söndag 10 februari 2019

Hur marknadsledande måste ett bolag vara? Och ett köp


Då och då stöter jag på fina och billiga bolag i min globala jakt på bolag. Här blir det en kamp mellan värdering och vilken "kvalitet" kan man nöja sig med? Leder min strategi till att jag ratar för många bolag?

Kinesiska Tianyun är ett exempel som kan leda till fruktsamma diskussioner. Bolaget gör konserverad och färsk frukt, främst i Kina, både som OEM men mer spännande med egna varumärken som tycks växa riktigt bra. SEB tycks äga aktien i en av sina fonder. Och detta handlas till P/E 8 med fina nyckeltal och hanterbar skuldsättning. Se 4-traders, Morningstar och hemsidan.

Tianyun har många rätt: Tillväxtmarknad (Kina), konsumentvaror, frukt (nyttigt), fin tillväxt och låg värdering. Läste att de var de enda utan tillsatser eller så. Däremot kan man inte säga att de "dominerar en nisch", vilket tabellen nedanför visar.

Exempel på marknadsuppdelning
Så här ser marknaden ut enligt Tianyuns IPO. Ok, de kan ha knaprat in på konkurrenterna sedan dess men lär knappas dominera eller ens tillhöra topp 3.

Jag letar efter Hidden Champions
Själv letar jag efter Hidden Champions som ska vara etta i ett land eller minst trea på en kontinent eller globalt. Min tes är att de med högst marknadsandel bör ha starkast konkurrensfördelar. Sånt kan finnas i varumärke, distribution, och R&D. Vilken andel övriga aktörer har är också intressant. Jag gillar monopol,- duopol-, och oligopolmarknader med få och stora aktörer. I exemplet är marknaden fragmenterad, och då kanske inte ens det största duger. Jag vill ha bolag på marknader med hög koncentrationsgrad, och Herfindal-indexet är högst intressant.

Frågan är om jag ratar bolag för hårt? Man kan ju titta mer på att ett bolag är billigt och har mycket kvar av marknaden att ta från de andra. Och måste ett bolag ha allt? Men jag har svårt att kompromissa med att en låg marknadsandel. För att ta sig in i min portfölj måste de ha tagit sig hela vägen upp på Kinas fruktmarknad. En nyttig koll på hur fonder jobbar med värdering/kvalitet är Grandeur Peak, kolla deras presentation sid 24.

Har köpt Italtile
Jag har sålt LiveChat och nu köpt sydafrikanska Italtile kring 14.3 rand. I korta drag är de ledande på kakel/badrum i (syd)Afrika och enligt mig en "Hidden Champion". Få bolag, om några, kan uppvisa marknadsandelar på 50-70 procent. De är vertikalt integrerade och har såväl försäljning som tillverkning. Investeringstemat badrum i Afrika är väldigt mycket "Rosling" vilket jag gillar.

Bolaget beskrivs bäst i Framtidsinvesteringens inlägg. Notera också att de därefter har fått köpa upp en konkurrent, se rapporten från konkurrensmyndigheten som ville säga nej. Risker finns givetvis: Sydafrikas ekonomi, valutan, att delarna utanför sydafrika fortfarande väger rätt lätt, och cykliska inslag. Men bolaget har navigerat rätt även i sämre tider.

Vad tror du om detta köp? Och hur marknadsledande måste ett bolag vara för dig?

6 kommentarer:

  1. Italtile verkar finfint, synd att det nog inte går att köpa hos Nordnet :-(

    Jag har inte explicit tittat på marknadsledande bolag men någon form av konkurrensfördel vill man väl se generellt sett tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr svårhandlat så vanlig depå, telefonorder, maxcourtage och bara vissa aktörer som fixar det.

      Marknadsledande och konkurrensfördelar hör ihop, även om de i vissa avseenden har ett komplicerat förhållande. Hög marknadsandel kan tyda på en moat, men behöver inte alltid vara så, tror jag.

      Radera
  2. Tack för länken du bifogade, intressant läsning.
    Mvh http://investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det var Grandeur Peak så måste jag säga att jag är imponerad av deras metodik. Sen kan man ifrågasätta vissa innehav (LiveChat tex!) men jag försöker lära av dem.

      Radera
  3. Kul att du köpt Italtile! Ett i mina ögon jättefint och prisvärt bolag. Produktionen köptes av ägarfamiljen, och tror inte att svenska konkurrensverket hade godkänt den affären. Just att valutan är svag gör produktionen till en stor konkurrensfördel. När randen faller och importen blir svindyr faller konkurrenterna som käglor. Så svag rand inte bara en risk, också en möjlighet.

    Fruktbolaget inte ointressant, och jag kan tänka mig att kompromissa med moaten om prislappen är den rätta och bolaget i övrigt lever upp till mina kriterier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som ett unikt bolag. Valutan blir för Italtile en liten hedge vilket kan vara bra med tanke på min nu höga sydafrikandel.

      Kanske skulle jag vara mer flexibel men med nuvarande strategi vill jag ha moat i alla bolag, så de går bort. Visst skulle man kunna ha mer mjuka bedömningar eller flera portföljer, men de kommer nog krävs en del tid trots sin enkelhet, och jag väljer mycket hellre Italtile trots högre värdering.

      Radera