lite mer, jag. Vi får väl se vem som gjorde rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. A2, är ingen mjölkfantast själv även om investeringarna fått upp intresset :) Frågan är om man i Kina/Asien gillar mjölkersättning från NZ och om man i Australien och USA gillar flytande A2-mjölk.

      Du har rätt, den hypotetiska frågan blev felformulerad, lade till "annat" nu :)

      Savaria, ja förhoppningsvis är det inte någon fara alls. Och VD:n har ju tidigare köpt mer. Blev dock själv osäker på om jag skulle ha så hög andel som jag hade och tog ett snabbt beslut. Vi håller tummarna för Savaria framöver!

      Radera
  3. Där ser man vad ett litet bortglömt ord kan ställa till med!
    Javisst, håller vi tummarna för Savaria. Jag försöker även lite akrobatiskt hålla ena tummen upp!

    SvaraRadera