söndag 6 juli 2014

Halvårsresultat, förändringar och framtida inlägg


Dags att snacka lite resultat så här i halvtid 2014. Första halvåret gick portföljen upp 12,5 procent. Som en jämförelse gick Avanza Zero upp ca 8 procent och världsindex (DJ World index) ca 6 procent. Sett till 1 år och 3 år är resultatet inte alls lika bra men jag känner att jag börjar få mer koll, peppar peppar. Något jag tar mer hänsyn till än tidigare är bolagens värderingar och jag har försökt förfina värderingsmodellen.

Orsaken till uppgången är främst att rejäla snedsteg har undvikits. Men vissa bolag har såklart också gått väldigt bra, t.ex. Vitec, Skanska och Protector Forsikring. I skrivande stund är portföljen upp nästan 16 procent så jag är mer än nöjd.


Bolag in och bolag ut
Aktiviteten på transferlistan har varit lite väl hög men det beror på att många gamla trotjänare har fått lämna. En gallring i truppen har gjorts och jag vill numera inte heller ha fler än 20 bolag i portföljen. För tillfället är jag nere på 17 bolag.

Bolagen som lämnat

Följande bolag har lämnat portföljen sedan januari:
  • Atrium Ljungberg, 90 kr. Såldes lite tidigt och har sedan haft en behaglig resa uppåt. 
  • Skåne-Möllan 300 kr (+ utdelning). Inte tillräckliga konkurrensfördelar och dessutom lite hög värdering. Har fortsatt ner.
  • Essanelle 12,75 EUR. Kom ett bud på de tyska frisörerna så de fick lämna. Kontantersättningen per aktie + utdelning var lägre än vad jag sålde för.
  • Beijer Alma 199 kr (+ utdelning). Något för dyr.
  • RSA 103 Pund. Tidigare felköp som såldes av. Man ska nog vara mer skeptisk till högutdelare med skuldsättning.
  • Blackmores 23 AUD. Vitamintillverkare där jag blev mycket oroad för konkurrensen.
  • Truworths 6900 ZAR. H&M får räcka, specifika risker med bolaget som underskattades.
  • Munich Re, 161 EUR (+ utdelning). Har tappat tillväxten och jag är rädd för ökad konkurrens. 
Var det rätt att sälja dessa bolag? Spontant är Atrium ett kvalitetsbolag som kanske såldes för tidigt. Men jag bedömer att Northwest Healthcare REIT har starkare konkurrensfördelar och en ännu bättre nisch.

Bolagen som tillkommit
  • Northwest Healthcare REIT, ca 10,20 CAD. Inte någon raket men har i alla fall höjt direktavkastningen i portföljen
  • Protector Forsikring ca 29 NOK. Någon slags timing fanns här även om de borde blivit inbytta mycket tidigare.

Framtida inlägg
Precis som aktieportföljen är väldiversifierad känner jag att bloggen ibland spretar en del. Så lika bra att ta in lite synpunkter. Är det något särskilt jag ska skriva om? Fler bolagsanalyser och mindre galenskaper? Har jag fullkomligt snöat in på konkurrensfördelar (samtidigt som jag tror man ska hitta sin nisch)?

Kom gärna med önskemål och idéer på bolag och ämnen att ta upp. För att köra en sann floskel så är det läsarna och kommentarerna som gör bloggen!

Något av det jag funderar på att skriva om är:
  • Portföljregler, max antal bolag, viktning etc
  • Djupdykning i alla portföljbolagens konkurrensfördelar (matris)
  • Clarksons kommer till Sverige (matros:-)
  • Hur värdera aktier? Mitt försök till modell
  • Bokstavsdiversifiering i portföljen :-)
  • Whistler Blackcomb eller Skistar?
  • Bahnhof - bättre än Telia?
  • Kopparbergs Bryggeri ger mig huvudbryderi
  • Steppe Cement - eller Dangote?
  • Park 24 - investera i parkeringsplatser?
  • Resebolagsaktier - TUI travel och UTG Group
  • Invocare - världens mest defensiva aktie?
  • Uppdatering av topplistan stabila svenska utdelningsaktier (Puh)
  • Fler okända svenska utdelare
  • Analys av Infratil - flygplatser och transport m.m.
  • Analys av Edenred - en aptitlig aktie?

Snart tar jag sommaruppehåll men ett ytterligare inlägg hinns med innan dess. Och jag hoppas också kunna ta fler "sommaruppehåll" i framtiden. Men mer om det i nästa inlägg som handlar om syftet med sparandet :-)

Ha en trevlig söndag!

18 kommentarer:

  1. Jag tror inte du behöver oroa dig för att det "spretar en del". Det ger variation. Portföljbolagens konkurrensfördelar låter intressant eller din modell för att värdera aktier. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input! Ska försöka prioritera de inläggen.

      Radera
    2. Håller med Spartacus! Variationen är också en av de sakerna som jag uppskattar med din blogg. Men annars tycker jag mest intressant - utöver när du jagar efter bolag i världen - på listan är Portföljregler, max antal bolag, viktning samt Hur värdera aktier.

      Keep up the good work!

      Radera
    3. Kul att höra, jag ska fortsätta variera! Och portföljregler och värdering något att prioritera verkar det som.

      Radera
  2. Tycker det är en väldigt intressant blogg att följa! Om man får komma med ett önskemål så hade det varit om värdering av aktier/bolag, något som jag själv känner att jag är ganska dålig på :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om jag heller är så bra men jag jobbar på det :-) Att lägga ut blogginlägg om saken gör ju att man får extremt bra input.

      Sen finns det så oerhört många sätt att värdera bolag. Att säga att ett bolag är fantastiskt är ganska "enkelt" men det är betydligt svårare att säga när det är köpvärt eller bör säljas.

      Men ska försöka prioritera inlägg om värdering och tack för input!

      Radera
  3. Jag tycker att din blogg är bra! Men eftersom jag är svag för bolagsanalyser hade jag inte tackat nej till några fler sådana. :)

    Hur företag värderas, portföljregler och konkurrensfördelar kan också bli intressanta inlägg! Bokstavsdiversifiering verkar intressant, så det vore kul om du tog upp. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nu har du chansen att ta upp några bolag jag borde kika på :-)
      Har själv en förkärlek för lite udda bolag men även mer vanliga bolag är ok att ta upp!

      Noterat intresset för de inläggen, de verkar vara mest önskade :-)

      Radera
  4. Jag gillar din portfölj nu när du slaktat de svagaste korten. Mentalt är den nog ganska otacksam eftersom den är som bäst när den går minus (men mindre än andra portföljen) vid finanskriser men för att säkra förmögenheten tror jag att den är utmärkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) Nu börjar det bli allt svårare att fortsätta sålla och mycket av överdiversifieringen är borta. Nog skulle jag kunna gå ner mot 15 bolag men 17 är ganska hanterbart.

      Förhoppningen är - precis som du är inne på - att den ska hålla emot väl vid en börsnedgång. Alla bolag har starka konkurrensfördelar, bra utdelning (eller bra utdelningstillväxt) och goda finanser. Det är generellt lågriskbolag som klarar av en 2008 i repris. Förhoppningsvis :-)

      Den stora frågan är kanske om risknivån är för låg i förhållande till den långa sparhorisonten (jag är ju 38). Men tycker ändå inte det, vad säger du? Att "säkra förmögenheten" är ju något jag är ute efter också :-)

      Radera
    2. Om du lever till 80+ kan du ju göra en Buffet med befintlig portfölj ;-). Min syn på saken är att man inte kan ha för låg risk i portföljen, däremot är det bra med tillväxtpotential.

      Radera
  5. Haha, schyssta strategier :-)

    Min enkla fundering är om det är bättre att välja ett bolag som heter Allenstam eller Wallenstam, allt annat lika :-)

    SvaraRadera
  6. Om jag får önska två bolag som du kan skriva om så får det bli Invocare och Infratil, båda på I. :-) Apropå bokstavsportföljer leker jag med tanken att försöka skapa en portfölj med bolagsnamn på hela alfabetet. Dvs Atrium, Bahnhof, Cloetta osv ända ner till Öresund. :-) Den tanken tilltalar mitt ordningssinne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Infratil är med i listan nu! Invocare ska jag skriva om men den är så speciell så där får det bli lite extra eftertanke.

      Haha, 28 aktier kan innebära den ultimata bokstavsdiversifieringen :-)

      Radera
  7. Jag tycker din blogg är jättetrevlig så du behöver inte göra några stora förändringar. Jag skulle gärna se analys av några bolag som är heta, alltså bolag som är högt värderade men som ändå har stor potential.

    Jag är rejält sugen på ett bolag som heter Fleetcor (FLT) där det kanske uppstår köpläge nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-)

      Visst kan jag tänka mig att skriva om heta bolag. Bara så lätt att bränna sig på såna aktier :-) Men visst, kom gärna med tips!

      Fleetcor kollade jag snabbt på, men får nog hänvisa till Seeking Alpha. De är inte en utdelare - och förväntas inte bli det heller - och då är investeringen inte någon jag kan tänka mig att göra. Jfr samma skäl som jag inte skrivit om Vardia eller köpt in mig där.

      Men man ska aldrig säga aldrig för jag har blivit mer flexibel med tiden. Kan du övertyga mig om att Fleetcor är "the shit" så kanske det blir en titt på dem ändå :-) Ser ut att kunna ha en "moat" i alla fall: http://seekingalpha.com/article/1360291-missed-out-on-visa-and-mastercard-then-keep-an-eye-on-fleetcor

      Men en som möjligen är lättare att relatera till är franska Edenred. Rikskuponger, numera Rikskortet, är ju välbekant och de påminner också en del om Visa & Mastercard på något sätt. Glömde förresten dem i listan (uppdaterad nu).

      Radera
  8. Spännande blogg! Jag skriver själv, eller ja, försöker, kika gärna: http://ulfdagegard.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar :-) Ska kika in din blogg med!

      Radera