onsdag 27 januari 2016

Vad jag köper i bra och dåliga dagar


När börsen rasar så försöker jag köpa kvalitet. Samma sak när börsen inte rasar förresten :) Det är bara det att kvaliteten är lite billigare. Ras kan ju översättas med rea också. Glöm Bull och Bear, det viktiga är att köpa "Sheep" :-)

Småbolag i Sverige...
Det som kan vara köpvärt är såklart bolag som fått lite extra stryk. 2015 var småbolagens år, men hittills har 2016 inte varit det. Jag står beredd att öka i Vitec och eWork vid nedgång. De är fina småbolag med tillväxt, utdelning och konkurrensfördelar. Om man bara ska köpa ETT bolag och glömma den i 5 år är faktiskt Vitec mitt val (och Discovery i utlandet). H&M kan man också köpa, det finns ju en gammal oskriven tumregel att det aldrig är fel att köpa H&M under 300 kr.

Just H&M är väldigt populär bland bloggare, se Lilla Ekonomens utmärkta sammanställning av bloggportföljer.

Under hösten har jag ändå kommit fram till att små bolag är det jag ska fokusera på. Ett annat svenskt småbolag på radarn, förutom Vitec och eWork är Biogaia. Jag tycker dock att det fortfarande är för dyrt. Skånska Energi är kanske något jag också ska titta på, men tillväxten är långt ifrån imponerande, i och för sig beroende på låga elpriser om jag får gissa.

Och utomlands...
Annars tittar jag en hel del utanför Sverige. Senaste lilla bolaget jag köpt, Savaria Corp, sysslar med trapphissar och mobilitetslösningar för USA:s och Kanadas pensionärer. Lite samma demografiska tema som sjukvårdslokalerna i Northwest Healthcare REIT. Världens ledande cementmaskinsbolag (!) befinner sig också i portföljen sedan en kortare tid och ska få ett inlägg snart. Det här är bolag som är ganska långt ifrån en svensk börsnedgång, även om alla börser på sitt sätt hänger ihop.

Så som konkret svar på frågan vad jag köper i raset så är det trapphissar och cementmaskiner:-)

Jag har 1/3 svenska bolag i portföljen och 2/3 på utländska marknader så en renodlad svenskt börskollaps skulle påverka mig något mindre än andra.

Fullinvesterad min melodi
Sen tycker jag inte man ska fokusera på ras, vare sig på börsen eller i största allmänhet:-)

Viktigast är inte att försöka undvika raset utan att se till att vara med i racet. Jag ligger konstant fullinvesterad så när på en mindre kassa på 2-3 procent av portföljen. Den kan slängas in om något bolag drabbas av en kursmässig negativ överreaktion.

Jag tajmar inte marknaden eftersom jag inte tror att det skulle skapa någon överavkastning för mig. Jag fokuserar på att hitta bra bolag och lägger tid på det istället för marknadens rörelser. Med det synsättet missar jag i alla fall inte några bra dagar. Och det kommer trots allt fler bra än dåliga dagar, i alla fall om man ser någorlunda optimistiskt och statistiskt på saken! Sprang förresten på en video som går igenom vad det kan "kosta" att stå utanför marknaden. Den heter "The 10 Best Days" och är klart sevärd.

Sen finns det alla möjliga strategier och man får hitta det som passar en själv. Kavastu är t.ex. en som med framgång hanterar marknadens nyckfullhet.

Vad köper du i raset? Och är du fullinvesterad?

31 kommentarer:

  1. Bra inlägg och jag instämmer i tankarna kring att vara "all-in".

    Vad jag köper i raset?

    Blir ett inlägg om det imorgon torsdag...

    SvaraRadera
  2. Personligen tycker jag att hela snacket om ras är överdrivet för småbolag. Om kalenderåret hade börjat 1:a juli istället skulle vi snarare prata om att det här var en sättning efter en fantastisk uppgång under det första halvåret. Dessutom är det många bra småbolag som inte minskat särskilt mycket alls. Nordic Camping -1 %, Formpipe + 10 %, Boule -0,5 % och BTS Group -2 % är allihopa lite av en besvikelse om man vill köpa på sig mer aktier.

    Men med växande småbolag räcker det med att vi får ett avbrott i uppgången så att bolagen kan växa ikapp sin värdering och bli billiga igen. Ework är kanske det bästa exemplet som växer med över 20 % och dessutom stärker sina marginaler vilket innebär att P/E lär trilla ned till under 15 om man får tro Börsveckan.

    "Kraschsektorer" såsom emerging markets och oljeservicebranschen gör mig lite sugen men vi får se hur jag gör med det området. Min princip är att aldrig vara fullinvesterad men just nu blir det lite tight som småbarnsförälder och minskade sparambitioner.

    Förövrigt har jag suttit hela dagen fördjupad i analyser av hur genetisk information påverkar riskvärderingen i livförsäkringar. Den stora slutsatsen i den frågan är nog att Discoveries modell med livstilsförändringar är robust och kommer att kvarstå som det bästa sättet att påverka riskvärderingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt, man kan diskutera om det är ett ras ännu och effekten av att räkna kalenderår. Är sugen på att öka i eWork och Vitec ändå, särskilt om det blir ett ras på allvar.

      Emerging markets är jag alltid sugen på, eller snarare fantastiska bolag som finns där. Discovery är nog det främsta exemplet, ett bolag som jag verkligen tror på och har en unik affärsmodell. Kanske är du sugen att kika på dem? Min bild är att de är främst i världen när det gäller "positiva incitament".

      Radera
    2. Försäkringsbolag är så jäkla tråkiga att titta på. Men jag är onekligen sugen på Discovery helt enkelt därför att jag gillar affärsmodellen och att Sydafrika har långt mer liberala regler för försäkringsbedömningar än i Europa och USA.

      eWork tycker jag faktiskt ser ganska billigt ut redan nu och Vitec skulle verkligen var trevligt att köpa in sig i igen om tillfälle bjuds (till nuvarande värdering ligger de däremot mellan köp och säljkurserna för mig)

      Radera
    3. Av försäkringsbolag är i alla fall Discovery roligast att kolla på tycker jag :) Det blir ju en mix av försäkring, psykologi och beteendevetenskap, typ.

      Ska blir kul (förhoppningsvis) att se vad eWork och Vitec rapporterar. För eWork är det marginalen som är extra viktig och för Vitec om tillväxten fortsätter.

      Radera
    4. Ser det som relativt utstakat att tillväxten I Vitec fortsätter, Dom har ett fint kassaflöde och ett stort förvärvsutrymme och redan nu är det vinst inhandlat som inte get fullt utslag på årsbasis än och det kommer öka ytterligare närmaste kvartalet troligen. Hypotetiskt vid ett VPA I slutet på -16 på upp till 4:- vad har du för P/E då? :-)), så när det ramlar under 60:- strecket ser det inte så farligt dyrt ut för mig...

      Radera
    5. Brukar kolla på introduce. Där ligger prognosen på ca 3 kr för 2016 (om jag räknar rätt). Men det har kommit förvärv efter det och lär väl bli nya förvärv också. Tillväxt, starka konkurrensfördelar och ett litet bolag. Jag gillar Vitec :-)

      Radera
  3. Har ökat i Picanol. Picanol handlas till 7 gånger väntade vinsten för 2015. Det är en intressant värdering för ett bolag med starka konkurrensfördelar, världsledande position i vävmaskinsbranschen och en VD med utmärkt track record. Att utdelningen är minimal är inget jag fäster större avseende vid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser onekligen ut som ett fint och billigt litet bolag. Och som aldrig hotas av trådlösa lösningar :-)

      Tyvärr är jag närmast en utdelningsfundamentalist och vill därför ha högre utdelningar. Men utdelning finns och den förväntas också växa: http://www.4-traders.com/PICANOL-5937/financials/

      Vet du förresten varför de har så låg utdelningsandel?

      Radera
    2. Det är för att ledningen har samma policy som Buffett. Om bolaget kan förränta pengarna bättre än ägarna, gynnar det även ägarna att så mycket som möjligt återinvesteras i verksamheten. Eftersom VD Luc Tack också äger 89 procent av bolaget och utdelningar är beskattningsbara, är det vettigare att återinvestera även ur skattesynpunkt.

      Radera
    3. 3D skrivare kan väl snart printa ut kläderna/tygerna istället för vävmaskiner, så Gustav var inte så säker på att IT(trådlöst) inte kan fixa detta ;)

      Allt gott
      /DanielWikstrom

      Radera
    4. @Irving Kahn Är ROE på 18-20 % så fantastiskt? Kunde de inte avstått från den sista investeringen och delat ut lite till?

      @DanielWikström Sant, man vet inte vad 3d skrivarna hittar på. Så går när man ska vara rolig:-) Skulle inte förvåna om betalningslösningen blir Seamless också :)

      Radera
    5. Lönsamheten i Picanol är kanske den högsta jag sett i ett verkstadsbolag. Det som påverkar beräkningarna är att de äger 30 procent i ett annat bolag, Tessenderlo, som är upptaget till 294 millar på balansräkningen. Rensat för det är totala tillgångarna 230 millar. EBIT de kommer tjäna i år är cirka 84 millar. Det ger drygt 36 procent ROA.

      Med så bra avkastning vore det rent kriminellt att dela ut större summor och att dela ut då är i själva verket värdeförstörande, dvs. sänker ägarnas förmögenhet mer än utdelningen i sig. Om man vill kan man alltid sälja av aktier och på så sätt få en home-made dividend. Ser inget egenvärde i utdelning om det inte är så att ledningen har fantasibrist och inget att göra med cashen.

      Radera
    6. Tack, intressant. Ska ta och plocka fram den gamla Picanol-analysen i Värdepappret.

      Och sen en fundering, om man tar H&M så har ju de hög ROE och ROA, men de delar likväl ut nästan hela kassaflödet. Är det så enkelt att verksamheten inte kan ta emot mer investeringar eller att ROA skulle sjunka om de sysselsatte mer kapital. Vad skiljer dem åt?

      Ett egenvärde med utdelning skulle vara att ledningen prioriterade bort de sämsta investeringarna (men i Picanols fall är alla investeringar väl värda att göra antar jag).

      Radera
    7. Ja, för att vara fair så har Picanol historiskt byggt kassa så allt återinvesteras inte till fantastiska IRR-siffror. Nu investeras det mesta i Tessenderlo och därför vill ledningen också mergea Picanol och Tessenderlo för att kunna använda de fina kassaflödena från Pic i Tess. Mellan 2009 och 2013 byggde bolaget en stor kassa som senare användes för att köpa franska statens andel i Tess. Under den här tiden har pengarna bara legat i bolaget men då är ledningens argument att de lyckats generera stark avkastning trots att det tog ett tag för pengarna att investeras i något produktivt.

      Hm delar ut säg 80 procent av vinsten, men har trots detta ett uttalat mål att växa med 10 procent om året. De vill växa med kvalitet och hade allt återinvesterats hade de teoretiskt kunnat växa 50 procent om året. I praktiken är det inte möjligt och man måste hitta rätt lägen, rekrytera rätt medarbetare och allt sånt och med de faktorerna i bakhuvudet har ledningen bestämt att 10 procent tillväxt i butiker är rimligt per år. Sedan är det också så att Hm hyr de flesta av sina lokaler och eftersom man skriver kontrakt på säg 10 år har de en hög grad av leasing. Det är en slags dold skuldsättning som inte syns i balansräkningen. Inom ett par år måste hyreskontrakt tas upp i balansräkningen både som skuld och tillgång. Logiken är att att hyra en lokal till sin innebörd är samma sak som att lyfta ett lån och sedan köpa en fastighet. Bägge innebär att man för x antal år framåt binder sig vid att betala en viss summa varje år.

      Radera
    8. Tack för bra input. Som vanligt ger du mig något att fundera vidare på :-)

      Radera
  4. Jag har köpt lite varje dag i de flesta av mina bolag under hela januari. I slutet med mer fokus på högutdelare eller sådana som blivit pga nedgången. Fortsätter så tills det vänder:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr eller senare lär det vända :-) Lycka till med investeringarna!

      Radera
  5. Hej Gustav
    Jag försöker köpa både under upp och nedgång. Kanske är vi på väg in i en recession men faktum är att ingen kan förutspå hur börsen ser ut om 3 år och därför försöker jag inte heller tajma mina köp. Flera av mina kärninvesteringar såsom PEP, MKC, BDX, MDT, UNA etc tycker jag fortfarande har hög värdering och jag ökar inte men jag har på senare tid ökat i Discovery, Indiska banker samt Hennes&Mauritz. Jag funderar på att öka i Wells Fargo, Van De Velde eller Nestlé, samt att köpa "Big Oil" som nu är nedpressade och de har historiskt sett över flera decennier gett en överavkastning på ca 2-3% jämfört med index. Kruxet är bara att man måste acceptera extrem volatilitet och att de kan gå kräftgång under lång tid.
    Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande bolag! De första känner jag till men Van De Velde är nytt. Ett liknande bolag jag slängt ögonen på är Silvano Fashion i Estland (8 % yield). Men Belgien är nog säkrare.

      Big Oil avstår jag men, som börspodden eller fondpodden sa, man bör i så fall köpa de med bra balansräkningar. Själv är jag något "rädd" för att omställningen bort från olja går snabbare än man tror (men jag kan ha helt fel).

      Kul att du upptäckt Discovery, verkligen ett favoritbolag för mig. Och Indiska banker...var köper du dem, är det i New York? Länk: http://topforeignstocks.com/foreign-adrs-list/the-full-list-of-indian-adrs/

      Radera
    2. Hej, Jag tror att de enda privatägda indiska banker som går att köpa för västliga investerare är HDFC bank, Axis bank och ICICI bank. Axis bank är noterat i London som GDR och HDFC bank och ICICI bank i New York som ADR. Jag har själv Axis bank och HDFC bank. HDFC bank har varit en bra investering för mig men har nu tyvärr gått så starkt att värderingen är för hög. Dessutom är värderingen för ADR:en i New York mycket högre än motsvarande i Indien. De andra två bankerna är mer rimligt värderade även om HDFC har en bättre historik. Indiens banksektor är attraktiv men det är naturligtvis också hög risk och Wells Fargo är naturligtvis mycket säkrare. De mer effektiva privata bankerna tar marknadsandelar från de statliga dominerande bankerna. Indien har också hög BNP tillväxt och en snabbt växande medelklass samt en bra demografi. De har också en premiärminister och en riksbankschef som verkar kapabla, men detta kan förstås förändras efter nästa val.

      Radera
    3. ICICI och Axis har 4 stjärnor enligt Morningstar. En indikation på att de trots allt kan vara helt ok värderade. HDFC har tre. Axis har narrow moat, de andra vet jag inte.

      Kan inte mycket om Indiska banker. Kanske ska man hålla utkik på konkurrens från Fin-tech bolag, eller så går det långsammare där än det kan göra här. Med tanke på situationen i stort skulle jag gå på den med bäst historik och minst andel dåliga lån, typ Indiens Handelsbanken. Antar att det är HDFC? :-)

      Radera
  6. Dåliga dagar och tider går tankarna lätt till Caribbean Utilities Comp Ltd som är noterat i Toronto.
    Geografisk moat, exklusiva avtal som är långa över tid, el och data behövs och rika invånare som gärna betalar! Dessutom ok avkastning.... enkelt val för mig!!

    All the best,

    P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är inte dum alls. Möjligen är orkaner en naturlig risk men verksamheten som sådan riktigt bra. Jag själv tycker kanske skuldsättningen är lite hög, men å andra sidan stabil verksamhet och långa kontrakt.

      Om du gillar denna typ av bolag kan jag nämna North West Company (inte att förväxlas med Northwest Healthcare). De har mat-butiker i avlägsna områden och Karibien. Consolidated Water är också ett bolag med geografisk moat och karibisk touch :-)

      Radera
  7. En strategi i tider som dessa ar att allokera delar av sin portfolj till cash. Lite trakigt, men funkar som en ok hedge. Risken ar att man missar tillfalliga rebounds. Beroende pa hur spridda innehav man har over varlden, sa kan shorta mini index futures vara ett relativt billigt hedge alternativ, dock mer komplext och inte vart det om man inte kan fa det ratt.

    Kul att du gillade "the 10 best days" fick manga forfragningar om "the 10 worst days" pa Twitter och bloggen. Researchen ar klar sa kanske far upp den imorgon, dock mer troligt under nasta vecka. Kan bli preview i Lordagens nyhetsbrev.

    Bada reasearch artiklarna ar gjorda pa US. Kan dock gora dem pa i princip vilken marknad som helst. Fick en forfragan om Thailand pa bloggen, sa kommer komma upp snart. Om du ar sugen pa nat annat land, ar det bara att droppa en kommentar pa bloggen sa ska jag forsoka fa upp det ocksa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar! Kan vara klokt att ligga med cash, det är så lätt hänt att man missar uppgången som kommer förr eller senare. Man vill ju inte missa de 10 bästa dagarna :)

      Visst kan ideér där man tajmar marknaden vara simpla men ändå väldigt framgångsrika, här är en sådan som diskuterades i Placera Stockholmsbörsens podd: https://soundcloud.com/stockholmsborsen/da-bottnar-borsen
      Har ändå väldigt svårt att sälja fina bolag och investerar man globalt är allt i alla fall inte kopplat till just Stockholmsbörsen. Har 1/3 i Sverige.

      Ser fram emot den nya videon! Verkar redan vara ute? Länk: https://www.youtube.com/watch?v=W6CK_ocbI9Q

      Radera
    2. Jo, den risken finns alltid. Jag skulle saga att det har med att gora hur lang investeringshorisont du har. Ar du langsiktig 1+ ar eller aven flera ar, sa tror jag personligen det ar battre att sitta still kanske aven tanka lite nar den har fallit. Den enda risken med detta ar att man har fel, dvs bolaget var ej av den kvalitet man trodde, eller att nedgangen beror pa en strukturell forandring.

      Vi revisar vara portfoljer 4ggr per ar och darfor blir en cash position oftast inte sa langvarig, pa sin hojd ett par manader. Iom att vi har koncentrerade portfoljer runt 12-15 aktier sa leder det ibland till en bra hedge, och ibland till nagot svagare avkastning an om vi varit fuillinvesterade. Var cash position ar oftast inte storre an ca 10%. Oftast resultat att vi ansett oss ta ett felaktigt beslut gallande en aktie och saljer den for att skydda insatsen.

      Yes, den ar/var ute som du sa. Prenumerationen pa Andrew's Youtubekanal ger ofta access till videon snabbast, da det tar nagon dag att fa text och formattering klart for de som hellre laser. Men den ar uppe ocksa sen i Fredags: http://babinow.com/blog/the-10-worst-days/

      Kommer borja kika pa lite olika lander framover och se hur de skiljer sig at. Trakigt att bara kolla US ;)

      Radera
    3. Kloka tankar. Har ni förresten några "öppna" portföljer eller fonder så att man kan se hur ni investerar? Och hojta gärna till om du hittar något spännande land. Vissa länder går inte att investera i via Avanza, men de har ändå bäst utbud från Sverige (tror jag).

      Radera
    4. Tvivlar pa att de ar tillgangliga utanfor Thailand pa nagon plattform, da de ar lite efter har med sant. Dock ska AEC (ASEAN Economic Community) oppna upp sa att det ska vara enkelt att na alla ASEAN lander via en plattform oavsett vad fonden ar lokaliserad.

      bit.ly/ONE-STARS (Thai Equity) - Underperfomring, men har borjat plocka in lite pa index nu. Det finns nagra olika anledningar till var for den underpresterar som var utanfor var kontroll och inte har med var strategi att gora. Men jag ska inte skylla pa nagot av dem. Performance hade inte varit sasom vi siktar pa i vilket fall, men vi hade varit en bit over index iaf.

      bit.ly/ONE-STARS - ASEAN fond som investerar i Filippinerna, Indonesien, Malaysia, Singaore och Thailand. Mycket bra performance. Fran vart inception datum ca 1,5 ar tillbaka ar vi top3 i varlden bland ASEAN fonder galllande avkastining. Flukturerar mellan 1-3 iom att det ar ganska tight i toppen och kan skilja fran dag till dag.

      Var Asienfond ska oppna snart tillsammans med en Malaysisk fondforvaltare (ovan namnda ar i Thailand) och kommer erbjudas i ringgit, SGD, och USD, sa kommer troligtivs vara lite mer lattillganglig.

      Nagon gang i framtiden, kanske pa 3 ars sikt, hoppas jag att vi ska kunna erbjuda fonder som anvander var FVMR metogologi for skandinaviska investerare. Ni kan investera nu ocksa, bara att det inte gar att handla genom svenska maklare och det ar en del pappersarbete som behover goras intitiellt. Om du skulle vilja investera i nan utave de fonderna sag bara till sa hjalper jag dig med pappearna.

      Med babinow.com vill vi visa den research vi gor och samtidigt som vi utbildar investerare sa gor vi det utifran vart framework.

      Har ar en unlisted video som ger en grundlaggande forklaring till var FVMR metodlogi: https://www.youtube.com/watch?v=BG_rrmDGIDY

      (btw, jag kan inte lista ut hur jag kan bli notifierad om nagon svarar pa en kommentar har, sa tweeta mig garna med lanken om du har nagra foljdfragor sa kommer jag hit och svarar)

      Radera
    5. Tack för tipsen, ska kolla in och fundera!

      Radera