måndag 3 januari 2022

Resultat 2021 och nuvarande portfölj

 


Under 2021 gick portföljen upp 16 procent. Det är inte fantastiskt men utvecklingen sedan min strategiförändring (som blev klar i maj 2021) är riktigt stark. Jag har t.ex. inte hängt med Stockholmsbörsen sett till helår, men denna gång vågar jag till skillnad från tidigare år påstå att jag är på rätt väg. Fokus är uteslutande på finansiellt starka marknadsledare med Hidden Champions-egenskaper. 

Bilden ovanför visar hur portföljen ser ut den 1 januari 2022. Senaste genomgången från augusti är fortfarande aktuell. Intressant nog har alla bolag gemensamma egenskaper i form av

  • låg eller rimlig värdering, 
  • låg free float, 
  • ocykliska egenskaper eller inslag,
  • hög marknadsandel i de nischer bolagen verkar i, 
  • någon typ av megatrend,
  • riktigt starka ägare, nästan alltid en familj, 
  • viss tillväxt, inte stillastående bolag.
Bolagen är speciella och många gånger svårköpta för fonder eftersom en familj eller grundare sitter på en stor andel av aktierna i bolaget (= låg free float). Free float, dvs hur mycket aktier som är ute på marknaden är mellan 21 och 58% i portföljbolagen. I stort är det alltså en "familjebolagsportfölj". Strategin beskrivs ganska tydligt här.

Bolag och förändringar

Resultatet för varje bolag på helårsbasis är (exklusive utdelning och valutaförändringar)

  • Century Pacific 69%
  • Kri-Kri Milk 30%
  • Micro-Mechanics 26%
  • Arwana 18%
  • Italtile 17% (exklusive extrautdelning)
  • Ekadharma 15%
  • Ultrajaya - 2%
  • Uni-Charm Indonesia -1%
Under året har jag köpt in Arwana Citramulia, K2 LT, Karoooo och RFM. För de två senare, se Framtidsinvesteringens blogg som skrivit bra om dem.

Försäljningar är 
  • Mo-bruk - jag såg corporate governance-risker
  • Netbay - eftersom Thailändska marknaden stängde. 
  • Taokaenoi - sålde innan marknaden stängde, blev för osäker på ledning, strategi & värdering. 
  • Altium, Kahoot, Embracer och A2 Milk på grund av min strategiförändring i våras. Jag vill äga mindre bolag som är mer av Hidden Champions och där värderingen alltid "makes sense".
Målet är färre transaktioner än detta år och att portföljen har satt sig.

Framtidsutsikter
Jag har ingen aning om hur börserna går 2022. Men jag har bolag som är ocykliska, finansiellt starka och med tydliga ägare. Ska man säga något är jag lite orolig för geopolitik i olika former, kanske inte bara vad Ryssland kan hitta på utan framförallt Kina. Jag tror att skillnaden i att investera i diktaturer och demokratiska länder kommer framstå än tydligare. Och fortsatt tror jag att aktievärderingar spelar stor roll. Tillväxt utan vinst är svår materia och det tråkiga passar mig bättre.

Viktigt är att ingen risk i portföljbolagen ska vara för stor (värdering, verksamhet, skuldsättning eller vilket land de verkar i). Planen är att behålla varje bolag i många år förutsett att inget allvarligt negativt händer, att jag tänkt fel, eller att bolaget blir alldeles för dyrt. Även om jag investerar exotiskt är det faktiskt rätt defensivt som helhet, och jag har under senaste året blivit en försiktigare investerare som tittar mycket på nedsidan. Liten nedsida är alltid ett plus!

16 kommentarer:

  1. Det är så kul att läsa din blogg för du skriver verkligen aldrig om de där vanliga bolagen som alla ryggdunkare på Twitter skriver om. Keep up the good work och god fortsättning!

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
  2. Håller med AP. Missar aldrig att läsa inlägg här för de handlar inte om de "vanliga" stenarna. :)

    SvaraRadera
  3. Japp jag instämmer med tidigare. Du skriver om bolag och en strategi som ingen annan skriver om. Det gör det extra intressant i mitt tycke.

    Lycka till med 2022

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Försöker, liksom du, ha ett defensivt tänk i det hela. Är ingen stor risktagare heller.

      Tips! Kolla gärna också in http://framtidsinvesteringen.blogspot.com/ som har en rätt liknande stil.

      Radera
  4. För min egen del så kan jag säga att kvalitativa aspekter är minst lika viktigt som kvantitativa i analysen. Eftersom jag saknar förmåga att bedöma tex kulturen och ägare i den typen av de bolag du investerar i så får jag tyvärr avstå allt som oftast. Sedan är ju även likviditetsaspekten svår att bedöma med emerging markets i allmänhet tycker jag.
    Men alla är vi olika, så lycka till med ditt koncept. Så länge det passar en själv och fungerar så är det bara att köra.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tycker kvalitet är väldigt viktigt också. 10 av 11 bolag är familjebolag/grundarbolag. Det brukar kunna borga för långsiktiga beslut och långsiktigt tänkande. Då är det riktigt viktigt att det är rätt familj, och det är inte alltid lätt, oavsett i vilket land familjen finns (men ja, fler fällor kan finnas i länder utanför Sverige).

      Viktiga faktorer är insynsägande, tidigare agerande, siffror/historik, hur de tänker, strategi och incitament etc. Vilka andra som äger bolaget är också en faktor att ta hänsyn till.

      Lycka till du med i ditt investerande!

      Radera
  5. Grattis till ett bra 2021 och framför allt till att "du hittat hem"! Ser fram emot nya exotiska case 2022 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Några nya case kan det bli, vi får se!

      Radera
  6. Verkligen intressant portfölj och alltid roligt att se så annorlunda aktier och strategi ^^

    SvaraRadera
  7. Grattis till att du har hittat ”rätt väg” i din strategi och att du följer den konsekvent med alla dina innehav.
    Jag delar din strategi bara med mina innehav i Karoooo och Century Pacific, är i övrigt mer splittrad.
    Men din konsekventa strategi tror jag är mycket bra och du kan fokusera på att ”bara” gräva efter nya bolag inom strategin. Ser fram emot att följa utvecklingen och nya intressanta case! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och ska försöka skriva om nya case framöver.

      Radera
  8. Vilken plattform handlar du ifrån? Vad är courtaget t.ex. när man ska handla aktier från Indonesien eller Sydafrika?

    Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör Avanza och Pareto. Avanza fixar flest marknader men Pareto tillåter ISK på fler. Courtaget är 500 till 750 kr, telefonorder och ofta vanlig depå. Viss översikt här, fortfarande aktuell: http://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2019/12/valjer-pareto-for-exotisk-utlandshandel.html

      Radera