lördag 17 december 2011

Väljer investeringssparkonto

Många trådar finns om investeringssparkonto, se t.ex. 4020:s fina genomgång. Själv kommer jag öppna ett investeringssparkonto (ISK) i januari.

De starkaste skälen för mig är:
  • Du äger aktierna till skillnad från en kapitalförsäkring. Att vara en faktiskt ägare känns bra och du behöver inte heller vara rädd för att t.ex. Avanza går omkull och pengarna är borta (ifall du har en kapitalförsäkring där).
  • Utdelning från svenska aktier är i praktiken skattefri (en ytterst liten skatt dras i och med att det räknas som en insättning). På utländska aktier betalar du en källskatt som du kan få tillbaka i efterhand. I en vanlig depå dras 30% på både svenska och utländska aktier.
ISK passar väldigt bra för just utdelningsinvestering på grund av detta. Har du aktier med tillräckligt hög utdelning i portföljen är ISK bra eftersom 30% av utdelningen inte skattas bort som i en vanlig depå. Bara där kan du ha tjänat igen avgiften för ISK:n. Att du inte behöver skatta på kursvinster är också en fördel på sikt.
    Observera att jag hade varit mycket mer skeptisk om jag satsat på trading eller aktier utan utdelning, då hade ju en stor fördel försvunnit.

    Flyttar över från kapitalförsäkringen allt eftersom

    Allt nysparande kommer att ske i ISK. Mitt gamla sparande i kapitalförsäkringen kommer jag på sikt att flytta över till ISK.  På grund av diverse skatteeffekter blir flytten nog under slutet av 2012, se mer i 4020:s genomgång.

      På grund av höga transaktionskostnader kommer jag att ha kvar aktier med högt courtage (läs utländska aktier)  och dålig omsättning (läs Firefly och Skånemöllan).   
       



      En för de stora, och en för de små...
      Det går bra att ha flera investeringssparkonton. Kommer därför även att öppna en ISK för sparande till mitt barn, men i mitt namn. För smidighets skull har jag båda i Avanza. Ska också skriva lite papper så att allt är klart juridiskt att det faktiskt är sonens pengar.

      Sparar man i sonens namn kan han ta ut pengarna när han är 18, något man som förälder kanske inte vill:-)

      Det lutar åt fondsparande i form av Avanza Zero, eller liknande fonder för att byta till aktier när det blivit en större summa.

      8 kommentarer:

      1. Bra inlägg och blogg!
        Men jag undrar hur det är med skatt på utländska aktier. Hur är det med tex. amerikanska aktier? 15% skatt eller? För deras skattesatts är väl fortfarande densamma? Klargör gärna för mig om du vet!
        /Mr.

        SvaraRadera
      2. Hej Gustav, jag tänker i samma banor som du. Jag flyttar från KF till ISK, men jag gör det i början av året. Kommer "tömma" min KF innan årsskiftet för att undvika dubbelbeskattning, även om det kostar lite courtage.
        Din text känns otydlig när det gäller utdelningar. Jag tror inte det är någon skillnad i skattesatserna för utländska aktier, det kommer säkerligen dras t.ex. 15% utländsk källskatt i både KF och ISK. Skillnaden är väl (för Avanzas kunder iaf) att de inte hjälper dig att avräkna detta mot annan skatt, men du kommer kunna göra det i deklarationen om du har en ISK. Om jag har förstått rätt.....
        Då minskar din skatt något, men det du "får tillbaka" hamnar utanför ISK. Annars ska ju utdelningar vara helt skattefria i både KF och ISK, inga problem för svenska aktier exempelvis.
        Mvh, Georg

        SvaraRadera
      3. Tack för kommentarerna och jag förstår förvirringen. Min text lyckades nog med konststycket att både vara felaktig och otydlig:-) En närmare koll, vilket jag borde gjort innan jag skrev inlägget, visar att det är precis som Georg säger - det dras en utländsk källskatt även i ISK.

        I en ISK kan du sedan själv få tillbaka källskatten. Som jag tolkar det sker det förhoppningsvis automatiskt, men jag är inte säker. Se länken sid 181: http://www.regeringen.se/content/1/c6/16/85/68/706079eb.pdf

        I en KF är det försäkringsbolaget t.ex. Avanza som begär att få tillbaka betald källskatt eftersom de äger aktierna. Åtminstone Avanza och Nordnet har gjort avdrag och betalat tillbaka belopp till försäkringstagarna.

        Sammanfattningsvis så verkar det inte bli någon större skillnad i praktiken mellan skatt på utländska utdelningar i ISK och KF, åtminstone inte om kapitalförsäkringen är hos Avanza eller Nordnet.

        Har nu ändrat texten i inlägget - och ska möjligen undersöka ännu mer innan jag skriver något om detta igen:-)

        SvaraRadera
        Svar
        1. Hej Gustav,
          Nu har jag nyligen flyttat över alla mina svenska aktier från akteifond till ISK. Tanken är att i alla fall få del av vårens utdelningar obeskattade. Trots rejäla reavinster så tycker jag därför det är bättre att göra det nu istället för senare. Kvarsår dock ett innehav i JoJ. De delar ju ut 4 ggr/år så incitamentet att flytta just nu saknas. Samtidigt tycker jag det är oklart vad som gäller med skatteffekter för USA i ISK. Vilket "flyttdatum" tror du är optimalt?

          Radera
        2. Låter bra att flytta över för att få behålla mer av utdelningen. Vet inte vilket flyttdatum som är optimalt, men finns lite funderingar här: http://40procent20ar.blogspot.se/2011/12/isk-strategi-infor-2012.html

          Kanske flytta JNJ innan nästa utdelning? (som då blir lite högre?) I aktiedepå skattar du 30% på utdelningen, i ISK skattar du visserligen 15% källskatt på utländska aktier, men den ska du kunna få tillbaka i efterhand.

          Radera
      4. Ska bara säga att jag har tagit bort texten om Spiltan Investmentbolag på slutet, eftersom den fått viss kritik. Vill inte "rekommendera" den i detta läge. Se artikel och kommentarer på: http://40procent20ar.blogspot.com/2011/12/spiltans-nya-fond-i-fond-meningslost.html

        SvaraRadera
      5. Hej!
        Hur menar du att pengarna på en KF kan försvinna på t ex Avanza om Avanxa går omkull? Antingen äger man ju aktierna i KF eller så omfattas man väl av bankgarantin upp till en miljonr kr.
        MVH
        Anders B

        SvaraRadera
      6. Hej Anders! Risken finns att pengarna försvinner, även om den är väldigt liten. Du äger inte aktierna i en KF utan det gör försäkringsbolaget, så du har en fordran på dem.

        Insättningsgarantin gäller inte för en kapitalförsäkring.

        Läs mer här: www.aktiespararna.se/artiklar/Opinion/Detta-hander-vid-konkurs/

        SvaraRadera