onsdag 20 augusti 2014

Sommaraffärer, Twitter och ekonomiprat 9 september



Under sommarmånaderna blev det inte bara vilande i hängmattan. Under några intensiva dagar gjorde jag en del affärer, ett möjligt tecken på börsabstinens. Syftet var att få ner antalet bolag något och satsa mer på de starkaste korten. Portföljen är nu nere på 15 bolag. Kommer mer om portföljtankar i ett inlägg framöver.


Två utförsäljningar

Skanska
Skanska såldes av på 148 kr. Visserligen ett fint bolag, men bestående konkurrensfördelar? Jag är inte så säker. En trigger till försäljningen var att jag upptäckte att Vinci som är många gånger större inte bedöms ha en vallgrav av Morningstar. Morningstar kan ha fel men som man brukar säga, "om vallgraven inte känns uppenbar så finns den troligen inte." (tack Magnus/Lou Mannheim)

Nej, utan "vallgrav" så är det svårt att bottna i en investering och man är ute på djupt vatten. I alla fall enligt mina investeringskriterier.

Visserligen är Skanska ganska stora i Norden och där finns fördelar i form av oligopol, politiska kontakter (?) etc. Men 57 procent av intäkterna är utanför Norden åtminstone där lär det vara stor priskonkurrens. Generellt är jag orolig att de enbart konkurrerar med pris även om "mjukare värden" som grönt byggande, pålitlighet, stor kassa etc givetvis är bra för stunden men inget strukturellt hos bolaget.

Coca-Cola
Sålde Cola strax under 40-dollarstrecket. Ju mer jag funderar på det så är Cola ett bolag jag inte vill äga. Har växt fram en tanke om att de bolag som aktivt försämrar folkhälsan eller världen (t.ex. vapen, tobak och Cola) går bort. Dels är det känslomässigt, jag vill inte äga "negativa" bolag sett till vad de gör. Men det innebär också en risk för minskad försäljning i takt med upplysta konsumenter och risk för reglering, jfr tobaksbolagen. Är nog värt ett separat inlägg detta :-)


Ökade i några bolag
Här är de största köpen jag gjort under sommaren:

Handelsbanken
Handelsbanken ökade jag på kring 313. De är en del av det svenska bankoligopolet och kräver knappast någon närmare beskrivning. Kan väl nämna att jag köper den mindre omsatta B-aktien för att maxa utdelningen. Den aktien har lägre pris men samma utdelning som den mer beryktade A-aktien.

Annars är väl Avanza (som gör allt rätt) och möjligen Swedbank (med sitt mäklarmonopol) något som lockar. Men jag stannar vid Handelsbanken tillsvidare.

eWork
Fler eWork-aktier blev det på 40,80 kr. Ifrågasatt för sina lövtunna marginaler men jag tycker att de är på rätt spår. Ett frågetecken för om jag är tillräckligt insatt i branschen men jag försöker lära mig. Hursomhelst finns fina prognoser på Introduce och de bygger fet kassa som förhoppningsvis kan ge rika utdelningar framöver. Möjlig nätverkseffekt och de misstas ibland för de mindre attraktiva konsultbolagen (som har mycket större risker eftersom konsulterna är anställda).

Telia
Ökade i Telia kring 50-lappen. Har velat en del i min syn på Telia men när Skagen gick in tippade det över. Att även börspodden och sparpodden är ense om att de är teleoperatör nr 1 (om jag minns rätt) bidrog också. Men man ska göra sina egna analyser och jag har då inga jättehöga förhoppningar på tillväxt i Protector-klass. Nej, det här är en högränteplacering och en defensiv placering som knappast slår index i goda år.

Den höga direktavkastningen och de starka konkurrensfördelarna lockar. Tack SvD förresten vars krönikor (som ondgör sig över monopol-tendenser) också gjort mig övertygad om bolaget storhet. Jag tror på att de som marknadsledare har starka konkurrensfördelar, deras jobb med kundnöjdhet, och utbyggnaden av fibernätet.

En lite mer offensiv placering vore att ersätta dem med Bahnhof som tuffar på betydligt snabbare även om risken där möjligen är högre.

Famous Brands (ZA)
Ökade på 102 Rand, lite dyrt och jag hade ingen vidare tajming. Men 13 raka rekordår trots finanskrisen, vad sägs om det? Möjligen är det 27 raka rekordår enligt en annan bloggare. Hursomhelst är detta bolag av yppersta klass sett till den finansiella historiken. Och framtidsutsikterna ser inte så illa ut för den delen heller! Sydafrika är basen men snabbmatsgiganten har t.ex. skruvat upp takten i Nigeria och Mellanöstern.

Givetvis inte "billigt" med P/E 25 på årets vinst men när E hela tiden ökar så växer bolaget ikapp, och förhoppningsvis om, sin värdering. Vinsttillväxten är över 20 % per år senaste 20 åren och utdelningstillväxten 30 % per år senaste 5 åren vilket är svårslaget.

Woolworths (AU)
Ökade i Woolworths på 36.38 som ett bättre, nyttigare, alternativ än Coca-Cola. Har läst att totalmarknaden ska öka från 2,2 miljoner kvadrat i yta till 2,8 år 2020. Då borde Woolworths som den största aktören i en duopolmarknad (två stora aktörer) vara med och knipa en stor del av den kakan.

Bubblar-köp på gång
Tittar på lite olika bolag i Afrika och har några spännande idéer. Mer om det senare! Men Dangote Cement är längre ifrån en placering. Tyvärr alltför dålig info och det hela känns inte helt transparent. En sådan sak som att ökningen av free-float från 7 till till 20 % har skjutits upp till oktober 2016 borde man väl informera om? (hittade infon på annat håll). Det gör även aktien väldigt svårköpt  pga stor spread.

Twitter
För den som missat det vill jag flagga att jag sedan en tid finns på Twitter. Har börjat få viss vana och aktivitet där de senaste tiden (bloggabstinens?). Där heter jag gustav@aktieblogg och gå gärna in och följ. Försökte komma på något bättre namn, men det får duga. Alla snåljåpar, Lundaluppare och Ägamintidare mfl har lättare när det gäller namnval i olika sociala medier :-)

Ekonomiprat
Nästa ekonomiprat blir tisdag 9 september på Belgobaren kl 18. Anmäl dig enklast här i kommentarsfältet. 25 platser är bokade. För tydlighets skull ska sägas att det inte krävs att man bloggar, eller är en flitig bloggläsare av ekonomibloggar. Det viktiga är att man på något sätt gillar ekonomi. Välkommen!

Vad säger du om sommarens affärer? Och kommer du med på Ekonomiprat? Eller syns vi åtminstone på Twitter  :-) ?

58 kommentarer:

  1. Behöver jag anmäla mig eller har jag en stående plats? ;) oavsett så kommer jag!

    Mvh,
    Snåljåpen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt, du har en garanterad plats. Sittplats :-)

      Radera
  2. Svar
    1. Perfekt, välkommen! Vi får diskutera Coca-Cola, Whole Foods och Bakkafrost bl.a tycker jag.

      Radera
  3. Är också sugen! Anmäler mig härmed!

    SvaraRadera
  4. Alla har olika strategier, men jag har svårt att motivera en P/E-multipel över 25. Inga träd växer till himmelen och så säker på ett bolags framtid är jag sällan att jag är beredd att betala dem multiplarna. Hur ser du på risken för att tillväxten i ett sådant högvärderat bolag mattas av, med följd att multipeln faller? Att växa in i värderingen förutsätter att tillväxten fortsätter som förut och få bolag kan växa 20 % per år. Det är det som gör mig rädd och min ovilja att betala sådana multiplar gör att jag har få case att köpa i dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av de bolag jag kollat är det få, om ens något, bolag som har en sådan extremt fin historik utan avmattning. Visst det bygger på att det hela fortsätter men uppenbarligen gör de något rätt, år efter år.

      Det är inte heller bara historiken i sig utan min tro är att de har starka konkurrensfördelar och också agerar i en supertrend (fler äter ute) i en snabbväxande världsdel. T.ex kan de bygga first-mover"-advantage i Nigeria och andra länder. Visst är det dyrt men jag betalar i alla fall för kvalitet.

      Men med allt det sagt så vill jag ändå ge dig rätt. För om något går snett kan de verkligen inte motivera sitt pris. Men med historiken och konkurrensfördelarna så vågar jag ta den risken. Se t.ex. denna kurva som mer eller mindre är ett rakt streck: http://www.corporateinformation.com/Company-Snapshot.aspx?cusip=C710I8730

      Radera
    2. Kommer Irving Kahn att ära oss med ett besök på Belgobaren? Jag vill prata Australien!

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera
    3. Så länge du är trygg med det, vi är alla olika och har olika strategier. Det finns många vägar till himmelen. Fin kurva, påminner om Walmart för ett antal år sedan. Walmart har fått se avmattad tillväxt under senare år. En annan fråga: liksom jag själv verkar du gilla bolag på exotiska marknader. Jag köper på sådana marknader då jag kan hitta lågt värderade bolag. Säkerligen måste det finnas lika fina bolag i Sverige och Norden till dylikt höga multiplar. Frågan är då varför du ratar dem. Genom att köpa högvärderade bolag på hemmaplan undviker du kulturskillnader, höginflationsländer, höga courtage, märkliga redovisningsprinciper, källskatt på utdelningar etc. Är bara nyfiken ;)

      OQ: Tyvärr är svaret nej på din fråga.

      Radera
    4. Går det att övertala min gode herre? :)

      Mvh,
      Snåljåpen

      Radera
    5. Irving, det var en så bra fråga att svaret kommer i form av ett särskilt inlägg under helgen.

      Skulle förresten liksom Olle tycka att det var mycket kul om du kom till Belgobaren :-)

      Radera
  5. helt rätt att öka i Ework!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det! Borde i alla fall bli en saftig utdelning till våren om allt går som det ska.

      Radera
  6. Jag kommer! Mvh Lina

    SvaraRadera
  7. Hej,

    Jag kommer också gärna.

    Mvh
    /Miguel

    SvaraRadera
  8. Jag kommer!
    Mvh
    Viviana

    SvaraRadera
  9. Släpar mig från Västerås!

    /Kenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, välkommen! Vi måste se till att prata Protector och Vardia bland annat. Eller ja, det blir nog svårt att undvika :-)

      Radera
    2. ...starkt att du tar dig hela vägen från Västerås. Borde vara gratisöl pga det :-)

      Radera
    3. Ser fram emot gratisöl ;-) På grund av förflyttning mellan två städer kommer jag också att bli lite sen. Hinner inte till kl 18 men jag dyker upp så fort jag kan! Kanske 18.30 eller så, hoppas det funkar det med och att jag får vara med på ett (bokstavligt?) hörn!

      Radera
  10. Jag kommer gärna för första gången / ytterligare en Gustav

    SvaraRadera
  11. Hej!
    När du köper Sydafrikanska papper och liknande, ringer du då in ditt köp till Avanza eller hur går du till väga?
    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-)

      För mer exotiska marknader som Sydafrika och Australien blir det telefonorder. Sydafrika maxcourtage, men Australien lite billigare. För marknader som är öppna samtidigt kan man reglera telefonordern så att man inte drabbas av delavslut (dvs att inte hela ordern går igenom)

      Har funkar bra även om det är lite omständigare, bland annat så syns inte avslutet förrän tidigast nästa dag så jag brukar ringa och kolla att ordern gått igenom (om den inte går inom direkt under samtalet).

      Radera
  12. Hej, Jag kommer gärna dit! Mvh Karl

    SvaraRadera
  13. Hej,
    Jag kommer gärna.
    Mvh
    Agneta

    SvaraRadera
  14. Kommer gärna! Hoppas plats finns kvar....
    Seg Gasell

    SvaraRadera
  15. Jag kommer gärna.
    Mvh
    Pia Linnea Blackwolf

    SvaraRadera
  16. Med mejlsvar så är vi upp i 17 pers hittills. Kul med intresset och förhoppningsvis fyller vi platserna!

    SvaraRadera
  17. Du får ha nån helgvariant nån gång för lantisar


    Ernesto

    SvaraRadera
  18. Jag kommer.
    /Martin

    SvaraRadera
  19. Svar
    1. Kul, välkommen! Vi får hinna prata Nortwest, Telia och andra intressanta aktier :-)

      Radera
  20. Hej,
    Jag kommer gärna. Väl mött!
    Mvh, Alex

    SvaraRadera
  21. Hej
    Jag kommer gärna
    Mvh
    Denisse

    SvaraRadera
  22. Hej,
    Jag kommer gärna
    Mvh
    /Erika

    SvaraRadera
  23. Hakar på igen!
    / Fredrik B

    SvaraRadera
  24. Nu är vi 25 pers, inklusive mejlanmälningar. Och extra kul att det är en del tjejer som är med denna gång!

    Välkomna!

    SvaraRadera
  25. Ojdå, you snooze, you lose...
    Jag skriver väl upp mig på reservlistan då ifall nån avbokar!

    Mvh
    Ove J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noterat, du är förstareserv! Brukar nästan alltid bli något avhopp.

      Radera
    2. Ett avhopp har kommit så nu är du med :-)

      Radera
    3. Najs! Jag kommer!
      /Ove J

      Radera
  26. Signa upp mig som andrareserv!

    Mvh Mats L

    SvaraRadera