söndag 22 maj 2016

Branscher att älska


Senast tog jag upp en del branscher att vara försiktig med. En del ifrågasatte om det blir något kvar. Jodå! Här är den givna uppföljningen och det ska nog nämnas att det hela är minst lika subjektivt som tidigare. Man får älska vilka branscher man vill, kärleken har inga gränser :-)


Branscher jag älskar

Dessa branscher tycker jag har något alldeles särskilt:

  • Konsumentvaror - mat, livsmedel, kläder etc. Det här kan man verkligen förstå sig på och uppfyller basala behov. Man kan dela upp i undergrupper och sådant som köps varje dag eller lite mer sällan.
    Exempel: Famous Brands, Premier Marketing, Matahari
  • Industri - ofta precis så småtråkigt som en bra investering ska vara. Kollar t.ex. för närvarande på ett tvätteri på Kanadabörsen som lockar i all dess tråkighet. Har för lite industri i portföljen. Man få se upp för cykliska inslag.
    Exempel: Somero 
  • Programvara/affärskritisk IT - här kan det finnas stora byteskostnader i tid/pengar och risk. Ett typexempel är Vitec. Man kanske inte ens byter till en bättre och billigare konkurrent därför att det är en risk i sig att byta.
    Exempel: Vitec
  • Försäkring. Basal verksamhet och något som alla måste ha, även om det börjar komma teknikrisker liksom inom bank. Vissa typer av försäkring är mycket av "commodity" så man får se upp där.
    Exempel: Discovery
  • Fastigheter - jag har en förkärlek till hyreslägenheter, samhällsfastigheter och sjukvårdslokaler. Sådana nischer bör vara mindre cykliska än klassiska kontor och köpcentrum. Tror också på en något lägre "teknikrisk" här, för kontor och köpcentrum kan påverkas av jobba hemma/konsult-temat (jfr eWork) och e-handelns framväxt.
    Exempel: Northwest, Bonäsudden

Branscher att bli kär i

Dessa har jag inte fastnat för än men kanske snart:

  • Service/tjänster - till konsumenter, kanske också företag. T.ex. tandläkare, begravningsbyråer, sophämtning etc. Har förmågan att vara ocykliskt även om det inte är en direkt konsumentvara.
    Exempel: Tomra, Rainbow Tours, UTG (äger ingen)
  • Läkemedel - särskilt det som riktar sig till konsumenter. Blir ibland svårt att veta var man ska dra gränsen, Biogaia är kanske mer åt konsumentvaror?
    Exempel: JNJ (äger inte)
  • Förvaltning av pengar - har man väl fått in en kund så kan den bli fast. Högre avgifter om man gör ett bra jobb och pengarna växer. Tänker främst på nischaktörer inom "asset-management" även om resonemanget också passar på jättar som Blackrock.
    Exempel: Blackrock, Quercus (äger ingen)
  • Cement - så trist så att dammet yr och då blir jag intresserad. För så här tunga varor kan läget och transportkostnaderna spela roll, vilket kan skapa lokala marknader. Har länge längtat efter ett cementbolag i portföljen (ja, jag vet att det inte låter normalt) men hittills har jag inte hittat bolaget som har "det".
    Exempel: Lucky Cement, Akanca Cement (äger ingen)
  • Geografiska monopol som flygplatser, hamnar, skidbackar etc. Verkligen svårreplikerade tillgångar men man får se upp med bolag som inte äger tillgången och som har avtal som löper ut (jfr med en investering i Bromma flygplats).
    Exempel: Kopenhavns Lufthavne, TAV Havalamlari , Whistler (äger ingen)

Synpunkter?
Vilka branscher älskar du? Och är det några du börjar bli kär i? Jag vet att man inte ska förälska sig i något bolag men bransch kan väl vara ok? :-)

25 kommentarer:

  1. Av någon anledning så läser jag mest energi, försvar & fastigheter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, man får älska vilka branscher man vill :-)

      Radera
  2. Konsument och fastigheter ligger bra till då det är lite lättare att förstå verksamhet och värdering tycker jag.

    Sen har vi underhållning som Disney, Activision Blizzard med flera där det är lätt att förföras av produkterna men svårare att värdera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det är fina branscher! Underhållning svänger lite snabbare beroende på vad det handlar om.

      Radera
  3. Kul med dessa hat/älska-inläggen. Favoritbransch är tveklöst it/service samt bank!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul :-)

      It/service håller jag med om men när det gäller bank är jag smått skeptisk (förutom till nischbanker och nya innovativa finansiella aktörer).

      Radera
  4. Jag tycker att det märks i urvalet att det är länge sedan den senaste finanskrisen.

    Personligen har jag lättare att sortera bort branscher än att gilla dem. Jag har en ganska tung vikning mot IT och service men det är i de flesta fall kundernas branschutveckling som bestämmer utvecklingen i mina innehav. Det är en medveten strategi i urvalet eftersom det minskar min hävstång mot den allmänna konjunkturen och hittills är det även den typen av bolag som gått bäst i portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker mig ändå ta hänsyn till finanskrisen i urvalet. Vilken bransch är det jag är för positiv enligt din mening? Är det industri och fastigheter som är en farlig förälskelse? Generellt tycker jag, peppar peppar, att det är ganska defensivt (och just där visar jag kanske att det var länge sen senaste finanskrisen)

      Radera
    2. Industri, fastigheter, bank och delar av försäkringsbranschen :-). Är det verkligen branscher du attraheras av eller är det snarare så att det precis som i andra branscher finns en del russin som du vill komma åt i kakorna?

      Radera
    3. Älskar inte allt inom de branscherna utan i praktiken en hel del intressanta nischer. Det är den relativa enkelheten och tråkigheten jag lockas av :-) Kärleken till konsumentvaror är dock större!

      Banker gillar jag inte pga stora teknikrisker.

      Radera
    4. Då är jag med i matchen tror jag.

      Radera
  5. Vad tror du om PExA? Har själv nyligen klivit på då det verkar väldigt intressant :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättesvårt. Inte min typ av bolag eller bransch. För hög risk för min del, men är inte påläst. Känns spontant som en aktie som kan gå upp eller ner väldigt mycket.

      Radera
  6. Haha, en annan tänker helt om. Branscher att älska i nuläget: Olja och råvaror. Fullt med sånt i portföljen, men mest bara för att det är billigt. För mer långsiktiga innehav är konsumentvaror favoriter. Finns ju diverse Consumer Staples ETF:er som gett dubbla avkastningen mot S&P 500 och inte alls drabbades lika hårt i finanskrisen. Helt klart bra långsiktiga innehav om man hittar rätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror på långsiktig kärlek :-)

      I och för sig kanske man ska leta just bland de branscher som inte är populärt för tillfället. Problemet är att de nämnda inte styr sitt eget öde utan är beroende av marknadspriset på olja, koppar, eller vad det nu är. Jag har kunnat tänka mig branschen förut (då lågkostnadsproducenter) men nu tycker jag den är långsiktigt för cyklisk. Ska man hitta klipp är det i och för sig en bra utgångspunkt.

      En tanke kan dock vara att hitta en nisch inom råvarubranschen som är mycket mindre cyklisk än branschen som helhet. Det är alltför lätt att dra alla bolag över en kam, och vissa bra investeringar har jag gjort i bolag med låg råvaruexponering på råvarurelaterade börser (Kanada och Sydafrika).

      Ska man gå på fond/ETF spåret så låter de du tar upp riktigt intressanta! Visar också på faran med att bara köpa en indexfond och sedan vara nöjd!

      Radera
  7. Hej Gustav, bra inlägg.

    Till rätt pris skulle jag kunna tänka mig att köpa bolag i de flesta branscher men mina favorit branscher är i fallande ordning
    1. Consumer Staples: Mina favoriter är Food&Beverage, FMCG, Alcoholic beverages, (Håller mig borta från detaljhandel av livsmedel samt Tobak) Mina favoritbolag är Brittiska Reckitt Benckiser samt Unilever eller Schweiziska Nestle. (Tyvärr är värderingen mycket hög i nuläget så jag väntar med att öka mina positioner)

    2. Health care: Jag gillar Low tech Medical technology (tex Becton Dickinson, Coloplast, Stryker etc) Dessa bolag är inte utsatta för patent-stup på samma sätt som läkemedel och teknik-utvecklingen i denna sektorn är inte direkt revolutionerande utan snarare evolutionär och har åtminstone historiskt skett i små steg. Jag gillar även läkemedelsbolag som Novo Nordisk som har en stark intern utvecklingsavdelning. Jag är mer skeptisk till läkemedelsbolag som endast driver sin tillväxt genom förvärv. Jag är även mer tveksam till Medicinteknik inom mer avancerad teknologi som är utsatt för större teknikrisk.

    3. Financials: Jag gillar banker som håller sig till in -utlåning(tex Wells Fargo) och inte en massa andra mer riskfyllda finansiella verksamheter. Jag gillar även försäkringsbolag (tex Aflac, Torchmark eller Discovery etc) Jag gillar även kreditkortsbolag såsom Visa. Jag är inte så intresserad av REIT:s eftersom de generellt har så hög skuldsättning men det är helt klart en stabil bransch som ger hög passiv inkomst och jag har ändå lite exponering.

    4. Consumer Discretionary; Jag gillar bolag som säljer varor som alltid kommer efterfrågas såsom klädbolag (Tex Inditex eller H&M). Konsumentvaror som slits och måste bytas med jämna mellanrum kan också vara intressant som tex Vinterdäck från Nokian Tyres. Jag är däremot inte intresserad av "durables" som tex vitvaror. Jag är heller inte lika intresserad av Entertainment(tex Disney) samt Lyxvaror(Tex LVMH, Tiffanys) men kan tänka mig köp till rätt pris. Disney och Tiffanys börjar se intressant ut.

    5. Industrials Jag är inte särskilt förtjust i kapitalintensiv tung industri men kan tänka mig industribolag som har stor serviceverksamhet och jag har lite exponering mot Kone som verkar i hiss-oligopolet. Deras Schweiziska konkurrent Schindler är också intressant. Har även sneglat på distributörer såsom Fastenal men inte köpt något.

    6. Information Technology: Jag tycker det generellt är lite för hög teknik-risk (tex Apple, Samsung etc) i denna sektorn eftersom jag endast vill köpa och aldrig sälja men har sneglat på bolag inom IT-service som tex Infosys, Accenture, Cognizant, NNIT. Vitec är också ett bolag som ser intressant ut inom mjukvara.

    7. Energy; Jag är inte så intresserad av sektorn men har sneglat på Big Oil och någon av de sju systrarna men aldrig köpt(Borde antagligen gjort det när oljan var under 30$). Oljeservice är lite mer riskfyllt än "Big Oil" men skulle kunna tänka mig något bolag med stark balansräkning (Tex TGS-Nopec) då jag tror det är särskilt viktigt att inte vara högt skuldsatt i denna cykliska sektor. Det är utom tvivel att "grön energi" kommer öka i framtiden såsom solenergi, elbatterier och vindkraft men jag känner ändå att teknikrisken är lite för hög för en köp/behåll investering.

    8. Materials; Jag skulle kunna tänka mig att köpa någon färgtillverkare men äger inget ännu. Gruvindustrin är jag däremot inte lika förtjust i även om värderingen för flera bolag ser attraktiva ut och kanske håller den senaste super-cykeln på att bottna men vem vet. (Pricka botten är antagligen lönlöst)

    9. Utilities; Jag har inget särskilt intresse av denna sektorn men tex bolag som Fortum är en stabil aktie.

    10. Telecom; Jag har heller inget speciellt intresse av denna sektorn men tex T är förstås en stabil aktie.

    /Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra genomgång och jag resonerar i stora drag likadant. Gillar i och för sig inte banker och har inget emot REITs. Affärssystem och programvaror gillar jag om de är dominerande i en nisch (läs Vitec) och där skulle jag kunna tänka mig fler sådana bolag.

      Utilities som sysslar med vatten (vattenkraft) är jag lockad av vid närmare eftertanke, men det kryllar tyvärr inte av köpvärda bolag i den nischen.

      Radera
  8. Hade gärna köpt aktier i cementföretag om de tjänat bra. Heidelberg cement tjänar inte bra. Det verkar inte de flesta andra (Lafarge, Holcim m.fl.) göra heller. Så nej, cement är inte en bra bransch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lucky Cement Ltd (noterat i London) och Akcansa Cement (Turkiet) tjänar bra. Men jag vet inte om Pakistan och Turkiet är de mest naturliga valen av länder att investera i, även om Pakistan kan vara bättre än sitt rykte.

      Radera
  9. Hej, vad tycker du om spelföretag? Starbreeze är en favorit för mig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte fel, svårt att hitta bra kandidater bara. De spelbolag där du "prenumererar" och har återkommande kunder tror jag är bäst. Typ Paradox. Sen är de bolagen till sin natur ganska ryckiga i sin intjäning vilket försvårar bedömingar.

      Vet inte om det var så mycket svar, men så tänker jag i alla fall!

      Radera
  10. Mycket är redan sagt, men här är mina favoritbranscher.

    Konsumentvarusektorn (såväl dagligvaror, "consumer staples", som sällanköpsvaror, "consumer discretionary"); läkemedelsföretag med konsumentvarusektorkaraktär (som Gustav är inne på i sitt inlägg) samt verkstadsföretag (trots cyklerna).

    "Rena" läkemedelsbolag (med enbart något storsäljande läkemedel) försöker jag dock undvika, vill gärna ha det där benet in i engångsmaterial som säljs till sjukhus, laboratorier med flera. Även fullt acceptabelt med bolag som inte utvecklar egna läkemedel utan endast säljer medicinsk utrustning och/eller andras läkemedel. Ser alltså positivt på en efterfråga som kontinuerligt och ofta förnyas.

    Några sådana nordamerikanska bolag jag följer är (tickers): BCR; JNJ; CAH; BDX; CVS och WBA. Bara ett urval och inga köprekommendationer.

    Finns många fina svenska verkstadsbolag, vilka jag har en viss svaghet för.

    Med vänlig hälsning

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tillägg: även geografiska monopol à la flygplatser faller mig i smaken. Då dagtingar jag med mitt miljösamvete...

      Med vänlig hälsning

      Carolus

      Radera
  11. Jag gillar fastigheter och äger en del aktier i branschen.
    Fastigheter har på lång sikt varit en riktigt bra investering, dock är jag lite skeptisk den närmaste tiden då jag tror vi går mot en bobubbla.. Priserna har rusat i år nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fastigheter är bra och jag intalar mig, rätt eller fel, att vissa typer är säkrare än andra. Har själv en viss exponering även om det bara är ett bolag i Sverige. Äger Northwest, Bonäsudden och 8990 holdings.

      Radera