söndag 24 maj 2020

Är telefonhandel så illa?


Som det är nu äger jag tio bolag och alla telefonhandlas. Ska jag köpa mer eller sälja krävs ett telefonsamtal. Galet kan tyckas, men det har faktiskt sina poänger, i alla fall för mig, eftersom det skyddar emot impulsivitet. En gammaldags variant av nudging där du sporras att tänka till?

Psykologisk fördel?
Genom telefonhandeln tvingas jag bli mer trögrörlig, långsiktig och ta ordentliga beslut. Tröskeln blir högre. Att kunna handla elektroniskt är lite som att ha lördagsgodiset framme hela veckan. Du riskerar att äta upp vinster i förväg. Telefonhandel gömmer i alla fall undan godiset i skåpet så att det krävs ett extra steg.

Något jag kommer ihåg från Cristofer Anderssons bok Börspsykologi är att det är en god idé att berätta för någon annan hur du agerar. Då säljer eller köper man förhoppningsvis inte i panik utan måste aktivera "system 2" i hjärnan, den rationella delen. Med telefonorder så blir varje affär definitionsmässigt något du måste tala om för någon annan (i detta fall en Avanza eller Pareto-mäklare).

Nackdelen är kostnaden och att jag är för seg med att sälja det som försämrats (som Famous Brands) men jag håller å andra sidan kvar vinnare lite längre (som A2). Här tror jag den stora fördelen finns, att man inte lika lätt skalar ner i det som faktiskt går bra. Vete tusan om jag inte minskat mycket mer i A2 (har gjort en mindre minskning av skatteskäl) om de hade gått att trycka på en knapp. Att vara aktiv kan trots allt kosta mer.

För mycket av det goda?
Man kan dela upp hur besvärlig handeln är i flera steg:
  • Telefonorder i ISK/Kf
  • Dyr telefonorder, 500 till 750 kr i ISK/Kf 
  • Dyr Telefonorder + Aktie- och fonddepå
För aktie- och fonddepå tillkommer som krånglighetskrydda en del deklarationsbesvär vid en försäljning. Men oj vad det främjar långsiktighet. Maximalt "straff" för att sälja, det kostar och jag måste ju deklarera också. Man vill nog också helst sälja vinnare när du har en förlorare att kvitta emot. Såklart börjar tröskeln bli lite väl hög här, och man slår i stortån hela tiden. Men det får definitivt ner aktiviteten i portföljen. Med tanke på att du vill kvitta så kommer du i alla fall sälja både förlorare och vinnare, annars är det lätt att bara behålla förlorarna.

Synpunkter?
Hur ser du på att aktier bara telefonhandlas? Vet att det avskräcker många och att jag är lite gammaldags. Men visst kan elektronisk handel kan ha sina nackdelar också? Ju lättare det är att handla, desto svårare att vara inaktiv? Som en investerare som försöker köra "buy and hold" i relativt få innehav måste jag säga att telefonhandel inte är så illa, trots allt.

21 kommentarer:

  1. För buy and hold så finns det fördelar som du beskriver med (dyr) telefonhandel helt klart. Jag föredrar ändå elektronisk handel då jag vill ha handlingsfriheten, speciellt när det gäller att göra sig av med förlorare "i tid".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, elektronisk handel har sina självklara fördelar (också!) särskilt om man har lite fler bolag. Och det kan bli lättare att hålla kvar förlorare.

      Radera
  2. Tacka vet jag tiden när de fick gå ned till börsgolvet för att lägga en order :) Men skämt åsido så hade det varit intressant att ta del av en studie av hur folks avkastning försämrats i linje med allt kortare innehavstid och enkelhet med handel.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, den ultimata tröskeln! Men nog har det påverkar innehavstiden, det är så lätt att köpa/sälja numera. Ska gräva och se om jag hittar någon studie, men genomsnittliga tiden man äger har minskat markant (har jag för mig!).

      Radera
  3. Bygger så klart på att man har ett (extremt?) intresse för aktiehandel. För den intresserade kan det säkert kännas romantiskt att använda telefon, men för den som endast sparar för maximal riskjusterad avkastning med minimala avgifter är det förmodligen bättre att inte handla enskilda aktier överhuvudtaget, utan fokusera på en strategiskt tillgångsallokerad aktie- och ränteportfölj med fonder, med månadssparande och tydliga regler för ombalansering (och eventuellt omviktning givet olika indikatorer).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, målgruppen är nog de som är aktienördar och det finns många smidigare alternativ för att komma igång med aktiehandel.

      Radera
  4. Varför är det över huvud taget så att vissa aktier måste telefonhandlas? Och hur vet man vilka som går att telefonhandla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen så handlar det om en kostnads- och prioriteringsfråga.

      För Pareto är det ganska tydligt vad de erbjuder:
      https://www.paretosec.se/handel-med-utlandska-aktier

      För Avanza är det lite svårare att veta, vilka marknader som gäller för ISK finns däremot samlat: https://www.avanza.se/avanzabank/hem/konton/blanketter/isk/Placeringsreglemente_ISK.pdf

      Se även dessa två tidigare inlägg för info och sammanställning:
      http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2017/03/exotisk-utlandshandel-i-praktiken.html
      http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2019/12/valjer-pareto-for-exotisk-utlandshandel.html

      Radera
  5. En sak jag gillar med Kanadabörsen är att man år med även småbolagen med lågt courtage och utan att de hamnar som övriga värdepapper. Jag kan köpa aktier på telefon men prioriterar helst annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanada är bra, lite som USA men mindre analyserat (särskilt utanför råvarusektorn). Vill gärna äga något där, men gör det inte idag.

      Radera
  6. Precis som du nämner så har det sina för o nackdelar angående aktiviteten/eftertänksamhet. Gillar o skala in ur själv då jag statistiskt inte prickar varken botten eller topp då får jag ett mer normalfördelat pris över flera dagars/veckors handel. Med 750 i courtage måste man ju exekvera enbart stora orders för att inte courtage skall bli alledeles för stor del av kostnaden.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir svårare att skala upp eller ner i innehav, och mindre flexibelt. Ofta kan det ju vara bra att om man ska köpa in 8 procent av portföljen, t.ex. köpa 4 procent vid två tillfällen.

      Radera
  7. Vi pettimetrar ser att telefonen på bilden antagligen bidrar till ett eftersträvansvärt beteende, för även om du har en gammal telefonanslutning så kommer de som använder petmojen (nummerskivan) att ringa fel nummer. Varför då kan man undra, jo för i Sverige började nummerskivan med siffran noll medans i de flesta andra länder började den -
    som på bilden - med ett.
    Många har under årtionden spekulerat i att det var för att förhindra att människor tog med sig (roligare/mer användbara) telefoner från sina resor utomlands och eftersom det var monopol hos Televerket skulle för alla som prövade, fastän det var STRIKT förbjudet, komma att helt enkelt ringa fel och då dra slutsatsen att det var fel på telefonen. Din vanliga telefon var för övrigt inte din utan du hyrde den, den ingick i kostnaden för abonnemanget, och var alltså statlig egendom och skulle återlämnas vid abonnemangets upphörande.
    Appropå eftertänksamhet, visst kan man väl skriva vanligt frankerat pappersbrev som man postar i brevlådan till Avanza? Den möjligheten till orderläggning tycker jag det talas alltför lite om i dagens läge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, telefonen var ett försök att anspela att jag är (väl) gammaldags. Kanske kan rädd siffer-fadäsen med att jag ändå investerar internationellt :-)

      Kul historia med Televerket, där ser man. Och frankerat handskrivet brev är ändå lite väl enkelt och modernt. Besök på bankkontor kanske är det ultimata, föranmält via fax eller telegraf förstås :-) Nej, det hela kanske går åt Amish-hållet, jag vet!

      Radera
  8. Hej Gustav.
    Har du räknat total avg du betalar för hela året?
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avanza har en funktion för att räkna ut det, och det är i alla fall inte orimligt högt i mitt fall. Men kostnaderna är givetvis något att ta hänsyn till och telefonordrar (särskilt maxcourtage) är dåligt i det perspektivet.

      Radera
  9. Mycket intressanta aspekter av telefonorder, jag håller verkligen med! Men tänker ofta ändå mer som Stefan ovan att jag vill känna främst att det ska vara billigt att sälja/gå ur. Motsatsen skulle då vara att jag inte vill känns mig ”inlåst”, men jag vet det är ju också en motsägelsefullt då är jag ju knappast en värdeinvesterare...;) .
    Men oavsett det långsiktiga investeringstänket är det ändå kul och bra att kunna öka på eller minska i innehav som tillfälligt är under- eller övervärderade. Om man då har ganska små positioner i innehaven (som jag) så går det ju inte att hålla på och små-trejda för 750kr gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir det en slags inlåsningseffekt, men också ett hinder mot trading :-) Däremot hade det varit smidigt att stegvis gå in eller ur i innehav och den möjligheten minskar.

      Radera
  10. Jag tillämpar den enkla tummregeln att aldrig köpa (men väl att sälja) aktier förrän börsen ifråga har varit öppen i minst 90 minuter. Detta för att undvika "nördarnas morgoneufori" samt de alltför vanliga mediala "experttipsens" irrationella kursrrörelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart regel, är nog klokt att begränsa sina köp för att bli mer långsiktig. Det du nämner har man sett exempel på!

      Radera