söndag 16 september 2018

Fem köpkandidater



Dags att titta på några köpkandidater. Här är fem bolag som i varierande grad finns i mina tankar och knackar på en plats i portföljen. Är det något ni tycker jag ska kika närmare på? Ett annat alternativ är att öka i Taokanoi och Micro Mechanics som redan finns i portföljen. Men nu till kandidaterna:

Mindchamps- nära
Förskolor i Singapore och ledande i premium-segmentet med knappa 40% marknadsandel. Har ett koncept som de rullar ut i flera asiatiska länder som Kina, Vietnam, Burma men också Australien. Detta bolag är inte alls långt från portföljen. Är verkligen ett spel på att Asiatiska medelklassen köper det bästa till sina barn när det gäller utbildning. För att tala Rosling-språk är investeringen mot inkomstnivå 4 i Asien - den kategori som växer starkast.

Men jag måste fundera på politiska risken i Kinas utbildningsverksamhet, och varför lönsamheten inte är starkare. Och hur unikt är premiumförskolor, egentligen? Inträdesbarriärerna är nog inte superstora men ledande aktörer med unik pedagogik kan ha en fördel sett till rykte och kostnader? Svårigheten ligger i att bedöma politisk risk, hur unika de egentligen är och hur stor sannolikheten att expansionen slår väl ut.

Ett exempel på regelförändringar är när Shanghai införde restriktioner vilket drabbade China Maple Leaf och liknande aktörer, Reglering finns alltså både på lands- och stadsnivå. Men förskolor borde vara en säkrare del av marknaden, även om det nog ska vara osagt.

Se länk till hemsida4-traders en bra infosida om Singaporeaktier samt en färsk analys från infosidan. Kursen är idag på 0,67 SGD.


Italtile - nära
Sydafrikansk kakel-jätte som är en Hidden champion i Afrika. Relativt okänt, litet, men har en hög andel (typ 50+) av all kakelförsäljning i Sydafrika och expanderar utanför landet. På Rosling-språk är vi på nivå 3 i Afrika, den kategori som växer snabbast på denna kontinent.

Min tveksamhet gäller att jag redan har 14 procent av portföljen i Sydafrika och att landet och valutan har sina risker. Men än 15 procent kan vara för mycket. Alternativet vore att minska i Discovery eller sälja Famous Brands för att köpa Italtile, men vet inte... bolaget når inte hela vägen in i kaklet, ännu. En annan tveksamhet är att kakel kan vara mer cykliskt än de bolag jag har i dagsläget.

Se länk till hemsidaen valutagraf och framtidsinvesteringens inlägg. Kursen är i idag på 135 Rand.


Netbay - för dyrt? Och lite svårt?
Thailändskt bolag som digitaliserar import/exporthantering, tull, skatter m.m. De bygger programvaror (SaaS) som företag kan ansluta sig till, främst när varor ska in eller ut genom Thailand. På så sätt ett spel både på ekonomin (=fler varor) och digitalisering. Kan ha en stark moat eftersom verksamheten kräver tillstånd och har många kontakter mer myndigheter, samt har väldigt många "punkter/stort närverk". Tycker dock värderingen är för hög, förväntat P/E på 29 ör år 2020 är dyrt! Bolaget är också svårt för mig, men nischad IT kan uppnå stor skalbarhet.

Se länk till hemsida och 4-traders. Kursen är idag på 32 THB.


Straco - går nog bort pga tillväxt
Singapores Parks and resorts är ett stabilt spel på ökat resande och turism. Frågetecknet är hur de kan växa - anläggningarna måste vid något tillfälle gå på max och det är mer komplicerat att köpa eller bygga nytt i rätt läge, jämfört med att t.ex. bygga en ny fabrik. Härligt konservativ ledning och mycket rätt. Landar nog ändå i att avstå detta bolag. Tillväxt kräver rätt läge, och det uppstår kanske väldigt sällan. Har varit upp på bloggen men jag fastnar inte för det helt.

Se länk till hemsida. Kursen är idag på 0,73 SGD.


Sherwood corp - går nog bort, för svårt
Thailändskt Anticimex-liknande bolag som är stora på insektsbekämpning. De påstår sig ha 90% av en nisch inom insektsbekämpning, det som gäller termiter. Jag tror de är starka t.ex. när man gör veckovis sanering av ett hus samt för Radar-liknande sprayer som konsumenter köper.

En tveksamhet gäller att sysslar med jordbrukskemikalier (bekämpningsmedel). Thailands jordbruk har kritiserats för att ha farliga produkter. Här är det svårt att bedöma hur bra bolagets produkter är samt riskerna. Tänk om bolaget produkter har negativa effekter för människor? Då kan bolaget få stämningar på halsen (jfr Monsanto). Samtidigt kan bra bekämpningsmedel ge mer mat till folket. På ytan lätt bolag och åt "Anticimex", men svårt att förstå på riskerna!

Se länk till hemsida. Kursen är idag på 23 THB.


Synpunkter?
Tycker du något eller några bolag är värda att kolla vidare på? Gör jag rätt som sorterar bort vissa?

Av portföljbolagen är jag som sagt sugen på att öka i främst Taokaenoi men också Micro Mechanics. Tycker att båda har något speciellt och kan rida på långa megatrender. Köpkandidaterna får ställas mot en ökning i dessa befintliga bolag.

Skulle du glömt nya-bolag-spåret och istället ökat i dem? 14 bolag är ju en del att bevaka redan :-)

9 kommentarer:

  1. Spännande exotiska bolag! Utav av dessa känns Italtile kanske mest intressant men läskigt med valutan nu i EM allmänt sett men kanske ett köpläge ändå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Italtile är en riktig Hidden Champion. Gillar väldigt mycket, är bara Afrikaandelen och det cykliska på minus. Men många plus. Tack för input!

      Radera
    2. Ja Italtile är en av mina favoriter i portföljen. Brutala marknadsandelar på både försäljning och produktion, för både kakel och badrumsporslin. Och deras senaste rapport var stark trots förutsättningarna, och man lämnade en extrautdelning.

      Mindchamps finns på min bevakningslista. Många rätt. Väl låg lönsamhet, och komplicerad företagskonstruktion får mig att tveka.

      Radera
    3. Ska fundera en gång till. Verkligen många rätt i bolaget. Måste eventuellt justera Sydafrikaandelen eller acceptera uppemot 15-20 procent där. Ser att Wasatch och Grandeur Peak är inne i bolaget också.

      Mindchamps är något svårare. Men väldigt intressant om det lyckas.

      Radera
  2. Intressant fråga! Jag har kikat en del på en framåtspaning från Frost & Sullivan och där nämns Mexico, Polen, Turkiet, Egypten, Nigeria, Sydafrika, Thailand, Indonesien, Vietnam och Filippinerna. Se sid 17 i länken: https://www.thegeniusworks.com/wp-content/uploads/2016/01/Megatrends-2025-Frost-and-Sullivan.pdf

    Turkiet är för riskfyllt för mig, men jag har gett mig på Thailand och Indonesien bland annat. Som alltid är bolaget viktigast, men jag tror man kan göra sig en tjänst om man "prickar in" lovande konsumentmarknader.

    Ska kika på fler rapporter, men bilden i presentationen här har jag i bakhuvudet när jag screenar bolag (minus Turkiet).

    SvaraRadera
  3. Jag försöker att undvika att spekulera om framtiden. Vad tycks om följande. Ett jätteföretag som har detta. Direktavkastning över 5%. Man betalar 15 årsvinster för bolaget. Företaget har några av världens starkaste varumärken att gömma sig bakom. Morningstar använder uttrycket wide moat. Buffet menar att bolaget är fantastiskt produkterna kostar en penny att tillverka. Man trots det kan man sälja för en dollar.

    Ingen läsare av denna blogg skall köpa aktien. Den ligger helt utan för radarn. Själv har jag sålt mina Investoraktier för att köpa in mig:-). Ibland kan the tried and true ha ett visst värde.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyfiken vad det är. Heinz, General Mills, eller något sånt? Lycka till oavsett!

      Radera
  4. Tycker nog Italtile ser mest intressant ut. Svårt dock för dig som redan har mycket i Sydafrika, skulle vara att byta ut Famous Brands då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har så svårt att byta ut Famous Brands och med båda blir andelen hög. Ska fundera vidare, tack för input!

      Radera