Nu har jag tillslut sålt LiveChat (kring 27 Zloty) vilket blev en klart misslyckad investering. Surt, men det kommer att bli fel ibland, hur mycket man än försöker. Därför vill jag fortsätta diversifiera. Det jag också tar med mig är vara ännu säkrare på bolagen och välja ännu enklare bolag. Jag borde också reagerat snabbare på varningssignalerna.
Grundproblemet är nog så enkelt att de aldrig dominerade sin nisch i tillräckligt grad. Försäljningen har bromsat in sedan jag mitt köp och ledningen har inte övertygat. Oftast är tråkiga och enkla bolag att föredra. Men man kan dominera även inom teknik, se bara på Paradox och Vitec.
Droppen som fick säljbägaren att rinna över var en jobbrelaterad konferens på temat chatbottar som gav intryck. Enkelt uttryckt är nog konkurrensen för stor och bolaget inte tillräckligt unikt. Bland fristående aktörer är de stora, men även Telia har lanserat smarta chat-bottar. Och när AI och chatbottar smälter samman, hur stark är en liten spelare då? Större bolag som Salesforce, Zendesk etc kan sälja chattbottar som en del av en helhetslösning. Och Facebook/Messenger har många kunddialoger från start. Nej, saker ändras för snabbt här och för mycket kan hända.
Jag tror på en stark framtid för Chat-lösningar men inte tillräckligt på bolaget och att de har en "moat". På plussidan finns givetvis en låg värdering. extrem lönsamhet och bra historik. Men det räcker inte för mig. Så tänker jag nu. Tycker ni det var rätt att sälja? Och ja, de kritiska kommentarerna fanns där från början. Jag ska bli bättre på att lyssna :)
Jag är fortfarande väldigt intresserad av bolaget. Om inte annat är det intressant att se hur bra det gått historiskt för bolaget med en relativt enkel men skalbar produkt.
SvaraRaderaDäremot har jag ingen åsikt om ifall det är rätt eller fel med aktieförsäljningen. Det kan ju mycket väl gå sämre för dem framöver.
Finns egentligen mycket att gilla i bolaget, men för egen del fastnade jag i att moaten är för svag. Ett minus är också ledningen, eller så har jag bara svårt att förstå.
RaderaNotera att senaste redovisningen av antal kunder alltid brukar finnas på hemsidan (polska versionen) senast den 3e varje månad. Nu den 7e har den ännu inte dykt upp. Har de glömt bort att uppdatera? Något att bevaka i det riktigt korta perspektivet, men det jag undrar är om det finns lite ”slarv” eller bristande koll på detaljer här och där.