söndag 8 juli 2018

Svårt att hitta nya case - ett gott tecken?


Nog går det segt för portföljen, i år har det gått mycket sämre än de senaste fyra åren. Men det är inte så mycket att göra åt. Som sagt så kan det ha varit goda småbolagsår som numera inte är lika goda.

Men det går också ovanligt segt med att hitta nya bra case. De bolag jag finner mest intressanta är de som redan finns i portföljen. Kanske ett gott tecken, kanske "confirmation bias", jag vet inte. För tillfället har jag bara 4-5 bolag på närmsta bevakningslistan. Och då tittar jag ändå globalt. Jag har svårt att hitta bättre case än de jag har. På andra bevakningslistor finns förresten ca 25 bolag.

Bolag jag kikar på
Exempel på bolag jag kikar närmare på är:

  • Ett litet kanadensiskt nanocap som kan vara ett världsledande bolag i en intressant och extremt tråkig nisch. Men de kan också ha för dålig historik (kollat för lite för att skriva om dem).
  • Bolag mot Kinesisk tech/software, jfr med Market Makers podcast-serie. Försöker se om jag kan hitta bolag med den inriktningen som inte är ett storbolag utan dominerar en nisch. Kanske omöjligt och bättre i så fall att kliva upp mot Tencent/Alibaba. Ett möjligt namn är ändå t.ex .Sinosoft Technology som ser bra ut på siffrorna. Men tittat för lite för att ha en uppfattning.
  • Ett svenskt spelbolag som gått upp paradoxalt mycket. Frågetecknet där är om den lojala spelarbasen växer tillräckligt mycket och hur mycket som är inprisat i värderingen. Spelförsäljning kan gå i vågor och kommer de fortfarande toppa listorna om 2-3 år? Nog har man också en känsla att vara sen på bollen här, särskilt när jag tyckte de var för heta i slutet av förra året.

Sen finns det såklart konstigare bolag på bevakning. Tittar t.ex. på ett japansk begravningsbolag och ett japanskt dating/äktenskaps-bolag. Men någonstans blir det väl svårt att följa upp även om bolagen kan vara fina. Man är ju inte direkt nära att göra personlig "lynchning"/research på någon av dem :-) Språket och möjligen kulturen är ett hinder, jag gillar generellt länder som varit brittiska kolonier bättre (ett gemensamt tema bland mina utländska investeringar).

Hojta gärna till om du hittar något litet marknadsledande tillväxtbolag med moat, tillväxt och som drivs framåt av megatrender och som kan passa strategin.

Bättre bolag i portföljen?
Jämfört med de nämnda bolagen finner jag det mer attraktivt att öka i t.ex. Micro-Mechanics och Taokaenoi. Där finns tillväxt, moat och starka megatrender i relativt enkla bolag. Just Taokaenoi är mitt senaste köp.

Blir ett kort inlägg idag. Och bloggen tar också ett kortare sommaruppehåll. Men det kan vara så att jag figurerar i något sammanhang framöver och då kliver jag ur hängmattan och skriver om det. Och kanske hittar jag många nya bolag i sommar. Avslutar med att skicka med en fråga: Är det ett bra eller dåligt tecken att man har svårt att hitta nya bolag? Då har man ju "rätt" portfölj, eller?

Ha en trevlig sommar och vi hörs!

11 kommentarer:

  1. Låter som ett bra tecken tycker jag. Själv har jag svårt att motstå nya och spännande bolag som man hör talas om i olika sammanhang men 110 innehav får kanske räcka?

    Ha en skön sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan jämföra med trafik. Kör man i 110 så är det svårt att hinna se vad som händer i alla sina bolag, men man ser den stora bilden. Själv småspringer jag (10-15). De som går, och bara har 5 bolag hinner studera landskapet i detalj. Vad som är bäst är en smakfråga, du har ändå en väldigt hög active share och kan då slå index.

      Har full förståelse för det här med att motstå nya bolag. På ett sätt skulle jag vilka köpa in de 25 som jag har på bevakning. Men skulle bli för jobbigt att följa för mig. Trevlig sommar!

      Radera
  2. Håller med dig. Det är en go känsla när läget infinner sig där man tycker att det bästa man kan göra är att fylla på i befintliga innehav.

    Har precis som Stefan svårt att motstå nya spännande bolag, inte minst är Avanzas courtagefria kampanjer en orsak till att antalet aktier blir väl högt eftersom man då kan plocka in lite roliga småskvättar. T.ex. ville jag ha en Berkshire Hathaway-aktie, lite tyska aktier och annat som jag tycker är dyrt att köpa i så stora poster som normalt krävs men kul att prova när man kan köpa för någon tusenlapp courtagefritt, t.ex. har det blivit ett par Xylem och 3M-aktier i bägge senaste kampanjerna. Savaria har åkt in av samma skäl sedan en bra blogg övertygat mig om att det är en fin aktie att äga på lång sikt. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR svårt att motstå. Försöker själv köra en strategi där jag tvingas säga nej till väldigt mycket. Finns mycket det kan ”falla på” som för dålig tillväxt, för stort bolag etc. Ett sätt att begränsa sig är att begränsa strategin eller sätta ännu högre krav för att bolag ska få åka in i portföljen. Men likväl är detta en smakfråga, vad passar, vad är man mest bekväm med och vad tror mest på?

      Trevlig sommar, och håller tummarna för Savaria. Gillar förresten MM (Micro Mecanics) något bättre än 3M :-)

      Radera
  3. Själv tycker jag att du skall bli liggande i hängmattan. Något av det svåraste som finns när man investerar är att från och till vara nöjd med att göra ingenting.

    Blir lite som när man investerat i ett antal aktier. All energi bör då läggas på att lära sig så mycket som möjligt om dessa företag. Ingen energi bör spenderas på att jaga tips, och intressanta investeringsuppslag. Givetvis sker det omvända. När årsredovisningen kommer blir den liggande oläst.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen svårt. Kan ju alltid dyka upp något bättre bolag, i alla fall i tanken. Nog kan det vara smartare att lägga tiden på de bolag man redan har, och då får man bra kandidater att öka i, om aktivitetslusten tränger sig på.

      Nej, bra kommentar. Ska ta sommaren till att dels koppla av från portföljen, men också att läsa på ännu mer om de bolag jag har. Dock med risk för confirmation bias, lätt att bli mer positiv ju mer man läser. Har du något tips där? Ska ha med mig "vad hade Lars invänt emot" när jag läser, men positivismen kan ta över ändå.

      Ps) Måste nog också göra den där specialbeställningen av Bintang på systembolaget.

      Radera
  4. Eller så letar du helt enkelt för lite efter intressanta case. Jag tycker jag ständigt hittar nya case, oavsett marknad men bara i olika skepnad.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara. Men det är en tydlig skillnad mot innan och jag använder samma metoder som innan att hitta bolag: screeners, kolla vad vissa fonder äger, utgå från marknader/megatrender etc. Kan vara det att jag vridit det något mer mot Asien som gör det svårare, eller så har jag medvetet eller omedvetet skruvat upp kraven på bolagen (jämfört med min strategi). Upplever att jag har ännu lättare att säga nej till bolag. Letar oavsett lika mycket som tidigare men hittar mindre, just nu.

      Radera
  5. När det är svårt att hitta nya bolag så brukar en bra idé vara att titta över sina befintliga bolag och se om kanske värderingen kommit ner i någon av dem för ett bra köptillfälle. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stämmer! Det jag har gjort är att öka i Taokaenoi. Alltid värt att kika bland egna bolag först.

      Radera
  6. Hallå!

    Har nyligen gjort en ny sajt för er som letar utdelningsaktiecase:

    https://www.utdelningsjakt.se/

    Har samlat en hel del nyttig information kring olika bolags utdelningar/direktavkastning med historik och annat.

    SvaraRadera