söndag 17 februari 2019

Barngrupper och aktieportföljer?


Nu är det dags för något smågalet, men alla föräldrar kan nog känna igen sig. Att hålla koll på en portfölj av aktier är ungefär som att ha ansvar för barngrupp på en förskola. Hur många barn klarar man av att hålla koll på? 5, 10 eller 50 barn? Det beror på hur god pedagog man är, men också på vad man menar med koll. En miniminivå är att gå runt och bevaka att stängslen är hela så att ingen rymmer, men då missar man eventuella bråk inomhus. Allt beror också hur lättskötta barnen är.

Barnens ålder och antal
Mitt upplägg är att satsa på en förskoleavdelning med 10-15 barn. Fler än så har jag svårt att hålla koll på. De yngre barnen har ju chansen att utvecklas väldigt mycket procentuellt. Men jag vill att de ska hunnit bli hyfsat självgående och inte kräva ständiga blöjbyten. Offensiva nyemissioner (kissblöjor) är en sak, men de "defensiva nyemissionerna" vill man undvika till varje pris.

Barnen ska också vara orka vara vakna hela dagen och inte riskera att somna mitt i maten eller i ett hörn. Genom att främst välja ocykliska bolag slipper jag ordna avbrott för sovstunder vilket gör mitt bevakningsjobb lättare. Och med spridning på olika branscher/länder/valutor kommer de från olika hem, vilket minskar risken att alla får löss eller kräksjuka samtidigt :-)

Ta hjälp av andra pedagoger?
Bevakningen har också att göra med om man är helt själv med barnen. När man investerar i bolag "tillsammans" kan man ta hjälp av andra pedagoger som man litar på. Här finns en stor skillnad med "bitbarnen" LiveChat och Taokaenoi, som jag är mer eller mindre själv med. Småjobbigt. Om Paradox eller Micro-Mechanics skulle falla omkull kan jag snabbt få hjälp i bedömningen om de behöver åka in till sjukhus (lämna portföljen) eller om ett plåster räcker.

Inskolning är ett kapitel för sig. När portföljen utökas borde man kanske ta en inskolningsperiod? Jag vill ju att ett bolag ska ha minst fyra procents andel, men kanske man börja med två procent, för att sedan öka? Även här underlättar kontakt med andra pedagoger om bolaget är redo för portföljen eller inte.

Andra jämförelser
Barnens (bolagens) utveckling är en sak att bedöma. Men ibland måste man ha kontakt med deras föräldrar, bolagsledningarna, och förstår hur de tänker. Att förbereda utvecklingssamtal kan ta tid. Felet i LiveChat var nog att föräldrarna kanske inte försett barnet med rätt kläder alla gånger och var något sena med hämtningarna.

De som bara satsar på largecaps eller megacaps "investerar" ungefär i en gymnasieklass. Visst fortsätter de lära sig, men de har ju nästan växt klart. Den procentuella utvecklingen borde definitivt varit högre när de gick i förskolan. Ett förskolebarn kan ju med lätthet växa 30 % men det rekommenderas inte för en gymnasieelev.

Så vad säger du? Hur ser din portfölj ut i det här lite smågalna perspektivet? Och att vara ansvarig för en barngrupp och förvalta en aktieportfölj, visst finns det vissa likheter? :)

6 kommentarer:

  1. Kul liknelse :-)

    Jag har delat upp mina aktier så att jag har fyra olika klasser (portföljer), varav den största på 72 aktier kanske kan liknas vid en universitetsföreläsning, dvs extremt (förhoppningsvis) motiverade elever som har tagits in i konkurrens av 1500 sökande (index).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja du kör variant av engelska skolan och någon slags rektor-roll. Fungerar bra det med!

      Radera
  2. Tjäna Gustav.
    Just nu 100% Avanza Global. Annars Amf Aktiefond Småbolag och Spp Emergingmarkets Sri i kombo med Global tror jag på långsiktigt. Köper bara indexfonder långsiktigt. Lycka till.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Indexfonder är inget dumt val. Svårt att underprestera index, men alltid värt att fundera vilka index man kör, t.ex. är Emerging Markets-exponering trevlig. Kolla Framtidsinvesteringens inlägg idag för inspiration!

      Radera
  3. Visst är det så, vill man söka högre avkastning så är det givetvis förknippat med en insats och emellanåt en viss oro.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan gå mer fel om man väljer fel småbolag, men potentialen är ofta större. Försöker inrikta mig på små kvalitetsbolag men såklart går man bort sig då och då (även om man kör mot storbolag).

      Radera