söndag 6 maj 2012

Skåne-Möllans senaste investering: Himmel eller pannkaka?




Skåne-Möllan är i ropet och har belysts av flera bloggkollegor. Senast i raden är Aktiefokus som gjort en gedigen analys. En sak som jag inte sett är att Skåne-Möllan i januari faktiskt köpt in sig i en pannkakstillverkare. Konstigt nog så skickade de inte ut ett pressmeddelande när de köpte, så marknadskommunikationen skulle definitivt kunna förbättras.

Affären
I januari 2012 köpte Skåne-möllan 5,8 % av aktierna i United Pancakes AB (556762-3540) för 500 000 kronor.

Om United Pancakes
United Pancakes är en avknoppning från Oatlys forskningsbolag Aventure. Det är i princip samma smet som i Oatlys färdiga pannkakssmet, men receptet är något förbättrat. Pannkakssmeten är  baserad på havre, som är fri från mjölkprotein, mjölksocker, gluten och soja. Smeten säljs till att börja med på Ica och Axfood. Bolaget har patent på tillverkningsmetoden.

Målgruppen är i första hand aktiva familjer som behöver ett snabbt mellanmål. Planer finns också på att sälja smeterna till storhushåll. I början av 2012 planeras även lansering på den norska marknaden. 

Reflektioner
Vad har Skåne-Möllan med pannkakssmet att göra? De tillverkar ju inte smeten om jag förstått det rätt utan har enbart investerat i verksamheten.  Osökt så tänker jag på Peter Lynch begrepp "Diworsify" (en ordlek jfr med Diversify). Om bolaget sprider sitt fokus på många olika typer av investeringar som inte ger synergier så kan man tappa fokus på kärnverksamheten. Om ledningens fokus "smetas ut" på för många investeringar kan det bli pannkaka av alltihop!

Bolaget är också väldigt nytt, och det innebär väl en hög risk. Samtidigt ger samarbeten med ICA och Axfood stabilitet och Oatly har ju lyckats ganska bra.

Produkten kan säkert fylla sitt behov när stressade småbarnsföräldrar ska vinna tid, men lika klockren som Skåne-möllans produkter tycker jag inte att den är.

Sammantaget är jag försiktigt negativ till investeringen. Hade gärna sett en extrautdelning istället! Bolaget hade gärna också fått skriva några rader om investeringen i årsredovisningen eller kvartalsrapporten, kanske är det något jag missar.

Vad är din åsikt? 

Länkar:
Hemsida
Sydsvenskan 
Artikel 1
Artikel 2
Pressmeddelande




12 kommentarer:

  1. Svårt att se vad denna investering ska vara bra för. En produkt som inte känns som speciellt innovativ. Kan det vara så att de vill börja investera i en produkt som de själva vill leverera till? Min förhoppning skulle vara att de satsar på en ny marknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr verkar det tydligt att de inte levererar, i alla fall inte de första typerna av smeter: "Produktionen sker i Kågeröd, i danska Fipros lokaler. Redan från start skapas en handfull arbetstillfällen." (lade till länk till Sydsvenskan i artikeln).

      Hade de producerat själva hade det ju varit en helt annan sak. Sen kanske investeringen ger en del nya kontakter inom branschen, men det känns lite långsökt. Problemet är att produkten inte är innovativ (väl?) och att Skåne-Möllan inte kan tillföra något särskilt vad jag kan se.

      Radera
    2. Min tanke var att mjölet till smeten kommer från Möllan. Att de levererar mjöl till tillverkningslokalen i Kågeröd.

      Radera
    3. Just det, så kan det ju vara (jag tänkte lite snävt).
      Då finns det ju någon slags logik i affären. Risken är dock att det är Fipros egen kvarn som används: http://www.fipros.dk/kvarn.htm

      Radera
  2. Jag vet inte om Skånemöllans köp är bra. Däremot köpte jag just två sådana förpackningar inför Valborg (eller snarare 1:a maj...) och de var väldigt bra. Större delen av förpackning 2 står faktiskt i kylen på jobbet och väntar på att bli dagens lunch för mig. Så jag kan glädja dig med att produkten åtminstone är av god kvalité.

    Gällande marknadssegmentet så har jag noterat att färdigpannkakor har blivit en ganska stor nisch bland färdigmaten. Om jag minns rätt så var det Kungsörnen så började med det för några år sedan för att uppnå ett högre förädlingsvärde för sin spannmålsproduktion. Jag kan inte minnas när jag senast såg deras pannkakor men både Billys och olika "no names" har följt efter och verkar sälja bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter faktiskt inte så dumt, smaklig måltid! Ska försöka testa några själv.

      Att segmentet färdigpannkakor växer är ju bra, sen är ju frågan vad som särskiljer just dessa pannkakor? Kanske att de är fria från mjölkprotein, mjölksocker, gluten och soja, så att alla kan äta dem?

      Radera
    2. För mig var fördelen att de erbjuder en rolig variation. Svenska pannkakor kan jag göra själv men Amerikanska pannkakor blir mest... pannkaka när jag försöker göra dem. Hade jag varit allergiker så skulle jag ha varit ännu nöjdare.

      Tittade även på allabolag.se var det var för bolag de egentligen köpt in sig i. Enligt Skånemöllans värdering så är det värt ca 10 Mkr, hade en omsättning på 500 000 kr och en förlust på 2 Mkr 2010. Däremot hade de enligt redovisningen 6 Mkr i tillgångar som jag inte är säker på var de kom ifrån.

      Min gissning är att det här är ett strategiskt köp i ett bolag som bedrivs av någon som redan visat sig duktig på att omvandla spannmål till mjölkimitationer. Enligt Jordbruksverket så är pris till bonde cirka 3ggr högre för mjölk än för spannmål (http://www.jordbruksverket.se/formedier/nyheter/nyheter2010/prisutvecklingenforveteslaktsvinochmjolkfran1930till2008.5.32b12c7f12940112a7c80006398.html).

      Däremot är jag osäker på hur stark kopplingen är mellan Oatlys och United Pancackes. United Pancakes nämner det på sin hemsida men jag vet inte riktigt vad Oatlys sysslar med nu för tiden (http://idelinjen.se/case/ber%C3%A4ttelsen-om-oatly).

      Radera
    3. Låter som en mycket god gissning! Kul med statistiken för mjölk och mjölkimitationer, alltid lär man sig något nytt.

      Angående tillgångarna så finns viss info i
      http://united-pancakes.com/pdf/20100918_united_pancakes_miljoninvesteringar.pdf

      "United Pancakes har precis fått in runt tio miljoner kronor från affärsänglar, Innovationsbron och Almi. Bland investerarna finns Readsofts vd Jan Andersson och affärsmannen Christian Witt ... De tio miljonerna som företaget nu fått in är till ungefär hälften lån och hälften investeringar."

      Och kopplingen mellan Oatly och United Pancakes:
      "United Pancakes är en avknoppning från Oatlys forskningsbolag Aventure...Mats-Ola Kindstedt, vd för United Pancakes och före detta vd för Oatly"

      Radera
  3. Detta belyser ju nackdelen med denna typen av bolag: Man måste helt enkelt lita på styrelse och företagskultur till 100% för man kan inte se grunden till alla beslut och det är väldigt dåligt genomlyst.
    Annars får man helt enkelt låta bli att investera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väljer att lite på dessa grabbar/gubbar, trots att marknadskommunikationen är usel. Företagskulturen och bolaget är så långt från "Stureplan" som man kan komma och det anser jag vara positivt (även om de gärna kunde svara på mail i alla fall).

      4020 anser också att det är något annorlunda med Skåne-Möllan, i positiv bemärkelse. Se hans analys här: http://40procent20ar.blogspot.se/2012/04/skane-mollan-den-verkliga-avkastningen.html

      Radera
  4. Det här var lite kul att läsa:
    http://litemer.paindemartin.se/2012/04/bra-mjol/

    Nog för att jag bakar en del (gjort det regelbundet i två år), men jag har inte riktigt fått kläm på skillnaden på mjöl och mjöl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul läsning, tack för bra länktips!

      Radera