söndag 23 september 2018

Krones: En okänd tysk dryckesgigant


Aktie: Krones AG
Notering: Tyskland, KRN:Xetra
Marketcap: 3000 miljoner USD, midcap
Kurs: ca 100 Euro 
Direktavkastning: ca 1,5 procent
Courtage: Hyfsat billigt
Elektronisk handel: Kan gå
Möjlig att äga i: Alla depåtyper, även kf

Krones är ett Hidden Champions bolag inom dryckesbranschen. De gör utrustning för att tillverka glasflaskor, PET-flaskor, förpackningar och liknande. Vi kör ett citat här:
Every day, millions of glass bottles, cans and PET containers run through a Krones line. As a supplier for complete systems, Krones provides breweries, beverage bottlers and food producers all over the world with individual machines and with complete production lines.
Rätt intressant väl? Genom detta bolag får man exponering mot branschen på ett "säkert" sätt och vi pratar om "hackor och spadar". Här är en länk till hemsidaninvestor relations, en presentation och prognoser på 4-traders. Nu till en kort genomgång utifrån min lilla strategi. För övrigt kan ni också kika på genomgången hos z2036.

Fantastisk historik? Nja...
Enligt FT ligger EPS-tillväxt på ca 20% per år senaste fem åren, och utdelningstillväxt på 18%. Revenue senaste 5 åren är något svagare, 7% per år enligt Morningstar. Här vill jag helst ha 10%

Lönsamheten är inte fantastisk utan mer ok, både ROE och ROA kring 12-15 %. Bolaget har nettokassa och en mycket stabil utveckling men försäljningen är t.ex. bara 6% upp senaste året. Sammantaget mitt emellan ok och bra, men inte fantastiskt.

Goda framtidsförutsättningar? Ja!
Här tittar jag på vallgrav, megatrender och geografisk exponering. 

Har de en ekonomisk vallgrav?
De är marknadsledande med 25% av bryggerimarknaden, se bild 14. Jag skulle tro att en så stor aktör kan lägga mer på forskning och utveckling. Och de nämner vissa fördelar i årsredovisningen:
Besides our big European competitors, a number of smaller providers are also vying for orders. However, most of our competitors only offer products relating to a certain part of beverage production or operate only in certain regions. Krones’ global turnkey approach and global service network put the company in an excellent position and we intend to defend our strong position in our core segment and to considerably improve our standing in our two smaller segments.
Jag är inte säker på att det räcker till en stark vallgrav, men en "narrow moat" skulle jag gissa på.

Finns en megatrend?
Dryckesbranschen är för det första relativt ocyklisk vilket är ett stort plus. Visst kan man ha åsikter om vad som finns i flaskorna (alkohol, socker etc) men det spelar troligen mindre roll. Vattenkonsumtionen går upp och men läskkonsumtionen ner. Megatrenden kan vara att de fångar den växande medelklassens tillväxt, särskilt i öst. Här är det extra intressant att kolla geografisk exponering. Jag gillar den globala spridningen och att de är hyfsat stora i Asien.


Ok värdering? Ja
Kalaset kostar P/E 19 på 2017 års vinst och till en yield på 1,5 procent. Går man till 2020 års vinst är genomsnittsprognosen P/E 13 enligt 4-traders. På värderingsmått som EV/EBITDA där man tar hänsyn till kassan ser bolaget rätt billigt ut, t.ex. 8 för 2018 års vinst. Om man tror på prognoserna ser priset åtminstone okey ut.

Summering?
Rätt bransch och bra bolag. Men jag ser tre tveksamheter för egen del:
  • Revenue växer väl svagt. Över tid är det svårt att få riktig vinsttillväxt om försäljningen ökar med mindre än 10% per år. Vad gör att det ska ta fart? Ok, megatrenden "mer drickande" i alla dess former möjligen och bolaget är inne i Asien. Men räcker det?
  • Lönsamheten är inte jättehög. Även om de har en stark "moat" undrar jag i vilken mån de kan kapitalisera på den och ta ut överpriser. Däremot stabilt så det räcker och blir över.
  • Bolaget är välbevakat, 14 analytiker och globalt midcap. Däremot kan det långsiktigt vara ett fantastiskt case ändå, men oupptäckt är det inte. Och frågan är hur mycket "Hidden" champion de är, även om jag verkligen tror det inte är känt bland de breda folk- och analytikermassorna.
Just bolagsstorleken och försäljningstillväxten gör att jag avstår. Men vad säger ni? Kan det vara ett intressant case? Kanske "megatrenderna" gör att de tar fart på lång sikt? Nog är det ett bra bolag men jag tycker inte de har allt. På fotbollsspråk har de för dåligt löpsteg (tillväxt), och är möjligen för gamla (midcap), men plus är att de både är hyfsat kompletta och stabila.

Ps) Kronan till Miljonen är en svensk Twittrare. Nog undrar man om det finns någon Krones zu miljones i Tyskland. Man skulle i alla fall göra en kvalificerad gissning att Krones väger tungt i den portföljen :-)

10 kommentarer:

  1. Tack för tips om detta bolag och en fin genomgång! Värt att nämna återigen är kanske ägarbilden där familjen Kronseder äger en rejäl andel vilket nog kan bokas på pilotskolan.

    Bolaget platsar i mina pensionsportföljer iaf men där finns o andra sidan gott om plats :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ägarfamiljen låter som ett plus. Om jag varit mer diversifierad hade jag nog också plockar in bolaget, men de platsar inte bland top-15 tycker jag. Men kan såklart gå fantastiskt ändå, bara min åsikt.

      Radera
  2. När man läser om dessa Hidden Champions så verkar bolagen inte vara så särskilt hidden. Tycker rakt av att detta case är helt ointressant. Att göra en investering där man lägger in ett begrepp som en megatrend för ökad vattenkonsumtion tycker jag reser frågor?

    Varför inte låta en av bloggarens favoriter göra come-back. North West ger nu en direktavkastning på 7%. Månadsvisa utbetalningar. Är man intresserad av megatrender läs en åldrande befolkning så står North West helt rätt på planen. Själv har jag köpt.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte den klockrenaste av av megatrender, utan något av ett hopkok på en vattenspik. Men tänker på en graf där vatten går starkt uppåt på läskens bekostnad men kan dumt nog, särskilt när det gäller vatten, inte ange källa. Så här är ett försök: https://packagingeurope.com/pet-plastic-bottle-consumption-set-to-grow/

      Northwest har en tydligare megatrend, helt klart. Det är bara det att stark tillväxt och fastighetsaktier är svår att kombinera, och har Savaria på temat. Men bolaget är fint ett av de få som jag sålt som jag verkligen saknar.

      Radera
  3. Jag tycker bara att när man kollar på många av dessa champions så upplevs aktierna som minst sagt dyra. Savaria har ett p/e tal över 35. En gång kollade jag på en kondomtillverkare i Asien minns inte namnet. Här fick man betala 40 årsvinster. Bloggaren tog upp bolaget här på bloggen. Den aktie som jag köpte inspirerad av bloggen är Bintang. Har allt man kan önska sig ur värderings synpunkt. Vad har hänt sedan köpet? Absolut ingenting. Marknaden verkar vara ganska effektiv trots allt:-)

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan ifrågasätta hur "Hidden" dessa champions är. Samtidigt förväntas P/E för 2019 vara nere i 25, så mindre dyrt ur det perspektivet. Ingen svensk fond har, vad jag vet, hittat till bolaget i alla fall.

      Karex kanske du menade? Det var dyrt. Bättre alternativ kan nog japanska Okamoto Industries vara. P/E 14, EV/EBITDA på ca 8 pga stor kassa. Ett innehav i Hidden Championsfonden om jag minns rätt, och värderingen ser inte dyr ut där.

      Håller fortsatt tummarna för Bintang. Den billigaste Hidden-Champion-bolaget jag sett är nog Ekadharma. Men inte mycket har hänt där heller.

      Radera
  4. Skrev ett inlägg som råkade hamna under Fem Köp kandidater. Finns att läsa där. Nog om detta. Belyser vikten av att vara öppen i sitt synsätt.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  5. Gillar branschen, men tycker att både lönsamhet och tillväxt är väl låga i förhållande till prislappen. Och den lite tveksamma lönsamheten kanske antyder för svag moat?

    Och antyder inte "we intend to defend our strong position in our core segment" att de jobbar med en viss konkurrens?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer! Just dessa saker gör mig tveksam.

      Radera
  6. Perfekt läge att köpa dem i morgon när Avanza lovat gratis courtage i tyskland? ;)

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera