söndag 9 maj 2021

Sålt Mo-Bruk, minskat i A2 m.m.

Det tar emot, men jag har sålt i tidigare favoritbolag. Ibland är man långsam med att se förändringar och ibland agerar man snabbt. Låt oss börja med Mo-Bruk där jag tog ett snabbt beslut.

Sålt Mobruk
I fallet Mo-Bruk har en för mig okänd risk seglat upp och det är om man kan lita på bolaget till 100% då de anklagats för felaktigt beteende. Här är en artikel där de anklagas för att illegalt dumpa avfall som de sedan fått uppdrag på att ta bort. Se även en artikel där bolaget nekar till att gjort något fel. Ytterligare en artikel talar om en politiker som vill utreda frågan närmare. Svepande anklagelser har framkommit i denna tweet.

Utifrån detta kan man dela upp det hela i tre scenarion. 

  • Inget har hänt (mest troligt)
  • Mo-Bruk har lurat lokal myndighet
  • Mo-Bruk har tillsammans med lokal myndighet lurat staten

Nedsidan och sannolikheten för att något är fel är för mig svår att avgöra. Men att politiker gräver i frågan gör mig rädd. Och det påstås i artikeln att lokalbefolkning och chaufförer ger en annan bild än vad företaget säger officiellt. Worst case kan t.ex. vara böter, indragna tillstånd och inga kommande uppdrag. Och om kursen faller försvinner lite av M&A eftersom de lär använda aktien som betalning (delvis) och banker kanske inte vill låna ut i samma grad. 

Eftersom jag hastigt och olustigt blev osäker så sålde jag allt. Om det här reds ut kan jag tänka mig att köpa tillbaka, men jag skulle kanske fortfarande fundera om något är lurt. Såklart är det en svår fråga, känns inte alls givet att de gjort något fel, men vad är risken? 1%, 10%, eller mer? Och vad är nedsidan om det är så? Kanske överdrivet att sälja istället för avvakta, särskilt när Q1 kommer snart och jag nyligen ökat, men jag gillar inte känslan och den här typen av risker. 

OBS! Bolaget har kommit med ett svar, se detta inlägg (uppdaterat).

Minskat i A2 Milk 
A2 Milk är ytterligare en jobbig försäljning, och det handlar om att momentum i försäljningen är väldigt dålig. Jag undrar när och framförallt om de kommer tillbaka i god form. Jag har missbedömt hur viktig Daigou (privatimport) var för bolaget. Och ledningens försäljningar innan återkommande vinstvarningar gnager, liksom hårdnande kinesisk konkurrens. Nej, jag är rädd för att besvikelserna fortsätter (även om det och mer därtill kan vara inprisat). 

Grym produkt, fantastisk historik, men jag är för osäker på framtiden. Det är mycket möjligt att jag var för positiv förut och för negativ nu. Behåller 4 procent som troligen fasas ut. En annan anledning till försäljningen är vilken typ av bolag jag vill äga. Låt vara att det inte alltid går som man vill (se Mobruk ovan) och att det kan vara svårare, men jag är övertygad om Hidden Champions är det jag ska satsa på. Alltså mer av okända marknadsledare än större och välkända namn. Som en konsekvens är Altium också sålt.

Sålt Taokaenoi
För Taokaenoi har blivit tveksam till ledningen. De diversifierar för mycket och saknar fokus. Grundprodukterna är fantastiska, nyttiga sjögrässnacks, men de satsar inte fullt ut på dem. De borde enbart köra detta globalt och t.ex. inte öppna Japanska curryrestauranger eller korvkiosker i Thailand. Det blir för brett när de inte håller sig till snacksprodukter och de saknar konkurrensfördelar utanför den nischen. För mig känns det som diworsification.

Det som kännetecknar Hidden Champions är ett tydligt fokus. I senaste årsredovisningen har de uppdaterat visionen med "go broad". Jag håller inte med och har sålt. Också detta är en småjobbig försäljning då jag verkligen tror på grundprodukten.

Synpunkter  
Vad tror du om dessa försäljningar? Givetvis kunde jag avvakta med Mo-Bruk till nästa rapport eller när man vet mer, men sånt här är svårbedömt. A2 kunde också fått mer tid, men jag blev långsamt för osäker på dem. Där önskar jag såklart att jag agerat snabbare och tagit in mer av det kritiska perspektivet. I fallet Taokaenoi, ja om man inte håller med om riktningen bör man sälja.

Har ökat i Karooooo, ökat i Century Pacific, lite i Kahoot, köpt in en helt okänd marknadsledare i Europa, och ett nytt Indonesiskt bolag. Skriver mer om detta sen, men idag var det fokus på försäljningarna, särskilt Mo-Bruk.

7 kommentarer:

  1. Sopbranschen är rätt smutsig så jag blir inte förvånad om Mo-Bruk hamnar i en skandal om avfall. Samtidigt är finansbranschen också smutsig och smutskastning av bolag verksamma i Östeuropa är ju tacksamt på grund av både ryktet och svårigheterna med att få fram information. Så jag är intensivt neutral i den frågan eftersom jag tyckte det blev för krångligt att läsa på om Mo-Bruk när aktien blev het på Twitter.

    Gällande A2Milk tycker jag det här ser ut precis som vi kunde förvänta oss. Upp som en sol när det var trendigt och sedan svårare när vi får copy cats och pushback. Jag har inte koll på din och Framtidsinvesterinens avkastning i aktien men jag hoppas det har gått bra för er. Köpte man bara tillräckligt tidigt och/eller sålde i tid så blev det bra med pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är möjligt att jag underskattat riskerna med branschen. Sen vet man såklart inte om det finns något bakom anklagelserna.

      A2 Milk, jo, jag har gått klart plus på den men investeringen kunde blivit mycket bättre än så om jag varit snabbare med att sälja/minska. En lärdom är att det kan vara farligt att äga populära bolag och jag letar snarare efter Hidden Champions nu.

      Radera
    2. Regarding A2 milk, has the TAM been affected by Covid-19? I assume, the runway is long enough for A2, Nestle, and others to grow their sales for many more years; it isn't a winner take all space entirely. Regarding Daigou, I suppose that should rebound whenever there is resumption of tourism in AUS/NZ?! I don't own A2, and have been only following superficially.

      Radera
    3. They have been negatively affected by Covid-19 for sure. But unfortunately the possible rebound might take long time, they issued a new profit warning this morning, so I think I sell them for good. The problems where bigger than I thought.

      Radera
  2. Får man dåliga vibbar så skall man så klart vara på tårna. Alltid tufft när man tror på bolaget/caset i grunden. En fundering jag hade gällande detta är om det istället för att gå "all out" istället sätta en tight stop loss och se vilket håll det svänger åt. Ja tänker generellt men kanske just på ditt Mo bruk case.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stop loss, eller halvering/minskning kan vara ett sätt att hantera osäkerhet. Men jag hamnade i ett läge där jag inte är bekväm med att äga dem alls, i alla fall med nuvarande informationsläge. Blir lite binärt att sälja allt men det får vara så ibland.

      Radera
  3. Observera att Mo-Bruk kommit med ett svar, se detta inlägg:
    https://gustavsaktieblogg.blogspot.com/2021/05/salt-embracer-och-kahoot-och-svar-fran.html

    SvaraRadera